2010.09.24.
Felvidék természeti kincseiért
„Élénk sajtóvisszhangot
váltott ki Simon Zsolt földművelődésügyi miniszternek az az
utasítása, mellyel előírta a kerületi hivataloknak, hogy
hagyjanak fel a környezetvédelmi területekké való nyilvánításokkal”
– olvasható a Felvidek.ma honlapon. A szlovákiai környezetvédelem
fő problémáiról Miklós
László volt környezetvédelmi minisztert, a Zólyomi Műszaki
Egyetem UNESCO Tanszéke és a gödöllői Szent István Egyetem
professzorát, a Magyar Koalíció Pártja környezetvédelmi
alelnökét kérdeztem.
– Tisztelt professzor úr! Lehet-e Szlovákiában kormányzati szinten
környezetvédelemről beszélni, hiszen ilyen minisztérium konkrétan
nem létezik.
– Jelenleg a földművelésügyi minisztérium alá
tartozik a környezetvédelem. Ez viszont nem jelenti azt, hogy állami
szinten ne beszélhetnénk környezetvédelemről, hiszen
Magyarországon sincs ilyen különálló tárca. A legújabb törvénymódosítással
november 1-jétől újra lesz önálló környezetvédelmi minisztérium
Szlovákiában, ugyanolyan kompetenciákkal, melyekkel július előtt
rendelkezett, ugyanis akkor szüntették meg ezt a kabinetet.
– Miért ellenezte a nyáron Gasparovic államelnök az önálló környezetvédelmi
minisztérium visszaállítását?
– Gasparovic álláspontját nem teljesen hitelesen tolmácsolták
a sajtóban. A helyzet pontosan az, hogy a környezetvédelmi
minisztérium eltörlését ez év elején az elnök úr nem
ellenezte, probléma nélkül aláírta a megszüntetéséről szóló
törvényt, ezt fel is róják neki a környezetvédők.
Augusztusban viszont ő nem az önálló minisztérium ellen
emelte fel a hangját, hanem azt szerette volna, hogy az erdőgazdálkodás
államigazgatása is a környezetvédelmi minisztériumhoz
tartozzon. Ezen túl azt akarta, hogy a minisztérium az ökológia
és a természeti erőforrások nevet viselje, de ez már másodlagos
kérdés. Az erdőkkel való kapcsolatos felvetésével én is
egyetértettem, mert a legtöbb vita pont ezen a téren alakult ki
a környezetvédelmi és a földművelésügyi tárcák között.
Így most már Gasparovic a környezetvédelmi minisztérium pozíciójának
megerősítését akarta. Igaz, ezt megtehette volna egy fél évvel
ezelőtt is, de helyette az akkori kormánypártok javaslatára a
tárca megszüntetésére vonatkozó törvénymódosítást írta
alá.
– Tehát az erdők védettsége az egyik sarkalatos pont.
A szlovákiai erdők 30%-a védettség alatt áll. Az agrártárca
ezt le szeretné szűkíteni, hogy minél nagyobb területen
induljon be a fakitermelés? S talán privatizációs terveik is
vannak?
– Az agrártárcánál a fakitermelés az elsődleges
szempont, s az náluk szinte mindegy, hogy magán, vagy állami kézben
van a földterület. A tárca hivatalos jelentéseiben már évek
óta azt hangoztatja – nem csak a Fico-vezette, hanem az előző
kormányok alatt is –, hogy a környezetvédelem terheli az erdők
gazdálkodását. Ezzel nem értek egyet, mert hivatalosan az erdészet
gazdasági értéke Szlovákiában kb. csak a GDP 0.38%-0.40%-át
teszi ki. Ha viszont az erdők össztársadalmi-közszolgálati értékét
is hozzászámítjuk – ide tartozik a természetvédelem, az
oxigéntermelés, talaj- és vízvédelem, stb. – akkor az előbbi
számnak a hatszorosát kaphatjuk. Egyértelmű tehát, hogy az
erdőknek a nem fakitermelési funkciója sokkal értékesebb és
nagyobb, ezért ezt az értéket kéne erősíteni. Ezzel az agártárca
eddigi vezetői nem értettek egyet, s az erdészet problémáinak
a gyökerét a természetvédelemre próbálták terelni. Az lenne
a megoldás, ha a védett területeket az állam felvásárolná
és az állami természetvédelem kezelésébe adná, hogy ne
lehessenek viták ezekkel kapcsolatban. Erre sajnos nincs pénz,
pedig ez véglegesen megoldaná a vitás kérdéseket a
tulajdonosok és a természetvédők között, és mindenki jól járna.
