vissza a főoldalra

 

 

 2010.09.10. 

Tanulni, tanulni, tanulni

Én is tudom persze, ki adta elsőként parancsba, ki tekintette a forradalmi győzelem alapvető feltételének a tömeges tanulás bevezetését. Mindez az ő dolga volt, neki kell elszámolnia Istennel tetteiért. Én nem vagyok Lenin, nem vagyok kommunista, de még csak forradalmi hevületű sem, hogy mégis a bolsevizmus egy lejáratott doktrínáját idézem írásom címében, jó okkal teszem. Ugyanis éppen az idő által – sajnos nem nyomtalanul – elsöpört lenini mozgalom és a tanulás kapcsolata több mint tanulságos. Két dologra mindenképpen rámutat: arra, hogy megfelelő szellemi háttér nélkül, felkészültség nélkül még gyilkolni, gyújtogatni, lopni, hazudozni sem lehetett eredményesen, továbbá arra, hogy a tanulás önmagában véve se nem jó, se nem rossz, mert minden attól függ, hogy mit tanítanak. Ha a tanítás manipulációvá válik, ha nem feltárni, hanem leplezni próbálja tanítványai előtt a való igazat, akkor inkább ne tanuljunk, mert még a velünk született józan paraszti ésszel is messzebb jutunk, mint a doktrinerek áltudományával.

Azt mondják, és hiszik is, hogy a mi korunk az információ kora. Ezt a hírt sem cáfolni, sem megerősíteni nem szeretném, ugyanis nem látom tisztán, hogy az informált ember azonos-e a művelt emberrel? De ha megengedtetik nekem némi személyes ítélethozatal, azt mondom, hogy a kettő nem azonos, sőt mintha egymást kizáró minőségek lennének. Majdnem biztos, hogy a reggeltől estig az „információs sztrádán szörföző” fiataltól, aki két laptopot is hordoz magával hátizsákjában a villamoson – mert olyan, mint a kenguru mama, aki megzavarodna, ha nem érezné tasakjában a drága terhet –, miközben mobiltelefonjáról e-mail-üzenetet küld a haverjának, akivel fél órán belül amúgy is találkozni fog, kár volna megkérdezni, hogy miért szokás az európai szellemtörténetben Stendhalt Nietzsche elődjeként emlegetni. Ugyanis halványlila gőze nem lenne róla, sem Stendhalról, sem Nietzschéről, sem a kettő egymáshoz való viszonyáról. Sem arról, hogy ez egyáltalán miért fontos némelyeknek. Nem azért, mert buta, hanem azért, mert nem művelt, csupán internetileg informált. Tud ő ezt-azt, de tudásából sosem lesz katedrális, csak jó esetben egy panel-barakk, ahol el lehet lakni, és ahol nem ázik el a laptop. Viszont könnyen meglehet, hogy flegmán visszavágna a kérdezőnek: - Kit érdekel! Van ennek bármi jelentősége? Mi közöm lehet nekem a dögunalmas, rég eltemetett Stendhal úrhoz, mit tudna ő hozzáadni az én életemhez?

Ugyanis hagyományos értelemben vett műveltség nincs, de önérzet annál több van az informatika korában. Ez persze egy szép lassú elsüllyedéshez fog vezetni, olyan mocsári forgatókönyv szerintihez: először csak térdig, aztán köldökig, aztán nyakig nyeli el áldozatát az iszap, míg végül magához nem rántja a nagy feketeség. Hogy túl pesszimista lennék? Ha a status quot nézem, akkor nem vagyok az, ha a lehetséges jövőképeket nézem, talán az vagyok, talán nem.

2010 nyara, egy felkapott fővárosi gimnáziumban folyik az érettségi vizsga. A tanár kérdése: – Mi előzte meg a trianoni békekötést? A maturandus leányzó válasza: – A trianoni háború. Csak gratulálni tudunk a magyar közoktatás irányítóinak, mondhatnám a poén kedvéért, de az ilyesmin ma már nem szabad viccelődni, mert ez az érettségi tökéletesen igazolja félelmeimet: az 1945 óta folyamatosan tartó, szünet nélküli, több generációra kiterjedő, az 1989-es rendszerváltozást is túlélő, sőt az elmúlt húsz évben megizmosodó össznemzeti agymosás mostanra kezd beérni.

