2010.09.24.
Thália, s nem a mammon papjai vagyunk
Magyar Tímea
színésznő Kecskeméten született. 2006-ban végzett a
Pesti Magyar Színiakadémián Őze Áron és Szélyes Imre osztályában.
2001-2003 Kecskeméti Katona József Színház, 2003-2006 Pesti
Magyar Színház, 2006-tól napjainkig a Soproni Petőfi Színház
társulatának tagja. Játszik a Turay Ida Színtársulat és az
Újpest Színház produkcióiban is. Főbb szerepei: Bertha (Strindberg:
Az apa), Lujza (Schiller: Ármány és szerelem), Cica (Németh László:
Bodnárné), Ann Deuer (Miller: Édes fiaim), Ophélia
(Shakespeare: Hamlet), Júlia (Shakespeare: Rómeó és Júlia),
Irina (Csehov: Három nővér), Lindenwall Edit (Jókai: A kőszívű
ember fiai), Zsuzsi (Békeffy-Lajtai: A régi nyár), Betty Parris
(Miller: A salemi boszorkányok), Boróka (Tamási: Vitéz lélek).
– Augusztus végén volt a bemutatója Újpesten Németh László Bodnárné
c. drámájának, amiben Cicát játszottad. A szerepeidet nézve
az tűnik, mintha beskatulyáztak volna egy naiva szerepkörbe. Sőt
az egyik honlapon azt olvastam, hogy a Péter és a farkasban a
Macskát játszod.
– Az utóbbi helyesbítésre szorul, mert ebben a
mesedarabban a Kacsa leszek. Igaz, az lett volna igazán pikáns,
ha Cica után Macskát játszom. A mesedarab alapja Prokofjev
zeneműve, így táncolnunk is kell a produkcióban. A rendező,
Nyírő Bea írta a szöveget az alaptörténetre. Ez a mű nem is
az iskolásokat, hanem a 3-6 éves korosztályt célozza meg.
Nagyon fontosnak tartjuk, hogy már ebben a korban megismerjék a
gyerekek a színház varázsát, mert ezzel megteremtjük az esélyt
arra, hogy később értő, felnőtt nézővé váljanak. Olyanná,
akik igénylik az értékest és a szépet. Visszatérve az alapkérdésre:
ha valóban definiálni kell, akkor a naiva szerepköbe tartozom.
Huszonhét évesen még mindig olyan fiatalnak látszom, hogy a pénztárban
csodálkoznak, ha felnőtt bérletet veszek; tehát alkatom
egy-szerre áldás és átok. A Bodnárné Cica szerepének azért
örültem, mert végre egy hús-vér emberi, cselekvő figurát
alakíthatok, aki hol kacér, hol retteg. Eddig főleg olyan drámai,
tragikus naivaszerepeket játszottam, mint pl. a Hamlet Ophéliája.
Kollegáim viccesen megjegyzik néha: „na a Timi úgyis sírni
fog ebben a jelenetben”. A színpadi sírást viszont nem lehet
gyakorolni, ez tehetség és idegrendszer kérdése. Úgy
gondolom, hogy az összes színész valamilyen szinten be van
skatulyázva egy szerepkörre, de nem panaszkodhatom, mert a drámairodalom
legszebb szerepeit játszhattam/játszhatom el.
– És elég fiatalon.
– Még gimnazista voltam, amikor az egyik kecskeméti színész,
Sirkó László színitanodájába jelentkeztem. Az első darab,
amivel a Kecskeméti Katona József Színház Üzemszínházában
debütáltam, Strindberg: Az apa c. drámája. A produkciót pedig
az az Ádám Tamás rendezte, aki a következő évben az Ármány
és szerelmet, amiben szintén egy főszerepet, Miller Lujzát játszottam.
Olyan szerencsésen alakult a pályám, hogy mindig az egyik
szerep alapozta meg a következőt. Tehát Az apával kezdtem el a
pályámat úgy, hogy a próbafolyamat alatt töltöttem be 18. életévemet.
