2010.09.24.
Tehetséggondozás a Vajdaságban
A zentai Bolyai
Tehetséggondozó Gimnáziumban az újonnan induló
sporttagozatnak köszönhetően szeptember elsején immár a tudomány,
a művészet és a sport hármassága jegyében indították útjukra
a nyolc éve működő intézmény tanulóit. Az új szaknak köszönhetően
az iskola idén hatvan új diákkal gazdagodott. A gimnázium küldetéséről,
a vajdasági magyar fiatalok tehetséggondozásáról Gajda
Attilát, a Bolyai Tehetséggondozó Gimnázium igazgatóját kérdeztem.
– Olvastam, hogy a matematika tagozatra 37-en jelentkeztek, majdnem kétszer
annyian, mint ahányat felvehetnek. Ugyanis a matematika és a képzőművészeti
tagozaton is 20–20 diák számára van hely. Nincs elegendő
forrás, vagy szakember ahhoz, hogy több gyerekkel
foglalkozzanak?
– Ezt a létszámot nem a forrás határozza meg, hanem a
minőségi oktatás követeli meg. A magasabb osztálylétszám
nem kedvez a hatásos pedagógiai metódusoknak. Több tanárt
pedig nem tudunk alkalmazni. Nemzetközi konferenciákon ajánlottam
a magyar szakembereknek a szerbiai oktatási modellt, hiszen léteznek
nálunk ún. tehetséggondozó gimnáziumok, melyek éppen azért
erősek, mert osztályonként kevesebb diákkal foglalkozunk és a
fő tantárgyakat jó módszertannal és minőségi szinten
ok-tatjuk. A matematika területén pl. analízist, algebrát,
numerikus matematikát, statisztikát, geometriát is tanítunk
heti 12-16 óraszámmal, erősített fizikával, biológiával,
informatikával. Ez egy hatalmas szám az általános gimnáziumi
képzéshez képest. Ehhez még hozzájárul, hogy tanárainknak
nem 20, hanem
12 a
heti kötelező óraszámuk, így több időt és energiát képesek
fordítani a csoportos és egyéni fejlesztésre. Tény és való,
hogy matematikára, amivel indultunk, minden reklámozás és sajtókampány
nélkül évente kétszeres túljelentkezést tapasztaltunk. Akik
matematika tagozatra jelentkeznek hozzánk, már válogatott diákok,
s egy féléves előképzésen vesznek részt. A képzőművészeti
tagozaton idén indítottuk el a harmadik évfolyamot, ám ezen a
téren helyhiánnyal küszködnünk. Kevés a tantermünk, de bízunk
benne, hogy hamarosan megoldódnak ezek a problémák. A
sporttagozat most indult el, harminc jelentkezőből kellett kiválogatni
a húsz alkalmas diákot. Biztos vagyok benne, hogy erre a
tagozatra idővel jóval nagyobb lesz a túljelentkezés, hiszen
focizni sokkal több diák szeret, mint matematikai műveleteket végezni.
Amíg négy évvel ezelőtt összesen hatvan diákunk volt, addig
az idei tanévben már hatvan új diákkal bővült iskolánk
tanulóinak száma, ebből egyértelműen látszik, hogy óriási
ütemben fejlődik az intézményünk.
– Nem hiszem, hogy lenne olyan pedagógus, aki nem osztaná az óraszámmal
és az osztálylétszámmal kapcsolatos érveit, de a több diák
után több pénzt kapnak az intézmények a fejkvóta-rendszer
miatt.
– Ezt a rendszert valószínűleg nálunk is bevezetik, de
egyelőre ilyen megkötésekkel nem kell számolni a Vajdaságban.
Mi, tehetséggondozók, kivételes helyzetben vagyunk, mert a
fejkvóta-rendszerben is dolgozhatunk kisebb létszámban, és a
kieső támogatást –reméljük – más forrásból pótolni
tudjuk.
–Céljuk a szakmailag jól felkészült, a közösségért tenni akaró
magyar értelmiség létrehozása és megerősítése Szerbiában.
Erre mennyi forrás áll rendelkezésükre?
– Anyagi helyzetünk semmivel sem jobb, mint a többi gimnáziumé,
hiszen ugyanabból a forrásból „táplálkozunk”. Helyzeti előnyünk,
hogy jobban ránk figyel a politikum, a tartomány különleges
helyzetű gimnáziumként kezel bennünket, ami egyelőre anyagi
dolgokban még nem, de bizonyos pályázatoknál előnyt jelent. A
Magyar Köztársaság három éve nemzeti jelentőségű intézményként
kezeli gimnáziumunkat, ami éves 15 millió forintos támogatást
jelent ez idáig nekünk. A legnagyobb előnyünk pedig az, hogy
kollégiumunk van, így egész napos képzést tudunk biztosítani.
A ’90-es években a magyar értelmiség jelentős része elvándorolt
a Vajdaságból, őket kell pótolni. A képzettség, a továbbtanulás
szempontjából a többségi nemzethez viszonyítva igencsak
alulreprezentáltak vagyunk. A vajdasági magyar fiatalok számarányukat
tekintve majdnem feleannyian íratkoznak egyetemre, mint más
honfitársaik.
