2010.10.22.
Anyagi
megbecsülés nélkül a szakma felhígul
Interjú
Kincses Károly operaénekessel
–Egyszer azt
nyilatkozta, hogy „a színész Isten meghosszabbított karja”.
Itt az igazi tehetségesekre, egyéniségekre gondol? Hiszen, ha néhány,
főleg pesti kollegája munkáját nézem, akkor inkább az ördög
patája jut eszembe.
–Ez részemről egy filozófiai megközelítés, és
nem mindenkire, hanem magára a színjátszásra gondolok. Még
az, aki „az ördög patája”, az is hatással van a nézőkre.
Jómagam tizennyolc éves koromban gondoltam arra először, hogy
színész leszek. Akkor mentem először a Színművészetire felvételizni.
Kern Andrással, Piros Ildikóval együtt próbálkoztam meg bekerülni
a főiskolára. Nekik akkor sikerült, nekem nem: a harmadik vizsgán
megbuktam. A régi, Blaha Lujza téri Nemzeti Színházba jártam,
mert a faipari technikumnak, ahol tanultam, oda szóltak a bérletei.
Ingyenes színházlátogatásokra jártunk, és olyan darabokat láttam
ebben a legendás teátrumban, mint a Csongor és Tünde, Hosszú
út az éjszakába, Galilei. A Nemzeti Színház színészeit látva
arra gondoltam: ezt talán én is megpróbálhatnám. Ha a Jóisten
velem azt tervezte, hogy színész legyek, akkor ő általuk
mutatott nekem utat. Azt vallom, hogyha 800 ember ül a nézőtéren,
s ha csak közülük egy valaki gondolja azt, amit én kamasz
koromban, akkor annak a sorsát én változtattam meg.
–Előfordult, hogy valaki az önnek köszönhetően választotta
a színészi, vagy énekes pályát.
–A Miskolci Nemzeti Színház kórusában énekelt régebben
Szegedi Csaba, aki most az Operaház tagja. Egyszer meghallottam
énekelni, s azt mondtam neki: ilyen gyönyörű, hatalmas erejű
hangot ritkán hallok, neked a Zeneakadémián a helyed. Ő erre
azt válaszolta, hogy pap szeretne lenni. Azt feleltem neki: a Jóistennek
sokféleképpen lehet énekelni, természetesen a templomban is.
Én viszont úgy látom, hogy az Úr azért adta neked ezt a hangi
talentumot, hogy okosan gazdálkodj vele. Hallgatott rám, és
operaénekes lett. Jenei Gábor nemrég végezte el a Shakespeare
Akadémiát, őt én készítettem föl a felvételire.
–Kik vannak többségben: Thalia papjai, vagy pojácái?
Hiszen sok színészt láthatunk főzőcskés műsorban és reklámban.
–A sok színiiskola ontja a növendékeket, akik aztán
nem találnak színházat, amely foglalkoztatná őket. Ha túl
sokan vagyunk, devalválódik a szakmánk. A másik felvetésére
válaszolva: a mai médiumok által uralt és befolyásolt kor
megköveteli egy színésztől azt, hogyha talpon akar maradni,
akkor mindent elvállaljon, ami nem ellenkezik az erkölcsi értékrendszerével.
Megértem azokat a kollegáimat, akik reklámfilmekben
szerepelnek, hiszen egy ilyen forgatásért legalább egy havi gázsijuknak
megfelelő összeget kapnak. Ha adódik rá alkalom, én is vállalok
reklámfilmet, mert ma ez is megélhetési forrás. Szerintem ezt
mindenki ezért vállalja. Pesti kritikusok nemigen írnak vidéki
színészről, arról, akit anyagilag még annyira sem becsülnek
meg, mint a fővárosit. Ahhoz, hogy a képernyőn megjelenhessünk
sok castingon kell részt vennünk, hogy beválogassanak minket
egy „szappanopera” szerepére. Látjuk, a televíziókban
40-50 színészt foglalkoztatnak, akik akár milliókat
kereshetnek – a celebekről már nem is beszélve. Hatalmas aránytalanságokról
beszélhetünk, nem csak az anyagiakat, hanem az értéket, a
befektetett munkát nézve. Jómagam négy darabot játszom egy évadban,
s annak azért más az értéke, mintha megjelennék főzőcskézni
egy kereskedelmi tévében.
–Azt mondják: az állam kivonult a kultúra támogatásából,
de még nem erősödött meg a magánmecénatura.