A tulajdonosok pénzt kapnának a földjükért – most nem
kapnak érte pénzt, mert nem tudnak rajta termelni, és állandó
vitában állnak az állammal, hogy megkapják azokat a kompenzációkat,
amire szintén nincs pénz. Miniszterségem idején megpróbáltuk
a természeti rezervátumokat kivásárolni, vagy hosszú időre bérbe
venni a tulajdonosoktól, hogy legalább ebben ne legyen vita.
Most is ez lenne a megoldás. Az állami erdőket pedig nagyon
egyszerűen át lehet adni az állami természetvédelemnek, itt
nincs szükség kompenzációkra, az erdő össztársadalmi értékei
ugyanúgy köztulajdonban marad, mint az eladott fa értéke.
Jelenleg még az állami erdészet is kéri a kompenzációt a
természetvédelemtől.
– Nem vagyok agrárszakember, de a tavaszi és kora nyári esőzések,
az árvizek nem arra intenek minket, hogy ne vágjuk ki az
erdeinket?
– Ez csak természetes! Ez is beletartozik az erdők már
említett össztársadalmi – közszolgálati funkcióiba, ezért
sem értek a tarvágásokkal egyet.
– És a természetvédelmi területek kinyilvánításának letiltásához
mit szól?
– Simon miniszter úr utasításával nem értek egyet. A
miniszter úr arra utasította a hivatalokat: hagyjanak fel a környezetvédelmi
területekké való nyilvánításokkal, ráadásul olyan
indokkal, ami feje tetejére állította a természetvédelem
alapfilozófiáját. Simon a döntéseit nem a természetvédelmi
szempontokra építve hozta, hanem a gazdasági érdekek és lehetőségek
számára a meghatározók. A miniszter utasítását azzal magyarázta,
hogy a környezetvédelmi területekké való nyilvánítások magántulajdont
is érintenek. Itt van az alapvető ellentét: például egy réti
sas fészkét nem aszerint kell megvédeni, hogy az a
tulajdonosnak tetszik-e, vagy nem., illetve az állam meg tudja-e
venni az adott területet. Ha kivágják a fát, akkor a következő
évben már nem fészkel ott a réti sas. Sajnálattal állapítom
meg, hogy a miniszter úr nem a szakmai kérdésekre, a biológiai-ökológiai
értékekre hivatkozik esetünkben, hanem a magántulajdonra. Természetes,
hogy a természetvédelem érinti a magántulajdont, ahogy a műemlék-védelmi,
árvízvédelmi és a tűzvédelmi intézkedések is. Egyébként
egyértelmű mechanizmusok léteznek arra, hogy az állam miként
rendezze az ilyen helyzeteket a tulajdonosokkal.
– Tehát lesz újra önálló minisztérium. Milyen forrásokra fog támaszkodni?
Nem a maradványelv érvényesül majd?
– A környezetvédelem hivatalosan mindig prioritásnak
van deklarálva, de amikor a költségvetés felosztására került
sor, akkor mindig kevesebb pénzt kapott a tárca. Most az segíthet,
hogy az EU-s pénzalapok kb. ötödrésze a környezetvédelmi
minisztériumon keresztül kerül felhasználásra. Ezenkívül
jelenleg a gazdasági és az agrártárcánál is léteznek az
EU-s segélyeknek olyan irányvonalai, melyek segítik a környezetvédelmet.
