2010.09.10.
Nem
félek a „farkastól”
Tébi Márta színművésznő Gyulán
született. A Shakespeare Színművészeti Akadémia színész
szakán végzett. A Soproni Petőfi Színház tagja. Fellép a
Turay Ida Színház produkcióiban is. Főbb szerepei: Helena
Charles (Osborne: Dühöngő ifjúság), Lydia Lubey (A. Miller:
Édes fiaim), Elsie (Huszka: Bob herceg), Óriásbéka (Pozsgai
Zsolt: Holle anyó), Flinn nővér (Kesey: Kakukkfészek), Ollócska
(Jakob és Wilhelm Grimm: A suszter manói), Lisznyai úr barátnője
(Móricz-Pinczés-Kocsák: Légy jó mindhalálig), Galiba
(Fazekas-Schwajda: Lúdas Matyi), Frau Schmidt (R. Rodgers: A
muzsika hangja), Katinka (Csiky Gergely-Félix Györgyi-Bradányi
Iván: A nagymama), Réka (Böhm: Nem tudok élni nélküled),
Ponantné (Feydeau- Szentirmai-Bradányi: Osztrigás Mici),
Robinson (Sztevanovity-Horváth-Presser: A padlás), Irma (Vadnai-Márkus-Harmath:A
csúnya lány), Yvonne (Deval-Nádas-Szenes: Potyautas). Szerepelt
még az Egy pohár víz, a Királyasszony cipője, a Mátyás és
a bolondkirály, A négy évszak, a Nem élhetek muzsikaszó nélkül,
a Kölcsönkért kastély, a Nem félünk a farkastól darabokban.
–Augusztus 27-én nagy sikerrel mutatták be az Újpest
Színházban Németh László Bodnárné c. drámáját Dózsa László
rendezésében. A produkcióban Örzsit játszod, a szolgálólányt,
aki szerelmes az idősebb fiúba. Ezelőtt felléptél már kortárs
magyar drámában?
–Ez az első jelentős szerepem magyar szerző drámájában.
Igaz, szerepeltem már magyar szerző művében, de azt inkább
egy-két mondatos statisztálásnak lehet nevezni. Ezért örülök
nagyon és hálás vagyok Dózsa Lászlónak, hogy rám gondolt a
szerep kapcsán. Ő is játszott Sopronban, onnan az ismeretség.
Klasszikus drámákban, mesejátékokban alakítottam már
fontosabb szerepeket, de egy Németh László –műben szerepelni
igen nagy kihívást jelent. Kiemelendő, hogy a kis szerepek alakítása
mögött is nagy munka áll, de tudom, sokan azt figyelik, hogy az
adott színész neve a színlapon hányadik a sorban.
–Érdekel, hogy számodra, egy fiatal művésznőnek
mennyire közeli, vagy távoli Németh László világa, eszménye,
problémaköre.
–Az akadémián több Németh László-drámát olvastam.
Igen nehéz a nyelvezete ezeknek a daraboknak. Ugyanakkor a
mondanivalója – s erről sokat beszélgettünk a próbák
folyamán – és problémaköre közel áll a ma emberéhez. Ezek
tehát örökérvényű társadalmi problémák. Németh László
követi a klasszikus görög dráma lényegre szorítottságát,
de a végzetet az embertermészettel azonosítva humanizálja. Színpadi
alkotásait a sorsvállaló ideaember középpontba állítása, a
nemzeti és általános emberi problémák iránti érzékenység
és az eszmékből fejlődő szenvedély magas hőfoka jellemzi. Társadalmi
drámáiban a szociális bűntudat és édenalapító törekvés
összeütközését, a cselekvési lehetőségeitől megfosztott,
a családi „jó érzések hínárjában” vergődő értelmiségi
ember vívódását jelenetezi. A Németh László által
felvetett problémákat tehát a mai korban is megtalálunk.
Gondolok arra, hogy milyen sok férfi él, aki mindent feladva
szakít a múltjával. Vajon mikor jön el az a pillanat életükben,
mikor azt mondják: elég volt! S akkor „elpattan a húr”, és
képes akár gyilkolni is. Mennyi emberben lappanghat ez most is?