–Személy szerint nagyon kevés színészt menedzselnek,
de a színházakat szponzorálják cégek, magánszemélyek. Az új
színházi törvény pedig világosan kimondja, mennyi támogatás
jár egy színháznak. Vannak olyan pesti nagy bulvárszínházak,
ahol teltház előtt játszanak musicaleket, 10 ezer forint
feletti jegyárakkal, de mellette jár nekik az állami dotáció.
Ezt vidéken viszont nem lehet véghezvinni. Olyan ostoba és a
valóságtól elrugaszkodott véleményeket is olvashatunk: az a
vidéki színház, amelyik operettet és zenés darabokat is játszik,
azaz a közönség kedvét keresi, ne kapjon támogatást, éljen
meg a bevételeiből. Egy vidéki színháznak minden műfajt játszania
kell. Egy példa: a Miskolci Nemzeti Színháznak több játszóhelye
is van. Játszunk mi alternatívot is, de operát és operettet
is, mert a „népszínházból” adódóan minden igényt ki
kell elégítenünk. Kíváncsi vagyok arra, hogyha egy vidéki színházban
felemelnék a jegyárat 10 ezer forintra, hányan ülnének bent a
nézőtéren.
–Egy vidéki teátrumnak nevelnie is kell a közönséget?
–Átvitt – és nem dogmatikus, makarenkói – értelemben
a nevelés is a színház feladatai közé tartozik. A színház
mindenképp hatással van a közönségre. A publikum pedig akkor
is megéli az előadás végére a katarzist, ha a darabról rossz
véleménye van. Azt viszont nem szabad megengedni, hogy a kísérletezés,
az alternatív színjátszás a nevelő hatás rovására menjen.
Attól még nem modern egy színház, ha pl. férfiak női ruhában
adják elő a női szerepeket, vagy ha Shakespeare-t farmerban játsszák.
A színháznak az is a feladata, hogy stílust neveljen a közönségben.
Törekedni kell arra, hogy a történelmi drámákat az adott
kornak megfelelő díszletek között és jelmezekben játsszuk.
Így az előadás egy ún. kortörténeti tanulmánnyá is válik,
persze ez is pénz kérdése. Az sem mellékes: miként őrizzük
meg és ápoljuk anyanyelvünket a színházban. Felhígult a
szakma, és sokan nem beszélnek szépen, tisztán magyarul. Az
alternatív színházcsinálók úgy gondolják, ez a modern, s
beszéljünk úgy, ahogy az utca népe. Én viszont azt gondolom,
egy színésznek jól kell tudnia beszélni, mert a közönség így
kerülhet közelebb Shakespeare, vagy Németh László nyelvezetéhez.
– A mai néző a színész alakítása, vagy a darab,
rendező, a szerző miatt jár színházba?
–Abban biztos vagyok, hogy nem a rendező miatt, kivéve
az alternatívoknál, ahol egy-két rendező a sajtó és az ügyeletes
véleményformálók segítségével egy adott körben hírnevet
szerzett magának. Az alternatív rendezők köré pusztán divatból
szerveződik egy szűk réteg. Ma elsősorban a darab és a színész
miatt járnak színházba. Aki tájékozott a műfajok között,
előbb a szerző és a darab iránt érdeklődik, majd azt is
figyelemmel kíséri, ki az a színész, aki kedvenc szerzőjét játssza.
Előfordul, hogy vidéki direktorok fővárosi celebeket hívnak
le egy-egy szerepre. A néző bejön miattuk az előadásra, csak
azért, hogy élőben is láthassa őket. Arról viszont, hogy az
előadás után mi a véleménye ezekről a felkapott színészekről,
már kevésbé vesz tudomást egy színház vezetősége.
–Pályafutása során nagyon sok operában énekelt.
Tudjuk, hogy a fiatalok idegenkednek ettől a műfajtól. Ha egy
operaelőadást modernizálnak, akkor tán még nehezebben fogadják
el azt értékként.
–Nagyon sokan megpróbálták az operákat átültetni
a mai korba. Vannak olyan operák, amelyek, ha jól végigvezetik
az alapötletet, akkor kibírják a modernizálást. A történelmi
operák már kevésbé. Tehát míg a Rigoletto – amit a
’90-es évek elején Koltay Gábor modernizált a Margit
Szigeten sikerrel – alkalmas az átvitelre, addig Verdi másik
operája, a Nabucco már kevésbé. Miskolcon Kesselyák Gergely
karmester több operát is rendezett – pl. a Szerelmi bájitalt
és a Rigolettót, úgy, hogy magát az darabot nem zúzta széjjel,
de mégis úgy állította színre, hogy a végén az egyetemisták
vastapssal honorálták a produkciót. Tehát meg lehet találni
az arany középutat.