– Szintén a környezetvédelemhez tartozik a csallóközi kőolajvezeték
ügye.
–Az új kormány úgy döntött, hogy nem lesz új vezeték.
Én is teljes mértékben ellene vagyok. Már 2004-ben, amikor ez
a projekt először megjelent a minisztériumban, törvényes úton,
a környezeti hatástanulmány alapján, le is állítottuk. Hozzá
kell még viszont tenni, hogy ez a kőolajvezeték összesen csupán
kb. másfél kilométeren érintené a Csallóköz legfelső csücskét
a Slovnaft olajfinomító falai mellett. Szakmai szempontból
sokszorosan veszélyesebb a már meglévő Barátság olajvezeték,
amely a múlt század hatvanas évei szovjet technológiájával
épült és kb.
25 km
fut a Csallóközi Vízvédelmi Területen elásva, például a jókai
nagy kapacitású kút közelében is. Ez évente kb. 5,5 millió
tonna kőolajat szállít a Slovnaftba, nem is beszélve arról,
hogy ugyanez a mennyiség onnan ki is jön – különböző formában
– szintén a Csallóközön keresztül, sőt, egy része a termékeknek
itt is marad a több mint 30 benzinkúton és más vegyi anyagokat
forgalmazó raktárban, üzletben. Azt is megemlíteném, hogy
ugyanez a kőolajvezeték a szilicei fensíkon, a Domicai és a
Gombaszögi barlangrendszer felett is kb.
25 km
hosszan van elásva, ennek megrongálódása tönkretenné a
karszt összes vizét. Ezek mind nagy veszélyt jelentenek, s
ezekről nem ír a sajtó! Tehát engem az zavar, hogy az
1,5 km
hosszú kőolajvezeték ügye túl lett politizálva, és a
szakmaiság háttérbe szorult.
– Ha már a Csallóköznél tartunk, úgy tudom: a térség kis
falvaiban még mindig kihordják a földekre a szennyvizet.
– Valóban nem minden falu rendelkezik helyi csatornahálózattal.
A nagyobb településeken már léteznek tisztítóállomások,
ezek ráhordással is működnek, de néhány magánvállalkozó
engedélyt kapott arra, hogy a kijelölt földekre ráeressze a
kiszivattyúzott szennyvizet. Sajnos az is megtörténik, hogy
maga a tulajdonos teszi mindezt engedély nélkül. Ettől függetlenül
most már nem olyan katasztrofális a helyzet, mert a nagyobb
települések szennyvízproblémáját megoldottuk, de tennivaló
azért még van.
– Ön mezőgazdasági szakpolitikus is, s ezért kérdem: mi az oka
annak, hogy önöknél az északi gazda jobban él, mint a déli?
– Pontosabban a hegyvidéken élő gazdákról van szó,
akik rét- és legelőgazdálkodással foglalkoznak. Ők is kapnak
dotációt a földjeik kezelésére a területük szerint és azért
is, mert nehezebb természeti körülmények között termelnek.
De a hegyi gazdának elég, ha felmutatja, hogy levágta a füvet,
megkapja a pénzt. Egy déli gazdának viszont, hogy megkapja a támogatást
szántani, vetnie kell, a vegyszereket is be kell szereznie, és
sosem tudhatja előre, hogy milyen lesz a termés, és hogy
menynyiért tudja azt értékesíteni. Ők a piac bizonytalansága
miatt veszteségesek lehetnek a dotációk ellenére is. Nem beszélve
arról, hogy a támogatás emelkedésével a kereskedelem emeli a
vegyi anyagok, a vetőmagok árát. Így a támogatás éppen a
megemelt kiadások fedezésére elég. Aránytalan a munka és a
bevétel a számukra. Ezen is változtatni kéne.
Medveczky
Attila
|