2010.09.17.
Csak egy biztos: a bizonytalanság
„Szeptember
2-án északi szomszédunknál is megkezdődött az új tanév.
Csaknem 51 ezer kiselsős ült be az iskolapadokba. A legtöbben
az Eperjesi, a legkevesebben a Nagyszombati kerületben. Magyar
tanítási nyelvű iskolában 3 552 elsős kezdett tanulni. A legtöbb
magyar elsős a Nyitrai kerületben van; ott
1165 a
beíratottak száma, bár ez kevesebb, mint egy évvel ezelőtt
volt”-olvasható a Felvidek.ma-n. Mit hoz az új tanév a
felvidéki magyar diákok és pedagógusok számára? Erre a kérdésre
kerestük a választ Szigeti Lászlóval, a Magyar Koalíció Pártja
(MKP) oktatási és kulturális alelnökével.
–Minden egyes iskola minden egyes tantermében ott „díszeleg” a
szlovák címer, a zászló, a himnusz szövege, és az alkotmány
preambuluma, ahogyan ezt annak idején Ficóék elképzelték?
–Információm szerint a felsoroltak nem találhatók
meg minden tanteremben. Több helyen az iskolaigazgatók, s a
tanintézmények ily’ módon tiltakoztak eme ostoba törvény
elfogadása és alkalmazása ellen, tudatosítva azt, hogy az új
oktatásügyi miniszter jelezte toleranciakészségét az új
jogszabállyal kapcsolatban, s megígérte: idén nem ellenőrzik
a törvény betartását, és bírságolni sem fognak. Igaz, maga
a törvény nem is tesz említést a bírságokról.
–Szlovák iskolaigazgatók is ostobaságnak tartják ezt a jogszabályt?
–A szlovák iskolák igazgatói ebben a témában nem
foglalnak állást, viszont tudom, hogy több szlovák nyelvű
tanintézményben sincsenek ott az említett szimbólumok. Ennek
egyszerű, prózai okai vannak.
–A költségek?
–Részben, de a fő ok: a tanév végén megrendelték
ezeket a szimbólumokat, de a kivitelező ezt nem jutatta el hozzájuk.
–A jelenlegi kormánypártok közül, amikor még ellenzékben voltak
többen nem támogatták az állami jelképekről szóló törvénymódosítást.
Tehát volt remény a változtatásra. Mit gondol, most miért nem
léptek? Népszerűségvesztéstől fél a koalíció?
–Amikor erről a törvényről szavaztunk, az akkori
ellenzéki pártok közül nem csak a Magyar Koalíció Pártja
parlamenti képviselői, de Kereszténydemokrata Mozgalom és a
Szlovák Demokratikus és Keresztény Unió honatyái sem támogatták
ezt a javaslatot. Igaz, hogy a javaslat ellen egyértelműen csak
az MKP képviselői szavaztak. Érdekes jelenség a politikában,
hogy a parlamenti választások után, mikor mind a két említett
szlovák párt kormányerő lett, megváltozott a véleményük, s
úgy gondolják, nincs szükség ezen törvény módosítására,
illetve megszüntetésére. Részben tarthatnak szavazóbázisuk
csökkenésétől, másrészt köztudott, hogy a Kereszténydemokrata
Mozgalom esetenként hajlamos a Slota és Fico féle nemzeti húrok
pengetésére.
–Radicova kormányfő azt javasolta, hogy az iskolákba elhelyezett állami
jelképeket maguk a diákok készítsék el. Ép elmével elképzelhető,
hogy pl. Kovács Zsuzsika és Nagy Marika azon versenyeznek, ki
tud szebb szlovák címert festeni?
–Miniszterelnök asszony két hónappal ezelőtti megnyilvánulása
elég nagy komolytalanságról tett tanúbizonyságot. Néhányan
mindezt tréfás, vicces megoldásnak találták. Úgy látom,
hogy valóban el tudnák készíteni a pedagógusok és a tanulók
is ezeket a jelképeket, de akkor teljesen komolytalanná válik
az ügy. Ahogy több tanár, ezt mondom én is: nincs szükség
ilyen értelmetlen, felesleges törvényekre.
–Hogyan értékeli Eugen Jurzyca oktatásügyi miniszter elképzeléseit:
a félévi bizonyítvány megszüntetése, pedagógusbér-stop,
harmadiktól kötelező angolnyelv-oktatás, tankönyv-liberalizáció...
–Van egy mondás:
új söprű jól söpör. Egy dolog a biztos a következő tanévre
nézve, a bizonytalanság. Léteznek olyan új javaslatok –
melyeket ön is felsorolt – , amelyek már foglalkoztatják a
szakmát és a közvéleményt. A félévi bizonyítvány megszüntetésével
kapcsolatban úgy gondoljuk: nem kéne ennyire liberalizálni a közoktatást,
hiszen az iskola vezetőségére bízzák azt, hogy készüljön-e
ilyen okmány. Meggyőződésem, hogy valamilyen tájékoztatásra
szükség van, még ha azt nem is víznyomásos papíron kapja meg
a szülő. Csak akkor lehet korrigálni a szülő részéről
gyermeke munkáját, ha ismeri tanulmányi előmenetelét az egyes
tantárgyakból, ha tudja, milyen gyermeke magaviselete, hány órát
mulasztott az adott időszakban stb. Tehát ha félévi bizonyítványra
nem is, de egy általános tájékoztatásra úgy gondolom, hogy kötelezően
szükség van. Ami a kötelező angol bevezetését illeti: egyik
szemem sír, a másik nevet. Annak örülünk, hogy a 3. évfolyamtól
kívánják kötelezően bevezetni az angolt. Vajon mi lett volna
a magyar iskolák kis elsőseivel, ha a döntés az első évfolyamra
vonatkozott volna – amit egyébként a későbbiekre való
tekintettel a miniszter a mai napig nem zárt ki. Tragikus következményekkel
járhatna ez például az írás, olvasás elsajátítására nézve.