Bedobtak a mély vízbe, mert teljesen kezdőként Andorai Péternek
játszottam a lányát. Azért is esett rám a rendező választása,
mert azt szerette volna, hogy Berthát ne egy érett színésznő
játssza, hanem egy, a karakternek megfelelő fiatal lány. Nem
volt ez nekem egyszerű, mert miközben próbáltam, még készültem
az érettségire. Ezután egy évadot még Kecskeméten töltöttem,
majd felköltöztem a fővárosba.
– Tehát nem is kellett azon gondolkodnod: mi van, ha nem sikerül a
színpadon megállni a helyed?
– Más pályán akkor nem is törtem a fejem. Teljesen
naivan bekerültem a színházi világba, s egyszerűen nem
lehetett arra nem-et mondanom, hogy Schiller drámájában játsszak.
– Ki biztatott arra, hogy a Sirkó-féle tanodába jelentkezzél?
– Elég zárkózott természetű vagyok, és ez a
tulajdonságom gimnazista koromban még erősebb volt. Történt,
hogy a magyar tanárnőm szorgalmi feladatnak kijelölte Puskin
Anyeginjéből Tatjána levelét. Én ezt hamarabb megtanultam,
mint kellett volna, s jelentkeztem; már tudom a szöveget. A tanárnő
felszólított, hogy jöjjek ki az osztály elé, s ott mondjam el
ezt a klaszszikus textust. Kiálltam, s megszűnt körülöttem a
külvilág. Befejeztem a szöveget, s döbbent csend uralta a
tantermet, a tanárnő és néhány osztálytársam a könnyeit törölgette.
Felvetődött bennem: valóban így tudok hatni az emberekre? Később
tudatosult, hogy a valódi színészetnek pszichés ereje van, és
mindez terápia is. Nem csak a néző, hanem a színész számára
is. Az összes szerep megformálását a nulláról kell kezdeni,
tehát mindez egy harc saját magunkkal szemben. Minden színészben
benne van az adott karakter, csak az nem mindegy, hogyan tör a
felszínre. Ha legyőzzük magunkat, akkor érjük el a kívánt
alakítást.
– Elképzelhető, hogy nem csak a színészek rendelkeznek ilyen képességgel?
– Bizonyára így van, de nem mindegy, hogy és hogyan élünk
a talentumokkal. Gondoljunk bele, hogy milyen sokan szeretnek
karaokizni, mások kedvtelésből rajzolgatnak, agyagoznak, tehát
a művészi, s a „teremtői” hajlam sokunkban munkálkodik.
Esetemben – bizonyára ez nagyképűségnek hangzik – az egész
egy isteni sugallat volt. Sosem voltam exhibicionista, kisgyermekként
nem álltam fel a zsámolyra, hogy figyeljék szavalásomat, énekemet
– s mégis, hirtelen, beindult egy olyan folyamat, aminek a végén
a színpadon találtam magam.
– A közönség hogyan fogadta pl. Az apánál , hogy egy „civil”
játszik a színpadon?
– Nagyon jól, s ez óriási boldogsággal töltött el.
– És a színészek Kecskeméten nem voltak rád irigyek?
– Nem lehet általánosítani, de bizony voltak irigyeim.
Beindult a rosszindulattól vezérelt suttogópropaganda:
„vajon, hogy kerül egy tizenéves lány a színpadra? Bizonyára
valaki áll mögötte.” Sajnos a féltékenység a mai napig él
több kollégámban. Kecskeméten szerencsémre mellém állt egy
csodálatos és nagyszerű ember és színésznő: Réti Erika. Az
első percben felkarolt és nagyon sokat segített nekem. Ő annak
idején táncosként kezdte a pályafutását, majd kapott kisebb
szerepeket, míg egyszer csak Kaposvárott Roxánt játszott a
Cyranóban. Tehát ő is „kívülről” érkezett. A támadásokat
pedig úgy lehet kivédeni, hogy a lehető legjobban készülünk
fel a szerepekre, s pl. Az emlékpróbára már szövegtudással
érkezünk.
– Gimnazista korodban voltak már szerepálmaid?
