2010.09.10.
Ez nem a deviancia színháza!
Augusztus 20-án
adták át a szolnoki Szigligeti Színház új létesítményét,
a Szín-Mű-Helyt. Az egykori szobaszínháznak is helyt adó, kívül-belül
felújított és átalakított épületben egy kamaratermet, műtermeket
és üzleteket alakítottak ki. Az új játszóhelyről, az elmúlt
évad sikereiről, a tervekről és a támadásokról Bor Zoltánt,
a szolnoki Szigligeti Színház produkciós igazgatóját kérdezem.
– Mikor vetődött fel a Szín-Mű-Hely létrehozásának
ötlete?
– 2007-ben Balázs Péter pályázata elnyerte a szolnoki
közgyűlés bizalmát. Ezután átvilágítottuk a színház pénzügyi
helyzetét, s akkor megfogalmazódott bennünk, hogy a Táncsics
Mihály utcai épületünket a gazdaságosság jegyében fel kell
újítani. Ezt a józan ész is diktálta, hiszen egy több mint
2000 m2-es épületről van szó, melynek évi fűtési költsége
meghaladta a 4 millió forintot. 2008-ban először egy közbeszerzési
eljárás keretében kerestünk vállalkozót, hogy végrehajtsa
azt, amit mi megálmodtunk. Ezt követően történt az üzletek pályáztatása.
Ez az út vezetett az augusztusi átadáshoz.
– Balázs Péter színházigazgató úr szavait idézem:
„hála a kitartó munkának és a sok nehézség leküzdésének,
tervünket valóra váltottuk, és a számlákat kifizettük.”
Legyen kedves most a nehézségekről és a számlákról beszélni.
– Amikor 2008-ban a közbeszerzési eljárást meghirdettük,
s egy PPP konstrukcióval megkezdtük a beruházást, megvizsgáltuk,
mekkora összeg áll majd rendelkezésünkre. Azt gondoltuk, ha három
üzlethelyiséget kialakítunk, abból kb. 3-4 millió forintos éves
bevételhez jutunk. A kezdeti terv szerint több mint 4 millió
forintot takarítottunk volna meg a már említett felesleges fűtés
elhagyásán. A Zagyva-parton állt huszonhat színészlakásunk,
melyeknek közüzemi díját szintén fizetnünk kellett. Mivel
most a Táncsics Mihály utcában a színészek számára műtermeket
hoztunk létre, így ezek a lakások feleslegessé váltak, s ebből
így évi 2,5 - 3 millió forintot tudunk realizálni, ráadásul
megtakarítjuk a Zagyva-parti lakások rezsijét is. Ez így összesen
évi 13.5 millió forint, s erre írtuk ki a közbeszerzést. A
kiindulást egy befektetői projekt jelentette. A közbeszerzési
eljárás után a nyertes cég felépítette, a színház pedig 15
év alatt fizette volna vissza a beruházást. Közben az Európai
Bizottság érvénytelenítette a magyar állam 2005–2006-os úgynevezett
áfa arányosítását. Így sikerült erre a két évre visszaigényelnünk
a jogos áfánkat, ami késedelmi kamataival együtt 121 millió
forintot tett ki. A közgyűlés döntése értelmében ezt az összeget
a Szín-Mű-Hely létrehozására fordítottuk. Így nem PPP-ről
beszélhetünk, hanem építési beruházási szerződésről. További
nehézséget jelentett a gazdasági válság, mert eleinte nem
kapott hitelt a közbeszerzésen nyertes cég. Az időjárás sem
kedvezett nekünk: a fagyos tél, s tavasszal pedig a nagy esőzés
nehezítette a munkálatokat. Mindent egybevetve, addig nyújtózkodtunk,
ameddig a takarónk ért. Ezt kellene tenni mindenkinek és
elindulhatnánk végre a büszkeség útján, hogy merjünk nagyot
álmodni, persze a lehetőségeinkhez mérten.
– 180 milliós összegről olvastam a felújítás és
az átalakítás kapcsán. Pontos ez a szám?
– Egyrészt létezik egy építési beruházás, ami az épület
elkészültét jelenti, ez nettó 121 milliós összeget jelent. A
beruházáson túl a Szigligeti Színház a saját forrásaiból fénytechnikát,
hangtechnikát, színpadtechnikát épített. A két kiadás összesen
majdnem bruttó 190 milliót tesz ki.
– Beszéljünk magáról az épületről. Hány fős a
kamaraszínház, s ebben ún. mélyebb gondolati drámákat
mutatnak be?
–A kamaraszínháznak 90 fős a nézőtere, és műsorpolitikánk
itt is, ahogy a nagyszínházban, a sokszínűségre épül.
Kezdetben könnyebb darabokat mutatnánk be a kamaraszínházban,
de idővel szeretnénk egy igazi műhelymunkát igénylő előadássorozattal
megtölteni a Szín-Mű-Helyt.
– Erről jut eszembe: amikor Balázs
Pétert kinevezték, sokan tán féltékenységből azt híresztelték,
csupa komédia és operett lesz műsoron, s azt mondta az ún.
szakma, hogy önök, az igazgatóság tagjai, szakmailag
alkalmatlanok.
– Nagyon sajnálom, ha az ún. szakma valakit televíziós
szerepei alapján ítél meg. Balázs Péter sok kabaréjelenetben
szerepelt, de ez nem ő, csak egy szerep. Közte és pl. a Szeszélyes
évszakok közé egyenlőségjelet tenni szakmaiatlanság. Magukat
minősítették, akik az ön által mondottakat híresztelték. Jól
tudom, hogy Balázs Péter intelligens, nagy tudású, klasszikus
műveltségű színházi szakember, aki olyan darabokat rendezett
nagy sikerrel még Budapesten is, mint Hunyady Sándor Feketeszárú
cseresznyéje. Kár volt ebbe a kinevezési folyamatba politikát
vinni, és a „szakma” részéről nem volt elegáns Balázs Pétert
sértegetni.
