2011.04.01.
20 éve halt meg Csengey Dénes
1953. január 24-én
született író, gondolkodó, politikus – Csengey Dénes.
1972-ben hajózási szakközépiskolát végzett Budapesten. Ezután
volt autószerelő, gépkocsirakodó, biztosítási ügynök, segédmunkás,
képesítés nélküli tanító, üzemi népművelő.1977-83-ban
elvégezte a KLTE magyar-történelem szakát Debrecenben. 1978-tól
publikált. 1983-tól szabadfoglalkozású író. A Fiatal Írók
József Attila körének titkára lett. 1984-ben családjával
Keszthelyre költözött. Egy évvel később részt vett a magyar
politikai ellenzék monori találkozóján rendezett tanácskozásán,
majd 1987-ben a lakiteleki találkozó után kilencedmagával
megalapította a Magyar Demokrata Fórumot. 1988-91 között a
Hitel szerkesztőségének munkatársa, 1990-től a Magyar
Demokrata Fórum országgyűlési képviselője volt. 1991. április
8-án otthonában, az orvosi jelentés szerint természetes úton
(szívmegállás), mindössze 38 évesen elhunyt. A minden előjel
nélküli hirtelen és túl korai és titokzatos halála hamar találgatások
tárgya lett.
Két tavasz
Elhangzott 1989. március 15-én a televízió
lépcsőjén
(részletek)
Ünneplő honfitársaim!
Barátaim! Magyarország polgárai!
Ebben a hazában ma egy meghasadt nemzet él. A beismerő
vallomást nem is én teszem –ösztöneink működése régen elárult
bennünket. Boldogabb országokban a nemzeti ünnep alkalom az
emelkedett emlékezésre, itt Magyarországon azonban, valahányszor
egy jeles történelmi nap évfordulója közeledik, szemerkélni
kezd, majd bővebben is megered az aggodalmak esője, megérkeznek
a gyomorgörcsök, erősítést kapnak az utcai járőrosztagok,
elhangoznak a fenyegető jóslatok. Mintha az volna a legvalószínűbb,
hogy valami súlyos baj ér minket, ünnepre készülőket. Így történt,
ilyen betegesen történt ez az idén is És éppen itt, ahol most
állunk, éppen a Szabadság téren csoportosultak legsűrűbben
az előzetes aggodalmak. Sokan azt hitték, vagy azt akarták
elhitetni, hogy ide, a Magyar Televízió székházához egy
ostromló tömeg készülődik, a fenyegetés és a rombolás
szellemétől vezérelve.
Mondjuk ki együtt fennhangon, hogy ez nem igaz! Mondjuk ki
együtt fennhangon, hogy rosszul ismernek bennünket azok, akik
azt hiszik, hogy dúlásban és pusztításban leljük örömünket!
Tőlünk ne féltse senki a televíziót! Nagyon fogunk vigyázni
rá, mert a miénk! És ugyanígy senki ne féltse tőlünk
Magyarországot! Nagyon fogunk rá vigyázni, mert a miénk.
Elég
időnk volt megtanulni, hogy ebben az országban végül mindent
mi fizetünk meg, legyen az egy szétlőtt ház, egy bezúzott
ablak, vagy egy elkótyavetyélt hitelösszeg.
És most, barátaim, itt az ideje, hogy elfordítsuk
figyelmünket az előjátékok rosszízű részleteiről. Itt az
ideje, hogy végre elmosolyodjunk, abban a biztos tudatban, hogy
ez itt Magyarország, mi itthon vagyunk, és amikor az ország jövőjéről
beszélünk, arról beszélünk, ami a miénk.
Azért vonultunk ide, hogy ezt most külön, erős hangsúllyal
a Magyar Televízióról is elmondjuk. Ki akarjuk nyilvánítani,
hogy a televízió a nemzet tulajdona, és azt is, hogy e
tulajdonjogot a jövőben érvényesíteni kívánjuk…
Elsőbbséget
a nemzeti kultúra értékeinek, teret az európai tájékozódásnak!
