vissza a főoldalra

 

 

 2010.10.22. 

Az volt a hivatásom, hogy tartsam a lelket fogolytársaimban!

Beszélgetés Olofsson Placid atyával (I. rész)

Placid atyát kényszermunkára ítélték, amelyből kilenc évet le is töltött a Szovjetunióban. A Gulag foglya volt 1946 karácsonyától 1955 novemberéig. Ott is Isten hűséges szolgája maradt, misézett, gyóntatott, áldoztatott, térített. Rabtársaival megfogalmazták a túlélés négy törvényét.

 – Igaz, most a Gulag kapcsán kértem öntől interjút, de önnek az egész élete érdekes. Miként lett Isten szolgálója?

 – Apai ágon svéd származású, mélyen hívő családból származom, ahol – szüleink révén – örömteli gyermekkorban részesültünk nővéremmel együtt. Fontos megjegyezni, hogy koraszülött vagyok, hiszen 1916. december 23-án jöttem a világra, képtelen voltam megvárni a kis Jézuskát… Édesapám tanárember volt, de a régi vágású fajtából, aki nem tűrte volna el, hogy gyermeke bármilyen értelemben is protekciós legyen. Ezért az elemi iskola után – bár kézenfekvő lett volna – nem mehettem abba a gimnáziumba, ahol ő tanított. A közelben volt a Szent Benedek Bencés Gimnázium, oda íratott be. Csupa-csupa bencéstanár oktatott és nevelt bennünket, eszményi volt a légkör, ami nagyon megtetszett. Nekem nem volt olyan megvilágosodásom, mint például Szent Pálnak, mert én már egészen fiatalon éreztem, hogy pap leszek. Bár azt el kell mondani, hogy én igazából nem is szerzetes szerettem volna lenni, hanem ugyanolyan bencéstanár, mint akik engem is tanítottak.

 – Mi a legmaradandóbb emléke a gimnáziumi évekből?

 – Lehetetlen volna felsorolni, annyi ilyen van. Egész életemre kihatott ugyanakkor osztályfőnököm, Szunyogh Xaver Ferenc bölcselete, amit a Miatyánkkal kapcsolatban mondott: a klasszikus sort: „legyen meg a te akaratod”, úgy kell felfognunk, hogy „legyen meg a te üdvözítő akaratod”! Csak egy szó az eltérés, mégis hatalmas a tartalombeli különbség. Ezen gondolat szerint választottam az Isten szolgálatát, és jelentkeztem Pannonhalmára. Úgy éreztem ugyanis, hogy ezzel valósul meg Isten üdvözítő akarata.

 – Mikor szentelték fel?

 – Egyetemi tanulmányaim végén, 1939. június 18-án, Szombathelyen. Ekkor tudtam meg az új nevemet, amelyet a rendemtől kaptam: Placid atya. Nagyon örültem ennek a névnek, hiszen Placid Szent Benedek kedvenc tanítványa volt. Összesen huszonhárman lettünk akkor pappá szentelve, aminek nagyon örült a szombathelyi megyés püspök. Azzal példálózott, hogy Jézusnak csak tizenegy apostol adatott meg, neki pedig hu-szonhárom. Amikor a szentelés után visszatértem a kicsiny szállásomra, tömjénfüst, virág, misekönyv és stóla várt ott engem, amit a szombathelyi ferences testvérektől kaptunk. Felemelő érzés volt ilyen lelkülettel kezdeni a papi szolgálatot.

