2010.10.22.
Mariazelltől
Csíksomlyóig
A folyamatosan kiépülő Mária-útról
rendezett konferenciát Csíksomlyón október elsejétől
harmadikáig a Mária Út Egyesület, a Gyulafehérvári Caritas
és az Erdélyi Kárpát-Egyesület. A konferencián előadást
tartott többek közt Orbán Szabolcs, az Erdélyi Ferences
Rendtartomány tartományfőnöke és dr. Jakubinyi György, a
Gyulafehérvári Főegyházmegye érseke is, aki nemrégiben körlevelet
jelentetett meg a zarándokútról. A Mária zarándokútról az
erdélyi ötletgazdát, a
teológiai tudományok doktorát, a Hotel Salvator és a Jakab
Antal Tanulmányi és Felnőttképzési Központ igazgatóját,
Szakács Ferenc Sándort kérdeztem.
– Mi a lényege a Mária-
zarándokútnak?
– A Mária-út terve szervesen beépül a Csíksomlyó-fejlesztés
projektébe. Kialakítás alatt áll az a Közép-Európán átívelő
zarándok- és turistaút-hálózat, amelynek keleti-nyugati
tengelye az ausztriai Mariazelltől Csíksomlyóig vezet. Gyalogos
és kerékpáros útjaival hét országot köt össze. Az útvonal
alapvetően a Szűzanyához kapcsolódó kegyhelyeket foglalja magában
több ezer km hosszúságban, de ehhez kapcsolódva minden történelmi,
vallási, kulturális, természeti vagy épített értékekre is ráirányítja
az érdeklődők figyelmét. A Mária-út terve a spanyolországi
El Camino ötletére épül és létre szeretnénk hozni egy olyan
spirituális értékekkel felruházott útvonalat, amely a már
említett két település közt húzódik és összeköti a
legfontosabb Mária-kegyhelyeket – pl. Máriapócsot, Celldömölköt.
Ez az út több mint 1400 kilométernyi hosszú. A lényeg, hogy a
mai deszakralizált társadalomban, ami egyre inkább eltávolodik
az emberi és isteni értékektől, visszatérítsük az embereket
a valós értékekhez. Ezek nélkül nem lehet élhető jelenről
és egészséges jövőről beszélni. Korunkra az emberi értékekből
való kiavatás a jellemző. Szándékosan használom a kiavatás
szót. A beavatás ugyanis, amely számos nagy kultúrának
szocializációs eszköze, pozitív folyamat, mely értékekkel vértezi
fel a társadalom tagjait. A kiavatás ennek ellentéte: egy önző,
értéktelen, hazug, megbízhatatlan minimál-énnek a létrehozásában
segédkezik. Olyan ember megalkotásában játszik főszerepet,
amely jól tud fogyasztani, megfelelő ütemben el tud adósodni,
gyorsan átveszi a fő ideológiát, és jól beleolvad az elbutított
tömegekbe. Úgy tűnik, hogy napjainkban minden szocializáló
eszköz – család, iskola, egyházak, média, azonos korúak
csoportjai – elveszítették erejüket, és megadták magukat a
nagy világbutító folyamatoknak. A család, mint a társadalom
alapsejtje, tudatos megsemmisítési folyamatnak van kitéve.
Elszegényedett és eladósodott családok ezrei sodródnak a társadalom
perifériájára. Ilyen körülmények között a zarándokközpontok
újra felértékelődnek. Csíksomlyó politikamentes környezete
lehetőséget kell adjon a testi, szellemi és lelki megújulásra.
Olyan műhellyé kell válnia, ahol a társadalom káoszában
elcsigázott, Istent kereső emberek újra megtalálják lelki békéjüket.
– Ez a több mint
1400 kilométeres út mennyire felel meg a modern zarándoklat követelményeinek?
