2010.09.17.
Bronzba öntött
hőseink
Beszélgetés Győrfi Lajos szobrászművésszel
–Szeptember
elején két alkotását avatták fel a felvidéki Párkányban.
–Szeptember 1-jén avatták fel a Lengyel menekültek emlékkövét
és a katyni repülőgép-szerencsétlenségben meghalt Andrzej
Przewoźniknak
is emlékkövet állítottunk. Przewoźnik a sokat szenvedett
lengyel nemzet történettudatának ápolását, a nemzeti emlékezet
ébrentartását tartotta elsőrendű kötelességének. Ennek érdekében
kezdeményezője és vezetője volt a Lengyelország és más országok,
köztük a hazánk területén hősi halált halt lengyel katonák
emléke ápolását szolgáló katonatemetők és emlékművek építésének,
felújításának. Párkányban áll még egy 2008-ban készült
munkám, Sobieski János lengyel király szobra, melyet a párkányi
csata 325. évfordulójára állítottak. Ennek a szobornak a fölállítását
anyagilag jelentősen támogatta Przewoźnik.
Ezen támogatás nélkül a szobor nem jött volna létre.
–A Sobieski-szoborral kapcsolatban azt olvastam, hogy
alkotók: Győrfi Lajos, Varga Imre, Bácsi Lajos.
–Azért, mert tiszteletből a kivitelező társak nevét
is fel szoktam tüntetni. Én vagyok az alkotó, Varga Imre az
ország legjobb bronzöntője, Bácsi Lajos pedig kiváló kőfaragó.
Együtt, csapatmunkában dolgozunk egy előre megbeszélt terv
szerint.
–2008-ban rendeztek Párkányban Győrfi-tárlatot is.
–Úgy van, a helyi múzeumban. Az alkotásra visszatérve:
a szobor terve már rég foglalkoztatta a párkányiakat. Először
felvidéki szobrászokat kerestek, de ők igen drága ajánlatot
tettek. Időközben készítettem tíz életnagyságnál nagyobb
lovas szobrot, így rám találtak, s a LIMES-ANAVUM Regionális
és Kulturális Társulás elnök asszonya Dániel Erzsébet felkért
a szobor elkészítésére. Tetszett nekik a terv, az árat is
elfogadták, s szinte egy éven belül elkészítettük Sobieski
király lovas szobrát. A már említett Przewoźnik
úr volt a fő szponzor, s a magyar és a szlovák kulturális
minisztérium is a támogatók közt volt – igaz kevesebb összeggel.
A még fennmaradó költségeket pedig Esztergom városa állta.
–Ez volt az első felvidéki szobra?
–Nem, ezelőtt már Rév-Komáromban állt két szobrom.
Litomericzky Nándor, a Palatinus Társaság elnöke kért föl
arra, hogy az Európa Udvarban Nagy Lajost és Mária Teréziát
mintázzam meg. Az átadás 2004-ben történt. Még előtte készítettem
a magyar királyokról, és államfőkről egy portrésorozatot,
ez alapján állították fel Ópusztaszeren Bocskai István
fejedelem mellszobrát. A felvidéki Szimőre pedig Szent Márton-szobrot
készítettem. Hajdú-Biharban, „Bocskai megyéjében” élek,
s így készítettem Kassára, a fejedelmi székházra
Bocskai-domborművet. Ennek köszönhetően megismerkedtem a
kassaiakkal, Erdélyi Kornélia asszonnyal, a helyi polgári klub
vezetőjével, s ez az ismeretség vezetett ahhoz, hogy Abarán, a
református templomkertben Németh László-portrédomborművét készítettem
el. Kornélia asszony fölkérésére született meg Kassára a
Wick Béla püspököt ábrázoló domborművem. Nagyon büszke
vagyok arra, hogy én terveztem újra és csapatmunkában öntöttük
bronzba a rimaszombati Petőfi-szobrot. Izsó Miklós készítette
az első Petőfi-szobrot, ám meghalt, mielőtt kivitelezte volna.
