2010.09.03.
Pék László elnöki köszöntője a
pozsonyi tanévnyitón
A
szlovákiai magyar iskolák országos tanévnyitójára augusztus
28-án került sor Pozsonyban. Az alábbiakban Pék Lászlónak, a
Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége elnökének ünnepi köszöntőjét
olvashatják.
Tisztelt ünnepi gyülekezet, pedagógus kollégák, pályakezdő
fiatalok, szülők, kis- és nagydiákok, kedves vendégeink!
Deákitól kezdődően Dél-Szlovákia több városa és
faluja után ma a főváros ad otthont a Szlovákiai Magyar Iskolák
XI. Országos Tanévnyitó Ünnepségének. A Dévényi-kapu tövében,
Kelet és Nyugat határán, a népeket összekötő dunai víziúton
fekvő város az utóbbi években felújított épületeivel,
hangulatos macskaköves utcáival, történelmi nevezetességeivel
nemcsak sok turistát, de bennünket is idecsábított. Ide
Pozsonyba, mely Posonium, Pressburg, Prepork, Bratislava néven
is megidézhető. Ahol a lakosok jelentős része az anyanyelvén
kívül még ma is legalább egy további nyelvet beszél. Ide, a
mai szlovák fővárosba, melynek területén egykor kelták, dákok,
rómaiak, szlávok éltek, a mohácsi csatavesztés után magyar főváros
és hercegprímási székhely volt, ahol királyokat és királynékat
koronáztak, s a reformkori országgyűléseket tartották. Itt lékelte
meg a bajorok hajóját Búvár Kund, itt született Szent Erzsébet,
Battyány Lajos, az első magyar miniszterelnök, Kempelen Farkas
és Segner János feltaláló, Lóczy Lajos földrajztudós vagy Lénárt
Fülöp, az első magyar Nobel-díjas kutató. A kanonoki levéltárban
talált rá Pray György a legrégibb összefüggő nyelvemlékünkre,
a város rangos evangélikus líceumában tanult a szlovák nyelv
kodifikátora źudovít túr, s az éppen felújítás alatt álló
Szent Márton dómban nyugszik Pázmány Péter, az egyetemalapító
katolikus érsek. Vár, színház, templomok, hidak, gyárak,
paloták sora épült a városban. De nemcsak a régmúlt tartogat
értékeket. Sokunknak váltak közös élményévé a bársonyos
forradalom alig több mint húsz éve zajló eseményei, kulcscsörgetései,
s a közélet akkori terein a szlovák-magyar közeledés reménye
is mintha szárba szökkent volna. Ha csak az oktatást tekintjük,
a 15. századi Academia Istropolitanától a múlt századi Szent
Erzsébet Egyetemen át a mai felsőoktatási intézményekig, a közép-
és alapiskolák sokaságáig nagy utat tett meg a város.
Vajon a szlovákiai
magyar iskolák 2010/2011-es tanévnyitója milyen üzenetet
hordoz a nemzetiségi oktatás számára? Mit tartunk folytatásra
érdemesnek, és milyen megújulási folyamat indulhat el a felvidéki
magyar iskolákban a műveltség gyarapodása, közösségünk,
megelégedettsége, derűsebb világlátása érdekében? Megleljük-e
a mai világ oly nehezen kibogozható és értelmezhető változásaiban
a helyes utakat, önmagunkban az erőt és elszántságot? Vállaljuk-e
a cselekvést, s erőfeszítéseinkhez társul-e az égiek áldása
és kegyelme?
Az állami oktatásirányítás
és a szakmai intézmények az elmúlt négy esztendőben csak
periférikusan figyeltek oda a magyar nyelvű oktatás fejlesztésére.
Bennünket hátrányosan érintő törvények születtek, és határozzák
meg iskoláink mindennapos munkáját. Tovább csökkent képviseletünk
az állami oktatásirányításban. Az életünket túlzottan átszövő
politikai hatalom más prioritásokra épített, és ma is rendkívül
óvatos a kisebbségi oktatást érintően. Mindeközben közösségünk
igyekezett következetesen erőfeszítéseket tenni a változás
érdekében, ahol erre esély mutatkozott. Mert nem mindig másokon,
de rajtunk is múlnak a dolgok. Nem lehetünk pusztán alkalmazói
a mások által ránk kényszerített megoldásoknak. Iskoláink
vezetői, politikai képviseletünk, szakmai-civil szervezeteink,
felsőfokú intézményeink érzik a kihívást és a felelősséget.
Az eddigi eredményekre építve, és az állami szervekkel
egyeztetve folytatjuk szakmai programjainkat, elsősorban a magyar
nyelvű pedagógus-továbbképzések szervezése, valamint a
tehetséggondozás terén. Iskoláink vezetői és pedagógusai jól
kidolgozott iskolaprogramokkal, arculatteremtéssel, a helyi
és a gyakorlati ismeretek kidomborításával, élményszerű
ismeretszerzésre épülő tanulási formákkal és vonzó
szabadidős tevékenységekkel teszik tudatosabbá tevékenységüket.
A magyar kultúrához való kötődés, az identitáskialakítás
és megőrzés, a hatékony szlovák és idegennyelv-oktatás,
egyaránt fontos területe munkánknak.
A parlamenti választások
eredményeképpen újra véget ért egy korszak, melyben a SZNP
szellemisége nyomta rá bélyegét a szlovákiai oktatási történésekre.
