2010.09.24.
Újraéledő tradíció
1970-ig a régi,
ún. tridenti formában miséztek szerte Magyarországon és a
nagyvilágban. A díszes, liturgikus ruhákban miséző pap az oltár
felé fordulva végezte szent cselekményeit a hívek éneklő kórusától
kísérve. A tradicionális misék most újra terjedőben vannak a
világban és Magyarországon is. A hagyományos római rítus
reneszánszáról Alácsi
Ervin János tábori lelkésszel beszélgettem.
– Igaz, a tridenti mise a proprium, a saját anyagában
megmaradt 1970-ig, de már 1965-ben – közvetlenül a II.vatikáni
zsinat után – nagyon komoly változásokat eszközöltek. Már
’65-től kezdve elindult az a folyamat, ami még nem
hivatalosan, de végül szinte teljesen univerzálisan az oltárokat
szembefordította a hívőkkel, másrészt pedig a népnyelvűsítés
is elkezdődött a ’60-as évek végén. Megengedték a népnyelv
használatát, bevezették az egyetemes könyörgést, eltörölték
az ún. lépcsőimát. Tehát fokozatosan történtek liturgikus
átalakítások, de ezek a mise ordót, az állandó részt érintették,
a mise propriuma, saját anyaga nem változott. 1970. január 1-jével
kötelezővé vált az új misekönyv használata, így gyökeresen
más helyzet alakult ki. Akkor egy több mint egy évezredes változatlan
proprium-anyag szinte az egyik napról a másikra eltűnt az egyház
életéből, s már csak nyomaiban fedezhető föl. Tehát a mise
rendjének változásai 1970-től elsősorban nem az állandó részekben
érhetők tetten, hanem a misekönyv saját anyagát írták át.
– 2006-ban azt írta a The Times című angol napilap: a pápa lépéseket
tett a második vatikáni zsinaton eltörölt tridenti mise visszaállítása
érdekében. Valóban eltörölték a II. vatikáni zsinaton ezt a
miseformát, vagy csak háttérbe szorították?
– A Times-nek ez a mondata enyhén szólva pontatlan. Egy
ideig valóban vita tárgyát képezte a miseforma kérdése az
egyházjogászok körében. VI.Pál pápa 1970-ben jóváhagyta és
előírta az egyház számára az új misekönyvet, de nem tett
olyan egyértelmű és jogilag szabatos kijelentést, miszerint a
régit eltörli. Erre azért nem került sor, mert ilyen joga még
a pápának sincs, azért, mert a régi mise több évszázadon
keresztül öröklődött, és az apostoli mély hitletéteménynek,
és a tradíciónak részét képezi. Ennek a hitletéteménynek még
a pápa sem az ura, hanem az őrzője. Két álláspont volt, az
egyik szerint, ha új misekönyv létezik, akkor azt kell mondani
és a régit tilos, a másik azt hirdeti: nem törölték el
hivatalosan a régi miseformát. Már a ’80-as években felvetődött
az igény a Szentszék hivatalaiban is, hogy hivatalos állásfoglalás
szülessen a miseformák kérdésében. Akkor II. János Pál pápa
összehívott egy bíborosokból álló konzultatív joggal
rendelkező testületet, ami egyértelműen azt fogalmazta meg,
hogy jogilag a régi misét nem is lehetett eltörölni. Az akkori
egyházpolitikai helyzet miatt a Szentatya – valószínűleg saját
adminisztrációjának nyomására – ezt az állásfoglalást
nem hozta nyilvánosságra. 2007-ben megjelent XVI. Benedek pápa
Summorum Pontificum motu proprioja, ebben őszentsége egyértelművé
tette, hogy a régi rítus soha nem volt eltörölve. Így
jogtalanul akadályozta több püspök és pap a régi rítus ünneplését.
–Létezik egy olyan vélemény, miszerint a hagyományos liturgia a középkor
szellemét idézi meg, s ezért nem toleráns sem a protestánsokkal,
sem az izraelitákkal. A Magyar Rádió szerint 2008-ban az olasz
rabbik felfüggesztették a katolikus egyházzal való párbeszédet.
A vita oka a hagyományos miseszöveg megváltoztatása pápai jóváhagyással.
Az olasz zsidók faji előítéletek újjáéledését emlegetik.
Ugyanis a katolikus hívők arra kérik Istent, világítsa meg a
zsidók szívét, ismerjék el megváltóként Jézus Krisztust.
– A szentmise
hagyományos formájában nem középkori produktum. A mise
liturgiai lényegét főleg a saját anyaga, a proprium jelenti.
Ez pedig kialakult már a VI-VII. századra. Innentől kezdve lényeges
változások nem történtek. Ezért is ostobaság azzal vádolni
a régi rítust, hogy a protestánsokkal nem eléggé toleráns,
hiszen ez a hagyományos liturgiai anyag megelőzi a
protestantizmust. Az más kérdés, hogy szövegében sokkal keményebben
fogalmaz, mint az új rítus. Hiszen nem jellemző rá az a
felekezeti békülékenység, ami a 20. században vált divatossá.
