2010.09.03.
Százmilliókat költöttek felesleges
dolgokra
„Megkezdődött
a magánházak helyreállítása az árvíz után – közölte Dr.
Bakondi György, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság
főigazgatója az augusztus 18-ai kormányszóvivői tájékoztatón”
– adta hírül a sajtó. Az árvíz utáni teendőkről és a készülő
katasztrófavédelmi törvénycsomagról kérdeztem a főigazgató
urat.
– Tisztelt főigazgató úr! Legyen kedves lapunk olvasóinak
beszámolni arról, hogy milyen jelentős munkafolyamatokat
kellett elvégezniük az idei óriási áradásokat követően, s
hogyan is segítenek a bajbajutottakon.
– 2010. májusában-júniusában az áradások következtében
hét megyében keletkeztek nagyon komoly károk, közülük Borsod
megyében volt a legtragikusabb a helyzet. Az árvíz levonulását
azonnali intézkedések követték. Minden érintett épületet
ellenőriztünk statikai és érintésvédelmi szempontból, hogy
megállapítható legyen, mely házakba lehet visszaköltözni. Állami
költségen sor került vízszivattyúzásra és szúnyogirtásra
is. Az ország különböző pontjairól átcsoportosított nagy
teljesítményű gépekkel fertőtlenítettük az árvíz járta
területeket és az itt élő emberek védőoltást kaptak. Lakhatási
lehetőséget biztosítottunk azoknak, akik a saját házukba nem
tudtak visszatérni. Előkészítettük az újjáépítés támogatásával
kapcsolatos kormányzati döntéseket: a kabinet június 30-án úgy
döntött, hogy mindenek előtt azoknak nyújt segítséget,
akiknek a házuk megsemmisült és ingó vagyonukat is elveszítették.
Erre a célra a kormány 3 millárd 176 millió forintot különített
el.
– Ez tehát közpénz, amelynek az elköltése
szigorú feltételekhez kötött.
– Így van. Az elszenvedett károk alapján településenként
meghatároztuk a keretösszeget. Július 6-án találkoztam az érintett
települések polgármestereivel és jegyzőivel, hogy részletesen
átbeszéljük a jogi lépéseket. A településeknek rendeletet
kellett alkotniuk az állami támogatások felhasználásáról.
Ehhez segítségül rendelet-mintát is kiadtunk számukra,
valamint egy igen részletes információkat tartalmazó
dokumentumot, amely a teendők pontos menetrendjét és határidejét
rögzíti. Mellékeltünk továbbá egy olyan adatlapot, amelyet
azoknak kell kitölteniük, akiknek megsemmisült a háza, vagy életveszélyessé
vált és emiatt le kell bontani. Az érintett állampolgároknak
nyilatkozniuk kell arról is, hogy rendelkeztek-e biztosítással.
Ezt követően a kormány a gyors döntéshozatal érdekében
elrendelte, hogy egyszerűsített eljárásban, kihelyezett építési
hatóságok útján, illetékmentesen lehessen az építési eljárásokat
lefolytatni és ingyen bocsátott rendelkezésre több mint tizenöt
háztípusra vonatkozó tervet, amely közül a károsult választhat.
Amikor ez megtörtént, a helyi önkormányzat képviselőtestülete
személyre szólóan hoz döntést a támogatásról. Lehet szó
lakásvásárlásról, építési támogatásról, és azok esetében,
akik rendelkeztek biztosítással, de annak összege nem fedezi a
teljes helyreállítást, kiegészítő támogatásról. A kormány
ugyanis nem szeretné, ha a biztosítottak hátrányos helyzetbe
kerülnének. Ezután a polgármester a jegyző ellenjegyzésével
támogatási szerződést ír alá a magánszeméllyel, majd megköthetők
az építési vállalkozókkal is a szerződések. A támogatási
szerződések megszületését követően az állam átutalja
minden egyes településnek a neki járó keretösszeg felét.
Felsőzsolca például már augusztus 20-a előtt megkapott 924
millió forintot, miután a település benyújtotta az ehhez szükséges
dokumentumokat.
– A karitatív szervezetekkel milyen egyezségre
jutottak?
