2010.09.24.
A világhíres város, Sárospatak
Komáromi János: Pataki diákok
A könyv címe
eleve kedvcsináló. Komáromi Jánost, a szerzőt pedig nem
ismerik a hazában. Márai Sándor róla: „Volt két évtized a
magyar nemzet életében, amikor az írók varázslata tartotta
együtt Észak, Dél, és Kelet magyarjait. Két évtized nem nagy
idő a népek életében; de a magyar történelem trianoni évtizedei
alkalom voltak arra, hogy a nagy család tagjai, az otthoniak és
az elszakadtak, alaposan szemügyre vegyék egymást, és ne csak
az emlékezés érzelmes tükörképében, hanem a tragikus távolság
hidegebb fényében, szigorúbb és tárgyilagosabb szempontok
szerint is megismerkedjenek. Az irodalom vállalkozott e nem
mindig hálás szerepre. A trianoni évtizedek magyar irodalma
nemcsak az irredenta tárogatószava, hanem kemény per, a számonkérés
és az ismerkedés pere. Ez évtizedekben megtudtuk azt, hogy a
trianoni tragédia igazi értelme éppen a felvidéki és erdélyi
lélek különválása a magyarság lelkétől. Ez a felvidéki
ember, aki Komáromi regényeiben határozott magatartással áll
előttünk, nem a romantikus szabadsághős, amilyennek egy érzelmes
kor érzelgős hősiesség-eszményeként néhány nemzedék látni
szerette. Komáromi regényében a kurucok a szabadságért küzdenek,
de ez a szabadság egyszerre nemzeti és társadalmi, egyszerre
vallási és szociális szabadság.”
A Pataki diákok című
könyv is ebben a lelkiállapotban született. Azt írja Márai
Komáromiról, hogy ez a nemes és vadregényes táj telítve van
ma is a felvidéki zsellérparasztság örök szabadságharcának
félelmes árnyaival.
Tehát megjelent
Komáromi János könyve, a Fekete Sas Kiadó gondozásában,
1992-ben. Az utószóban egy Harsányi István nevű ember (nem
tudom, azonos-e ez a Harsányi István az egykori sárospataki tanár
Harsányi Istvánnal, aki később a miskolci Földes Ferenc gimnáziumban
tanított németet és magyart): Komáromi 38 kötetnyi életműve
ma is együtt látható a rajongásig szeretett Ágnes lánya könyvszekrényében.
Karácsony Sándor
is szuperlatívuszokban beszélt Komáromiról. Schöpflin Aladár
1927-ben az irodalmi lexikonban olvasható miniatűr cikkében
ilyen sorokkal méltatja őt: „A Felső-Tiszavidékről kapta
alakjait és hangulatait.”
Ki volt Komáromi
János? A Felvidék írója, s ezzel az egyetemes magyar irodalom
kiválósága. Azt írja Harsányi:
„Olvastam valahol, egy Dickens-jubileum alkalmával a nagy író
jellegzetesebb regényalakjainak hasonmásait vonultatták fel
London utcáin. Az óriási nézőközönség nem tudott betelni e
régi jó ismerősök panoptikumának látványával. Úgy nem
csoda, ha mindjárt arra gondoltam, hogy egy sárospataki kollégiumi
emlékünnepen milyen hálás feladat lenne Komáromi-jelmezekkel
felvonultatni a legjellegzetesebb pataki, zempléni figurákat.”
Szép ötlet,
ragyogó elképzelés, meg lehetne csinálni, mert a pataki
szellem úgy is újra éled. De milyen is volt ez a pataki
szellem? Olvassunk bele Komáromi könyvébe. Rögtön az első
mondatot:
„Az iskolakerti kapun át a Kutyaszorító felől, meg a Cziczu boltja
irányából a kollégium főbejárata elé kezdtek szaladni a
mendúrok, mint kotló alatt csirkék, mialatt harsány torokkal
kiáltoztak: – Korpa bácsi mesét mond, Korpa bácsi mesét
mond!”
Na, itt el kell
igazodnunk. Kik voltak a sárospataki kollégium idejében a mendúrok?
