vissza a főoldalra

 

 

 2010.09.24. 

A jó és a rossz, a hol és a miért
- Újabb két magyar katona halt meg Afganisztánban –

Az emberi életet meghatározó erkölcsi értékek ugyanolyan megváltoztathatatlan abszolútumok, mint az atomsúly vagy a vegyérték: a jó az jó, a rossz pedig rossz az idők kezdete óta, próbálják bármennyire is másképpen magyarázni a hamis úton járók. Istennek tetsző minden, ami jó, és Isten ellen való vétek minden, ami rossz. Káin gyilkos volt, Ábel pedig áldozat. Ennek nyomatékos hangoztatása mellett mondom: az Afganisztánban megsebesült katonaorvosnő, aki súlyos, vérző sebei ellenére is mindent megtett, hogy a többi sérült magyart ellássa, kötözze, mentse, példamutató emberi nagyságot bizonyított. Jó tudni, hogy vannak még ilyenek, akikre a nagy bajban is számítani lehet, mert mások érdekét képesek a sajátjuk elé helyezni. Vagy talán fordítva igaz: saját érdeküket képtelenek mások érdekei elé tolni. Ez a legalapvetőbb és legfelemelőbb keresztény mentalitás, ezért csak elismeréssel és tisztelettel lehet szólni az ott történtekről.

És mégis, mégis… Motoszkál bennem valami disszonancia, amely nem engedi, hogy ezt a történetet egy főhajtással lezárjam. Természetesen nem a jó és a rossz kérdéskörével kapcsolatos ez a kétely, sokkal inkább a történet helyszínét, Afganisztánt illetően. Mi keresni, védeni, támadni való dolga volt ott a magyar katonáknak, és az egészségükért felelős orvosnőnek? Milyen erők, politikai megfontolások, etikák várják el azt, hogy a magyar honvédelem legjobbjai oda masírozzanak a mindenre elszánt, az orvtámadásokban élenjáró, fanatikus ázsiai tálibok fegyverei elé? (Akik amúgy, voltaképpen joggal védik évezredes területeiket az erőszakolt amerikanizálódás ellen.) Már a II. Endre által kibocsátott 1222-es Aranybulla – a kontinens legelső alkotmánya! – kimondja, hogy magyar katona az ország határain kívül nem harcolhat: „Ha pedig a király az ország határain kívül akarna hadakozni, a nemesség ne tartozzék vele menni (…) Ha pedig ellenség támadna haddal az országra, általánfogva mindnyájan tartozzanak elmenni.” Tiszta beszéd. És ha már a beszédnél tartunk, van-e nyelv Európában a magyaron kívül, amely a katonát honvédként titulálja, kifejezve ezzel a fogalom fegyveres erőink egyetlen és valóságos értelmét. A magyar történelem sohasem volt terjeszkedő, mi sem valóságosan, sem lélekben nem voltunk angolok, akik a fél világot gyarmatosították – („Viktória királynő birodalmában soha nem nyugszik le a nap”) –, nem voltunk franciák, belgák, németek, spanyolok, portugálok, hollandok, akik viszont a maradék felén osztoztak. Csak egy hazánk volt mindig, és elég is volt nekünk, a magyar fegyverek ennek határait védték ezer éven át meglehetősen eredményesen. A magyar katona mindig honvéd volt, soha nem gyarmatosító! Védelmező és nem támadó.

De mintha a XXI. századra elszállt volna a józan magyar ész: ugyan miféle nemzeti érdek lehet a mögött, hogy magyar huszonévesek vérét issza be a kietlen afgán sivatag? És ha elismerem is, látom is, hogy egyéni helytállásuk példamutató, továbbra sem értem: kiért?, miért?, mi okból áldozzuk fel őket, miközben hazánkban áldott béke van, ugyanakkor fogyunk egyre. Talán éppen ma esik tízmillió alá a dobogó magyar szívek száma, nekünk mindennél fontosabb kellene, hogy legyen a másik magyar élete, léte, jövője! És mit teszünk? Az amerikai érdekek mentén, egy nyilvánvalóan megnyerhetetlen háborúba küldjük őket meghalni a tálibok földjére, egy olyan kősivatagba, amellyel évezredes történelmünk során soha, de soha semmiféle gazdasági, kulturális vagy politikai kapcsolatunk nem volt és nincs. Hogy az angolok ott lihegnek az amerikaiak mellett, rendben van, hiszen alig száz éve még ők voltak a közel- és távol-kelet háziurai, ami ma ott folyik, azt ők indították. Vegyenek hát részt a rendcsinálásban is. De amikor Irakban, Afganisztánban vagy a Közel-Keleten folyt a nagy angol kavarás – (nem csak a teakavargatásra gondolok) –, nálunk Deák, Andrássy, Szemere, Eötvös, Baross azon fáradoztak, hogy ezt a hazát lakhatóbbá tegyék mindnyájunk számára. És most tőlünk váratik el, hogy magyar vért ontsunk azon ázsiai önzések és huncutságok következményei miatt, melyeket a másokkal szemben mindig is felelőtlen és cinikus angol politika elkövetett?

Felelőtlenséget és cinizmust persze itthon is találni, Istennek hála kisebb volumenben, mint az angoloknál. Amikor elkezdték a Rákóczy téri metróállomás építését, terjedelmes cikkekben nyilatkozott a kivitelező: igaz, hogy kénytelenek kivágni néhány útban lévő fát – bárcsak ne kéne! –, de nincs ok a környezetvédői aggodalomra, mert azon két, évszázados platánt, amely a teret jobbról, balról őrzi a körút sarkánál, semmiféle bántódás nem érheti, mert azokat védettként kezeli majd a konzorcium. Ez néhány éve hangzott el. A napokban arra jártam, látom, hogy a jobboldali famatuzsálemet – amely látta még Adyt, végigasszisztálta Szabó Dezső utolsó éveit, akinek ablakai rányíltak, azután őrizte az Elsodort falu írójának ideiglenes, Rákóczy téri sírját – természetesen kivágták.

Hogy miért természetesen? Azért, mert ma elfogadott, bevett, kanonizált gyakorlat az, hogy a szerződéskötés előtt ígérgetünk fűt-fát, pénzt, paripát, fegyvert, bármit, amit hallani akar a megrendelő, aztán, amikor már miénk a szerződés, minden ígéretünket felrúghatjuk, azt csinálunk, amit akarunk, mert szabad a pálya. Ez ma a trendi. Lásd: az Alstom metrókocsik ügye.

Akinek nem tetszik, ne nézze, de feljelentést is tehet. És akkor mi van?

 

Szőcs Zoltán