–Térjünk vissza pályafutására. Viszonylag későn,
harminc évesen lépett először színpadra.
–Miután nem vettek fel elsőre a Színművészetire,
a saját tanult szakmámban, építésvezetőként dolgoztam
idehaza és külföldön is. Olvastam, hogy meghirdették a
musical-operett osztályt, s ott korhatár is magasabb volt.
Huszonhét évesen úgy döntöttem, elmegyek újra felvételizni.
Ez sikerült is, amit isteni útmutatásnak véltem. Kazán István
osztályába kerültem, s egy évfolyamban jártam Szolnoki
Tiborral, Várkonyi Szilviával, Füsti Molnár Évával, Imre
Istvánnal, Simorjai Emesével, Virágh Józseffel és Böröndi
Tamással. Még főiskolás voltam, amikor a Madách Színházhoz
kerültem. Első szerepem egy beugrás volt a Spanyol Izabellában,
mert a Don Felixet játszó Deák B. Ferenc színművész úgy
gondolta, hogy otthagyja a pályát és festőművész lesz.
Nagyon örültem ennek a szerepnek, mert akkor a legendás Madách
Színház színe-java velem együtt játszott a színpadon. Örültem,
de félsz is uralkodott bennem, amit Csűrös Karola jóindulata tüntetett
el, azzal, hogy az első próbán karon fogott és megmutatta
nekem azt, hogy a jelenetben merre menjek a színpadon.
–A Madách Színházból aztán a zenés színpadra került.
–Így van, Vámos László főrendező áthívott a Fővárosi
Operettszínházba. Jómagam sosem akartam énekes színész
lenni. Amikor a főiskolára jelentkeztem, a filmes osztályra is
felvettek volna, de Kazánék már ezt nem engedték nekem. Örültem,
hogy bent vagyok a musical-operett szakon, mert az is színészi
diplomát ad, de egyetlen egy zenés szerepben nem képzeltem el
magam. Az operától pedig fiatalon kifejezetten ódzkodtam. Az
opera műfajához pedig fel kell nőni. Minél jobban megismerjük
az operát, annál erősebben kerülünk a bűvkörébe. Az
Operettszínházban Oberfrank Géza karnagy úr korrepetált, és
legnagyobb meglepetésemre azt mondta, hogy engem szemelt ki
Mozart Figarójának. Engem, aki akkor még eléggé hadilábon álltam
a kottaolvasással. Oberfrank egy időben Felsenstein igazgató,
rendező asszisztense volt a berlini Komische Oper-ben.
Felsenstein tiszteletére akarta Oberfrank a Figaro házasságát
operettszínházi tagokkal bemutatni a színházban. Nagyon
megijedtem a felkéréstől, hiszen egy áriát sem énekeltem el
addig. Végül is betanította nekem a karnagy úr a szerepet, és
nagy sikere lett az előadásnak, még a Rádió is felvette a
produkciónkat. Musicalt nagyon későn énekeltem, mert az
Operettszínházban operett-szerepeket kaptam. Igaz, nem sokáig,
mert 1984-ben kirúgtak.
–Nem voltak megelégedve énekesi teljesítményével?
–Szó sincs róla! Egyik próba után hirtelen
felindulásból durva megjegyzést tettem a rendszerre, ezért az
egyik kollega, aki pártvezetőségi tag volt, írásban följelentett.
A dokumentum a Belügyminisztériumba is fölkerült, és a szerződésemet
nem újították meg. Kapcsolataim révén a Józsefvárosi Színházba
kerültem. Azt nem tudtam: olyan súlyos a vétkem, hogy emiatt
Pestet is el kell hagynom. Az addig gyakori ORI-s fellépéseim is
megszűntek. Egyszercsak feljött a békéscsabai főrendező és
a Józsefvárosi Színház portáján elém tette a szerződést,
hogy írjam alá. Ez azt jelentette, vagy lemegyek játszani, vagy
búcsút inthetek a színészetnek. Az előbbit választottam.
Sokan feltették azt a kérdést, hogy 1990 után miért nem
hangoztattam ezt különböző fórumokon. Ennek az az egyik oka,
hogy szerintem a feljelentőknek a saját lelkiismeretükkel kell
elszámolni. A másik: velem tulajdonképpen jót tettek, hiszen
Budapesten nem játszhattam volna el annyi főszerepet, mint vidéken.