A történelmi bűnök és meghurcoltatások nyilvános feltárását,
ítéletet, rehabilitációt és megbocsátást. Nemzeti megújulási
programot! Ezek a követeléseink, barátaim! De nem azért
vonultunk ide,hogy falakkal feleseljünk. Azt akarjuk, hogy követeléseinkről
haladéktalanul, már a legközelebbi napokban kezdődjenek nyilvános,
mindannyiunk számára nyomon követhető tárgyalások. (…)
Magyarország a miénk
Elhangzott az MDF miskolci szervezetének
1989. június 15-én tartott plenáris nagygyűlésén
(részletek)
Tisztelt
Barátaim, honpolgáraim, gyászoló magyar testvéreim!
Nem tudom túltenni magamat azon a tényen, hogy egy temetés
előestéjén gyűltünk itt ma össze. Nem tudom túltenni
magamat azon a tényen, hogy azt a csendet,amivel felelnünk
kellene az alkalomra, csak egy különös átok, egy magyar vagy
kelet-európai átok avatta egyszerre politikai nagygyűléssé
is.
Csendesen tudok csak megszólalni, égnek a gyertyák, és
mi ökölbe szorított kézzel és kirabolt tekintettel nézhetünk
itt most egymással szembe, mert akiknek a nevével összegyűltünk,már
mind halottak, és nincs elég erőnk, és nincs elég tehetségünk
ahhoz, hogy feltámasszuk őket.
A szavak itt túl könnyűnek tűnnek, pedig mégis ezt
akarjuk: fel akarjuk támasztani őket magunkban, a saját szívünkben,
hogy újra kezdhessük Magyarország történetét. Onnan, ahol ők
abbahagyták, a hóhér kezén, mert most már látjuk, hogy onnan
kell újra kezdeni.
Nem akarok harcos beszédet mondani, nemcsak a koporsók közelsége
miatt, hanem azért is, mert egyre inkább úgy látszik, hogy
most már nem is elsősorban az ellenfeleinkkel kell törődnünk,
nem is elsősorban a diktatúra roncsaival kell törődnünk (amik
úgy mállnak le rólunk napról napra, mint a kígyóról a kihízott
bőr), nekünk most már magunkkal kell törődnünk, nekünk most
már magunkban kell megtalálni a nemzet eszméjét. Úgy, ahogyan
azt Nagy Imre és az ő mártír társai egy válságos
pillanatban megtalálták magukban. Látjuk, napról napra látjuk,
hogy ebben az országban már csak mi vagyunk igazi erő. Ahogyan
a naptárban lapozunk, egyre közelebb a temetéshez, ahogy a
gondolatunk közeledik egyre inkább ahhoz a néhány fekete
koporsóhoz, annál jobban látjuk: ez a hatalom tőlünk már
csak bocsánatot szeretne kérni. Egyre inkább látjuk azt, amint
napról napra dobnak oda nekünk valamit: dobják oda sorban a
beismerő vallomásokat annak reményében, hogy még elfogadjuk
őket, hogy még nem késtek el vele.
Nem én vagyok az egyetlen, akibe pici keserű szájízt
loptak ezek a nagyon pontosan időzített hirtelen felfedezések
Nagy Imrével kapcsolatban. Nem én voltam az egyetlen, akinek
picit összeszorult a gyomra, akinek picit el kellett nyomnia az
undorodását, amikor azt hallotta, hogy az MSZMP újból alapító
tagjának tekinti azt a Nagy Imrét, akit holnap 31 évvel ezelőtt
kivégeztek.