S talán ők csak a büntetéstől való félelem miatt nem
hajtanak végre agresszív cselekedeteket. Az én szerepem pedig
azt mutatja, hogy milyen az, ha valaki feltétel nélküli
szerelemmel óvja, védi a férfit. A karakterbe azt kellett
belevinnem, hogy minden mondatban a féltés jelenjen meg.
–Említetted, hogy
sokat beszélgetettek a darabról. Ez azt jelenti, hogy a próbafolyamat
alatt ún. műhelymunka folyt? Dózsa László kikérte a véleményeteket
arról, hogy egy-egy alakot miként formázzatok meg, s hogy képzeltek
el egy adott jelenetet?
–Dózsa László nem „diktátor” rendező, aki nem tűr
ellentmondást a próbák folyamán. Arra volt kíváncsi, hogy mi
miképpen oldjuk meg az adott szituációt, s akkor szólt csak
bele a folyamatba, ha az egyéni ötletek nem álltak megfelelően
össze. Nem mondta azt, hogy Örzsi milyen jellemű, hanem arra
volt kíváncsi: én milyennek képzelem el ezt a figurát. Rendezése
teljesen színész-centrikus. Kútvölgyi Erzsébettel pedig azért
is volt jó együtt dolgozni, mert felvetett egy kérdést az
adott jelenetről, elmondta, hogyan képzeli el a szituációt, utána
megkérdezte tőlünk: hogyan gondolkoztok erről?
–Jobb, ha egy színész
rendez? Hiszen ebben az esetben jobban ismerheti az illető a színész
lelki világát.
–Erre nem lehet kategorikusan igennel, vagy nemmel
felelni. Amikor elkezdtük a próbafolyamatokat, nagyon hiányzott
az irányítás. Kerényi Imrére jellemző, hogy irányít, s közli
a színpadi „közlekedést”, s azt is, melyik mondatot miképpen
mondjam. Természetesen a mögöttest, a lelki hátteret nekem
kell megteremteni. Dózsa László sok mindent ránk hagy, mert
tudja, magunktól is rájövünk, hogy az adott szituációban mi
a helyes megoldás. Így valóban egy közös műhelymunka folyt.
–Festőművészektől
szoktam megkérdezni: mikor van kész egy festmény. Az általános
válasz: a szignózáskor. De azután is megfordul a fejükben a
javítás lehetősége. Mikor van kész állapotban egy színi
produkció?
–Soha nincs kész egy előadás. Bemutatjuk az adott
darabot, de később mindig új elemeket találunk ki. A premierre
összeáll az előadás egy „eladható” szintre, de sokkal
jobbat lehet kihozni a műből akkor, mikor folyamatosan játsszuk.
Egy bemutatót izgalom, drukk előzi meg, de tíz-tizenöt előadás
után már biztonságot érzünk.
–Az előadás sikerét
le lehet-e mérni a premier fogadtatásával?
–Magunkat csapnánk be, ha ez így lenne. Ma szinte az összes
bemutató sikeres. Az öltöző előtt ott állnak a barátok, a
családtagok, s mindenki a lehető legjobbat mondja, még akkor
is, ha mi tudjuk, sokkal többet lehetett volna kihozni egy-egy
jelenetből. A premieren viszont magát a munkát is meg kell becsülni.
Nézőként soha nem jellemző rám, hogy felállok az első
felvonás után, s hazamegyek, mert nem tetszik az előadás.
Elvem: nézzük végig az előadást a színész kedvéért, mert
tudom, hogy milyen nagy munka van egy-egy produkció mögött.
–Mind Lippai László, mind Zsolnay András arról beszélt
nekem, hogy azért „tartanak” a nyári premiertől, mert az
emberek többsége vígjátékokra, zenés darabokra van kiéhezve,
s nem egy mélyebb, társadalmi drámákra.
–Bennem is motoszkált ez a félsz, de szerencsére a
bemutató és a főpróbák rácáfoltak erre. A nyár mindenki számára
a pihenést, a kikapcsolódást jelenti, s ha megnézzük a nyári
színházi kínálatot, akkor ehhez igazodnak a műsorválasztásban.
