2010.09.10.
Romák a Riviérán
Soros Györgytől,
aki újra felcsapott roma polgárjogi harcosnak, nem azt tudtam
meg a Népszabadságból, hogy a bolgár és a román romák
Provancban vannak, hanem azt is természetesen, hogy ott a helyük.
Délamerikai stílusú favellákban, azaz bádog- és papírtákolmányokban,
szennyben, piszokban laknak, bűnöznek, prostitúciót űznek, és
mivel a nyelvet sem beszélik, és nem is értenek semmihez, nem
dolgoznak.
A francia kormány,
a társadalommal egyetértésben, megelégelte jelenlétüket és
Sárközi elnök kizsuppoltatja őket. Haza. Ez viszont nem
tetszik Sorosnak. Ez nem európai eljárás – mondja. Úgy
gondolja, ha sikerül megtörnie egy nemzeti önállóság és önrendelkezés
erejét, a saját örök törvényeihez való ragaszkodását, s
elsősorban a bevándorlás szabályozásához fűződő nemzeti
érdekeit, akkor a bukófélben lévő liberalizmus futamidejét
hosszabbítja meg és a saját spekulációs kereteit tágítja.
Európai normákra hivatkozva kíván a francia rend nyakába
varrni abba nem illő elemeket.
Sorosnak formálisan,
papíron – európai papíron… – igaza van, lényegileg és
etikailag nincs. Minden népnek joga van rendelkeznie arról, hogy
kit fogad be területére és kultúrájába és kit nem, és kikből
menynyit. Ha ezt a törvényt, amelyet Deák Ferenc is
szorgalmazott, a XIX. század utolsó harmadában meghozza és érvényt
is szerez neki, ma nem itt tartanánk. Az ezzel ellentétes liberális
európai törvények erőszakoltak, torzak, veszettül liberálisok.
Nem európaiak. Elmúlt felettük az idő.
A zámolyi romákat,
emlékezzünk, Katz Katalin jeruzsálemi szociológusnő expediálta
Strasbourgba egy gyilkosság nyomozása közben, s haza csak azok
kerültek, akiket vád alá tudtak helyezni, meg azok, akik belefáradtak
az elszászi munkáséletbe. Mindez csak azt tanúsítja, hogy az
európai romakérdés megoldatlan. De ilyen még a magyar kérdés,
a francia kérdés és a német kérdés is. No, meg, hogy el ne
felejtsem: a földkérdés. Kié a föld? Azé-e, akinek sok
sikeres spekulációja folytán van rá pénze és megveszi, vagy
azé-e, aki ezer évek óta rajta, benne él és kultúrát
teremtett rajta. Avagy pedig azé-e, aki valamilyen támogatással
oda vándorol – és rápiszkít.
Csurka István
|