– A négy legnagyobb magyarországi karitatív
szervezettel – a Magyar Vöröskereszttel, a Magyar Ökumenikus
Segélyszervezettel, a Katolikus Karitásszal és a Magyar
Baptista Szeretetszolgálattal – a Belügyminisztérium együttműködési
megállapodást kötött arról, hogy folyamatosan egyeztetnek az
összesen mintegy 2 milliárd forintos adomány elosztásáról. A
négy szervezet két fő területen nyújt segítséget: egyrészt
támogatják azon súlyosan károsodott épületek helyreállítását,
amelyek nem életveszélyes állapotban vannak, de a benne élők
szociális szempontból rászorulnak a támogatásra, másrészt
ingóságokhoz juttatják azokat magánszemélyeket, akik az árvíz
során mindenüket elveszítették. Augusztus közepén abban is
egyeztettünk, hogy az egyes segélyszervezetek mely településeken
tevékenykednek. Fontos, hogy ne csupán a médiában sokat látott
települések lakói jussanak adományhoz. A segélyszervezetekkel
abban is megállapodtunk, hogy hetente tájékoztatást adnak arról,
hogy hol, miben és mekkora összegben segítettek. Ezeket az
adatokat a honlapunkon is megjelentetjük.
– Eddig a magánházakról volt szó. A középületekkel
kapcsolatban milyen helyreállítási munkálatok zajlanak?
– Először is visszapótoltuk az állami szervek védekezési
költségeit és megtérítettük a vis maior alapból az önkormányzatok
védekezési kiadásait, azaz több mint 3,5 milliárd forintot
utaltunk számukra. A helyhatóságok eddig összesen 17,8 milliárd
forintra nyújtottak be igényt, a kérelmek elbírálása
folyamatban van.
Kiemelném, hogy középületek
nem omlottak össze, azonban kisebb-nagyobb károk keletkeztek
bennük. E tekintetben a kormány egy célzottan Borsod megyét érintő
program indításáról határozott, melynek révén nem csupán
az árvíz utáni helyreállítást, hanem a kötelező önkormányzati
feladatot ellátó épületek – óvodák, bölcsődék, szociális
otthonok – korszerűsítését is finanszírozza. Az építészeti
tervezést a Makovecz Imre nevével fémjelzett Kós Károly Egyesülés
végzi. Az erre fordítható összeg előzetes becslések szerint
három és ötmilliárd forint közé tehető.
– Tehát még korai a végső összegről beszélni?
– Igen. Az állam felmérte az utakban és a hidakban
keletkezett károkat is, amelyek 31 milliárd forintot tesznek ki.
Ebből 11 milliárd forint az önkormányzati tulajdonú utakban
és hidakban keletkezett. Szeptember 15-ig kell kormány-előterjesztést
készíteni arról, hogy mit, hol és milyen ütemben finanszírozunk.
Ahol az ilyen típusú kár a lakosság munkába járását és életkörülményeit
nagymértékben befolyásolja, ott az állam gyorsan és hathatósan
beavatkozik. Már tárgyalunk a kivitelezőkkel a hidakkal és
utakkal kapcsolatos helyreállítási ügyekben. Hangsúlyozom,
hogy a kormány határozott szándéka szerint október 31-ig az
elemi lakhatási feltételeket mindenki számára biztosítani
kell.
– Ha a károsult magánszemély nem akar építkezésbe
belefogni, megoldható-e, hogy új lakást vagy házat vásároljon?
– Borsod megyében viszonylag magas az eladó ingatlanok
száma. Ezeket az állami támogatási összegből az érintett
magánszemélyek megvásárolhatják. Mind a lakásvásárlásnál,
mind az építkezések esetében az állam kétféle biztosítékkal
él. Hétéves időtartamra jelzálogot jegyzünk be az
ingatlanokra, hogy ezen idő alatt ne lehessen azokat eladni vagy
spekuláció tárgyává tenni. Számos jelzáloggal terhelt ház
is megsemmisült. Ezzel az a gond, hogy a 300 ezer forint feletti
biztosítási összeget a banknak joga van lehívni. Hiába
fizette tehát a magánszemély a biztosítását, a neki járó pénzből
nem tud házat építeni. Éppen ezért azt tanácsoltam a biztosítótársaságoknak,
hogy ezeket a pénzeket ne utalják át a bankoknak addig, amíg
nem tárgyalok velük. Azt szeretném ugyanis, hogy a károsultak
kapják meg a biztosítási pénzt, az állam pedig annyit adjon
pluszban, amennyi az újjáépítéshez szükséges. Vagyis épüljön
fel a ház, amelyre az állam mellett másodsorban a bank is jelzálogot
jegyez be. A 2001-es beregi újjáépítéseknél azt
tapasztaltuk, hogy a biztosító nem fizet, ha a kár más forrásból
megtérül. Én úgy gondolom, hogy nem tekinthetik az állami
forrást megtérültnek, ha erre hivatkozással nem fizetnek, üzleti
haszonra tesznek szert.