– A modern zarándoklat a régebbi korok zarándoklat-felfogásán
nyugszik. A Mária-út még csak kiépülőben van, így nem
mondhatjuk azt, hogy jelenleg az összes kegyhelyen a zarándokokat
egy minden igényt kielégítő fogadóhely várja. Tervünk, hogy
2012-re ezek a zarándokfogadó-központok az út mentén kiépüljenek,
és egy olyan nyomvonal álljon a zarándokok rendelkezésére,
mely megteremti mind a szállás, mind a felfrissülés lehetőségét.
A visszaavatás fő célja, hogy a zarándokokat a szakralitás
kiragadja a hétköznapok káoszából és közelítse Isten felé.
Így a szakrális térből visszatérve úgy a családjukra, mint
a társadalomra is pozitívan tudnak hatni.
– Miért pont a
2012-es dátum a cél?
– Az európai Mária-kegyhelyeket egy nagyon erős
kapcsolat köti össze. Ennek a rendszernek Lourdes a központja.
Minden államból egy Mária-kegyhelyt vettek fel ebbe az intézménybe.
Románia területéről Csíksomlyó nyert felvételt. Így
elmondhatjuk, hogy két magyar kegyhely Máriapócs és Csíksomlyó
– szerepel ebben a fórumban. A Mária-kegyhelyek találkozóját
2012-ben Csíksomlyón rendezik. Mi erre az alkalomra szeretnénk
infrastrukturálisan is kiépíteni a Mária-utat.
– Ahhoz, hogy ez az
út olyan bejáratott legyen, mint a Szent Jakab-zarándokút,
ahhoz szerintem médiapropagandára is szükségük van. Hiszen néhány
zarándokért nem fognak panziókat nyitni az út mellett.
– Számítunk a média segítségére, hiszen a Mária-út
egy nemzeti tervként is értelmezhető. A panziók és a gazdasági
szereplők jelenleg másodlagos szerepet játszanak. Tény: az El
Caminón 1992-ben kétezer fő zarándokolt végig, de tíz évre
rá ez a szám elérte a 200 ezret. Mi nem tervezünk ekkora létszámot,
de szeretnénk a társadalom tudomására hozni, hogy létezik ez
a lehetőség, ahová vallástól és nemzetiségtől függetlenül
várunk zarándokokat.
– Régebben a zarándokok
bottal a kézben, gyalogszerrel vágtak neki az utaknak a búcsú
reményében. Ma már buszokkal, vonatokkal mennek zarándokolni.
Nem veszik el így a lényeg?
– A zarándoklat egy olyan utazás, amit gyalog, vagy
busszal, vonattal is meg lehet tenni. A lényeg: kiszakadni a hétköznapok
világából és megérkezni egy olyan szakrális erőtérbe, ahol
lelkileg és szellemileg is fel tudunk töltekezni. Akár busszal,
akár gyalogosan vesz részt valaki egy zarándoklaton, ugyanarra
a szent helyre érkezik és ugyanaz a lehetősége a lelki feltöltődésre.
A társadalomban nagyon erős a Szent, az Isten utáni vágy –
szakrális éhségnek is nevezhetjük. Ezt a vágyat komoly lelki
irányba terelni hatalmas feladat.
– Csíksomlyó pünkösdkor
a magyarság szakrális találkozóhelye. Ön egyszer azt
nyilatkozta, hogy Csíksomlyó egyben szakrális, de szellemi erőtér
is.
– Csíksomlyó régen védelmi stratégiai
pont volt, a török és a tatár hordákat próbálták itt megállítani.
Jelenleg Csíksomlyónak stratégiailag az is a feladata, hogy
megvédje a magyarságot a konzumizmussal szemben. Ahhoz, hogy egy
nemzet önmagát újra felvértezze pozitív értékekkel, nem
csak vallási, de szellemi, kulturális forrásra is szüksége
van. A székelység első nyomdája Csíksomlyón üzemelt, tehát
régóta szellemi központ a település. Egy olyan ellentmondásos
korban élünk, amiben az emberi értékek háttérbe szorulnak és
mindent a profitszerzés mozgat. Ezért is értékelődik majd át
Csíksomlyónak, mint szakrális erőtérnek a szerepe. Az én víziómban
a lét szakrális. Tehát úgy az ember (Isten teremtménye), mint
a tér és az idő, amelyben él, szintén szent. Visszaadni a létnek
a szakralitását, napjainknak egyik legfontosabb kihívása.