Ennek a szobornak egy változata áll Budapesten. Az eredeti két
méteres gipszszobor a helyi múzeum raktárában pihent az elmúlt
évszázadban. 1999. március 15-én vetették fel, hogy a szobrot
bronzba öntetik és kiállítják köztérre. Szerencsére sikerült
elérnünk, hogy a legjobb helyen, azon a téren álljon a szobor,
ahol Ferenczi Istvánnak volt a műhelye. E térségbe Nemesradnótra
készítettem egy Radnóti szobrot is, ugyanis a költő itt töltötte
gyermekkorát. A legnagyobb munkám viszont a Sobieski-szobor
volt. Ez a szobor készült el úgy, ahogyan én akartam.
–Mégsem ezt a felvidéki alkotását kísérte a
legnagyobb sajtóvisszhang, hanem a rév-komáromi Szent István-szoborét.
–Ez így van, bár
a sajtó nem konkrétan az alkotást, és a szobrászt emlegette.
A CCN és a BBC is leközölte az első nap a nevem, utána ez már
a média számára érdektelen volt, és a politikai hír lett belőle.
Ismerjük jól a Sólyom-incidenst. Azt azért ki kell jelenteni,
hogy nem tartózkodott Komáromban annyi szlovák nacionalista,
mint amiről cikkeztek. Ficóék viszont olyat tettek, ami az EU-n
belül elfogadhatatlan.
–Mi a köztéri szobrászat lényege?
–Mondják: a művészet szabad. Ez így is van, amíg
magamnak alkotok, de abban az esetben, ha egy köztéri szobrot
alkotok, felelősséggel tartozom egy közösségi szellem iránt.
Ezért nem ábrázolhatom pl. Szent Istvánt akármilyen formában.
A közréti szobrászat kissé földhözragadt, konkrét dolgokat
kell alkotni.
–Nem lehet nonfiguratív egy köztéri szobor?
–Lehet, de azt nem szabadna emlékműként használni.
Jeleket, szimbólumokat lehet használni nonfiguratív dolgokban
is, bár ilyenkor az absztrakció semmitmondóvá válik. A
nonfigurativitás igen távol áll tőlem.
–Amikor egy történelmi hős megmintázására kap
felkérést, elolvassa az adott személy életútját.
–Természetesen, akkor, ha számomra ismeretlen az
illető. Az sem mindegy, hogy milyenek a korabeli ábrázolások.
Ha nincsenek ilyen konkrét ábrázolások, akkor tanulmányoznom
kell annak a kornak az emberét, amiben az illető élt.
–Beszéljünk pályájáról. Kisgyermekként Kunlapos
egyik tanyasi kollégium iskolájába
járt.
–Karcagon születtem, s a település Berettyó-menti
oldalát hívják Kunlaposnak. Apám ott csikósként dolgozott. Több
mint 300 lóval bánt, így éltünk, az állatok közt, a természetben.
Fantasztikus gyermekkorunk volt, s ez nem csak rám, hanem családom
többi tagjára is kihatott. Felmenőink szelleme megérintett
bennünket : Sándor bátyám is szobrász, nővérem pedig
keramikus.
–Ez a vidék nagy hatással lehetett önre, ha csak a
kunhegyesi Kun emlékműre és a berekfürdői Turul madárra
gondolunk.
–„Hazajöttem” Püspökladányba, mert Karcagra már
nem jöhettem: a kisebbik fiúnak mindig tovább kell állnia. Így
életemet Hajdú-Bihar megye határozza meg, itt értem szobrásszá,
szinte minden második településen áll egy szobrom.
Mindemellett Berekfürdő volt az a település, ami engem
Karcaghoz köt. Berekfürdőt nevezem második szülőfalumnak, s
nagyon jó kapcsolatot ápolok a községgel. Ha egy kis településre
állítok 2-3 szobrot, akkor máris a „szobrok falujává” változik.
Berekfürdőn található a legjobb hazai fürdő, s az egyetlen,
ahol szoborból árad a víz. Körmendi Lajos írónak volt az ötlete,
hogy Berekfürdőből egy kultúrtelepülést kell kreálni, de
igazi magyart, s nem olyat, mint Szentendre, ami eléggé művi.
–Borsos Miklós mondta: a szobrászat is költészet.
Milyen tanár volt?