Ezért – mivel több
önkormányzat tétovázott a jelzáloghitel miatt – azt az állásfoglalást
adtuk ki a helyhatóságoknak, hogy ahol még a biztosító nem
fizetett a jogszabály értelmezési problémák miatt, ott az állam
megelőlegezi a teljes összeget, cserébe a támogatási szerződésben
rögzítik, hogy később a biztosítótól befolyó összeget az
államnak engedményezi. Kezelni kellett azoknak a telkeknek a
sorsát is, amelyek azért maradnak üresen, mert tulajdonosuk az
építkezés helyett a lakásvásárlás mellett döntött. Úgy
határoztunk, hogy ezek tulajdonviszonyain nem változtatunk, ám
a hét évre szóló elidegenítési tilalmat e körre is
kiterjesztjük.
– Amikor a sajtótájékoztatón
kezdeti bizonytalankodásról és jogszabály értelmezési problémákról
beszélt, akkor a felsoroltakra gondolt?
– Ezekre is, de arra is például, mi legyen akkor, amikor
egy telken három család lakik egy házban. Sok kérdésre a
jegyzők nem tudtak felelni, így aztán nekünk kellett iránymutatást
adni.
– Az elmondottakból következik, hogy Önök mindent
megtettek a károk enyhítéséért és a források igazságos
elosztása érdekében. Ám ezt nem mindenki gondolja így. Emlékezetes
Szikszó szocialista polgármesterének véleménye, aki szerint a
kormány nem osztotta el igazságosan az árvíz utáni újjáépítésre
és helyreállításra szánt állami forrásokat. Főigazgató úr
beszélt arról, hogy a biztosítók ne tegyenek szert esetleges
üzleti haszonra. Mit gondol, néhányan a bajba jutott emberek
helyzetéből próbálnak politikai tőkét kovácsolni?
– Mivel az újjáépítés a választások idejére esik,
a szikszói polgármester minden lehetőséget igyekszik
megragadni a szavazatszerzés érdekében. A Vadász-patak kiöntése
vis maior helyzet, senki nem tehet arról, hogy megáradt a patak.
A polgármester úr a szocialista kormányok ideje alatt nem
harcolt ilyen erőteljesen a vízelvezető-rendszerek fejlesztéséért.
Az új kormány döntése alapján viszont a település közel
447 millió forintot kap az elmaradt fejlesztésekre, a Vadász-patak
rekonstrukciójára. Ezenkívül a Szikszón összedőlt négy házra
igényelhető állami támogatás, a megrongálódott ingatlanok
helyreállításához pedig a karitatív szervezetek nyújtanak
segítséget. A polgármester azon felvetésére, mely szerint a
Magyar Ökumenikus Segélyszervezet listáján Szikszó nem található
meg, azt tudom válaszolni, hogy a város eredetileg is a Magyar Vöröskereszt
támogatási lajstromában szerepelt, tehát e karitatív
szervezettől kap segítséget.
– A készülő katasztrófavédelmi törvénycsomag
kapcsán azt nyilatkozta: meghatároznák a védekezéshez szükséges
támogatási normatívákat, illetve egyértelmű és világos
szabályokat hoznának a helyreállításra. Ez azt jelenti, hogy
mindeddig bizonytalanság jellemezte a támogatási normatívákat?
– Két igen fontos, a katasztrófavédelemmel összefüggő
törvény kerül várhatóan az őszi hónapokban a parlament elé.
Az egyik – az áramszolgáltatókkal történő egyeztetés után
nyilatkoztam erről – a kritikus infrastruktúrákkal
kapcsolatos európai uniós irányelvnek a hazai joggyakorlatba történő
átültetése. Kritikus infrastruktúrának tekintjük azon
elemeket – közút, vasút, vízelvezető-rendszerek, áramellátó-rendszerek
–, amelyek meghibásodása, vagy kiesése a normális életvitelt
megzavarja. Az EU-ban ezeket egységes szabályok szerint kell
beazonosítani, kezelni és felügyelni. Tapasztalataink szerint
az áramszolgáltatók gyakran késlekednek a viharok után meghibásodott
áramellátó-rendszerek kijavításával, ezért velük még
augusztus 20-a előtt egyeztetést folytattam. Ennek eredményeként
egységes adatbankot hozunk létre, az áramszolgáltatók ügyeleti
rendszereket fognak működtetni, hiszen ilyeneket a privatizáció
után nem minden szolgáltatónál hoztak létre.