Mély drámai mondanivalót alig találunk. Lehetséges, hogy éppen
ezért jöttek el sokan a bemutatóra. Harsányi Gábor igazgató
úr és Dózsa László főrendező dacolt a nyári színházi
szokással, s úgy gondolták: igenis be kell mutatni ezt a drámát,
s nem szabad megfeledkezni azokról, akik a zenés játékokon kívül
komolyabb szellemi táplálékra vágynak.
–A mostani 20-as, 30-as korosztály mennyire fogékony
a társadalmi problémák iránt? Vagy mindenkit a saját maga
sorsa érdekli?
–Sajnos az utóbbi az
igaz. Bár természetesen vannak kivételek. A fiatalok számára
mindegy lesz, hol élnek, hol tanulnak és hol dolgoznak, a
legjobbat akarják megszerezni maguknak. Az új társadalom énközpontú
lesz. Az önző társadalomban eltűnik a hűség, senki senkihez
nem lesz hűséges, mert kizárólag saját érdekeit követi
majd. A család, a rokoni, a lakóhelyi közösség, az üzleti vállalkozás
és a nemzet már nem köti magához az új társadalom emberét,
a régi kötöttségek helyére a végtelen szabadság lép. A
bizonytalanság foglalja el mindenütt és mindenben a biztos helyét,
világunk kiszámíthatatlanná válik. Ennek egyik oka az, hogy
az egyéni boldogulás számít: az, hogy miből fog megélni. Egy
művésznek viszont mindig fontos a társadalom problémáját
megvizsgálni, s az sem mindegy számunkra, milyen a politika, s a
kultúra helyzete Magyarországon. A hazai kultúrpolitika a mi
helyzetünket is érinti, ezért érdekel minket. Befolyásolja létünket,
hogy az egyes színházak milyen anyagi támogatást kapnak. Mielőtt
a Soproni Petőfi Színház tagja voltam, a Turay Ida Színtársulatban
játszottam. Az utóbbi egy magánszínház, s ott sem mindegy,
hogyan is sikerül megszerezni a támogatásokat. Azt látom, hogy
aki megteheti, külföldre megy. mert nem tud itthon elhelyezkedni
még két-három diplomával sem.
–Egy színész számára viszont jóval nehezebb külföldön
dolgozni.
–Így van, mert meg lehet tanulni idegen nyelveket, de pl.
angolul játszani a színpadon egy magyar embernek bizony nem könnyű.
–Az
nem zavar, hogy vidéken játszol, s nem a fővárosban?
–A közelmúltban éppen Harsányi Gábor kérdezte tőlem:
miért nem játszol Pesten? Nagyon sok vidéki színházban játszanak
tehetséges fiatalok, de igen nehéz egy fővárosi színházba
bekerülni, nem beszélve arról, hogy nagyon telített a pálya.
Sok színiiskola működik. Most magam ellen beszélek, mert én
sem a Színművészetin végeztem. Viszont többször megpróbálkoztam
a felvételivel, ám nem sikerült, viszont úgy gondoltam, ha nem
vesznek fel, de hiszek abban, hogy a színészet a jövőm, és többen
bátorítanak is, akkor ezt az utat követem.
–A mostani budapesti színházi miliőben is szeretnél
pesti színésznő lenni?
–Nem és igen. Elég sok rossz véleményt hallottam a mai
fővárosi színházi életről. Azt hallom, hogy „kinézik”,
s nem tekintik egyenrangú partnernek, azokat akik nem a főiskolán
végzettek. Erre az a válaszom, hogy sok olyan nagy egyéniségről
tudunk, akik az utcáról kerültek be a színházba, s nélkülük
bizonyára szegényebb lenne a magyar színháztörténelem. Ha
valaki a színpadon csak ellenséges tekintetet érez, akkor
nagyon nehéz jól játszani. Budapesti színésznek lenni azonban
más dimenziót jelent a szakmában. Egyéni tapasztalatokról nem
tudok beszámolni, lehetséges, hogy a rossz miliő csak pletyka.
–Manapság csak a szappanoperák és reklámfilmek
szereplőjeként, vagy szinkronhangként válnak ismertté az új
színészgeneráció tagjai. Ez nem zavar téged?
–Dehogynem!