–Ő a szellemiséget adta át nekünk. A gyakorlati tudásra
rakódott rá a tőle kapott művészi felkészítés mediterrán
szellemisége és humánuma. Ünnepként éltük meg, amikor bejött
hozzánk, sokat mesélt a legendás mesterekről. Tiszteltük,
felnéztünk rá. Nem másoltuk munkáit, ha valaki a munkásságomat
megfigyeli, láthatja, nem vagyok Borsos-epigon. 2010-ben az erdélyi
Libánban készítettem egy Petőfi-domborművet. Ez a település
azon Gyergyócsomafalva mellett található, ahol Borsos
gyermekkorát töltötte. Ádám fiam már Libánban vezet művésztelepet.
Tehát nagyban meghatározza egy művész életét egy olyan
szellemi mester, mint Borsos Miklós. Egyszer Aczél magához hívatta
Borsost. Nem voltak jóban, már csak az 1956-os események megítélése
miatt sem. Bejött hozzánk Borsos, s közölte, 10 órára mennie
kell Aczélhoz. Mi tudtuk, hogy szeret hegedülni és Vivaldi
Tavasza az egyik kedvence. Elrejtettünk a szekrény mögött egy
lemezjátszót, s mikor indulni akart Aczélhoz, feltettük a
Tavaszt. Borsos némán állt néhány másodpercig az ajtóban,
majd úgy döntött: Aczél helyett a művészetet választja. Ő
mindent feladott a művészetért.
–Borsosnál már színre lépett a fluxus és a
nonfigurativizmus divatja?
–Borsos Miklós nem volt nonfiguratív, attól függetlenül,
hogy néha elvonatkoztatott, és szimbólumrendszert is használt,
viszont az absztrakció távol állt tőle. Ennek oka, hogy akkortájt
a művészeten nem volt ilyen nagy liberális nyomás. A mai művészet
meg akar szabadítani a nemzeti öntudatunktól, identitásunktól.
Azt hirdetik, hogy aki klasszikus értelemben figurális, akkor
nem igazi művész.
–Ha ezek a
liberális alkotók szétnéznének a műtermében, még múzeumi
művészettel, múltba nézéssel is megvádolnák.
–Nem igazán érdekel az, amit mondanak. Vannak, akik képtelenek
figurálist alkotni, ezért kitalálnak egy filozófiát, és a könnyebb
utat, az absztrakciót választják. A főiskolán is azokból
lettek absztraktok, akik nem voltak jó rajzolók. És vannak
elvont gondolkodásmódú emberek, akik saját ideáljukat festik,
vagy mintázzák meg. Mi is a művészet? Borsos így magyarázta
el: „ha a parasztember szántás közben talál egy kis fémdarabkát,
azt legfeljebb elviszi a hulladéktelepre, de ha egy szobornak a lábszárát,
akkor elmegy vele a közjegyzőhöz, mert tudja: értékes dologra
bukkant. Ő is tudja, a részben van az egész.” Ma, ha végignézünk
a világon, látjuk, visszatér a figuralitás. Még Picasso is
visszatért a természethez. Egyetlen egy megújulási pont létezik:
a természet.
–Mit gondol: mennyien tudják azt, hogy kik alkották a
településükön álló szobrokat?
–Az érzékenyebbek, azok, akik nyitottak a világra, tudják.
Ma sajnos nem úgy nevelik a diákokat, hogy mindez érdekelje őket.
1990 előtt, a Kádár-érában csak keveseknek lehetett köztéri
szobrot alkotni. Vidékünkön Kossuthon kívül a magyar történelem
nagyjait nem ábrázolták. A „rendszerváltás” után a hiánypótlás
korszakába értünk. Meg lehetett emlékezni a II. világháború
magyar hőseiről. Az igényes településvezetők pedig valódi művészeket
kértek föl az emlékművek megalkotására. 1996-ban a honfoglalás,
1998-ban a ’48-as forradalom, 2000-ben a millennium, 2006-ban az
56-os forradalom volt a téma. Tehát ezek mind hiánypótlások
voltak. A levert szobrokat is újra kellett mintázni. Születtek
olyan szobrok, díszkutak is, melyek meghatározhatják a fiatalok
életét. Egy-egy emlékmű, szobor
találkozási hely lehet.
–Említette, hogy az igényes megrendelők valódi művészeket
foglalkoztatnak. Beszélhetünk-e Magyarországon nemzeti giccsről,
arról , hogy egyesek úgy alkotnak, hogy nincs mögöttük tudás?