 – Ekkor már küszöbön állt a második világháború…

 – Igen, hamarosan kitört a világégés. Papként is rendkívül nehéz évek voltak ezek, hiszen tábori lelkészként is szolgáltam, előbb Székesfehérváron, majd Komáromban. Amikor leszereltek, Sopronban lettem tanár. Itt a bölcselet mellett világnézeti előadásokat is tartottam, például a nemzetiszocializmusról is. Amikor a németek megszállták az országot, egy ideig még Sopronban maradtam, majd Pápára helyezett a rendem. A világháborút követően Budapestre helyeztek, mondván: úgyis pesti gyerek vagyok. A Jóisten kegyelméből éppen a Rigó utcai bencés iskola tanára lettem, ahol korábban tanultam. Az iskola 1933-as tablóján még mint végzős diák szerepelek, az 1946-os tablón pedig már mint érettségiztető tanár. Az írásbeli érettségit ugyanis még én vezettem a diákoknak. A szóbelit is én vezettem volna, ám a Jóisten másként határozott…

 – Ekkor hurcolták el a Gulagra?

 – Nem, ekkor még „csak” letartóztattak…  

– Milyen alapon?

 – Kicsit korábbra nyúlik vissza ennek az oka. 1945-ben Serédi Jusztinián kinevezett a Slachta Margit-féle Szociális Testvérek Társasága egyházi tanácsadójának. Az ő utasítására részt vettem az 1945 őszén tartott választásokon is, Slachta Margit pártjának listáján. Mandátumot is nyertem, ám azt azonnal átadtam, ugyanis nem is állt szándékomban a Parlamentbe kerülni. A kampányban azonban részt vettem, több választási gyűlésen is szónokoltam, a Knézich utcában például „Placid atya beszél a demokráciáról” címmel meghirdetett, önálló előadásom volt. Ez a tevékenységem adta a későbbi vádak alapját.

 – Nyilván koholt vádak voltak ezek, hiszen nehezen tudom elképzelni, hogy Atya bárki ellen is uszította volna az embereket…

 – Persze, hogy nem. Ám a kommunisták nem felejtettek el, szálka maradtam a szemükben. Előadásaim mellett ugyanis lelkigyakorlatokat is tartottam, amelyeknek sokfelé híre ment. Egész sajtókampány indult ellenem, amit a rendem is érzékelt. Éppen ezért 1946 tavaszán átvezényeltek Pannonhalmára, és ott lettem tanár. Június 5-én este éppen az Aida egyik áriáját hallgattuk az egyik osztállyal, amikor hallottuk, hogy egy autó jön felfelé a Szent Márton hegyre. Akkoriban ez még alig-alig fordult elő, így feltűnő volt. Rövid idő múlva betoppant hozzám két géppisztolyos fiatalember. Házkutatás – közölték. Bár semmit nem találtak, mégis volt letartóztatási parancsuk is ellenem. Olyan naivak voltunk, hiszen akkor még alig-alig tartóztattak le egyházi személyeket. Én sem gondoltam semmi komoly dologra, nem is éreztem bűnösnek magam.

 – Hová vitték a géppisztolyos fogdmegek?

 – Egyenesen Budapestre, az Andrássy út 60-ba. Arról persze addigra már hallottam egyet, s mást… Az előbb említett naivitásomra jellemző, hogy itt még engedélyt kértem, hogy kimehessek misézni a közeli Szent István-bazilikába. Bár papi ruhámat ekkor még nem vették el, mégis hirtelen senki és semmi lettem. Odakint fiatal korom ellenére hatvannyolc diák megsüvegelt bencéstanára voltam, idebent pedig egy fogoly, akivel bárki, bármit megtehet.

 – Milyen volt a bánásmód Atyával szemben?

 – Belöktek egy magánzárkába, amely most egy kiállítóterem a Terror Házában, közepén egy szalmazsákkal. A kiállítás rendezőinek már mondtam is, hogy ez bizony nem hiteles, mert akkor szalmazsákról szó sem volt… A puszta földön aludtam, már amikor hagyták. Mert kihallgatás kihallgatást követett, amelynek során többször az arcomba vágták, hogy tudhatom jól, miért vagyok itt. Ijesztő dolgokat láttam. Egy alkalommal például Kiss Szaléz atyát vitték vérbe fagyott állapotban kihallgatásra… Később a kommunisták ki is végezték. Akkoriban Rajk László volt a belügyminiszter. Még eltemethetik egy párszor, de én magam akkor sem fogom szentté avatni! Voltak azért rendes emberek is. Egyszer az egyik fegyőr becsúsztatott valamit a zárkámba, majd halkan odasziszegte: a feleségem küldi. Egy kis darab szalonna volt a csomagban. Ettől az őrtől még egyszer kaptam ugyanilyen csomagot. Hogy mit jelentett akkor és ott ez a két darabka szalonna, azt nehéz lenne szavakkal elmondani…  

– Gondolom, hogy nagyon félt!