Nekem még a 3. évfolyam is túl korainak tűnik, mert még akkor
sem tud az összes diák anyanyelvének és az elvárásoknak
megfelelően írni-olvasni. A tankönyvpiac liberalizálását a
Magyar Koalíció Pártja évek óta szorgalmazza. Egy átfogó
megoldás lenne jó a számunka, viszont még mindig problémát
okoz az, hogy csak olyan tankönyveket lehet majd piacra dobni,
amit a minisztérium engedélyez. Természetesen azt belátjuk:
olyan tankönyvek szükségesek, melyek összhangban vannak az ún.
állami pedagógiai programokkal. Maga a miniszter jelezte azt is,
elfogadhatónak tart olyan megoldásokat, hogy külföldi tankönyveket
fordítanának le szlovák nyelvre. Természetesen nem a történelemre
gondolt, hanem más tantárgyak. Itt látunk arra esélyt, hogy a
Magyarországon készült tankönyveket Szlovákiában
alkalmazzuk. Ami pedig a pedagógusbéreket illeti – ha kibírja
a kabinet a négy évet –, azokat a kormány ígérete szerint
emelni kell. Jelen állapotban, amikor maga az ország takarékoskodni
kényszerül, már az is nagy előrelépés, hogy a pedagógusokat
nem érinti az állami szférában bevezetett 10%-os bércsökkentés.
Kíváncsi vagyok rá, hogy az elkövetkező évek során sor kerül-e
a pedagógusok bérének növelésére. Attól tartok, hogy a kemény,
gazdasági megszorító intézkedések közepette ebből alig fog
valami megvalósulni.
–Jurzyca miniszter úr beszélt a tudás alapú társadalomról. Ehhez
anyagi fedezetet is tud adni?
–Általában minden kormány, a megalakulásakor, szólt már
a tudásalapú társadalomról, ám ehhez komoly forrásokra van
szükség nem csak a köz-és felsőoktatás, hanem a tudomány és
kutatás területén is. Sajnos, ha ezt vizsgáljuk, látjuk,
Szlovákia elmarad az EU-s országok átlagától, s minden
bizonnyal egy négyéves ciklusban ezt a felzárkóztatást nagyon
nehéz bebiztosítani. A kormány óvatos volt, mert sem összeget,
sem időpontot nem közölt a programjában arra vonatkozólag,
hogy mennyivel szándékozik megemelni az oktatásra szánt
keretet.
–Az új miniszter többször beszélt az iskolabusz-programról. Nem
kell attól tartani, hogy ez az első lépés a falusi kisiskolák
megszüntetése felé?
–Az iskolabusz-programot már régen, amikor még
oktatásügyi államtitkár voltam, kezdeményeztük, minden hátsó
gondolat nélkül. Az vezérelt minket, hogy segítsük a kistérségeket,
az alacsony létszámú iskolákat. Sajnos nem kizárható jelenünkben
a hátsó szándék. Elfogadhatatlan, hogy esetleg az iskolabusz-
program által próbálná a minisztérium felszámolni a kis
települések alacsony létszámú kis iskoláit, illetve megszüntetni
az alacsony létszámú teljes felépítésű iskolákat. Iskoláink
megtartása nemzetrészünk megmaradásának garanciája.
–A szakképzett pedagógushiány mennyire érinti a magyar iskolákat?
–A magyar tannyelvű iskolák ezt a problémát az utóbbi
években megoldották, de vitathatatlan, hogy néhány tantárgyban
szakképzett pedagógushiány tapasztalható. Ezek elsősorban az
idegen nyelvek, de ide sorolhatjuk az informatika oktatását is.
Az utóbbi időkben tapasztaljuk, hogy a szlovák nyelv – és a
testnevelés-szakos tanárokból is hiány keletkezett. Összességében:
nincs nagy gond ezen a téren a magyar iskolákban.
–A 2010/11-es tanév könnyebb, szabadabb lesz, kevesebb negatívumot
tartalmaz majd a magyarok számára, ha összevetjük a
Fico-Mikolaj –érával?
–Azzal, hogy kormányváltásra került sor, és sem
Slota sem Fico pártja nem tagja az új kabinetnek, sokkal
nyugodtabb lesz a légkör a magyar tanítási nyelvű iskolákban.
Nem érezzük azt a frusztrációt, amit az előző négy évben.
Azonban ez az előrelépés kevés. Szükséges az iskolai autonómia
megerősítése és létre kéne hozni a szlovákiai magyar oktatásügy
háttérintézményeit, kutató-és módszertani központját.
Medveczky Attila
|