A mendikáns: a szegény néposztályból való alsóbb osztályú
kisdiák. Kedvelt alakja a mendúr. Korpa bácsi meg felsőbb osztálybeli
közkedveltségnek örvendő öregdiák. Korpa bácsi arról mesélt
a mendikánsoknak, hogy hogyan volt az, amikor egyszerre szembeszállt
Perkupán száz farkassal. És Korpa bácsi mesélni kezdett, hogy
két évvel ezelőtt negyedéves teológus korában karácsonyi
legációba indult Szín, Szögliget, Perkupa, Varbóc lett volna
az ünneplés helye. És Perkupán találkozott száz farkassal,
melyekről a mese végén kiderült, hogy nem volt ott egy se,
csak a szél zörgette a bokrok száraz ágait. De itt is meg kell
tanulnunk egy szót, mert ma már ezt sem nagyon tudják a Fikák.
Fikának nevezték általában a diákokat. A legáció pedig az
ünnepi követség intézménye volt. A három fő ünnepre a főiskola,
az akadémiai hallgatókat és a főgimnázium 8-7. osztályú növendékeit
Isten igéjének hirdetésére kiküldi az egyházközségbe, amiért
bizonyos honoráriumot kapnak a hívektől. A szegény diák ezekből
tartja fenn magát. Na még azt is meg kell tudnunk, hogy nemcsak
legátus volt, hanem szublegátus is. A szublegátus a legátus
mendikánsa. Rendszerint olyan kisdiák, aki a legátusnak
valamelyes szolgálatot tesz az iskolai életben. Na a legátus és
a szublegátus karácsony tájékán és húsvétkor kimentek a
falvakba, és hirdették az Isten igéjét és az Evangéliumot,
és jól éltek.
Álljunk meg egy
szóra ennél a sárospataki diákéletnél. A sárospataki Alma Máternél.
Nagyhírű iskola volt ez csakúgy, mint a pápai vagy a
debreceni. De érzésem szerint – írom ezt tiszteletbeli sárospataki
diákként – a leghíresebb mégiscsak a sárospataki volt. A
tiszteletbeli pataki diák címet pediglen Palumbi Gyula tanár úrtól
kaptam, aki egykoron maga is sárospataki tanár volt, és elküldte
nekem 1992 karácsonyán Komáromi János Pataki diákok könyvét.
Onnan olvasom én a csodás, szívet melengető történeteket.
Ezek a kollégiumok nemcsak korának, hanem a mai kor az igényes
követelményeinek megfelelően neveltek és tanítottak. Illetve
sokkal jobban. Először is magyarul tanultak a gyerekek. Szépen,
magyarul. Aztán megtanultak görögül, latinul, és ha kellett,
héberül. Továbbiakban igen fejlett, korszerű, természettudományos
oktatás folyt az intézetben. Sőt, ott az iskolakertben van egy
hatalmas csarnok Sárospatakon, az volt a tornacsarnok. Ép
testben ép lelket gondoztak a „százévesnél” is öregebb
tanárok. És mindenféle diákhuncutság ellenére fegyelmet
tartottak a diákok között a tanárurak meg a felsőbb osztálybeliek.
Meg kell még jegyezni, hogy Sárospatakon teológiai kar működött,
ahol kiváló képzésben részesültek a jövendőbeli
nagytiszteletű urak, és jogi akadémia is működött ebben a
kicsiny városban, a sárospataki várban és annak tövében.
Barlai Jóska mendikánsként, szegény diákként került be a
kollégiumba.
„– Te Jóska, éppen arról beszélünk, hogy holnap reggel lesz az
első brúgóosztás s a mi brúgóinkat majd te fogod hazahozni.
– Igenis, Zólyomi úr, – mondta rá a mendikáns, mialatt feszesen
állt meg az ágya végében.
Zólyomi úr így folytatta:
– Minden hetedik brúgó a tied lesz s mivel a magadén kívül ötünk
brúgóját fogod elhozni, a hetedik osztásnál öszszesen hat brúgód
lesz a sajátoddal. Öt brúgót eladhatsz s a pénz a tied
marad…”
A jó kis Barlai Jóska
azt hitte, hogy a brúgó nagybőgő. Hogy fog ő hazavinni a kollégiumba
egyszerre hat nagybőgőt. Mire aztán Zólyomi úr felvilágosította:
„Hiszen a brúgó nem nagybőgő, hanem kenyér. No, feküdj csak le,
és aludj, látszik rajtad, hogy falusi csiszlik vagy.”