Ezt persze csak később értettem meg. A színészetet tartom
hivatásomnak. Minél több szerepet élek meg, annál jobban
megismerhetem képességeimet. Életünk célja, hogy megtudjuk,
kik is vagyunk valójában. Fiatalon sokszor másokat okolunk azért,
ha a dolgok nem kedvünkre alakulnak. Ha komolyan elemezzük múltunkat,
be kell látnunk: mindig a saját cselekedeteink határozták meg,
hogy éppen milyen helyzetbe kerültünk életünk különböző
szakaszaiban. Hiszek az isteni elrendelésben és úgy gondolom,
hogy amennyi képességet Ő adott nekem azt maximálisan felhasználtam.
Ennyi van bennem. A pillanatnyi rossz történések, amelyeket
keservesen megszenvedünk, gyakran azért vannak, hogy edzettebben
indulhassunk egy újabb cél felé. Az Isten nem mindig azt adja,
amit akarunk, hanem azt, amire szükségünk van.
–Bariton szerepeket énekelt az opera műfajában. Az
operetteket viszont főleg tenorok adják elő. Néhány
baritonista ezeket az operettáriákat punktírozták. Az énekszólam
bizonyos - rendszerint kényes magas - hangjait hangnemen belül
maradva lejjebb helyezték.
–Én is ugyanezt tettem. Amikor Békéscsabára kerültem,
kineveztek bonvivánnak. Így tenor szerepeket kaptam. Ezek között
voltak olyanok, amelyeknél nem volt magasságbeli probléma, de
ahol kellett, ott punktíroztam.
–Gondolom
az operett éneklése azért is kíván mást technikát, mert ott
segít a mikroport, míg az operánál teljes hanggal kell énekelni.
–Ez egy tévedés, mert több vidéki színházban, így a
miskolciban is, az operetteket mikrofon nélkül adjuk elő. A fővárosban
viszont többször musical énekeseket és prózai színészeket hívnak
meg operettekbe, így szükséges a mikroport használata. Lassan
megérjük, hogy még az operát is musicalesek fogják elénekelni.
–Azt veszem észre, hogy az idők folyamán a hajdani könnyebb
műfajok klasszikussá válnak. A Strauss-operetteket, a
biedermeier-kor „disco-zenéjét” ma már operaénekesek
viszik színre. Az operettek megújulásáról folyik a vita. Elképzelhető,
hogy néhány évtized múlva a musicalek nemesednek?
–Minden bizonnyal, sőt már ma is van erre példa. Az
egyik legnagyobb amerikai musical, az 1964-ben bemutatott My fair
lady, sőt a Macskák is már klasszikussá váltak. A
nagyoperettek jó előadásai bizony operai hangot igényelnek.
–Pályája következő állomás: Debrecen, ahol kilenc évadon
keresztül játszott, énekelt.
–A békéscsabai időszak egy nagyon boldog korszaka
életemnek. 1989-ben Vámos László Debrecenben megrendezte a Háry
Jánost. Nem felejtett el engem, és felkért a címszerepre. Így
évad közben Debrecenbe szerződtem. Ebben a városban énekeltem
el az operairodalom legszebb szerepeit. Karmesterek voltak akkor még
a korrepetitorok, ami óriási segítséget jelentett az operák
betanulásában.
–Többször énekelt operát szabadtéri előadásokon
is.
–Így van. Koltay Gábor fedezett fel engem a
budapesti szabadtéri színpadok számára. Az első szerepem a
Margitszigeten a Rigoletto Monterone grófja volt, amiben nagy
sikert arattam. Ezt követően a Bakáts téri operákban is
szerepeltem, így a Toscában, a Hunyadi Lászlóban, az Álarcosbálban.
Koltay még a filmjeibe is meghívott. Bemutatkozhattam így a
pesti közönségnek is, de ma már nem vágyok arra, hogy fővárosi
művész legyek.
–Jelenleg Miskolcon játszik. Felismerik az utcán?
–Igen, s ez örömmel tölt el. Debrecenben nem éreztem
annyira a közönség szeretetét, elmaradtak a visszajelzések.
1998-ban Egerben kezdtem el játszani, ahol három évad alatt
mindent elértem, amit népszerűségben el lehetett érni.
–Ha Miskolcról beszélünk, akkor a legtöbb embernek
nem a színház, hanem a bűnözés, a munkanélküliség, a
lepukkant iparváros jut eszébe.
–A vidék közönségét lenézik, mondván, csak az
operettet szeretik.
–Ez egy igaztalan vád. Az elképzelhető, hogy egy
borsodi faluban lakó néni inkább vígjátékokra, operettekre kíváncsi,
de Miskolc mégis egy egyetemi város. A fiatalokkal pedig már általános
iskolás korukban meg kell szeretetni a színházat. Így kell
kinevelni a közönséget az iskolákban.
