2010.09.17.
Milyen volt a komáromi Bánk bán?
Szent István ünnepén
tizenhat perces vastaps köszöntette Komáromban Erkel Ferenc Bánk
bán című három felvonásos operájának ünnepi bemutatóját,
amelyet a Teátrum Színházi Polgári Társulás (a továbbiakban:
Teátrum Színház) állított színpadra, Dráfi Mátyás Jászai
Mari-díjas színművész rendezésében.
A Bánk bán opera
színpadra vitele nagy felelősséggel jár, hiszen egyrészt mégiscsak
a nemzeti operánkról van szó, másrészt zenei, énektechnikai
szempontból a legnehezebb operák közé tartozik. Ha összehasonlítjuk
más dalművekkel, például a Turandottal, az Aidával, az
Anyeginnel, a Bohémélettel, a Borisz Godunovval, a Rigolettóval,
a Toscával, a Pillangókisasszonyal, az Othellóval, a Hunyadi Lászlóval
és más operákkal, azt tapasztaljuk, hogy azokban csupán néhány
felső „b”-vel kell megküzdeniük az énekművészeknek, a Bánk
bán több mint negyven felső „b-”t tartalmaz. Nem beszélve
arról, hogy egy-egy szerep kidolgozása a Bánk bán esetében különösen
precíz intonációt igényel, a gyors váltások miatt igen
gyorsan és korrekt módon kell reagálni a belépésékre, a
ritmusra. A Bánk bán nemcsak opera, nemcsak színházi előadás,
hanem a szó legszorosabb és legnemesebb értelmében vett igazi
hangverseny: a hangok versenye, hogy melyik szólal meg szebben,
érzelmesebben, melyik hat intenzívebben a nézőre. A Bánk bán
zenéje korszerűbb, mint ahogy hangzik.
Mindenekelőtt a harminctagú Erkel Ferenc Ének- és
Zenekar tagjainak munkáját, és karnagyuk, Medveczky Szabolcs zeneszerző tevékenységét kell kiemelni,
aki/akik magas művészi színvonalon tolmácsolták Erkel csodálatos
mesterségbeli tudással megalkotott muzsikáját. A zenekar tökéletesen
végezte feladatát, és a karmesterrel együtt jelesre vizsgáztak
összhangból, precízségből, pontosságból, magas szintű
zenei tudásból, szakmai hozzáértésből. Talán két-három
hegedű és a hárfa hiányzott (bár a hárfa hangját szintetizátor
helyettesítette), de az összhangzás így is tökéletes volt.
Az opera főszerepeit
felvidéki és magyarországi énekművészek és színészek alakították.
Olyan magas fokú énekművészetet teremtettek és képviseltek a
színpadon, amely méltó a magyar nemzeti operához.
Elsősorban Zábrádi
Annamária alakítását kell kiemelni, aki Melinda szerepében
maradandót alkotott. Egyértelműen az ő színészi és énekesi
teljesítménye volt a leghitelesebb és legkifinomultabb az előadásban.
Lélekből énekelt és szívből játszott. Hitt és hisz a
gondolat erejében. Ezért az indulati és érzelmi átmenetek
sorozatát tapasztalhattuk alakításában, ami kitűnő
szerepformálást eredményezett. A lélek és a test harmóniája
valósult meg játékában, alakítását a teljességre való törekvés
jellemezte. Biztos mesterségbeli tudásával, alapos szakmai felkészültségével,
bájával Zábrádi Annamária magas művészi teljesítményt nyújtott.
Komoly művészi értékeivel ügyesen sáfárkodott. Énektechnikai
szempontból is kifogástalan produkciót láttunk és hallottunk
tőle, és alakítása olyan komoly tehetségről tanúskodik,
amely párját ritkítja. Melindának két alapvető feladata van
a darabban, és mindkettőt áldozatként tölti be. Gyalázata
bosszúra ösztönöz, halála megbékélésre. Ezekre az értékekre
épített Zábrádi Annamária, amikor megformálta Melindát.
Rózsa Sándor (Bánk
bán) és Dráfi Mátyás (Tiborc) tapasztalt énekművészi,
illetve színészi múlttal rendelkeznek – a szerepeiket illetően
is –, ezért az ő alakításukon érezni lehetett a rutint,
komoly művészi eszközeikből azonban többet is mutathattak
volna. A Bánk-Tiborc duettben viszont jól megmutatkoztak Rózsa
énekesi és Dráfi színészi eszközei. A cselekmény szempontjából
döntő motívum, hogy Bánkon kívül Tiborccal senki nem áll szóba,
ennek a két művész hitelesen adott hangot. Rózsa Sándor Bánknak
a Tiborccal, Petúrral és Gertruddal történő párbeszédeiben
kifejezően adta vissza a nádor jellemét, a Melindával a második
felvonásban való kettőse lehetne még hitelesebb. A harmadik
felvonásban viszont magabiztos igazságtudattal vállalja tettét,
mármint a királyné meggyilkolásának tényét, úgy, ahogy azt
a „Nagykönyvben” megírták. Tiborc alakján átmegy az opera
négy erővonala. A jobbágy saját bőrén tapasztalhatja magyarságának
valamennyi sérelmét anélkül, hogy a más rendű magyarok
szolidaritását valaha is tapasztalhatta volna. A hatalom présében
ő van legalul, földjét fokozatosan elveszik. A folyamat végeredménye
a teljes nyomor, amelyet csak elviselhetetlenebbé tesz a más
nyomorából meggazdagodottak kérkedő dőzsölése. Ilyenné
formálta Tiborcot Dráfi, előkészítve Bánk jellemének és a
cselekmény további fejlődését.