Tengely Orbán, az
iskolatárs meg megjegyezte, nem baj öcsém, amikor mandúrnak
hozott be az apám, én is bőgőnek néztem a brúgót. Majd ha
megnősz, a tiedet is mandúr hozza. Mert az a rend öcsém.
Ugyanis valóban rend volt a sárospataki kollégiumban. A
gyerekek meg jöttek-mentek, közben természetesen szigorúan
tanultak is.
„Ott álltak az akadémisták. A teológusok kájzerben nagyrészt,
egy-kettő csizmásan, magyar ruhában s pipáztak, vagy zsebre süllyesztett
tenyerekkel támasztották falat. A jogászok viszont sétapálcáikra
megdőlve álltak ott, fesztelen tartásban, hanyag eleganciával.
Öltözék tekintetében a legfrissebb divatnak hódoltak, minélfogva
búrkalapot viseltek, mialatt a teológusokat e tekintetben a széles
karimák, hellyel-közzel a csókakalapok jellemezték. Álltak
ott rátartian, kényesen. De ezen a napon se menyecske-asszony,
se hajadonleány nem mutatkozott semerre… Ők mindazonáltal úgy
maradtak, kicsit kihívó állapotban, egymásnak tetszelegve. Már
csak megszokásból is.”
Jófajta kocsmák
voltak a városban. Oda természetesen a kisdiákok nem járhattak,
csak a korosabbak.
„Este nyolc óra körül kezdtek gyülekezni a Kürtben, annak is a hátulsó
nagy szobájában, amely hajmeresztő meredekről hajlik le a
Bodrog fölé. Hány esztendős lehet a Kürt? Kormos mestergerendáján
régi rovások látszanak, melyeket még a mostani diákok apái
és nagyapái véshettek oda, saját kézjegy bizonyságául
annak, hogy ennyi és enynyi liter tartozásuk maradt, amikor kiszállván
az életbe, utoljára koccintottak még egyet Patakon. S a hátralékos
tartozást kiegyenlítették aztán becsülettel. Az utolsó részleteket
esetleg akkor, amikor fiaik vizsgáira jöttek be, esetleg, amikor
azok hátralékait kellett törlesztgetni… Vén hely volt a Kürt,
a mestergerenda hieroglifái tradíciót jelentettek…”
Volt ebben a diákvilágban
minden: verekedés a város iparoslegényeivel, szolid kocsmázás,
és valami megfoghatatlan színtiszta jóság és szolidaritás.
Erre nevelték a gyerekeket.
„Barla Jóskát egy természetrajz-óra végével maga után szólította
Búza tanár úr. A természetrajz tudós professzora öregedő
korban volt már azidőtt: halkszavú, jóságos lélek. A folyosón
aztán így szólt Jóskához:
– Te Jóska, nem volna-e kedved délutánonkint eljárni Tatárékhoz?
Ott laknak a vár alatt.
– Nem tudom, kik azok, tanár úr kérem szépen, – mondta
meglepetve Barla Jóska, miközben visszafogott lélegzettel állt
meg a tanár úr előtt.
– Hát Tatár Miskának a szülei, aki egy osztályba jár veled.
Miska kicsit gyengén halad s arra gondoltam, hogy együtt készülhetnétek
a másnapi leckére. Miska szüleitől kapni fogsz majd valamit:
nem akarják ingyen. Jó lesz?”
És a város sajátos
figurái:
„Alúl egy pincs, azon egy cilinder. A zsidó csontdarabkákat,
elhullt patkószegeket keresett az ucca közepén és ha talált
valamit, először a szeméhez vitte, aztán köpött rá s akkor
hirtelen bedugta a zsákba. A mendikánsok, ahogy meglátták a
duplakalapos alakot, csúfolódva kezdtek kiabálni:
– Szíj! Szíj! Nadrágszíj!
Nadrágszíj megfordult, fölemelte jobböklét s annyi méreggel
fenyegette a mandurokat, hogy reszketett a szakálla:
– Ezt tanultátok a tekintetes tanári kartól? Lurcones impudentes!
A szemtelen lurkók annál viharosabban ismételték:
– Szíj! Szíj! Tyetyetye! Nadrágszíj!