Mindig is szerettem volna szinkronizálni, de a soproni színházi
lét annyira leköt, hogy ezt nem tudom megtenni.
–A szinkronstúdiók egyáltalán számítanak egy vidéki
színészre?
–Ezt nem lehet kijelenteni. Megfelelő kapcsolati tőkével
elhívhatnak szinkronizálni, viszont, ha azt mondjuk, hogy egy hónapig
nem érek rá, mert próbálok, akkor mást hívnak helyettem,
hiszen annyira telített a szakma. Sőt külön szinkronszínész
képzők is működnek. A Shakespeare Színművészeti Akadémia
harmadik évében foglalkoztunk szinkronképzéssel is, ám a jó
munkát csak a helyszínen lehet megtanulni.
–Ebben
a művészsorozatban már több idősebb színész kifejtette: még
egyszer nem menne erre a pályára, mert ez nem egy megbecsült
szakma sem anyagi, sem társadalmi tekintetben. Ennek tudatában választottad
a pályád?
–Tudtam, sőt az akadémián
osztályfőnököm, Balogh Zsolt többször kért minket: ne
menjenek erre a pályára, ha nem akarnak idegileg tönkremenni és
éhen halni. Azt is fel lehet vetni, hogy hazánkban egyetlen egy
diploma sem jelent biztos megélhetést. Aki jogot végzett, még
korán sem biztos, hogy sztárügyvéd lesz. Az viszont egyértelmű,
hogy a színházi világ egy olyan „mini társadalom”, melyben
nehezebb érvényesülni a helyhiány miatt. Én viszont hiszek
magamban, s elhatároztam, hogy ezen a pályán maradok. Tavaly végeztem
az ELTE testnevelési szakán, de tanárként nem dolgozom.
Jelenleg a pedagógusok sincsenek anyagilag megbecsülve. Az egyik
tanárom az ELTE-n azt mondta, ön erre a pályára született.
Szerintem nem, bár nagyon szeretek gyerekekkel foglalkozni.
–Miért is maradtál a színészet mellett? Miben bíztál?
–Önmagamban is, de sokan azt mondják: ehhez a pályához
legalább 90% szerencse kell. Ebben van igazság, bár a tehetség
kérdése sem másodlagos.
–Mi motivált annak idején?
–Egyszerű a válasz: nagyon szeretek a közönség előtt
szerepelni. A gimnáziumban magyar tanárom észrevette, hogy órák
alatt furcsán grimaszolok. Egyszerűen nem tudtam elrejteni az érzelmeimet.
Tanárom közölte velem: jöjjek el az általa alapított színjátszó
körbe. Ott kaptam olyan visszajelzéseket, ami ara bíztatott:
meg kéne próbálni a színi pályát. Elhatározásomtól az sem
tántorított el, hogy nem vettek fel a főiskolára. Jelentkeztem
egy magán színészképzőbe, ami kollégiumot is működtetett,
így tizennyolc évesen felköltöztem Budapestre.
–Szüleid nem próbáltak lebeszélni erről a pályáról?
Nem mondták: „kislányom, álmokat kergetsz”?
–Lehet, hogy meglepő, de nem. Soha nem mondták, hogy más
pályára lépjek. Úgy neveltek, hogy hagyták: a saját hibáimból
tanuljak. Barátaim is mellettem álltak.
–Úgy olvastam, hogy a Shakespeare Színművészeti
Akadémiát a Harlekin Gyermekszínház „édes gyermekének”
is nevezhetjük. Mit kell tudni erről az intézményről?
–Az 1984-ben alakult egykori gyermek színészképző alapítója
és vezetője, Lojkó Lakatos József sokat fáradozott azért,
hogy álma valóra válhasson. Olyan színészképző iskolát
hozott létre, ahol a megfontolt, alapos és mindenképpen alázattal
végzett munka – mind a tanulók, mind pedig a tanárok részéről.
