2010.10.15.
Adminisztratív rablás
A társadalmak
fejlődése szükségszerűvé tette a mindennapi életet meghatározó
jogi és elszámolási szabályok fejlődését is. Naponta kötünk
szerződéseket, naponta kerülünk polgári jogviszonyba, még ha
nem is feltétlenül tudunk róla. Amikor felszállunk a
villamosra, parkolunk az autónkkal, vagy mozijegyet veszünk,
akkor tulajdonképpen egyfajta szerződést kötünk, egész
pontosan kötelmi viszonyba kerülünk, pedig legtöbbünkben ez
nem is tudatosul. A kötelmi jogviszonyok sajátossága, hogy az
esetleges elszámolások és viták intézésére bizonyos jogintézmények
állnak rendelkezésünkre. Ezek a technikák és intézmények többnyire
célszerűek, a társadalom és az egyén szempontjából
hasznosak. Csakhogy a magyar jogszolgáltatásban kialakult anomáliák
lehetővé tették, hogy a jogintézményekkel visszaéljenek és
milliárdos haszonszerzésre használják őket. Ugyanakkor a társadalmat
védő szabályokat a nagy játékosok rendre semmibe veszik
mindenféle következmény nélkül. Azaz a törvény előtt
mindenki egyenlő, de vannak egyenlőbbek.
A fizetési meghagyás
A fizetési meghagyás abban az esetben lehet hasznos jogintézmény,
ha a felek nem vitatják a tartozás jogosságát. Csak éppen az
adós nem tud, vagy nem akar fizetni. Ilyenkor peres eljáráson kívül,
egyszerűsített formában juthat a jogosult pénzéhez, illetve könnyedén
megindíthatja a végrehajtási folyamatot. Fontos kiemelnünk,
hogy csak abban az esetben, ha a felek a tartozás jogosságát
nem vitatják. Gyakorlatban ez úgy derül ki, hogy a fizetési
meghagyást kezdeményező fél a bírósághoz, vagy közjegyzőhöz
fordul és benyújtja a kötelezettséget bizonyító iratokat. A
bíróság, vagy a közjegyző értesíti a másik felet, és
amennyiben az nem mond 15 napon belül ellent, úgy a követelés
végrehajthatóvá válik.
És éppen ez ad
lehetőséget a visszaélésre. Ugyanis a magyar jog itt is
alkalmazza a kézbesítési vélelem elnevezésű szabályt. Tehát
a bíróság, vagy a közjegyző kiértesíti az adóst (illetve a
vélelmezett adóst) és ha az 15 napon belül nem mond ellent, a
követelés végrehajthatóvá válik. Ha az adós (vagy vélelmezett
adós) nem veszi át az ajánlott küldeményt, akkor a második küldemény
után egyszerűen bedobják a postaládába és ekkor beáll a kézbesítési
vélelem. Azaz a 15 nap innentől számolódik.
És a visszaélések
erre alapulnak. Mobil-szolgáltatók, közös képviselettel
foglalkozó cégek, parkolási társaságok, de főleg az ún. követelésbehajtó
cégek rendre élnek a lehetőséggel és az ügyfelek által
megadott levelezési cím helyett az állandó lakcímre kérik a
fizetési meghagyást. A jószándékú nagymama, a szomszéd átveszi,
vagy a postás egyszerűen csak bedobja a levelet, így a címzett
jó eséllyel 15 nap után kapja kézhez a fontos iratot. Ha kézhez
kapja.
Elvileg a címzett
ismeretlen jelzéssel visszaérkezett fizetési meghagyás
megakasztaná az eljárást, csakhogy a sokat próbált kezdeményezők
pontosan tudják, milyen téves címet kell megadni, hogy ne így
jöjjön vissza a küldemény.
A 15 nap leteltével
jogerőssé válik a követelés és bár elvileg a végrehajtáskor
újabb 15 nap állna az így már hivatalos adós rendelkezésre
ellentmondani, de egyrészt ez már pénzbe kerül, másrészt
pedig bonyolult. Jellemzően inkább kifizetik az általában 20
és 800 ezer forint körüli összeget, ha jogos, ha nem.
Józan ésszel
nehezen felfogható, hogy miért nem fordított a bizonyítás,
azaz miért nem szükséges, hogy adós nyilatkozzon a követelés
jogosságáról. Miért elég egy vélelem – ami ráadásul
nehezen támadható – amikor az egész jogintézmény lényege,
hogy a tartozás ne legyen vitatott? Az okot feltehetőleg a
lekaszált pénz mennyiségében kell keresnünk.