De hogy a hatalom is csak ezt tudja mondani, de hogy az
MSZMP is csak ezt tudja mondani, és minden hivatalos szerv ezt
tudja mondani, éppen ez mutatja meg a pillanat nagyságát. Éppen
ez mutatja meg a holnapi nap nagyságát. Holnap a Hősök terén
mindenki megvizsgáztatja a lelkiismeretét, és mindenki érzi
azt: csak ott, csak ezen a helyen, csak ezen az alkalmon lehet
igazi erkölcsi hitelt meríteni. Ezért ezen a napon nem helyénvalók
a pártharcok, a tetemen való osztozkodások. Nem szabad huzakodásba,
lökdösődésbe kezdenünk, mert el fogjuk ejteni a koporsót. Én
azt mondanám, hogy még az MSZMP bűnbánó vezetőit se dobáljuk
meg azonnal paradicsommal…Őket sem lehet elverni, de majd azután
meg kell vizsgáztatni, hogy őszinték voltak-e a megbánó
szavak, komoly volt-e, valódi volt-e ez a rehabilitálás. Mert
ahol ártatlan kivégzettek vannak, ott bizonyára bűnösök is
vannak. Ott bizonyára felelősök is vannak.
Egy félig lerombolt főváros után, halottak százai és
ezrei után, kivégzettek százai után, a vádlottak padja nem
maradhat üres. Nagy Imrééket már levezette róla az MSZMP
reformvezetése, nagyon kíváncsian várjuk, kit fognak találni
helyettük.
Minden felhívás, a Történelmi Igazságtétel Bizottság,
a független pártok és mozgalmak felhívása is, de a parlament,
a kormány felhívása is, a magyar egyházak felhívása is arra
szólít fel, hogy 1989. június 16-a legyen a megbocsátás és a
megbékélés ünnepe. Magam is azt kívánom, hogy a magyar népnek
legyen elég ereje a megbocsátáshoz…Ahhoz is erőt kívánok,
hogy vívjuk ki a végre szabad, független, demokratikus
Magyarországot: mert ez a nép, amelyik még mindig fogságban érzi
magát, nem lehet nagyszabású. Nem lehet nagylelkű. Az a nép,
amelyiken meg-meglazulnak ugyan, de még mindig rajta vannak a
sztalinizmus bilincsei, nem tud nagylelkű lenni, nem tud a
megbocsátás magaslatára emelkedni. Ezért a demokráciához
kell az erő: mert csak a szabadságunkkal együtt nyerhetjük el
a megbocsátás képességét.
…Nagy Imre még 1956. október 23-án is azzal a szóval
szólította meg a tömeget, hogy elvtársak. De azután ezen is túl
tudta tenni magát, ahogyan a Bécsben, a bécsújhelyi jezsuiták
által udvarhű ficsúrnak nevelt II. Rákóczi Ferenc az élete
egy pillanatában tudta a népét választani Bécs helyett, és
kiadni a Brezáni kiáltványt. Nagy Imre is eljutott erre a
magaslatra. El tudta utasítani az egész addigi életét…
Igaz, hogy 18949. október 6-a után is volt terror, bosszúállás.
Haynau azért mégsem volt magyar, Haynau azért mégsem volt
tagja a Batthyány-kormánynak, Haynau azért mégsem mondta azt a
magyar forradalomról, hogy az forradalom. Haynau 1848. március
15-én úgy gondolkodott a történetekről, mint október 6-án,
és ennyiben Haynaut tisztelnünk kell, ahhoz képest, ahogyan Kádár
Jánosra vagyunk kénytelenek gondolni…És ki kell mondanink Kádár
János történelmi felelősségét még akkor is, ha a következő
mondatot visszanyeljük, még akkor is, ha a következő mondatunk
a lenyelt mondat helyett inkább az, hogy rendben van: szenvedjen
ki nyugodtan a betegágyán. Úgy gondolom, hogy magában ezt a döntést
már mindenki meghozta. (…)
Hogyan történhetett ez így?
(részletek)
Úgy látszik, a puha, kedves és liberális Kádár
–korszakban jóval több eredménnyel jártak a lélek-és
gondolattipró kultúrlánctalpasok, mint a legsötétebb ötvenes
években, sőt, mint azt a Rákosi és Révai egyáltalán álmodni
merte volna. Hiszen mi mással volna magyarázható, hogy egy
nemzeten erőt vesz a katasztrófa előérzete, a nemzet pásztorai
pedig hátat fordítanak?
Tanácstalanságukat
mi sem mutatja világosabban, mint a máig nyújtózó némaság.
