2010.09.10.
Az Egyházhoz való hűség vértanúja
Augusztus 22-én
vasárnap a 11.30 órai szentmise keretében a Mária Légió
tagjai átvették a Bogdánffy-zászlót, s ezzel elkezdődtek a
Bogdánffy-vasárnapok a nagyváradi székesegyházban. A Bogdánffy-zászló
arra buzdítja a híveket, hogy imák és különféle ájtatosságok
által készüljenek a szentéletű püspök boldoggá avatására.
A boldoggá avatási eljárásról, a vértanú püspök életútjáról
Mons. Fodor József nagyváradi püspöki helynökkel beszélgettem.
– Tisztelt vikárius atya, ön tagja volt a boldoggá
avatást megelőző vizsgálatvégző bizottságnak. Legyen
kedves, minket, világiakat beavatni egy ilyen bizottság munkájába.
Azt tudjuk, hogy 1992-ben Tempfli József akkori megyéspüpsök
indította el a boldoggá avatási ügyet.
– Tempfli József püspök úr a nagyváradi káptalan
felkérésére nevezte ki a vizsgálatvégző bizottság tagjait.
Annak idején a káptalan kérte a vértanúpüspök boldoggá
avatásának elindítását. Páter Szőke János volt a postulátora,
vezetője az egész boldoggá avatási folyamatnak, és én voltam
a promotor iustitia, az a személy, aki az aprólékos munkákat végzi
az ügyben. Így én tartottam a kapcsolatot azokkal a személyekkel,
akik jól ismerték – akár fiatalemberként, fiatal papként,
tanárként, fogolyként – Bogdánffy püspök atyát. Több
mint harminc ilyen kihallgatást végeztem el. Egy-egy beszélgetés
után felvettem a jegyzőkönyvet. Ezek képezik a vázát a
boldoggá avatási ügynek. Legalább tíz éves munka gyümölcseként
megszületett az ún. positio, az egyházmegyei vizsgálati rész
összefoglalása, kinyomtatása. Ezt a kb. 250 oldalas
dokumentumot olasz nyelvre is lefordítottuk és Páter Szőke János
gondoskodott róla, hogy a dokumentumok a Szenttéavatási Ügyek
Kongregációjához és őszentsége – akkor még II. János Pál
– asztalára kerüljön. A boldoggá avatási eljárás azért
is volt relatíve gyors, mert Bogdánffy püspök úrnak kevés írása
maradt fenn. Különben mindegyikről – külön-külön – értékelést
kellett volna készítenie a teológus bizottságnak, s azt vizsgálni,
hogy azok az egyház tanításainak megfelelnek-e. A positio beadását
követően egy-két évre leállt a boldoggá avatási folyamat,
aminek II. János Pál pápa súlyos betegsége, Szőke atya
balesete és az egyházmegye élén történt változások voltak
a fő okozói. 2008. decemberében Böcskei Lászlót nevezte ki
XVI. Benedek a nagyváradi egyházmegye püspökévé. Böcskei püspök
úr pedig mindent megtett annak érdekében, hogy
kimozdítsa a holtpontról a boldoggá avatás ügyét. Ez
sikerült, mert már tavaly őszszel Rómában összeült a teológus
bizottság, ami azt vizsgálta: Bogdánffy Szilárd valóban az
egyház vértanúpüspöke volt, s a kommunista időkben áldozatul
esett az egyházhoz való hűsége miatt. Ezt kimondták, s a
Szentatya elé terjesztették ezt az újabb dokumentumot. Ez év
január 12-én pedig a Bíborosi Kollégium felkért tagjai
ugyanazt állapították meg, mint a teológus bizottság, így végérvényesen
a pápa elé került az ügy. XVI. Benedek pápa március 27-én
ünnepélyesen kinyilvánította, dekrétummal kihirdette: Bogdánffy
Szilárd az egyház vértanúja és a boldoggá avatását el
lehet végezni. Böcskei püspök úr ezt követően Rómában tárgyalt
Angelo Amato érsek úrral, a Szenttéavatási Ügyek Kongregációja
prefektusával, hogy október 30-án Nagyváradon tartják a
boldoggá avatást. Nagyváradra jön Amato érsek, aki majd a pápai
dekrétum felolvasására és bemutatására kap megbízást. A
boldoggá avatáskor a szentmise főcelebránsa Erdő Péter bíboros
– érsek lesz a nagyváradi főpásztor felkérése által.
– Nagyváradon történt már boldoggá avatás?
– Nem, ez az első boldoggá avatás, ami Váradon történik.
A szentté avatások is eddig általában Rómában történtek.