– Dehogy! Akkor még arról sem álmodtam, hogy színésznő
leszek. Felfedezték a bennem lappangó tehetséget, azt felszínre
hozták, s egyik szerepet követte a másik.
– A színpadon sajátítottál el minden mesterségbeli tudást?
– Az akadémiai, a főiskolai végzettség még nem tesz
színésszé senkit, mert ez egy olyan szakma, amit igazán a színpadon
lehet megtanulni. 2003-tól három évig a Pesti Magyar Színház
tanodájának voltam a növendéke. Igaz, ez nem a Színművészeti,
de mégis egy nagy múltú intézményről, a Nemzeti Stúdiójának
jogutódjáról van szó. Ezért nem kell szégyenkeznem. Közben
az egri főiskola magyar szakos növendéke voltam – bár ezt
nem végeztem el –, s ez is közrejátszott abban, hogy minden
egyes klasszikus alakításom előtt a lehető legtöbb fellelhető
tanulmányt elolvasom az adott drámáról. A színiakadémián
Kovács Gábor Dénes igazgató úr tanította a drámatörténetet,
s tőle azt tanultam: intellektuálisan is föl kell készülni a
szerepekre. Megfogadva ezt az intelmet, a próbákra készülve még
az adott szerző több művét is elolvasom, és a dráma társadalmi
háttere is érdekel. Ez is egy érzelmi töltetet ad az alakításhoz.
– Ez rendben is lenne addig, amíg nem jön egy ultramodern rendező,
aki a drámát csupán eszköznek tekinti a saját ötlete megvalósításához.
– Egy jó rendező azért mindig a drámából indul ki.
Nagyon szerencsésnek tartom magam, mert eddig olyan rendezőkkel
dolgozhattam, akik nem az önmegvalósításra törekednek, így
nem valami lila ködöt varázsolnak a színpadra. Ráadásul most
Sopronban játszanom olyan, mintha a régi Madáchban lennék.
Mestereim: Huszti Péter, Kerényi Imre és Piros Ildikó. Ők egy
konzervatív – a szó legnemesebb értelmében vett– színházi
szellem képviselői, a darab és a szerző iránt a legnagyobb alázatot
tanúsítják. A mi feladatunk pedig, hogy a darab történetét
elmeséljük, és az üzenetét közvetítsük a néző felé.
– Hogyan kerültél Sopronba?
– 2006-ban végeztem a Pesti Magyar Színiakadémián,
majd jelentkeztem a soproni színházhoz, amit egy háromfordulós
meghallgatás előzött meg. Sopronban a Régi nyár c. zenés játék
Zsuzsijaként mutatkoztam be, majd Tordy Géza választott ki a Három
nővér Irina szerepére. 2006. szeptemberében kezdtem el
Sopronban játszani – amikor még Szilágyi Tibor volt az
igazgató – , s évad közepén a színház élén változás történt.
Darvasi Ilona lett az igazgató, aki leszerződtetett.
– Nem bántad meg a tinédzserkori döntésedet? Sokan mondják, hogy
a színészeket sem anyagilag, sem társadalmilag nem becsülik
meg.
– Ezt mi, fiatalok is érezzük, de ettől függetlenül
hivatásunknak tartjuk ezt a pályát. Ami az idősebbek számára
nosztalgia, az nekünk maga a csoda világa. Készültek tévéjátékok,
és a színészek, s nem pedig a celebek voltak a középpontban.
– Manapság már nem készülnek tévéjátékok, és hiába vagy
szinte minden este színpadon, a nagy tömegek már jóformán
csak azt ismerik, akit a tévéműsorokban látnak. Nem a művészetről
látszik szólni ez a világ. Mennyire kell, vagy lehet megkerülni
ezt a világot, ami ma körülvesz minket?