Ami a zsidók megtérésére vonatkozó szöveget illeti: ez az
ima az ún. nagypénteki nagykönyörgésekben hangzik el. Arra kéri
Istent, világosítsa meg a zsidók szívét. Nem is ezért háborognak
az izraeliták, hanem a szövegben lévő latin szó, a perfidius
miatt – ,ami hitetlent jelent, illetve azt, akik elveszítették
hitüket. A zsidók a hitetlen kitételre sértődtek meg, ezért
ezt a kifejezést még a II. vatikáni zsinat előtt XXIII. János
pápa kitörölte az ima szövegéből. Azt pedig, hogy a
katolikus egyház Krisztust Messiásnak tartja, s azért imádkozik,
hogy mindenki felismerje Jézusban Isten fölkentjét, azt senki
nem teheti szóvá! Aki ezt nehezményezi, az bármelyik vallás
hitéletét kritizálhatja.
– Ön hozta létre azt a Szent György Vértanú Alapítványt, aminek
célja a hagyományos
liturgia és a hagyományhű katolikus tanítás pártolása. Ez
azt jelenti, hogy vannak modern, megreformált és hagyományos
katolikus tanítások?
– Ez a közhasznú alapítvány egy kis szegedi közösség
életének megsegítésére jött létre. Két évvel ezelőtt
Szegeden laikusok kérésére – eleinte havi rendszerességgel
– elindult az ünneplése a hagyományos római rítusnak, az
alsóvárosi ferences templomban. Mióta felszenteltek, és vállaltam
ennek a misének az ünneplését, azóta minden vasárnap
bemutatok hagyományos szentmisét. A rítus méltó ünnepléséhez
fontos járulékos elemek szükségesek. Ilyen a díszes ruha, a
megfelelő és méltó énekes asszisztencia, s ennek a megteremtése
szintén anyagi áldozatot követel. Ahhoz, hogy hitbéli, evangélizációs
tevékenységet végezzünk, szintén anyagi fedezet szükséges.
A kérdésére válaszolva: tény, hogy azok, akik a hagyományos
liturgiát részesítik előnyben, teológiai értelemben is a
konzervatív oldalhoz állnak közelebb. A liturgia sem egy légüres
térben létezik, hanem beágyazódik egy kultúrába. A liturgia
nem él meg a hit fejlesztése, mélyebb megismerése nélkül.
Nem él meg a képzőművészetek kompetens támogatása és a
magas szintű zenei nevelés nélkül. Tehát akik a hagyományos
liturgiát végzik, általában konzervatívabbak.
– A II. vatikáni zsinat szellemében épültek modern templomok is.
Van arra lehetőség, hogy azokban tridenti rítusú szentmisét
tartsanak?
– Erre elvileg van lehetőség, ám az a gond, hogy
templomterek elrendezése az új liturgiában gyökeresen átalakult.
A régi rítust hierarchikus felépítés jellemezte mind a
templomépítésben, mind a liturgikus szolgálatban. Az előcsarnokból
léptek be a mise kezdetén a hagyományos rítus szerint a
templom hajójába, ami markánsan el volt választva a kórustól
– ahol a klérus és az asszisztencia foglalt helyet – s azon
belül a szentélytől. Egyetemes jelenség az anyaszentegyházban
– beleértve a keleti liturgiákat, pl. a bizánci, a szír és
a kopt rítusokat is –, hogy a szentélyt elválasztják a
templom hajójától és az oltárok keletelve vannak. A szentélyben
szent cselekmények történnek. Az új rítus viszont magával
hozott egy olyan mentalistást, amikor világiak sokszor méltatlan
öltözetben különböző szolgálatokat tesznek a szentélyben.
Az új templomok már egy olyan mentalitást fejeznek ki, mely összeegyeztethetetlen
a régi liturgiával, ezért alkalmatlanok annak méltó ünneplésére.
– 2007 óta a plébánosok szabadon döntenek arról, hogy
templomukban milyen misét celebrálnak? Tehát elképzelhető,
hogy egy római katolikus templomban reggel 9-kor gitáros diákmisét
mutatnak be, majd este 6-kor tridentit?
– Egyházjogilag az ön által vázolt helyzet is előállhat.
A Szentatya levele arra hivatkozik, hogy a régi liturgiát minden
római rítusban felszentelt papnak joga van elvégezni. Egy adott
egyházmegye főpásztora a püspök, aki előjogokkal
rendelkezik, hogy megállapítsa, mely templomban milyen rítus
szerint kell a nyilvános szentmisét bemutatni.
– A szegedi ferences templomban kinek az engedélye kellett a hagyományos
római mise bemutatásához?
– Ez egy rendi templom, így a ferences plébános engedélyére
volt szükség. A plébános ezt engedélyezte, de kikérte a
szeged-csanádi megyéspüspök véleményét ebben a kérdésben.
Kiss-Rigó László püspök úr pedig azt válaszolta, hogy ha
erre valós igény mutatkozik, akkor nincs ellenvetése.
– Szegeden kívül hol mutatnak be még rendszeresen hagyományos misét?
– A budapesti Belvárosi Plébániatemplomban és a
kecskeméti piaristáknál. Alkalmi jelleggel az ország számos
pontján mutatnak be ilyen rítusú szentmisét. Erre egy szép példa:
Boldog John Henry Newman tiszteletére mutat be emlékmisét a
pesti ferences templomban négy nappal a bíboros birminghami
boldoggá avatása után, szeptember 23-án, csütörtökön, este
fél hétkor Barsi Balázs ferences szerzetes a hagyományos római
rítusban.
Medveczky Attila
|