Hasonló horderejű egyházi esemény több, mint nyolcszáz éve
nem volt Nagyváradon, akkor – 1192.-ben – a városalapító László
királyt avatták szentté. A kommunista éra áldozatai közül
Bogdánffy Szilárd az első, akit Erdélyben boldoggá avatnak.
Scheffler János szatmárnémeti püspök vértanúságát is
elismerte a Kongregáció, s boldoggá avatása valószínűleg jövőre
lesz Szatmárnémetiben. A főpásztor 1887. október 29-én született
és 1952. december 6-án halt vértanú halált a romániai Jilava
börtönében.
– Tehát most Váradon nem csak
lelkiekben, de gyakorlatban is készülnek az ünnepi eseményre.
– Így van, ez a gyakorlati felkészülésnek az időszaka.
A meghívók már kimentek, s az kérdés: a székesegyházban,
vagy az épület előtt tartsuk meg a szertartást. Film is készül
a vértanú püspök életéről. Azt szeretnénk, hogy hitünk
megerősödjön a rendezvények által. A bevezetőben említett
Bogdánffy-zászlók is a keresztény lelkület megerősítését
szolgálják. Az egyházmegye minden esperessége rendelkezik egy
ilyen zászlóval, s azt elviszik a plébániákra. A székesegyháznak
külön zászlaja van, ami elé a különböző lelkiségek tagjai
járulnak. A templomtornyokon pedig háromnyelvű – mert szlovák
híveink is vannak – plakátok hirdetik a felkészülést a
boldoggá avatásra. Az a célunk, hogy minél több embert megszólítsunk.
– Mi volt a püspök „bűne”, ami miatt bebörtönözték?
– Bogdánffy
Szilárd pappá szentelése után, az első ünnepélyes szentmiséjét
Temesváron mutatta be 1934. július 1-jén. Az első misés emlékképén
Assisi Szent Ferenc a keresztről hozzá lehajló Krisztust átöleli.
A kép hátoldalára ezt írta: „Szeretet kereszt nélkül
lehetetlen! Kereszt szeretet nélkül elviselhetetlen!” Egyénisége,
lelkisége, nevelési módszere, a szegényekről való gondoskodása,
a betegek látogatása maradandó hatást gyakorolt tanítványaira
és híveire. Bogdánffy Szilárdot 1948-ben, a kommunizmus kezdetén
nevezték ki püspökké, a rá következő évben fel is szentelték,
de néhány hónappal később letartóztatták, és attól kezdve
többé nem látták őt hívei. Börtönről börtönre, munkatáborból
munkatáborba hurcolták. Egyik rabtársa, Gergely János azt mesélte
róla, hogy 1953-ban Szent József napjára készülve még a
kilencedet is megtartotta a börtönben. Ám még azon az őszön
tüdőgyulladást kapott, s bár tanúk elmondása szerint volt gyógyszer,
nem adtak neki. Október elsején halt meg. Bogdánffynak azért
kellett meghalnia, mert több más erdélyi katolikus főpaphoz
hasonlóan, ő sem volt hajlandó segédkezet nyújtani a
kommunista hatóságok által megálmodott nemzeti katolikus egyház
létrehozásához. Őt is kiszemelték arra, hogy egy Rómától
elszakított katolikus egyházat hozzanak létre, de ahogy mások,
úgy ő sem ment ebbe bele. A tudós egyházfő hitéért vállalta
a börtönt és a vértanúhalált is. Bogdánffy Szilárdot 1953.
október 4-én temették el a nagyenyedi „Három jegenye”
elnevezésű rabtemetőben.
– Tudnak-e a Partiumban arról, hogy az előző rezsim
alatt mennyire üldözték a hitvallókat, s pl. a mezőbikácsi
éhséglázadásról, melynek egy plébános is áldozata volt?
– A fiatalabbak az idősek elbeszéléseiből értesültek
a múlt rendszer szörnyűségeiről. A bikácsi éhséglázadás
áldozatairól is meg szoktunk emlékezni minden évben. A falu plébánosát
azért ölték meg a milicisták, mert a lázadáskor a harangozó
félreverte a harangot. Nálunk ismerik az 1949. augusztus 2-án történt
lázadás tragikus kimenetelét, amely az erőszakos szovjet típusú
kollektivizálás embertelen intézkedései eredményeképpen következett
be. A mezőbikácsi földbirtokos gazdák –
akiktől erőszakosan elvették földjeiket, ezzel az éhezés
szélére sodorva őket – Bogdánffy püspökhöz hasonlóan, a
kommunizmus áldozatainak tekinthetőek.
Medveczky Attila
|