– Térjünk rá a katasztrófavédelmi törvényre.
– A ma hatályos
jogszabályt 1999-ben szavazta meg a parlament kétharmados többséggel.
Az elmúlt nyolc évben azonban kívülről csak a működési
zavarokat láthattuk, mára pedig egyértelműen vált: óriási
gondok voltak az irányításban, a logisztikai feltételek biztosításában
és az önkormányzatok felkészültségében is. Mindez a
rendszer átfogó módosítását teszi szükségessé. Alapvető
fogalmakat kell tisztázni: mi minősül katasztrófa sújtotta
területnek, és ott milyen szabályok lépnek életbe. Meg kell
vizsgálni azt is, hogy mintául szolgálhat-e a kötelező gépjármű
felelősségbiztosítási rendszer a magáningatlanok esetében.
Az irányítási rendszert is át akarjuk alakítani. Míg az állami
szerveknél – hadsereg, rendőrség, tűzoltóság – egységes
a védekezés finanszírozási rendszere, az önkormányzatoknál
nincs így. El kell érni azt is, hogy már a veszélyhelyzet
kihirdetése előtti időszakban – az áradások ideje elég
pontosan prognosztizálható –, a várhatóan érintett területekre
összpontosítsuk a szükséges erőket, megkezdődjenek a gátakon
a védelmi munkálatok. Szerveződjön meg az irányítás, alakítsák
ki az egészségügyi biztosítás és a kitelepítés rendjét.
Ekkortól lehet hatékony a munkavégzés.
– A felelősség vállalása nagyon fontos, mert ez hiányzott
az elmúlt nyolc évben.
– Nem csak ez okoz problémát, hanem az, hogy hatósági
jogköröket is elvontak.
– Ön azt nyilatkozta: „százmilliókat költöttek
el felesleges eszközökre” a katasztrófavédelemnél. Említene
néhányat ezek közül? Ki mindezért a felelős?
– Amióta július elsejei hatállyal kineveztek főigazgatónak,
sok „furcsa” szerződést találtam, amelyek vizsgálatra
szorulnak. Majdnem 500 millió forintért vásároltak például
menekülőkámzsákat a paksi térség számára egy esetleges
nukleáris balesetre történő hivatkozással, amit azért tartok
értelmetlen beruházásnak, mert a sugárzás nem levegővétel
útján kerül a szervezetbe. Természetesen vizsgáljuk, hogy ki
lehet ezért a felelős, s milyen indokok alapján kötötték meg
a szerződéseket. Tervezzük a veszélyes üzemekre vonatkozó
szabályozás változtatását is. Az ilyen üzemek
tulajdonosainak fel kell készülniük arra, hogy az eddigieknél
nagyobb mértékben érvényesítjük a „szennyező fizet” elvét.
Megvizsgáljuk azt is, miért közpénzekből, illetve a biztosítók
tűzvédelmi hozzájárulásából fedezik a lakosságriasztó
rendszerek kiépítését és fenntartását. A tűzoltósági túlóraperek
kérdése is megoldásra vár. 2004 óta tagjai vagyunk az Európai
Uniónak, azonban a tűzoltók heti munkaidőkeret növekedésével
kapcsolatban azóta sem történt intézkedés. A tűzoltószervezetek
a túlóradíjak kifizetése érdekében pereket indítottak az állam
ellen, követelésük ma már eléri a hét- milliárd forintot.
Ezt a terhet az új kormány megörökölte.
– Ahogy azt is, miért van szakemberhiány a katasztrófavédelemnél.
– Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság élére
visszatérve meglepődve tapasztaltam, hogy az elmúlt nyolc év
alatt háromszáz státuszt szüntettek meg és azokon a polgári
védelmi kirendeltségeken, ahol a végrehajtás zajlik, több
mint száz betöltetlen álláshelyet találtunk. Ezért az árvíz
idején nem volt egyszerű a munkatársak átcsoportosítása
Borsod megyébe. A polgári védelemnél létszámfejlesztés várható
és új eszközöket, többek között terepjárókat állítunk
rendszerbe.
– Honnan lesz erre pénz?
– Átcsoportosítjuk a forrásokat és véget vetünk a
hasznavehetetlen koncepciók gyártásának. A katasztrófavédelem
korszerűsítését teljes mértékben a lakosság érdekeit szem
előtt tartva kell végrehajtani.
Medveczky Attila
|