––Harminc év alatt igen sok főszerepet játszott,
énekelt. Találkozott azóta azzal a kollegájával, aki
feljelentette önt?
–Remélem, hogy igen. Igaz, reményeim gyakran nem
igazolódtak be az elmúlt húsz év alatt. A jelenlegi helyzetben
nincs más választása a nemzetnek, mint az összefogás. Ez
megmaradásunk záloga. A széthúzás pedig annyira földbe döngölhet
minket, hogy soha nem állunk talpra. Most itt a lehetőség a
fellendülésre, s ezzel élnie kell a nemzetnek.
Színművészeti Főiskolát
végzett operett-musical szakon, 1980-ban. Főiskolai évek alatt
a Madách Színházban játszott, majd 1979-
1984 a
Fővárosi Operettszínházban. 1984-től két évig a Józsefvárosi
Színházban, 1986-tól 1989-ig a Békéscsabai Jókai Színház,
1989-től 1998-ig a Debreceni Csokonai Színház művésze volt.
1998 óta az Egri Gárdonyi Géza Színházban és a Miskolci
Nemzeti Színházban játszik. Gyakran fellépett Budapesten és
szabadtéri színpadokon, valamint a Magyar Állami Operaházban.
Számos alkalommal turnézik német nyelvű darabokkal Németországban
és Ausztriában. Díjai: Arany Fácán díj (1988), Arany
Fácán díj (1989), Évad énekese (2003).
Főbb szerepek:
Don Felix (Illés Endre: Spanyol Izabella),
La Hire
(Shaw: Szent Johanna), Figaro, Bartolo (Mozart: Figaro házassága),
Mátyás, Galeotto, Agárdi Péter (Heltai: A néma levente),
Ricardo (Lope de Vega: A kertész kutyája), Kormányzó, fogadós,
Carasco doktor (Mitch Leigh - Joe Darion :
La Mancha
lovagja), Tronkay Vencel báró (Sütő: Egy lócsiszár virágvasárnapja),
Zrínyi (Mikszáth: Új Zrínyiász ), Kiss József tábornok (Száraz
György: A nagyszerű halál), Mr. Sowberry (Bart: Oliver), Kajafás
(Webber: Jézus Krisztus Szupersztár), Karenin (Miklós
Tibor-Kocsák Tibor: Anna Karenina), Török Bálint (Várkonyi Mátyás-Béres
Attila: Egri csillagok) László gróf (Huszka: Lili bárónő),
Baracs (Szirmai: Mágnás Miska), Henry de Fabyus marquis márki (Ábrahám
Pál: Bál a Savoyban), Dragotin (Lehár: Cigányszerelem), Falke,
Frank (Ifj. J. Strauss: A denevér), Nagyherceg (Jakobi: Sybill),
Nagykövet (Ábrahám Pál: Viktória), Schober, a költő (Schubert-Berté:
Három a kislány), Danilo (Lehár: A víg özvegy), Főherceg,
Feri bácsi (Kálmán: Csárdáskirálynő), Csang, főúr (Lehár:
A mosoly országa), Sir Francis Topplebee ezredes (Brandon Thomas
- Aldobolyi-Nagy György - Szenes Iván: Charley nénje),
Escamillo, Zuniga (Bizet: Carmen), címszerep, Monterone (Verdi:
Rigoletto), címszerep (Verdi: Nabucco), Luna gróf (Verdi: A
trubadúr), Renato (Verdi: Az álarcosbál), címszerep (Kodály:
Háry János), Figaro, Fiorello (Rossini: A sevillai borbély),
Alfio (Mascagni: Parasztbecsület), Silvio (Leoncavallo: Bajazzók),
Lescaut őrnagy (Puccini: Manon Lescaut), Sharpless (Puccini:
Pillangókisasszony), Petur bán, II. Endre (Erkel: Bánk bán),
Dulcamara (Donizetti: Szerelmi bájital), Malatesta (Donizetti:
Don Pasquale), Tarpataky (Zerkovitz: Csókos asszony), Zareckij
(Csajkovszkij: Anyegin), Simon Péter (Radványi-Dés-Böhm:
Valahol Európában), Jankovich báró (Lajtai: A régi nyár), Bölömbér
király (Szilágyi Andor: Leánder és Lenszirom). Film, tévé:
Rab ember fiai, Balról a nap..., Sobri, Sacra Corona, Honfoglalás,
Kisváros , Szomszédok, Barátok közt, Szeress most.
Medveczky
Attila
|