A cél megvalósítása
természetesen nem csak rajtunk áll, ám az sokat elárul képzésünk
hatékonyságáról, hogy végzős diákjaink szinte kivétel nélkül
felvételt nyertek a felsőoktatásba.
– S ha már itt tartunk: van-e arra garancia, hogy egy tehetséges
vajdasági magyar fiatalember otthon marad, s nem enged a Nyugat
és a jobb kereset csábításának?
– Ez nem vajdasági, hanem kelet-közép-európai probléma.
Aki kint kap egy jól fizető állást, biztos elhagyja az országot.
Mi azt szeretnénk, hogy ha egy mód van rá, akkor a vajdasági
magyarok itthon kamatoztassák tudásukat. Több olyan tanár
jelentkezik gimnáziumunkba, akik Nyugatra mentek ki, de mivel látták,
hogy itthon is számítunk rájuk, hazajöttek. Már Magyarország
sem olyan csábító, mint régebben volt, mert hasonló az életszínvonal,
s nem beszélhetünk lényeges kereseti különbségekről.
– 1990 előtt lehetett-e beszélni tehetséggondozásról?
– Igaz, uniformizáltak voltak az oktatási intézmények
– ezért a válaszom, nem –, de ennek ellenére kialakultak a
tradicionális iskolák. Zenta mindig is oktatási központja volt
a Tisza-mentének. Ugyanígy megvoltak az erősebb középiskolák
Szabadkán vagy akár Topolyán. Nem egy új keletű fogalom a
tehetséggondozás; mindig lesznek tehetséges diákok és
elhivatott tanárok, akik tudnak velük foglalkozni. A motiváció
már más kérdés. Az a lényeges, hogy ma már intézményes
keretek közt tudunk tehetséggondozással foglalkozni.
– A Vajdaság mely területéről érkeznek önökhöz diákok, csak
azért mert létezik egy konkurens intézmény Szabadkán is?
– Nem mondanám, hogy konkurensek, ők „ikertestvér”
intézményünk. Idegen nyelvi tehetséggondozással foglalkoznak,
más a koncepciójuk és sajnos nem rendelkeznek saját diákotthonnal.
Mi szerencsésebbek vagyunk, s diákjaink a tartomány minden
magyarlakta részéről érkeznek. 180 diákunk közel 50 településről
érkezett.
– Manapság értelmiségi körökben él egy előítélet, miszerint a
sportolók műveletlenek, nem tudnak normálisan viselkedni, stb…Ez
ellen egy sporttagozattal is lehet védekezni?
– Pontosan ez volt az egyik ok, amiért létrehoztuk a
sporttagozatot. Nagyon sok a tehetséges magyar sportoló, de nem
beszélnek idegen nyelvet, és sokszor semmilyen végzettségük
sincs. Nehezebb bizonyítani nekik, többet kell dolgozniuk a
sikerért. Hiába tehetséges az illető, ám egy véletlen
baleset, és az utcára kerülnek. A másik motiváció: mutassuk
meg, hogy a magyar fiúk milyen tehetségesek a sportban! Tehát
ezért lényeges, hogy a sportolók kapjanak egy általános gimnáziumi
képzést. A felvételi is matematikából és magyar nyelvből történik.
Ezen a téren azért szeretnénk majd változtatásokat
kiharcolni. A sportot másodlagosan kezeli az oktatási törvény:
heti két tornaórával. Mi viszont minél több edzést szeretnénk
biztosítani a fiúknak.
– Elképzelhető, hogy ez a tagozat fogja életre hívni a vajdasági
magyar futball-utánpótlást?
– Ez a tervünk, csak ennek megvalósításához nagy
munka szükséges. Még nem készült el a futballpálya, így az
edzésekre utaznak a gyerekek. Az első generáció nagyon
szerencsésen állt össze, ügyesek a fiúk, eddig a bajnokságban
veretlenek vagyunk.
– A fiúk tehát az Akadémia Labdarúgó Klub csapatának tagjaiként
a bajnokságban is részt vesznek. Miért tartják ezt fontosnak?
– Verseny nélkül a sportban nincs előrehaladás. Hét közben
pedig barátságos mérkőzéseket igyekszünk szervezni a fiúknak,
hogy küzdőszellemük erősödjön. Úgy hiszem, hogy heti két
komoly mérkőzés nélkül nehezen lehet előrejutni, ha komoly
szintet akar elérni valaki.
– Intézményük nyolc év alatt hatalmas és gyors fejlődésen ment
keresztül. Ez nem megy a minőség rovására?
– Ez bennünk is felvetődik néha, de nekünk is élni
kell minden kínálkozó jó lehetőséggel. Építkeznünk kell,
már csak azért is, mert közel az a pillanat, amikor a „magyar
oktatási reform” nálunk is megjelenik. Reform alatt a kisiskolák
bezárását értem. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy
fejlődésünk egyelőre még nem megy a minőség rovására, sőt,
a dolgok inkább kiegészítik egymást… Abban biztos vagyok,
hogy annak a minőségi oktatásnak köszönhetően, amit az iskolánk
szavatol számukra, a diákjaink az élet számos területén
bizonyítanak majd.
Medveczky Attila
|