– Egymás után szűnnek meg a társulatok, és szinte
mindent a pénz irányít. Az anyagiak határozzák meg azt, hogy
milyen darabok menjenek, s mennyi bemutató legyen egy évadban. S
valóban csak azok ismertek igazán, akik egy-egy szappanoperában
szerepelnek, vagy színészként műsort vezetnek. Emellett egy
nagyon szűk és zárt körből válogatják ki azokat, akik
mozifilmekben szerepelnek. Ezt a világot nagyon nehéz, szinte
lehetetlen megkerülni, de ha valaki kellő önbecsüléssel, a
szakmája iránti tisztelettel rendelkezik, nem adja el magát az
olcsó népszerűségért. Történt, hogy egy kereskedelmi
csatorna elhívott egy castingra. Megkaptam a szövegkönyvet,
melyben alpári stílusú mondatok voltak, és kiütközött belőle
az öncélú erkölcstelenség. Azt válaszoltam: nem vagyok
hajlandó elmenni erre a meghallgatásra. A szövegkönyv mellé a
kereskedelmi tévé egy levelet csatolt, melyben „kedves színművészek”-ként
szólítottak meg minket. Ha ők ezt komolyan gondolják, akkor
itt bajok vannak. Én színművésznek tartom magam, és csak
ehhez a fogalomhoz, hivatáshoz méltó alakításokat vállalok
el, még akkor is, ha bizonyára ezt sokan idejemúlt gondolkodásnak
tartják. A színművészet számomra egy csoda, és én a színpadot
„templomnak” tartom, s arról sem szabad megfeledkezni, hogy
mi nem a mammon, hanem Thália papnői, papjai vagyunk. Így küldetésünk
van, s azért kell az értékest, a szépet bemutattunk, mert elég
szenny van körülöttünk a világban. Ha mi, színészek is az
erkölcstelenséget, a szabadosságot mutatjuk be, akkor az említett
templom meggyalázásáról beszélhetünk. Sokan mondják, hogy
most, a válság miatt, a gazdaságot kell talpra állítani. Ez
igaz, de nem elég. Elfelejtik, hogy az oktatás és a kultúra is
nagyon fontos. Vannak, akik úgy hiszik, nincs szükség a kultúrára,
mert az csupán a tömegek szórakozását jelenti. Tévednek! Az
oktatás és a kultúra az alapja annak, hogy a társadalom igazi
értékek mentén fejlődjön. Sajnos több évtizeden keresztül
szétzilálták, megcsúfították, és háttérbe szorították
nemzeti oktatásunkat és kultúránkat.
– Korosztályod tagjai közül mennyien gondolkodnak úgy, mint te?
– Nagyon kevesen. Ahhoz, hogy valaki felismerje az összefüggéseket,
és tisztán lássa a világot, az intelligencián kívül szükséges
a családi alap. Egy alföldi parasztlánynak tartom magam. Nagyszüleim
parasztemberek voltak, s én kislányként sokat tartózkodtam náluk
Izsákon. Ez a paraszti világ elsősorban tartást adott, és józan
gondolkodásra, tisztességre nevelt. Ez az az alap, ami meghatározza
magatartásomat, gondolkodásomat. Erre az alapra lehet építeni
a tudást, de a lényeg, hogy ne legyünk gyökértelenek. A tudás,
tartás és kontroll nélkül viszont könnyen bármikor, bárkinek
a szolgálatába állítható. És ez, ami veszélyes. Szerencsére
élnek még olyan mesterek – sajnos egyre kevesebben –, akikre
fel lehet nézni, akik az elkötelezettséget, a tisztességet és
a szolgálatot képviselik. Igaz, ez nem korosztály kérdése,
mert fiatalságomból még nem következik az, hogy immorálisan,
szabadosan éljek.
– Amikor látod, hogy sokan érnek el büntetlenül szakmai, pénzügyi
sikereket ügyeskedéssel, csalással, nem vetődött fel benned József
Attila gondolata? „Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek
úgyis! Mért ne legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis.”
– A kísértés szerintem eddig mindenkit megérintett.
Hatalmas harcot kell vívnunk saját magunkban, hogy ne adjuk el
magunkat. Ha már a lelkünket is eladjuk, akkor semmivé válunk.
