vissza a főoldalra

 

 

 2010.10.15. 

Tájlátomás és drámai én keresés
Csavlek András kiállítása az Újlipótvárosi Klub-galériában

A művész érdeklődési köre nagymértékben meghatározza képeinek világát. Így van ez Csavlek András kiállításának anyagát szemlélve is. Líra és dráma – az ősi magyar hitvilágban való föloldódás és a természet (Balaton) adta jégkaloda, illetve a korpusz szenvedésvilágának a föltárása – érzékeny alkotót sejtet, aki a személyiségén átáramoltató élményben (mítosz, valóság) ki tudja fejezni lényének legbelső titkait is. Az ecset – nézzük a befagyott Balatont ábrázoló festmények faktúráját – erős érzelmi impulzust közvetít, ezért is a Csavlek megidézte kép inkább tájlátomás – az áradó, sokszor érzelmes lélekből áradó tartalommal –, mint természetkép.

Ennek a jobbára absztrakt létélményt (szépségleltárt) hordozó látványvilágnak természetesen figuratív – a tárgy és alakrajzot előtérbe helyező – megjelenései is vannak (Mediterrán kikötő – 2006; Fény; Kikötő – mindkettő 2010), ám számomra az anyagi (természeti) világ mögöttesében föllelhető drámaiságot – jóllehet, a víz líraisága sem megvetendő – azok a művek adják, amelyeken a láthatón túli is érzékelhető. Az Áradó Tisza (2006) már-már „forradalmi” forrongása – gondoljunk csak Petőfire: „azért a víz az úr” –, vagy az a földrészeket, vízszakaszokat elválasztó, ám a horizonton felüli, csaknem szakrális vonzatú terrénum, melyet a Felrepedt jég (2005), illetve a Lék (2006) és a Téli part (2009) tömör tisztaság-szimbóluma jelképez.

Senkit ne tévesszen meg Csavlek András áradó lelke, a hagyomány (A csitári hegyek alatt – 2010) és a magyar mondavilág (egyfajta mítosz) fölelevenítésével (A mondák születése – 2010; ősök üzenete – 2010) az elődök világát – némelykor kemény vallatását – megidéző történelmi búvárkodása. Az expresszív ecsetmozgással megjelenített alakok, akárcsak a bibliai jelképtárat fölelevenítő Noét (2009) kirajzoló sejtelem-arc, képzelt figurális emlékezet kivetítői. Ez a figuralitás, nem kevésbé a golgotai út szenvedésözönének ideemelésével, akkor ér a csúcsra – más szóval, szimbólumértékű tömörítésével akkor lesz a legmegdöbbentőbb –, amikor a test egyetemes igazságok közvetítőjévé válik (Corpus – 2007).

S evvel már az újfajta („grafikai-festői”) technika – a diófapáccal, vörösborral, pasztellel papírra vitt látomás – és drámai helyzeteket sugalló éntérkép mint önkifejezés bonyolult viszonylatában vagyunk. Szó se róla, a jobbára farostra (ritkán vászonra) akrillal fölvitt – ismételjük: drámai absztraktjával igencsak élő – téli Balaton (a már említett műveken kívül, Víznyelv – 2007; Zajlás – 2009) a tisztaságban megvalósuló látványszépség megjelenítője. Elég gyakori, hogy a foltok – elomló érzéstartalmak – kontrasztjában képződik meg, feszes szerkezetté összeállva, a festmény jelképrendszere (némelykor melankolikus elvágyódást-pihenést is sugallva: Délután – 2007).

A vegyes technikájú – de festmény jellegű – grafika már durvább (elvontabb) kifejezésmóddal él. A nagyméretű, 100x70-es, akár gyűrt papírként, akár sima homoktengerként funkcionáló lapok némelyike ugyan utal – kifejezésmódjában modernebb látványelemekkel – a művész hagyományvilághoz való vonzódására (Évszázadok; őstörténet I.-II. – mindhárom 2005), ám ez a fölidézés a jól megszokott mítoszi-mondai motívumokat nemegyszer nonfiguratív pászmák-színlécek kiküzdött egyensúlyhelyzetének megmutatására cserélte. Ezeken a nonfiguratív grafikákon lehet csak látni igazán – absztrakció ide vagy oda, mindőjüknek fókuszában ott a végtelenségig stilizált korpusz –, hogy Csavlek András szenvedélyes, drámai hangsúlyokkal telített én-keresése minő kataklizmákból kivezető út hordozója. Jobbnál jobb képek – Merre tartunk (2008); Évszázadok (2005); Elitta az eszét majdnem (2006) – jelzik eme dinamikus önvizsgálat társadalomra is kivetített tisztaságpróbájának elevenségét, időszerűségét.

 

Szakolczay Lajos