Az oktatás hétfőtől péntekig tartott, s mindenre megtanítottak
minket, ami színházzal kapcsolatos. Néhány név a tanár gárdából:
Tordai Teri, Igó Éva, Csiszár Imre, Börcsök Enikő, Mihályi
Győző, Szakály György, Gombár Judit. Ugyanúgy
vizsgadarabokat is bemutattunk, mint a Színház és Filmművészeti
Egyetemen. Osztályfőnökünk arra törekedett, hogy az egész
szakmát próbáljuk ki. Így voltunk súgók, kellékesek,
statiszták is. Egy probléma, amit osztályfőnökünk, Balogh
Zsolt is kifogásolt, nem volt elég a mesterségórák száma.
Szerencsénk volt, hogy megbeszéltük az igazgatóval, hogy
megemeljük a mesterségórák számát. Ez nagyon hasznos volt, bár
vallom, hogy a szakmát a színpadon lehet igazából megtanulni.
Az iskolában soha nem fogjuk megtanulni azt, miként is kell pl.
a kellékeket életre kelteni.
–Mára nagyon sok magán színművészképzőről beszélhetünk.
Nagy kérdés: ez az egész nem becsapás-e? Hiszen így sok
okleveles fiatal kerül ki a világba, de most, mikor a színházak
inkább elbocsátják a színészeket, minthogy felvennék, nem
arról van szó: „sok az eszkimó, kevés a fóka?”
–Valóban tömegével kerülnek ki a színészek. Sokszor
csak a pénzről szól egy adott színészképző működése. Ettől
függetlenül nem kizárt, hogy ezekből az intézményekből is
kikerülnek tehetséges fiatalok. Ötször próbálkoztam a Színművészetivel,
s mindig hittem magamban.
–Volt-e nálad „B-variáns?” Ha nem foglalkoztattak
volna az akadémia elvégzése után, akkor miből tudtál volna
megélni?
–Tizennyolc éves
koromban még nem gondolkodtam azon, hogy miből fogok megélni.
Azt tudtam, hogy ezt az utat választom. Az akadémia alatt jöttem
rá arra, hogy nem árt, ha bebiztosítjuk magunkat. Ezért mentem
el az ELTE-re a testnevelési szakra.
–A színészakadémia elvégzése után rögtön a
Turay Ida Színházhoz kerültél?
–Igen. Harmadéves vizsgadarabunk Tasdnádi István.
Titanic vizirevü c. zenés szatírája volt. Ezt megtekintette
Medgyesi Mária színművésznő, aki akkor már a Darvasi Ilona
által vezetett Turay Ida Színház tagja volt. A művésznő
engem és egy másik lányt meghívott egy operettbe statisztálni.
Ezek után ottmaradtam a „Turay”-nál.
–Darvasi Ilona később a soproni színház igazgatója
lett. Tehát egyenes volt az utad.
–Így van; sokan játszunk Sopronban régi „Turaysok”.
Szokás, hogy a rendezők, színházigazgatók azokkal dolgoznak,
akikben megbíznak. Ahogy említettem, így kerültem a Bodnárné
szereplőgárdájába is.
–Hogyan jellemeznéd a Soproni Petőfi Színházban
kialakult művészeti munkát, s a légkört?
–Nagyon szeretek
ebben a színházban dolgozni, és barátokra leltem a kollegák között.
A tapasztaltabb, idősebb színészek sokat segítettek nekem. Ők
egy legendás iskolát képviselnek, ezért is állandóan tanulok
tőlük. Kiktől? Huszti Pétertől, Piros Ildikótól, Mikó Istvántól,
Benkő Pétertől, s a névsor korán sem teljes. Arthur Millertől
az Édes fiainkat próbáltuk,
s én közben a takarásból figyeltem Piros Ildikót. Ő egyszer
behívott az öltözőbe, s közölte velem: nagyon örül, hogy
ott állok, mert a megfigyelésből rengeteget lehet tanulni, ő
is így tett valamikor, mindig figyelte a legendás színészeket.
Győri Péter pedig kertelés nélkül megmondja a véleményét
az alakításomról.
–Ez a jelen, de 30-40 év múlva lesznek olyan színészegyéniségek,
akiket egy 20 éves lány takarásból figyelhet, hogy ellessen tőlük
néhány színpadi fogást? Kiktől tanulhat majd a fiatal színészgeneráció?
–Mindig voltak, mindig lesznek tehetséges színészek. Bízom
benne, hogy a tehetség idővel utat tör magának. Szükséges,
hogy legyen olyan egyéniség a színpadon, akire fel lehet nézni.