–A profi művész mindig tudja a dolgát,
„pentatonban” beszél. Az amatőr közelít a témához, de
nem éri el a tudás megfelelő szintjét. Dilettánsból pedig
nagyon sok van ebben az országban. Szörnyű, hogy egyes önkormányzatok
dilettánsokkal állítatnak szobrot,s ez nem csak anyagi, hanem
ízlésbeli kérdés is. Borsos Miklós szerint: „mindenkinek
van apja, anyja, csak a dilettánsnak nincs.” Egy profi mindig
visszatér valakihez, szükségesek az alapok, a stílusok
ismerete, hogy egyéniséggé váljon. Egy profi nem szégyell
tanulni. A mester abban különbözik az amatőrtől, hogy soha
nem mutatja meg azt, amit nem tud.
Névjegy:
Győrfi Lajos
szobrászművész 1960-ban született Karcagon. A budapesti Képző
és Iparművészeti Szakközépiskola növendéke volt 1974 és
1978 között. 1981-től a Magyar Képzőművészeti Főiskolán
tanult, ott diplomázott 1985-ben. Mesterei :Borsos Miklós, Rátonyi
József. Tagságok : Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete
(1985), Magyar Képző és Iparművészek Szövetsége (1991). Díjak:
Hajdú-Bihar megyei Őszi Tárlat nívódíja (1986), Holló László
Díj (1989), Pro Urbe Díj Püspökladány (1994), XV. Debreceni
Országos Nyári Tárlat kiemelt díja (1998), Kölcsei Ferenc-díj
(2000), Püspökladány Város Díszpolgára (2001), A Magyar Köztársaság
Ezüst Érdemkereszt kitüntetése (2004), Berekfürdőért –díj
(2009, Magyar Örökség –díj (2009). Részt vett a Nemzetközi
Szobrász Művésztelep Tokaj (1987), a Nemzetközi Szobrász Művésztelep
Mátészalka (1988) munkájában, s a Nemzetközi Kőszobrász
Szimpózion Püspökladány művészeti vezetője. Eddig több
mint 50 hazai egyéni kiállítása volt, részt vett számos országos
tárlaton. Jelentős külföldi kiállításai: Ausztria ,
Fischamend (1992), Hollandia , Hattem (1995), Dánia, Odense
(1996), Olaszország, Firenze (1997), Erdély , Székelyszentistván
(1999), Németország, Ehringshausen Elké's Galeria (1999). Alkotásai
– a teljesség igénye nélkül – : Életfa (Jászkarajenő,
1977), Feltámadás (Bp., Szent István kápolna, 1985), Kun emlékmű
(Kunhegyes, 1988), II. világháború áldozatainak emlékműve (Földes,
református templomkert, 1990), II. világháború áldozatainak
emlékműve (Püspökladány, 1991), Szent Flórián (Püspökladány,
1991), A XX. század áldozatainak emlékműve (Kunhegyes, 1993),
II. világháború áldozatainak emlékműve (Hattem, Hollandia,
1995), ’56-os „pesti srác” (Bp., Corvin köz, 1996), 56-os
emlékkő (Püspökladány, 1996), Petőfi Sándor (Debrecen, Bem
tér, 1997), Millenniumi dombormű (Debrecen, Megyeháza, 2000),
Bocskai István fejedelem (Ópusztaszeri emlékpark, 2001), Mátyás
király-díszkút (Létavértes, 2002), Mária Terézia királynő,
Nagy Lajos király (Rév-Komárom, Európa Udvar, 2004), Teknősbékás
vízköpő (Berekfürdő, Termálfürdő, 2007), Dr. Petri Pál (Püspökladány,
2008), A Párkányi Csata Emlékműve (III. Sobieski János lovas
szobra, Párkány, 2008), Tóth Ilona- emléktábla (Pécs, 2009,
Árpád-házi Szent István király lovas szobra (Rév-Komárom,
2009), Trianon-emlékmű (Nána, 2010), Trianon –emlékmű (Országzászló)
(Püspökladány, 2010), Andrzej Przewoźnik
emlékkő, Lengyel menekültek emlékköve (Párkány, 2010.)
Medveczky Attila
|