Egészséges nép megérteni próbálja a pengeélen tántorgó
pillanatait, a beteg igyekszik elrejtőzni előlük, szeretné
elfelejteni őket. Hisz” oly rég volt! Egy hónapja már? –
Hamlet kérdi az anyjától, apja meggyilkoltatására célozva
megsemmisítően keserű gúnnyal. Kérdését mi is nyugodtan
megismételhetjük. Magyarázatok persze vannak kézügyben, bőven.
De azok is inkább leleplezőek és megszégyenítőek, mintsem
felmentést adódak volnának. Az Írószövetség éppen kilép
az Írószövetségből, mert nincs a szellemi tisztaságnak és a
lelki készültségnek abban az állapotában, hogy képes volna
írástudókhoz méltóan megvitatni a magyarság és a zsidóság
gondos elméktől egymás ellen élezett sorskérdéseit. Az írók
apraja-nagyja az áldás meleg szándékát számon kérve vagy
koldulva átkozódik, szellemi kivégzésekhez sorakozik fel a másság
tiszteletének szent jegyében. Vagy éppen célba lő képzelt
alsónadrágokra és bugyikra, mert lám a célzásra tétova időkben
is akadnak azért mesterlövészek. Ilyen helyzetben és ilyen állapotban
aztán természetesen nem lehet emelkedetten a közvéleményhez
fordulni, ha beköszönt egy mindent megingató óra.
A
magyar egyházak – gondolom – a diktatúra papi mártírjainak
rehabilitásával vannak elfoglalva, ami feszélyező kérdéseket
is felvet a felső papság kollaboráns minősítése irányában.
Az alsó papság köréből induló, vagy teljességgel laikus
egyházi mozgalmak pedig érzik, addig nem fordulhatnak egyenes
tekintettel kifelé, nem is indulhatnak meg ebben a lelkében is
legázolt országban gyalog, mezítláb és egyenként, amíg egy
mégoly tapintatos tisztítótűz végé nem nyalintotta az
anyaszentegyház legbelsőbb szobáit is.
Ennyire ne volna semmi a politika ingerülten rángatózó
frontvonalai mögött, ennyire ne volna szellemi és lelki
fedezete annak a nyaktörő történelmi vállalkozásnak,
amelynek nekivágtunk, hogy elkerüljük a teljes összeomlást és
a törmelékállagban való visszazuhanást Ázsiába, azt azért
senki sem gondolta volna. Cseng a fülünk a csendtől. Tisztelt
egyházi és világi értelmiség Magyarországon! Tisztelt atyáim,
barátaim és ellenfeleim! Annyit azért ugye beismerhetünk, hogy
amikor itt volt az ideje, nem tudtunk, vagy nem mertünk moccanni
sem, mukkani sem egy nemzeti katasztrófa elhárítása érdekében?
Annyit azért ugye beismerhetünk, hogy amikor nagyon hiányoztak,
nem hangoztak el az ősegyszerű közös mondatok? Beismerhetjük,
ezúttal nem rajtunk múlt, hogy mai is még kő áll itt, a kövön.
Nagy szerencse, hogy végső soron minden ország a népére van bízva.
Ezért és csakis ezért volt a mi hazánk jó kezekben a blokádválság
napjaiban. Ebből azt is megérthetjük, hogy az a benső talpra
állás, az a lélekben való felegyenesedés, amelyet olyan
sokszor kívántunk és sürgettünk, már meg is történt anélkül,
hogy mi magunk magunkban készen volnánk vele, vagy akár késznek
mutatkoznánk rá. Talán az utolsó figyelmeztetést kaptuk a
mivelünk mostanában végtelen türelmű történelemtől. Az
ország itt van, egy érett, nagykorú nép van itt. A lélek kész.
Csak gazdátlan, és azért hétköznap tétova. Most kell megszólítani,
mielőtt szétszéledne, mielőtt végleg szétszivárogna ebben a
furcsa magyar földben, mely nehezebb azoknak, akik fölötte
vannak, mint azoknak, akik már alatta.
Szigliget,
1990. november 23.
|