Még mindig 2010 nyara, augusztus 20-án Illyefalva felett valószínűleg Szabó Dezső örömkönnyei potyogtak az égből: átadták a falu régen elnémult, de most felújított, ősi orgonáját, amelynek külföldi pénzen való restaurálása olyan tökéletesre sikeredett, hogy immár talán Illyefalván van Erdély legszebben hangzó, legtökéletesebb orgonája. A hírt megrendülve hallgattam a Duna-tévében. (Csak ott volt hírértéke.) Nyilatkoztak többen is, a falu mostani és korábbi – időközben püspök helyettessé előlépett – lelkésze, meghívott notabilitások. A szpíker is hosszasan beszélt. Látszólag minden szépen és rendben történt, csak egy valaminek a hiánya tette fájóan álságossá a beszámolót: senki, még véletlenül sem utalt arra, hogy Illyefalva azonos Szabó Dezső „Elsodort falujával”, a fészekkel, ahol oly sok nyarát töltötte. Illyefalva azonos a regénybeli mitikus magyar élettérrel, amely főnix módjára mindig feltámad saját hamujából. De miért, hogy erről senki nem tud, sem a nyilatkozók, sem a riporter, sem a Duna-tévé felvezető szövege nem említi. Itt megint csak két eset lehetséges: tényleg nem tudják, és ez borzalmas, vagy tudják, de politikai megfontolásból, óvatosságból elhallgatják. Ez még borzalmasabb.

Mindenesetre köszönet érte bárkiknek is, akiket illet, hogy az elsodort faluban, hosszú, néma évtizedek után újra zeng és zúg a református templom régi orgonája. Jó tudni, hogy így van, nagy szimbólum ez.

Lenin lehet, hogy aljas volt, számító és fanatikus, de nem volt ostoba. Abban mindenképpen igaza volt, hogy tanulás, tanítás stratégiai fontossággal bírnak. Legalább annyira, mint a fegyveripar. Néha jobban, ugyanis háború szerencsére ritkán van, a békében viszont a sikeres manipuláció válik nehézfegyverzetté. Persze joggal tehetnének szemrehányást nekem azok, akik sérelmezik Vlagyimir Iljics nevének és alakjának felidézését e tárgykörben, hiszen hazánkban Klebelsberg Kuno gróf, oktatási miniszterként rendkívül sokat tett az egész nemzetet átfogó, korrekt és becsületes iskolai nevelés megteremtéséért. És ezt ő is a dolog stratégiai jelentőségének ismeretében tette, hiszen az általa nemzeti célként meghirdetett meliorizmus a szellemi fölény erejét célozta meg, azt, hogy mi, ma-gyarok, igenis legyünk különbek, mint mások. Csakhogy van egy bibi: a gróf kezdetben oly sikeres erőfeszítéseit teljesen eltaposta a második világháború, és az azt követő évtizedek nemzetölő légköre. A meliorizmus nyom nélkül tűnt el a magyar közgondolkodásból, a bolsevista maszlagról – mint már utaltunk rá – sajnos ez nem mondható el, mert mint a takony, mindenre ráragad, nyúlik, levakarhatatlan.

A zsidók kétezer éves sérelemre, mint élő jogcímre hivatkozva tartottak igényt 1948-ban Palesztinára. Trianon „békéje” még csak 90 éve mondatott ki, de ma már Magyarországon az érettségiző fiatalnak – majdnem szükségszerűen – nem mond, nem jelent semmit, ami Trianonban történt. Sérelmet, dühöt a legkevésbé.

Ez talán azért van, mert a laptopok olyan türelmesek. Nekik minden információ egyforma: egy kettes számrendszerű bit érték, semmi több.

 

Szőcs Zoltán