Mások által dróton rángatott bábok. Egy bábnak pedig nincs
gerince…
– Majdnem 10 éve vagy a pályán. Mi a tapasztalatod: a tehetség,
vagy a jó kapcsolatok számítanak-e inkább a mai színházi világban?
– Abban hiszek, hogy a tehetség nem kallódik el. Elképzelhető,
hogy valaki egy jó kapcsolatnak köszönhetően megkap egy jó
szerepet, de azzal a lehetőséggel élnie is kell. Ha nem tud,
nem bizonyít, akkor akármilyen kapcsolatai is vannak, nem fognak
rá többet számítani. Természetesen vannak olyan felfuttatott
médiaszemélyiségek, akik már annyira beleágyazódtak egy
bizonyos körbe, hogy esetükben nem számít a tehetségtelenség
sem.
– Azzal, hogy vidékre szerződtél, nem estél el az országos
ismertség lehetőségeitől?
- Fontos az ismertség, de nem minden áron. Jelenleg esélyem
sincs arra, hogy bekerüljek egy budapesti színházhoz. Manapság
egyetlenegy fiatal színész sem engedheti meg magának, hogy eldöntse,
vidéken, vagy Budapesten játsszon. De engem sosem a népszerűség,
a magamutogatás motivált, hanem az, hogy a színpadról egy
bizonyos szellemiséget, lelkiséget adjak át a nézőknek.
– Megadatott, hogy Ophéliát és Júliát is alakítsd a színpadon.
Mit gondolsz: ha nagy pesti színházban játszanál, akkor is
lehetőséged lett volna erre?
– Nem. Régebben az volt a szokás, hogy a fiatal színészeket
leküldték vidékre, mondhatni „továbbképzésre”. A színészetet
pedig ilyen nagy szerepekkel lehet megtanulni. Azért pedig miért
kéne szégyenkeznem, hogy Sopronban Huszti Péter, Piros Ildikó,
vagy Viczián Ottó mellett játszhatok? Az már szégyen, hogy a
pesti színházak nem foglalkoztatják őket. Kossuth-díjas,
legendás rendezőkkel dolgozhattam együtt, tehát nincs bennem
hiányérzet, sőt hálás vagyok az Istennek, hogy mindez
megadatott nekem.
– Vannak-e még egyéniségek a fiatal színészek között?
– Mindig is voltak, mindig is lesznek, az más kérdés,
hogy kevesen tudnak róluk. Régebben sokkal jobban működött a
társulatépítés, és egy-egy színészt a főiskola elvégzése
után elláttak az igazgatók olyan szerepekkel, amelyek a
kibontakozásukat segítette elő. Akkor azokat ismerték, akik
tehetségesek és valamilyen értéket képviseltek. Így egy-egy
színész miatt jártak az emberek színházba, s még a
karakterszínészeket is ismerték. Ma már sokan még a főszereplőkről
sem tudnak semmit.
– Milyen a soproni színház műsorpolitikája?
– Huszti Péter
a művészeti tanácsadó, így személye a garancia arra, hogy
nem mutatunk be olyan darabokat, melyeket szégyellnünk kellene.
Egy vidéki színháznak az a feladata, hogy minden műfajt a
lehető legszínvonalasabban képviseljen. Nekünk nem a médiával
kell versenyeznünk, hanem azokat kell megszólítanunk, akik tudják,
hogy egy-egy város életét menynyiben befolyásolja a színház,
mint közösségi, kulturális tér.
– Vendégművésze vagy a Turay Ida Színháznak. Ez a társulat sokat
játszik vidéki művelődési házakban. Ez egy missziós munka?
– Annak is
nevezhetjük, mert olyan helyekre visszük le a produkciókat,
ahol nincs kőszínház. Többször előfordul, hogy a Turay Ida
Színház egy-egy darabját bemutatjuk a soproni színházban, de
ennek fordítottja is. A „Turay” utaztat olyan darabokat,
amiket már nem játszanak a kőszínházban.
– Pályafutásod során melyik karakter megformálása jelentette számodra
a legnagyobb színészi kihívást?