 – Érdekes, de félni nem féltem. Inkább azt szerettem volna megtudni, hogy vajon mi lehet a Jóisten akarata ezzel az egésszel? Korábban a főapát úr mindig közvetítette az isteni akaratot, de ugye nem ő tartóztatott le, ezért bajban voltam… Arra törekedtem még nagyon, hogy a rendemnek nehogy kárt okozzak. Három hétig voltam az Andrássy út 60-ban, aztán a Markó utcába kerültem. Innen vittek a Vilma királynő úton (ma Városligeti fasor) lévő szovjet parancsnokságra. Itt vették el tőlem a zsolozsmás könyvemet, amelyet addig végig megtarthattam, ugyanakkor a ruhám továbbra is rajtam maradhatott. Megkezdődtek ugyanakkor a verések. A kihallgató tiszt egy jókora gumicsővel vert, amelynek nyomait még sokáig magamon viseltem. 1946 szeptember elején átvittek minket a Conti utcai szovjet börtönbe, ahol a megszállók hadbírósága is székelt. Soha senki nem látogathatott, sőt, még hivatalból kirendelt ügyvédet sem kaptam, mondván: nincs rá szükségem, annyira egyértelmű a bűnösségem.

 – Mi volt a közvetlen vád atya ellen?

 – A szovjet büntető törvénykönyv hírhedt, 58-as paragrafusa alapján ítéltek el. Annak három cikkelye ellen is vétettem a szovjetek szerint. A 2-es, a 8-as és a 11-es cikkelyben leírtakat „bizonyították rám”.

 – Mit takarnak ezek a cikkelyek?

 – A kettes cikkely egyértelmű: antibolsevista propaganda. Ezt bizony tagadni sem tudtam. Aligha volt egyetlen olyan paptársam, aki rózsacsokorral várta volna a szovjet tankokat… A nyolcas cikkely már izgalmasabb: terrorcselekmény. Indoklásként elhangzott: tömegmészárlásra uszítottam az embereket. Történt ugyanis, hogy az egyik politikai rendezvényen valaki megkérdezte tőlem: mit szólok ahhoz, hogy egy szovjet katonát lelőttek. Válaszként azt mondtam: ez nem módszer a kommunizmus leküzdésére. Ezt aztán a Conti utcában úgy értelmezték, hogy én rossz módszernek tartom, ha csak egy szovjet katonát ölnek meg, tehát tömegmészárlásra uszítottam. A 11-es cikkelyben pedig az összeesküvés vádja állt. Csupa olyan emberrel akartak összehozni, akiket életemben nem is láttam. Erre azt felelték, hogy az összeesküvés magasiskolája, amikor ismeretlen emberekkel szövetkezik valaki. Ám később ezt a vádat visszavonták… Bennem azóta is munkálkodik a kérdés: magyar állampolgárként mi közöm volt nekem a szovjet büntető törvénykönyvhöz?

 – Bár ügyvédje nem lehetett, önmagát nem tudta, vagy legalábbis nem próbálta megvédeni?