Az új jobbközép kormány tevékenységére várakozással és
elvárásokkal tekintünk, és bizakodással abban a tekintetben,
hogy több empátiával lesz képes viseltetni kezdeményezéseink
iránt. Örömmel fogadtuk az oktatási miniszter bejelentését a
tankönyvliberalizáció ügyében. A tankönyvkiadás és
forgalmazás, valamint a tankönyvhasználat szabadságát európai
normának tekintjük, és reménykedünk, hogy a tankönyvek hiánya
rövidesen megszűnik a magyar iskolákban is. Elvárjuk az új
kormánytól a tanári bérfejlesztést, miniszter úrtól a valós
hatáskörökkel bíró nemzetiségi főosztály létrehozását.
A kisebbségi kultúra és oktatás tekintetében csak reménykedni
tudunk abban, hogy a kisebbségekért felelős miniszterelnök-helyettes
úr kompetenciái a megosztott hatáskörrel, a vétójoggal, és
a megegyezésre irányuló politikai tárgyalások esélyével elégségesek
lesznek nemcsak az elmúlt időszakban született törvények
alapvető módosítására, de új folyamatok elindítására is.
Továbbra sem értünk egyet a kétnyelvű dokumentációnak tanárokat
érintő többletterheivel, az anyanyelvünkön használatos földrajzi
és történelmi megnevezéseknek tankönyveinkből való
kirekesztésével, sem az állami szimbólumok használatának
hatalmilag túlszabályozott rendelkezéseivel.
Nem kívánunk a jövőben
is a félmegoldások útvesztőin át bukdácsolni, beletörődni
a kényszer szülte, méltányosságot nélkülöző
kompromisszumokba. Mindent elkövetünk annak érdekében, hogy a
felsőoktatás és a közoktatás együttműködésében létrehozzuk
a kormányprogramban is rögzített önálló pedagógiai központot,
mely szolgáltatásaival fogja segíteni a magyar nyelvű oktatást,
lehetővé téve a magyar nyelvű pedagógiai továbbképzési
rendszer működtetését, a szakmai anyagok létrejöttét és
kutatások elindítását.
Mindezen lépések
elengedhetetlenek ahhoz, hogy a kisebbségi oktatásügyben megállítsuk
fogyatkozásaink mértékét. Valódi előrelépést azonban csak
fokozottabb önösszeszedésünkkel, kisebbségi közösségünk
politikai megosztottságának az értékek mentén történő ésszerű
feloldásával, s egy európai kisebbségvédelmi rendszer létrehozásával
lehet elérni, mely az Európa más helyén is igényként
jelentkező kettős állampolgárság kiterjesztésének is általános,
érvényesíthető megoldást talál. Szeretnénk bízni abban is,
hogy az anyaország új kormányának a határon túli magyarság
irányában fokozottabban megnyilvánuló rokonszenve a józan, körültekintő
mérlegelésre, a hatékony kisebbségvédelemre és a regionális
együttműködésre épülve képes lesz erősíteni saját
igyekezetünket, és megoldást találni a térség problémáira.
Mindnyájan érzékeljük
a világ változásainak kihatását életünkre. Ha
gyermekeinknek a miénktől eltérő életfelfogásán
gondolkodunk el, belátjuk, nagyot változott körülöttünk a
világ. Mi még bukósisak nélkül földutakon bicikliztünk, és
igazi füvön fociztunk, kútból ittuk a vizet, ha úgy adódott,
egy pohárból többen is. Minket még nem nyilvánítottak
depressziósnak, diszlexiásnak vagy hiperaktívnak, nekünk számítógép
helyett még barátaink voltak. A nemrég lezajlott futball világbajnokságon,
mely az emberiség legjelentősebb szórakozási formájának
egyike, nem a játék, de a mindenáron nyerés, a játékosok és
a befektetők gazdasági érdekei domináltak. Eképpen látjuk
elanyagiasodni mindennapjainkat is. Márai Sándor szerint a
civilizáció száműzte az embert a világ nagy, titkos, bensőséges
közösségéből. Kár lenne, ha ezt az utat követnénk.
Merre tartunk hát?
Mit ér ma a tudás és az iskola a világméretű gazdasági válságok,
az időjárás bizonytalanságából származó természeti
katasztrófák és egyéb gondok közepette? Valószínűleg nem
azt, hogy a pénz hatalmára épülő arctalan érdekeket és a
befolyásolás fegyverét használó médiabirodalmakat szolgálja,
míg az anyagi gyarapodás sikeremberei környezetében emberi értékek,
és az ezekre épülő közösségek zilálódnak szét. Eddig az
embereknek a jövőt illetően nagyobbára reményeik voltak, ma
inkább félelmeik vannak. Érzékelhetővé vált, hogy a világ
nem az értékek mentén, de az embertömegek igényei és elvárásai
szerint alakul. A világ igazi kihívásaira iskoláinkban is jó
válaszokat kell adni.
Kívánom minden
pedagógusnak, serkentse a diákok tudásszomját, adjon hitet, váljon
követendő példává, tartozzon azon személyek közé, akik örökre
nyomot hagynak diákjaikban. Galilei szerint ugyan az embert nem
tudjuk megtanítani semmire, de segíthetjük abban, hogy önmaga
találja meg saját kérdéseire a választ, problémáira a
megoldásokat. Az idén végzett pedagógusoknak kívánjuk, hogy
hosszú távú kilátások várják őket a felvidéki magyar
tannyelvű iskolák katedráin.
Kívánom, hogy az
állam és az iskolák viszonyában legyen korrekt viszony. Az önkormányzatok,
az egyházak, a szakmai-civil szervezetek, a közélet és a
gazdaság szereplői legyenek jótékony támogatói az oktatási
intézményeknek. Az iskolák a szülőkkel való együttműködésben
találjanak rá legjobb önmagukra. Ebben az esetben bízhatunk
abban, hogy az idei tanévnyitó kezdete lesz egy eredményekben
gazdag tanévnek.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!
Pék László, az
SZMPSZ elnöke
Felvidék Ma
|