Olyan világban élünk, ahol a lelki felüdülés, az elmélkedés,
a kontempláció elengedhetetlenül fontos, hogy az embernek
visszaadja egészséges életszemléletét. A kegyhely őrzőivel,
a ferences atyákkal együtt, szeretnénk elérni azt, hogy Csíksomlyó
ne csak évente három napig fogadja a zarándokok tömegeit,
hanem az év minden egyes napján. Minden hónap első hétvégére
szervezett zarándok hétvégének immár több ezer látogatója
van.
–
Az ön írásaiban többször megjelenik a reszakralizáció
fogalma. Erről az jut eszembe, hogy vannak, akik hitbeli meggyőződés
nélkül, divatból mennek el pl. a Szent Jakab-útra, no meg az
is: elég sok a bóvli, a giccs az árusoknál egy-egy búcsú
idején.
– Vallom: nem létezik teljesen ateista ember. Ha valaki
elindul egy zarándokúton, egy bizonyos céllal teszi meg. Ezt a
célt pedig minden zarándokban tisztelni kell. Még az ateista is
azért vesz részt egy ilyen úton, hogy valahol a lelke
nyugalomra találjon. Azt pedig nehéz kiküszöbölni, hogy ne áruljanak
giccses figurákat ilyen kegyhelyeken. Nem is ez a lényeg, hiszen
az, aki lelki feltöltődést keres, távolról elkerüli a bóvliárusokat.
– Anyagilag kik támogatják
ezt a tervet?
– Jelenleg kisebb projektek létrejöttével
tudjuk mindezt szponzorálni és EU-s pénzeket is elkülönítettek
különböző zarándoktervek támogatására. Önkormányzatok már
eddig is segítettek, de továbbra is várjuk segítségüket. Jó
lenne, ha az önkormányzatok és a politikai mozgalmak, pártok
is egyre szélesebb körben felkarolnák ügyünket.
–
Az október elejei csíksomlyói konferencián elfogadtak egy ún.
zárónyilatkozatot is?
– Konkrét zárónyilatkozat nem volt. Viszont a jelenlevők
világosan megfogalmazták, hogy a Mária-út kiépítése közügy,
amelyben az egyházi csoportok, az önkormányzatok, a magánszféra,
a különböző alapítványok egyaránt ki kell, hogy vegyék részüket.
Minél több partnert meg kell nyerni a terv megvalósításához.
Vannak helyek a világon, amelyekre a Jóisten jobban odafigyel.
Ilyen hely Csíksomlyó is. Bízom benne, hogy számos jóakaratú
embernek felkelti figyelmét mindaz, ami Csíksomlyón történik,
és lelkesen hozzáad valamit ahhoz, hogy ez a – mindannyiunk számára
oly fontos – hely megtalálja méltó helyét az európai nagy
zarándokközpontok sorában.
– A következő
Franklin-idézet áll az ön által írt Kettéhasadt lélek c.
tanulmány elején: „akik lemondanak a szabadságukról egy
pillanatnyi, tovaillanó biztonság érdekében, azok nem érdemlik
meg sem a szabadságot, sem a biztonságot.” Úgy vélem, ma a
szabadság fogalmát sokan félreértelmezik.
– A szabadság nélkül – ami a lelkünkben születik
– elképzelhetetlen mind az egyén, mind a társadalom élete.
Krisztus szerint csakis az igazság ismerete tesz bennünket
szabaddá. Az igazságot pedig csak akkor tudjuk értékelni, ha képesek
vagyunk meghatározni azokat a folyamatokat, amelyek az egyénre
és a társadalomra hatnak. Elemezni a társadalmi folyamatokat,
és megérteni az összefüggéseket – a keresztény ember egyik
legfontosabb feladata. Ezért az egyén és a társadalom szabadsága
szorosan összefügg egymással.
Medveczky
Attila
|