A zsidó letette a zsákot s most már két ököllel fenyegetőzött,
de úgy, hogy teleköpködte a szakállát:
– Diaboli vos perdant, paniperdae!
Az ördög persze azért nem hordta el a kenyérpusztítókat, siettek
azok maguktól is. Nadrágszíj fölkapta a zsákot s továbbkeresgélt
az uccán, mialatt latinul dörmögött maga elé. Mert az öreg,
aki Lissauer lett volna becsületes neve szerint, csaknem úgy
beszélt latinul, mint Zsoldos Béni bácsi. Ő pedig Thukididesz
ama bizonyos tíz kemény sornál a Tudományos Akadémiát is
kisegítette súlyos zavarából.”
Ne feledkezzünk
meg Gutmán úrról sem, aki Sárospatakon azzal tette híressé
magát, hogy mindenféle tudós könyveket árult a diákoknak,
akik sok hónapon és éven keresztül adósai maradtak a Gutmánnak.
De az iskola végeztével végül is csak kifizették az adósságukat.
Gutmán úr éppen az adós diákokat várta, lesben állt a városban,
amikor a következő történt:
„Jónapot kívánok nagyságos tanár úrnak. Nem tetszik tudni valami
újságot?
Gutmán úr persze az adósait illetőleg szeretett volna megtudni
valamit. A tanár úr, akit bántott, hogy merengésében így
megzavarták, nyomban felelt:
– Van szerencsém, mérsékelten tisztelt Gutmán úr! Egyszóval ujságot
akar tudni… Azt nem adhatok, ahelyett azonban kárpótlásul
leszögezek maga előtt egy örökérvényű igazságot, melyet épp
az imént sikerült megállapítanom. Akarja hallani?
– Én mindent szívesen hallok a nagyságos tanár úrtól, –
pislogott kissé ravaszkodva Gutmán úr.
Az ének- és zenetanár úr, legalább száz Bathó-nóta szerzője,
csak úgy továbbmenőben válaszolt:
– Vegye hát füleibe Gutmán úr úgyis, mint önbámulnok! Alapigazságom
így hangzik: „Úrnak születni kell, a fodrász terem, az
izraelita szaporodik”. Ajánlom magamat!”
Sárospatakon nem
volt felekezeti türelmetlenség. Együtt éltek a városban a
katolikusok, reformátusok, zsidók és mindenféle népség.
Barlai Jóskának
volt egy fiútestvére, és két kócos kislányka húga. Barlai Jóska
édesanyja beteg volt. Hazalátogatott a gyerek, beszélgetett
anyjával:
„– Fiam, azt akartam mondani neked, hogy jövő két hónapra öt
forint kell a lakásért…
Barla Jóska megértette, hogy édesanyja takargatni próbálja a szegénységüket.
Megvigasztalta:
-Nem baj, édesanyám. Majd kérek pénzt előre Tatár Miska mamájától
s megfizetem én azt. Csak édesanyám legyék jobban…
A beteg asszony sírt, nagyon. Magához húzta a mendikánst:
– Ha nagyobb leszel, gondolj a testvéreidre. Istenem, mi lesz belőletek!
Visszaesett a párnára. Barla Jóska nagyon nehezen tudott elindulni.
Édesapja már a szoba közepén várt, hátán a kofferrel, Jóska
pedig az ágy mellett állt. Ráborult az anyjára:
– Isten áldja meg, kedves anyám!
A pitvarban még hallotta, amint utánakiáltott a szegény asszony:
– Isten áldjon meg, fiam… gondolj a testvéreidre!”
Híres diákok
otthona volt Sárospatak, nagyon nagy emberek voltak ott.