Banki díjak
Az emberek fejében él egy romantikus kép a pénzintézetekkel
kapcsolatban. A bankba berakom a pénzt, és az kamatozik. A
tisztességes haszonra törekedő intézeteknél persze ez így is
lenne, csakhogy ilyet nem nagyon találunk. Ugyanis a profitmaximálás
ma már a felsőoktatásban is tanított szentírása szerint a
lehetőségeket ki kell használni. Nos a pénzintézetek ki is
használják. Készpénzfelvételi díj, átutalási díj, számlavezetési
díj, lekötési díj, feloldási díj, bankkártya díj, hitelbírálati
díj, szerződésmódosítási díj, árfolyamkockázati díj,
bankszámlanyitási díj, számlamegszüntetési díj.
Ha 10 ezer
forintot három évig hagyunk a bankszámlánkon, akkor a harmadik
év végén jó eséllyel felhalmoztunk ugyanennyi tartozást a
bank felé. Azaz egyszer elbuktuk a tízezret, a végén meg még
fizethetünk egy másik 10-est.
Érthetetlen számlák és elszámolások
Az érthetetlen számlák koronázatlan királyai az áramszolgáltatók.
De a többi közüzemi szolgáltató is törekszik a teljesen átláthatatlan
számlázási rendszer kialakítására. Zónák, átviteli
rendszerirányítási díj, rendszerszintű szolgáltatások díja,
elosztói forgalmi díj, elosztói alap- vagy teljesítménydíj,
elosztói veszteségdíj, menetrend-kiegyensúlyozási díj és
mindenféle tarifák. Csak azt nem tudjuk meg soha, hogy hány
kWh-át használtunk el és az mennyibe került. A legtöbben már
régen nem firtatják, hogy mit fizetnek be a postán. Megjött a
csekk, be kell fizetni.
Kartellezés és megtévesztés
A mobil- és
internetszolgáltatók, a pénzintézetek és a biztosítók esetében
a legvisszatetszőbb és a legegyértelműbb a kedves ügyfél átverése.
Ezek általában multinacionális nagyvállalatok magyarországi
leányvállalatai, így pontosan tettenérhetőek a mesterségesen
feltornázott díjak. Mert ugye nem valószínű, hogy Németországban,
Angliában, vagy az Egyesült Államokban olcsóbb lenne
fenntartani a mobil-, vagy internethálózatokat, kevesebbet
keresnének a banki alkalmazottak, vagy a biztosítósok. Pedig
ott az említett területek szolgáltatói lényegesen alacsonyabb
díjakkal, kedvezőbb feltételekkel számolnak. A nagy
csinnadrattával liberalizált magyar távközlési piacra
benyomuló cégek között nemhogy verseny nem alakult ki, de éveken
keresztül – a legnagyobb egyetértésben – a nyugati díjak többszörösét
számlázták a magyar fogyasztóknak. A bankok és a biztosítók
ugyanezt tették és annak ellenére, hogy a törvénytelen áregyeztetések,
azaz a kartellezés nyilvánvaló, a hatóságok nem tettek
semmit. Sőt.
A bíróságok
rendre helyt adtak a szolgáltatóknak kétes ügyekben. Az egyik
leggyakoribb ügytípus, amikor a szolgáltató számlatartozásra
hivatkozva megszünteti a szolgáltatást, de az alapdíjat még hónapokig
kiszámlázza. Sőt, a mobilszolgáltatók rendszeresen számláznak
ki régen megszüntetett szolgáltatásokat és amennyiben a
fogyasztó nem tudta bizonyítani, hogy az amúgy megszűnt szolgáltatást
lemondta, a bíróság megállapítja a fizetési kötelezettséget.
Bírság az adatszolgáltatás elmulasztásáért
Talán mindközül a legbosszantóbb az elsősorban a vállalkozókat,
de lényegében minden önadózót sújtó adatszolgáltatási kötelezettség
nevezetű elmebaj. Egyrészt az átlag- ember számára kideríthetetlen,
hogy kinek éppen milyen adatot kell szolgáltatni és erre
vonatkozóan felvilágosítást sem nagyon lehet szerezni. Másrészt
pedig létezik az ún. nullás bevallás vagy adatszolgáltatás
fogalma, ami az ember által alkotott dolgok között kétségkívül
az egyik legidiótább és legfeleslegesebb. Hogy pontosan értsük:
ilyenkor azt valljuk be, hogy nincs mit bevallanunk. A vállalkozásomat
nemrég bírságolta meg a nyugdíjbiztosító 60 000 forintra,
mert nem vallottam be, hogy 2008-ban nem volt bevallani valóm,
mivel a vállalkozásnak nem volt alkalmazottja.
Az adatbejelentésre
felszólító leveleket szinte már természetesnek vesszük.
Pedig a felszólító levélben rendszerint az összes adat fel
van sorolva, amit az adatbejelentő űrlapon ki kell tölteni.
Ha az új, most már minden jogosítvánnyal felruházott
rendszerváltó hatalom ezekkel az anomáliákkal le tud számolni,
akkor aranyba öntöm nevüket.
Csorja G
|