2010.10.22.
Csehov: Ványa bácsi
(Vígszínház)
Anton Pavlovics
Csehov tulajdonképpen novelláit vitte színre, s így teremtette
meg a cselekmény nélküli, úgynevezett drámaiatlan drámát.
Színművei nélkülözik az érdekes történetet, nincs bennük
hagyományos értelemben vett konfliktus, de katarzis sem. A
szereplők között nem állít föl drámai rangsort, nem lehet főhősöket
és mellékszereplőket megkülönböztetni. Sorsuk összefűzi őket,
de külön-külön és együttesen is mindenki megszenvedi saját
elrontott, kisiklott életének szomorúságát, fájdalmát. Színpadi
alkotásaiban is az orosz irodalom jellegzetes figurái, a „fölösleges
emberek” jelennek meg, akik nem tudnak sem magukon, sem másokon
segíteni. Vágyakoznak ugyan valami boldogabb, szebb,
tartalmasabb élet után, de meddő vágyaikból csak ábrándok
teremnek és légvárak épülnek, és ezek rendre semmivé
foszlanak. Keresik ugyan egymást, szorongásaival, kételyeivel,
szétrombolt eszményeivel mégis mindenki végzetesen magára
marad. Csehov drámáiban az összeütközések a lelkek mélyén
zajlanak, és hirtelen robbannak ki egy-egy jóvátehetetlen
tettben. Lírai eszközökkel teremti meg a drámai feszültség
sajátos atmoszféráját. A Ványa bácsinak is a korabeli hagyományos
játékstílust megújító moszkvai Művész Színházban 1899 őszén
volt a premierje, s az akkori közönség értette, és tetszéssel
fogadta. Ezzel a most felújított és október 1-jén műsorra tűzött
produkciójával a Vígszínház tiszteleg a 150 éve Taganrogban
született Csehov és saját, 90 évvel ezelőtti hazai bemutatója
előtt. De emlékeznek még az 1970-es, színháztörténeti
jelentőségű előadásra is, amelyben Latinovits Zoltán,
Ruttkai Éva és Tomanek Nándor játszotta a főbb szerepeket.
A
Ványa bácsiban is, mint minden Csehov-műben, az emberi lét kilátástalan
szomorúsága, a remények és életcélok széthullása, az
emberi kapcsolatok kuszasága jelenik meg. Mindenki boldogtalan és
magányos. Saját maga nagyságától eltelt, önző professzort
kivéve a Ványa bácsi összes szereplője tudja, elrontotta életét.
Unatkoznak, nem csinálnak semmit, csak filozofálnak. A még nem
annyira öreg, 47 éves Ványa bácsinak elméjébe a viszonzatlan
szerelem éles fénye világít be, amitől ráébred, elfecsérelte
a tehetségét, mert olyasvalakire pazarolta el, aki nem érdemli
meg. A gyönyörű fiatalasszony, Jelena is képtelen bármilyen
értelmes cselekedetre, nem bírja elhagyni kiállhatatlan,
hajlott korú férjét, ugyanakkor taszítja őt
Ványa bácsi hirtelen fellángolása, kamaszos ostroma, és nem
meri viszonozni Asztrov doktor heves érzelmeit sem. A csúnyácska
Szofja évek óta csak robotol, magába fojtja szenvedését, mert
nem tudja kimutatni érzelmeit.
A
darab látványvilága különleges. A kanadai tervező, Michael
Levine a földkerekség számos színpadára álmodott már
szobabelsőket. A Ványa bácsi sehová sem nyíló ajtókból, szétdobált
könyvekből, spárgával összekötött újságkupacokból meg
kopott, rozoga bútorokból álló kortalan díszlete a szereplők
életének összevisszaságát, rendezetlenségét ábrázolja.
Victoria Wallace jelmezei sem köthetők egyik stílusirányzathoz
sem, inkább a karakterek jellemét fejezik ki. Két vendégművész
– mindketten az Örkény Színház tagjai – közreműködésével
kel életre a dráma. Az egyik a címszerepet alakító Gálffi László
(felső képen). Az ő Ványa bácsija folyton töpreng, kívülről
nyugodtnak látszik, de belül fortyogó indulatokkal van teli,
mert későn tudatosul benne, jóvátehetetlenül elmúlt felette
az idő, semmin nem tud már változtatni. A másik Hámori
Gabriella, aki a szépséges, de bénult Jelenát személyesíti
meg. Benedek Miklós az elkényeztetett, környezete áldozathozatalával
tisztában nem lévő, hisztérikusan viselkedő professzort jeleníti
meg. Hegedűs D. Géza kissé koros már Asztrov doktornak, ennek
a negyvenéves férfinek a megmintázásához, ennek ellenére
becsületesen helytáll. A sodródó, céltalanul lődörgő
Tyelegint Fesztbaum Béla viszi fel a színre. Bata Éva a külső
szépséget nélkülöző, dolgos Szofját, Kútvölgyi Erzsébet
az orosz regények és drámák nélkülözhetetlen dajkáját,
Margitai Ági az elvakult, orráig sem látó idős hölgyet,
Dengyel Iván a mindenes kocsist játssza.
Marton
László rendező tisztelettel nyúl az „alapanyaghoz”, nem
gondolja úgy, hogy a mű kissé avítt, ezért neki kell lefújnia
azt a képzeletbeli vastag porréteget, amit 100 év különböző
rendezői felfogásai ráraktak. Nem véli úgy, hogy mához szóló
üzeneteket kell kibányásznia a drámából, s ennek ürügyén
olyasmiket beletennie, amik nincsenek is benne. Van bátorsága
magára a drámára hagyatkozni, mert tudja, beszél az önmagától,
nem kell mindenféle szemkápráztató látványelemekkel meg fülhasogató
zajokkal besegíteni neki. A Vígszínháznak erről a produkciójáról
nem jön ki mérgelődve a nagyérdemű, hanem hálásan és
megnyugodva, mert azt kapja, amit előzetesen várt: Csehov Ványa
bácsiját. (Alsó képen: Gálffi
László, Hámori Gabriella és Hegedűs D. Géza.)
Dr. Petővári Ágnes
|