„Az egykori híres diákok utjait figyelte, akik szárnyrakelvén
egyszer innét, sok tisztességet és megbecsülést szereztek az
Alma Maternek. Mert e falak között lakott az ifjabb Rákóczi György
s jószívvel gondolt vissza mindenkor az anyaoskolára, míg csak
ellenséges lovak patkói szét nem taposták a fenesi síkon…
Innét bontotta ki libertás-zászlait unokája, a legnagyobb az
egész nemzetségből, amikor – Isten tudja hányadszor –
fakadtak föl a dicső nemzet sebei… Itt volt „urfi”
Kazinczy, a haza „szent öreg”-e és sok duhajkodást mívelt
már akkor is Bessenyey Gyurka, aki olyan erős volt, hogy két öccsével
együtt félvéka derelyét evett meg egyfolytában, ha megéhezett
keveset… A Pletykadomb körül mutogatják még a helyet, hol a
roppant tudományú Kövy professzor megállt egyszer s a fölzendített
jurátusok csoportjának élén megfenyegette szelíden a vezért:
„domine Kossuth, magából nagy országháborító lesz
valamikor…” Hát az is lett, áldás a poraira! Itt járt
Csokonai a vékony nyakával, míg elé nem vette botját s el nem
vándorolt a vándormadarakkal… Ebben az időben élt még nehány
professzor, aki emlékezett rá, hogy Szemere Bertalan, mivel szegény
nemesi fi volt, téli napokon – hideg szoba helyett – a városszéli
kazlakba bújt meg s ott tanult angolul, mialatt gyakran volt kénytelen
kékülő körmei alá fujni.”
Barla Jóska jó
tanuló volt, színtiszta jeles, szegénységben kisegített, a különtanítás,
a korrepetálás, a brúgócipelés mind hozott valamit, hogy
fizetni tudja a lakbért, és élni tudjon. Amikor a kisdiák a színtiszta
jeles gyerek levelet kapott apjától, gyere haza, édesanyád
nagyon beteg. A gyerek hazautazott.
„Ahogy belépett, nyitott koporsóban találta az édesanyját. Megállt
a fejénél, lehajolt s megcsókolta halott homlokát.
A szoba tele volt emberekkel. Nagyanyja, egy krumplitermetű öregasszony,
felsírt az egyik sarokládán, testvérkéi már aludtak a szögletágyban.
Látta egyszer az apját is, amint konya-bajússzal a lámpa kanócát
próbálta megigazítani, mert füstölt. Később a testvérei
mellé feküdt le ő is, de sokáig nem tudott elaludni. Az asztal
köré virrasztó szomszédok telepedtek le s iddogáltak és beszélgettek
nagy szünetekkel. A halálról volt a szó: hogy a halottak
visszajárnak éjszakánkint… Barla Jóska odafigyelt egy
darabig s hirtelenül úgy tetszett neki, hogy az édesanyja
mintha felsóhajtott volna a koporsóban. Szegényes vackáról
megrémülve emelte föl a fejét, de csak a két gyertya égett s
a halott hidegen feküdt. A virrasztók is elálmosodtak s mélyeket
bókoltak az asztal körül.
Barla Jóska a földi-lét hiábavalóságain tűnődözött.”
Barla Jóska
visszatért Sárospatakra. A következő esztendőre is tandíjmentességet
és ingyen kosztot szavazott meg neki a tanári kar. Fehér Pista,
a jogászok elnöke meg kifizette a gyerek tartozását, és magához
vette albérlőtársnak ingyen.
A mindenkor jóságos
Úristen áldja meg az egykori kollégiumokat és iskolákat,
melyek emberségre és tisztességre nevelték apáinkat. Búcsúzzunk
el tőlük egy sárospataki történettel.
„A konviktusnak indult s e közben az énektanár úr kertje mentén
vitt el az útja. A tanár úr barátságos összejövetelt
tartott nehány barátja társaságában s éppen az utolsó üveg
bort bontotta föl odabent. Az üveget e szavakkal vezette be:
– Ez a bor nevezetes, uraim, testvérek! Régi, mert katolikus; erős,
mert református; zsidó, mert nincs megkeresztelve; luteránus,
mert akármelyik kollégám issza meg, neki mindegy; unitárius,
mert: Isten bizony, csak ez az egy van!”
Barla Jóska meg
egy év eltelte után korban és bölcsességben növekedve
folytatta tanulmányait Sárospatakon. A régiek meg elbúcsúztak
a világhíres várostól, és felzúgott a daluk az
iskolakertben.
„Diáktanyámat itthagyom már:
Nem lesz hazám sose Patak már…
Fiúk, azért szeressetek!
Szeressétek a vén diákot,
Fiúk, fiúk, ha messze járok,
Üzenjetek! Üzenjetek!”
(Komáromi János: Pataki diákok, Fekete Sas Kiadó, Budapest, 1992.)
Győri Béla
|