–Koncz Gábor említette, hogy egy színésznőnek jóval
nehezebb a pályán maradni, mint egy színésznek, hiszen sok a
fiatal szerelmes lány szerep, de kevés az anyaszerep.
–Ez
így van, de én soha nem akartam naivát, szerelmes lányt alakítani
a színpadon. Hozzám a szélsőséges karakterek állnak közel.
Így nagyon szeretnék Mirigyet játszani. A másik szerepálmom:
Márta, a Nem félünk a farkastól c. drámából. A főiskolai
felvételire ebből vittem egy monológot. Sajnos el kell fogadni
azt egy színésznőnek, hogy a fiatalság mulandó.
–A felsoroltakon kívül vannak még szerepálmaid?
Gondoltál arra a színiiskolában, hogy milyen szívesen játszanád
pl. Puck-ot?
–Most kimondtad a varázsszót! Puck szerepére mindig is
vágytam, mert óriási kihívást jelentene.
–Egy színésznő esetében értéknek számíthat, ha
fiatal, viszont az idő előrehaladtával lesz érdekes a személyisége
éppen a megélt jó és rossz élmények miatt. Ha választanod kéne,
inkább a fiatalságot, vagy inkább ezt a fajta tartalmat választanád?
–A tartalmat, ez összefügg azzal, hogy miért ezt a pályát
választottam. Nem abban hiszek, hogy egy tévésorozatban játsszak,
hanem arra a belső tartalomra vágyok, amit ez a szakma nyújtani
tud. A színházban fejlődik a személyiségünk; én is másképpen
állok hozzá a hétköznapi dolgokhoz, erősebb lettem, nem adom
fel könnyen céljaimat. Az, hogy minden este más karaktert alakítunk,
az is egy óriási lehetőség. Szeretek játszani, imádom a jó
humort.
–A humor egy védő páncélt is jelent?
–Szeretek nevetni, így nem csak védekezésként használom
a humort. Nagyon jó a soproni légkör, szeretjük egymást, s ez
a jó hangulat szüli a nevetést, ami bizony gyógyítja a
lelket.
–Lenne olyan eset, amikor nemet mondanál egy felkérésre?
–Azt nem engedhetem
meg magamnak, hogy haragot tartsak egy kollégával, s ezért
kijelentsem: vele nem lépek egy színpadra. Akkor mondanék
nemet, ha olyan várnának el tőlem a színpadon, amit már erkölcstelennek,
megalázónak tartok.
–Nem érezted megalázónak, hogy kezdetben mesejátékokban
szerepeltél?
–Sokan
azt hiszik, hogy egy gyerekdarabot nagyon könnyű színre vinni,
pedig kemény próbafolyamat előzi meg az előadásokat. Nehéz
gyerekeknek játszani, állandóan fenn kell tartani az érdeklődésüket.
Megalázó? Nem, sőt nagyon jó gyakorlat! Kezdő színésznőként
kevesen számíthatnak egy évadban nagy klasszikus szerepekre. Éppen
ezért jó lehetőség egy-egy mesedarabban nagy szerepeket játszani.
Zsolnay András kollegám mondja: ha mindig kis szerepeket kap az
ember, akkor nehezen tud váltani. Ezért nagyon nehéz volt számomra
az első évad Sopronban, mert annak a végén kaptam igazi nagy
szerepet.
–Optimista
művész benyomását kelted. Tehát a jó élmények építik erősebben
a személyiségedet?
–A fájdalom szerepe
sem elhanyagolható. Egy haláleset, egy magánéleti szakítás,
egy rossz szerepmegformálás is mélyen elgondolkodtat és építi
személyiségem. A szerepekből is tanul a színész, rájön
arra, milyen is valójában. Ettől függetlenül optimistán
tekintek a világra. Ha valaki csak a rosszra figyel, s attól fél,
milyen szerencsétlenséget tartogat a jövő, az előbb-utóbb
beleörül, s eljuthat odáig, mint a most bemutatott darabban
Bodnár János. Nem szabad feladni a jövőbe vetet hitet.
Medveczky Attila
|