Gertrud királyné
szerepében Illés Gabriellát láthattuk és hallhattuk, aki jól
oldotta meg feladatát, impozáns művészi teljesítményt nyújtott.
Játékával jól érzékeltette, miként csap össze a kétféle
erkölcs a királynéban. A tízparancsolaté megtiltja más feleségének
elkívánását, a hatalomé pedig közben azt mondja: vedd el,
amit akarsz, mert ha nem teszed meg, a hatalmad ereje kérdőjeleződik
meg az emberek szemében. Gertrud pedig nagyon szereti a hatalmat.
Talán még karakteresebb lehetett volna a figura, a Bánkkal és
Melindával kialakuló konfliktusmag hitelessé válásához
azonban ennyi is elég volt.
A gátlástalan csábító mindig hálás figurája a színpadoknak.
Azt gondolhatnánk tehát, hogy Ottó szerepében könnyű dolga
volt Dániel Gábornak, pedig nem így van. Ottó a gátlástalan
hatalom jelképe. Ez a hatalom egész egyszerűen nem tudja elképzelni,
hogy az ő szeszélyeinek, kívánságainak valaki valaha útjába
állhat. Az énekes-színész tovább színezi a problémát,
hiszen nem is ő maga a hatalom birtokosa, hanem mint a birtokos
kegyence él vissza a hatalommal, és csábítja el a nádor gyönyör,
fiatal feleségét, Melindát. Kiváló teljesítményt nyújtott
Dániel Gábor Ottó szerepében, aki ragyogó énektechnikája
mellett kiváló színész is.
Kőszegi Német József
kitűnően alakította a lázadó Petúrt. Pontosan tudta, hogy
Petúr az első felvonás meghatározó alakja (a második és
harmadik felvonásban már nem is szerepel), s a további cselekmények
egyik elindítója, kiprovokálója. Nyomatékot adott minden
gondolatának. Kőszegi hiteles vitte színre a sikeres népvezér
és populista politikus Petúrt, aki a látszat ellenére nem a lázadást
szereti, hanem az igazságot. Igazságkeresésében azonban
maximalista, kompromisszumra képtelen. Személyének ellentmondásossága
éppen abból fakad, hogy feltétlen híve a királyi hatalomnak,
és mégis közvetve Endre ellen lázad, Gertrud életére törve.
Kosár Szabolcs (Biberach)
és Pffeiferlik Tamás (II. Endre), a két fiatal felvidéki művész
játéka kellemes meglepetés volt az előadásban, a karakterek
további érése azonban az ő esetükben is szükséges lenne. A
hatalom perifériáján megélhetését kereső Biberach erkölcsének
az az alapja, hogy az erkölcstelen világnak nincs joga tőle erkölcsöt
követelni. Így szinte valamennyi cselszövése sikerül, amit
Kosár Szabolcs kellő cinizmussal formált meg. Endre király
alakítása nem a leghálásabb szerepek közé tartozik, hiszen a
harmadik felvonás utolsó képében egy koporsó mellett kell végigjátszania
a jelenetet. Ami történt, abban nem vett részt, most azonban
neki kell mindent a helyére tennie, igazságot kell szolgáltatnia.
Minden körülmény a bosszúállásra ösztönzi, de Bánk bán
feladja neki a leckét. Endre alakítója, Pffeiferlik Tamás
okosan vette tudomásul, hogy bár a király a nemzet uralkodója,
de Bánk testesíti meg tettével a nemzeti akaratot. Alakítása
ettől vált hitelessé.
Kedves színfoltjai
voltak az előadásnak a Csallóköz Együttes táncosai, akiket
Brandl Ferenc koreográfus tanított be.
Most a premier
szereposztását elemeztek, bízom azonban abban, hogy a további
előadások során az egymást alternáló felvidéki művészek
is lehetőséget kapnak a szerepformálásra, úgy mint id. Derzsi
György és Vadkerty Imre Petúrként, vagy ifj. Derzsi György
Ottó szerepében, és Csonka Zsuzsa is minden bizonnyal
bemutatkozik Melindaként.
A drámai konfliktusok erővonalai jól érvényesültek az
előadásban, a színpadi megvalósítások hűek maradtak a dráma
alapgondolatához és a történelmi tényekhez. Nem volt
modernkedés, nem voltak fölösleges sallangok, sablonok,
klasszikus operának voltunk szem- és fültanúi. Üresjárat sem
volt az előadásban, bár ezt maga az opera műfaja sem igen
engedi. Mindezt az egyszerűségében nagyszerű és korhű díszletek
között és jelmezekben valósította meg a társulat.
A Bánk bán, mint
irodalmi – prózai – mű egyértelműen a kifinomult egyensúlyokon
alapuló drámai művészet magyar csúcsteljesítménye. A Bánk
bán, mint opera pedig a legmagasabb szintű zeneszerzői munka
megtestesítője, zeneirodalmi és zenedramaturgiai remekmű. Időszerűsége
pedig vitathatatlan.
A Teátrum Színház
Bánk bán operaelőadása kuriózum a Felvidéken, hiszen opera
bemutatása nem sűrűn fordul elő ezen a vidéken. A komáromi
bemutató sikerének hírére a társulat több meghívást kapott
a Felvidékről, Magyarországról, de még Erdélyből is. Ez
nagy örömünkre szolgál, hiszen a Bánk bánt azért állítottuk
színpadra, hogy tájoljunk vele a Kárpát-medence magyarlakta
vidékein. A nagy érdeklődés azt bizonyítja, hogy igény is, pénz
is van az előadás több helyen való bemutatására. A siker
azonban a Bánk bán esetében mégis mindig erkölcsi és
szellemi marad.
Tarics Péter, a Bánk bán segédrendezője
(Forrás: Felvidék
Ma)
|