– Az épületben műtermek is lesznek, melyek egy-egy
színésznagyság nevét viselik. Milyen munka folyik majd ezekben
a stúdiókban?
– A tizenhat műtermet olyan színészekről – pl. Bubik
Istvánról, Somogyvári Rudolfról, Mádi Szabó Gáborról –
neveztük el, akik a szolnoki teátrumhoz köthetők. Ezek a műtermek
folyamatos lakhatás céljára alkalmatlanok, de nem is ez a cél,
hanem az, hogy egy próbafolyamat alatt a színészek bennük éljenek,
olvasópróbát tartsanak, s kultúrált körülmények között
pihenjenek.
– Üzletekről is ír a sajtó. Ez
azt jelenti, hogy a színház az épületre fordított összeg egy
részét szeretné viszontlátni?
– Természetesen. A földszinten három üzlethelyiség
található: a Liliomfi étterem, a Szellemfi Bonbonárium és az
Angyali Jelmezkölcsönző. A helyiségeket mi ún. félkész állapotba
hoztuk. A végleges befejezést pályázati út során az a három
cég nyerte el, amelyik a legjobb ajánlatott tette.
– Az augusztus 20-ai átadáson pénzt is gyűjtöttek
az árvízkárosultak megsegítésére.
– Az ünnepélyes átadót arra is felhasználtuk, hogy
segítsünk azokon, akiknek házát elmosta az ár. Maga a színház
közintézményként nem adakozhat, ezért különféle akciókat
találtunk ki. Több, mint 100 ezer forint gyűlt össze, amit az
egyik segélyszervezeten keresztül szeretnénk egy személynek
eljuttatni.
– Ennek az átadásnak többen nem örülnek, mégpedig
politikai indíttatásból. Mintha valakiknek fájna, hogy egy
Fideszes-vezetésű városban fejlesztések történnek.
– Nincsenek illúzióim, s jól tudom, hogy vannak olyan
személyek, akik ha egy Fideszes-vezetésű városban fejlesztést
látnak, akkor rögtön korrupcióról beszélnek. Hála Istennek
egyre kevesebben gáncsoskodnak, mert a szolnokiak többsége örül
ennek a létesítménynek, s annak, hogy végre nem egy rozoga színházteremben
kell egy kamaraelőadást megtekintenie. A három üzlethelyiség
is új színt fog adni az adott városrésznek. Ha a másik oldal
támad minket százszor is, mi akkor is százszor tesszük azt,
amit egy jó gazda gondosságával meg tudunk tenni a színházért.
– A szolnoki színházzal kapcsolatban azt
olvastam, hogy 106%-os a nézettség. Ez hogyan lehetséges?
– Pontosítok: 103,6 %-os a nézettségünk. Ez azt
jelenti, hogy 462 férőhelyes a színház és mindegyik előadás
alkalmával ennél többen ülnek a nézőtéren. Tehát pótszékeken
és lépcsőn is ülnek.
– Több helyen olvasni a közpénzek gondolkodás nélküli
elherdálásáról még a kultúra világában is. Ki lehet úgy jönni
évad végére, hogy a színház nem lépi túl a tervezett költségvetést?
– Nemhogy lehet, kell! Szolnokon szigorú üzleti terv
alapján hozzuk létre egy adott évad műsorpolitikáját, és
kerüljük a pazarlást. A közpénz fontosabb, mint a sajátod.
Ezt kell mindenkinek tudomásul vennie. Az a célunk, hogy
sikereket produkáljunk, hiszen a jegybevétel alapján is tudunk
gazdálkodni a folyó évben.
– Manapság, mikor az emberek nem igazán járnak színházba,
s a kereskedelmi média az úr, akkor miként lehet megszólítani
a célközönséget?
– Húsz évvel ezelőtt a technika nem volt olyan fejlett,
mint manapság, mikor több tucat televíziós csatorna közül válogathattunk.
Ezzel a fejlődéssel kell a színháznak valamilyen módon
felvenni a versenyt. Mi ezért gondoltuk, hogy azt az eklektikus népszínházat,
amit Balázs Péter megálmodott, megvalósítjuk Szolnokon. Így
játszunk drámát, tragédiát, operettet, vígjátékot,
musicalt. Az adott műfajban pedig nem a devianciát, a másságot
erőltetjük rá nézőre, hanem abban a stílusban, s úgy adjuk
elő a darabot, amilyennek a szerző megálmodta. Nálunk nem
fordulhat elő, hogy Rómeót és Júliát is nő alakítsa, és
Szolnokon a János vitéz Tündérországa nem egy koszos metrómegállóban
játszódik. Minden igényt ki akarunk elégíteni, de az öncélú
rendezői önmegvalósítás és a deviancia mellőzésével.
– Ettől még lehet korszerű egy színház.
– Természetesen, a kettő nem zárja ki egymást. Balázs
Péter egy színészközpontú színházat hozott létre, tehát a
színészeire keresi a darabot. Ő úgy szerződik a rendezővel,
hogy azt szeretné, az adott darabot úgy adnák elő, ahogy azt
megírták. Mi nem a kritikusoknak, a „szakmának”, saját
magunknak játsszunk, hanem a közönségnek. Ez is a szolnoki színház
sikerének a titka.
Medveczky Attila
|