 – Dehogynem. Kijelentettem az utolsó szó jogán, hogy semmi közöm nem volt a nyilas terrorhoz, hiszen én a hadseregben tábori lelkész voltam csupán. A hadbíróság elnöke, Roszinszkij ezredes erre a következőt felelte: „Értse meg, nekünk nem azokkal van bajunk, akik korábban nyilasok voltak, most meg kommunisták. Nekünk azokkal van bajunk, akik korábban nem voltak nyilasok, most pedig nem kommunisták!” Ez világos beszéd volt, ez ellen már nem lehetett semmi érvem… Tíz év kényszermunkára ítéltek, amelyet a Szovjetunióban, azon belül a Gulag-on kellett letöltenem. Kissé furcsa módon, Sopronkőhidán keresztül jutottam a Szovjetunióba, de mint később kiderült, ezt a Jóisten nem véletlenül rendezte így. Sopronkőhidáról 1946 Karácsonya előtt két nappal marhavagonokba tuszkoltak bennünket, éppen úgy, mint egykor a zsidókat a németek. Nem jelentettek be semmit, az volt a lényeg, hogy érezzük: pókfonalnál is vékonyabb szálon függ az életünk. A körülmények embertelenek voltak. Tatabánya környékén vették el a reverendámat, ekkor fosztottak meg papi ruházatomtól. Az járt a fejemben, hogy akármit is tesznek velem, felszentelt pap vagyok, és ezt nem vehetik el tőlem. 1946. december 24-én léptük át a magyar-szovjet határt. Hajnali öt órakor megállt a szerelvény Munkácson, ahol behallatszott a harangszó. Hárman voltunk magyarok egymás mellett a vagonban, és elimádkoztuk a Szentolvasónak azt a tizedét, hogy: „akit te Szent Szűz a világra hoztál”. Különös volt tehát ez a Karácsonyom…

 – Rögtön a büntetés letöltési helyére vitték?

 – Nem, de ez nem is volt szokás. Mindenkit valamelyik nagyméretű, úgynevezett gyűjtőtáborba hurcoltak először, és ott döntöttek az illető későbbi sorsa felől. Bennünket Lembergbe szállítottak, ahol szintén működött egy gyűjtőtábor. Legalább harmincezer fogoly tartózkodott itt egy időben. Négy csoportra osztottak bennünket, egészségi állapotunk alapján. A legerősebbeket a magadáni aranybányába, vagy a narilszki kénbányába vitték. A második csoportba sorolt foglyok vagy Karagandába, vagy fel északra, a Jeges-tengerhez kerültek. A harmadik csoportba soroltakat –- közéjük tartoztam én is – fakitermelésre „szakosították”, míg a fizikailag leggyengébbek valamelyik gyárban kötöttek ki.

 – Az egykori Szovjetunió a tajga országa volt, hatalmas terület állt tehát rendelkezésre a fakitermelésre…

 – Így van, én Moszkvától keletre, 900 kilométerre kerültem, a Brianszki-erdőbe. Kujbisev tartomány, Mordovia autonóm köztársaság. Ennek fővárosa Szaranszk, de ez tőlünk harminc kilométerre volt, és mi sosem jártunk ott. Ezen a környéken harminchat láger működött, több mint ötvenezer fogollyal. A táborok között gyakran cserélgették a foglyokat, hogy sehol ne melegedhessen meg az ember, ne ismerhesse igazán ki magát. Itt persze már nem Olofsson Placid bencés szerzetes és tanár voltam, hanem a „876-os nép ellensége”… Én meg is kaptam a katonától, aki a ruhámra meszelte a számomat, hogy szerencsés ember vagyok. Nagy zsugás volt ez a katona, szeretett huszonegyezni is, az én számaimat pedig, ha összeadjuk, éppen huszonegyet kapunk. Erre célzott a szerencsével. Nem szóltam vissza, de arra gondoltam, hogy ennél azért kissé szerencsésebb állapotot is képes lennék elviselni… Pedig, mint kiderült, a katonának igaza volt. Tényleg szerencsés voltam, hiszen keveseknek adatott meg, hogy különösebb betegség nélkül túléljenek ennyi időt a Gulag-on, ráadásul komolyabb betegségek nélkül.

 

Kovács Attila

(Folytatás a következő héten)