– Igazi
kedvencem a Három nővér Irinája volt, mert egy igen összetett
figuráról van szó, amiben szinte egy egész életet el kell játszani.
Az Édes fiaim c. drámában pedig óriási terhet jelentett, hogy
méltó partnere legyek általam nagyon tisztelt művészeknek.
Ophéliát is nagyon szerettem. Ebben az előadásban pl. Kerényi
tanár úr rám bízta azt, hogy az őrülési jelenetben milyen
dalokat énekeljek. A következő évad nagy kihívása pedig a Bánk
bán Melindája lesz.
– Egy-egy premier után a kollegák, vagy a kritikusok bírálatai
alapján gondolod át alakításod?
– A legtöbbször saját magam bírája vagyok. Amikor
visszanézem magam felvételről, nagyon sok hibát észreveszek
– utólag. Ha lezajlik egy kéthónapos próbafolyamat, azután
az alakításon már nagyon sokat nem érdemes, és nem is lehet változtatni.
Ezért nem is kéne elolvasni a kritikát, hiszen az is befolyásolja
a színészt, holott annak az írója nem vett részt a próbákon.
– A Németh László-darab bemutatója sikeres volt. Szűnni nem akaró
vastapssal jutalmazta a közönség a színészeket. De legyünk
objektívek: valóban összeállt, teljes mértékben az előadás
a premierre, vagy csak mondjuk szeptember 19-ére fog?
– A bemutatóra a darab eljut egy bizonyos szintre, majd
mikor a lázas drukk, az izgalom alábbhagy, s lemegy 4-5 előadás,
akkorra ér be legtöbbször a produkció. De, soha nincs vége a
folyamatnak, s mindig lehet, és kell is arra törekedni, hogy
jobban alakítsunk.
– A csábító, a kacér , vagy pedig a rettegő Cicát volt nehezebb
eljátszanod?
– Azt hittem, hogy az előző lesz a nagyobb kihívás, és
a próbákon rájöttem: nem nehéz pl. egy Ophélia után egy kacér
lányt eljátszanom. Bennem volt tehát ez a karakter is, csak a
magvát napvilágra kellett hozni. A rettegést pedig szinte
rutinból hoztam.
– A Németh László-i gondolatok mennyire állnak közel hozzád?
– Igaz, hogy
esetünkben nehéz a nyelvezet, de ez a dráma egy fontos, de
ugyanakkor egy szűk körről, egy családról szól. A legtöbb
dráma gyökere az emberi kapcsolatok minéműsége, illetve a
szeretet, vagy annak a hiánya. Az, amiről az életünk szól. A
dráma ideje az a korszak, amikor a paraszti sors egyre nehezebbé
kezd válni, míg a polgárság virágzik. Éppen ezért szeretné
a főhős, hogy az egyik fia az emelkedő társadalmi osztály
tagja legyen.
– Hogyan esett rád Dózsa László, a rendező választása?
– Sopronban látott a Három nővérben, s ezután meghívott,
hogy Júliát játsszam az Újpest Színházban. Tehát a mostani
a második közös produkciónk.
– Németh László egyik tanulmányának címe: „Ha én miniszter
lennék.” Mit tenne Magyar Tímea egy ilyen poszton?
– Nem törekedem ilyen babérokra, s most a kormányváltással
van remény arra, hogy a nemzeti kultúrát jobban támogatják.
Egy valódi művésznek mindenről van véleménye, ami az országot
érinti, de most csak a kulturális állapotról beszélek, mégpedig
tág értelemben, hiszen létezik pl. viselkedéskultúra is. Arra
kéne törekedni, és ez nevelés kérdése, hogy a szabadosságot
senki se tévessze össze a szabadsággal. A kulturális ágazat
területén támogatni kell a nemzeti és az egyetemes értékek létrehozását,
megőrzését, valamint terjesztését. Jól tudom, hogy mindez
nem megy egyik napról a másikra, csodát sem szabad várnunk, de
végre meg kell kezdeni a kibontakozáshoz szükséges út kikövezését.
Medveczky Attila
|