2011.04.01.
20 éve halt meg Csengey Dénes
Blaskó Balázs
színművész - rendező, az egri Gárdonyi Géza Színház
igazgatója 1953-ban született Budapesten. 1976-ban végzett
a Színház és Filmművészeti Főiskolán. Színészi pályafutását
a debreceni Csokonai Színházban kezdte, majd a Miskolci Nemzeti
Színházban töltött egy évadot. 1978-tól 1981-ig a Kecskeméti
Katona József, 1981-től 1984-ig a veszprémi Petőfi, 1984-től
1986-ig a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban, majd
1986–1988 között ismét Kecskeméten játszott. 1988 óta az
egri Gárdonyi Géza Színház tagja. Fontosabb szerepei: Illyés:
Fáklyaláng – Szemere Bertalan,Móricz: Úri muri – Lekenczey
Muki, Kismadár –Bíró, Hegedűs Géza: A calais-i polgárok
– Ambroise le Fort,Szakonyi: Kardok és kalodák – Szerdahelyi
László, Musset. Lorenzaccio – Medici herceg, Molnár Ferenc:
Olympia – Kovács kapitány, Darvas Ferenc: Részeg eső –
Balla Géza, Anouilh: Euridike – Idegen úr, Halál,
Shakespeare: A velencei kalmár – Lorenzo,Szentivánéji álom
– Oberon, Theseus, Miller: A salemi boszorkányok – Danforth,
Erdman: A mandátum – Ivan Ivanovics Sironkin, Leigh-Wasserman:
La Mancha
lovagja – Sancho, – Don Quiote, Presser-Sztevanovity-Horváth:
A Padlás – T. Müller, Caragiale: Az elveszett levél –
Tipatescu, Görgey: Komámasszony, hol a stukker?: – K. Müller,
Békés: New Buda – Pulszky Ferenc, Wittlinger: Ismeri a
Tejutat? – Ember, Tennessee Williams:
A vágy villamosa – Stanley, Schisgal: Szerelem, ó! – Milt,
Háy Gyula: A ló – Caligula, Tolcsvay-Müller-Müller
P.Sz.: Mária Evangéliuma: Heródes, Bornemisza Péter: Magyar
Elektra – Aegistus, Madách: Az ember
tragédiája – Lucifer, Moliere: A Fösvény
– Harpagon, Gárdonyi-Várkonyi-Béres: Egri csillagok
musical Szolimán szultán, Reginald Rose: 12 dühös ember – 3.
esküdt, Rendezések: Márai Sándor: Kaland, Albee: Nem félünk
a farkastól, Ibsen: Kísértetek, Kaló Flórián - Aldobolyi
Nagy György: Egyedül, Jókai: Az aranyember,
Kertész Lilly - Fábri Péter: Látogatók
– Február 1-jétől igazgatja a Gárdonyi Géza Színházat. Kinevezéséhez
utólag is fogadja gratulációnkat! Ön megválasztásakor azt
mondta, hogy a remény színházát szeretné megfogalmazni. Népszínházról,
polgári, vagy modern színházakról már hallottunk, de milyen
is a remény színháza?
– A remény esetünkben nem jelent mást, mint amit egész
Magyarország e fogalom alatt ért ebben a társadalmi és
politikai helyzetben. Ki kell törni abból a nihilista, elerőtlenedett
világlátásból, ami a 2002 és 2010 közötti érának a filozófiai
terméke. Ebben kell reménykedni. S ennek a reménynek kellene
megjelennie a színpadon is. Hiszen a színház az az első
jelrendszert használó művészeti ág, amely a legközvetlenebbül
képes szólni a közönséghez, a polgárokhoz. Ebben a
kontextusban tudja a legjobban és legintenzívebben felmutatni
azokat az értékeket, melyek leginkább hiányoznak a társadalomból.
Így a szeretetet, a megértést, a másokhoz és az önmagunkhoz
való türelmet kéne a színháznak sugározni egyrészt a darabválasztással,
megjelenésével, formájával, s mindazzal, amelyet kiválthat a
nézőből. A legfontosabb az, hogy egy előadás után milyen
gondolatokkal távozik a néző. A reményt szeretném „útravalónak”
adni és azt a kisugárzást, amelyről azt gondolom, alapfeladata
a színháznak, hogy megfogalmazza a mindennapok megélésének
lehetőségét. Fel kell mutatni a társadalmunk hibáit, rá kell
világítani a problémákra, de emellett a megoldást is be kell
mutatni. Tehát a színház tud felelni mai világunk alapkérdéseire.
Klasszikus, nemzeti népszínházat szeretnék Egerben létrehozni.
– Olvasom: nemes egri színházi hagyományok mentén szeretne
haladni. Mely korra kell visszatekinteni?
– Sok periódusa volt az egri színjátszásnak. Maga a színházépület,
amelyben most is beszélünk, 1904-ben épült. Volt, mikor önálló
társulata volt, máskor befogadó színházként működött.
1986-ban végül hosszabb szünet után újra saját társulat
kezdett épülni. Gali László alapító-igazgató irányításával
kezdődött az új periódusa a színháznak. 1986-ban indult el a
szervezés és 1987 októberében volt az első bemutató, Sütő
András: Egy lócsiszár virágvasárnapja. Ez a darab
megalapozta, megadta az irányát a színház útkeresésének.
Egy olyan népszínházi irányról beszélhetünk, amelyben
minden műfaj –a dráma, a középfajú dráma, a világirodalmi
és magyar klasszikusok, a vígjáték, a klasszikus operett, a
musical – képviseltetve volt. Működött a stúdiószínház,
s a közönség minden rétegét megszólították. Egy év alatt
sikerült társulatot szervezni, színészházat létesíteni és
a háttérműhelyeket kialakítani. Az 1987/88-as még egy „kísérleti”
évad volt, s azt követően indult be teljes társulattal a
munka. 1988-ban szerződtem én is ide, feleségemmel Saárossy
Kinga színművésznővel. Alapozó, értékes, lényegi időszak
volt. A közönség rajongott a színházért. A népszínházi küldetés
azt jelenti, hogy nem egy adott réteghez szólunk. Budapesten
kialakulhatott , hogy egy adott színház egy bizonyos körnek játszik.
A kétmilliós fővárosban könnyű ezt végigvinni. Nálunk, egy
57 ezres észak-magyarországi kisváros, sőt egész Heves megye
egyedüli kőszínházában viszont alaposan meg kell fontolni a műsorpolitikát.
A könnyed műfajokra ugyanúgy szükség van, mint a kortárs művekre.
Heves megye kisebb-nagyobb településeibe is el szeretnénk jutni
előadásainkkal. Küldetésünk a megye „színházzal való ellátása”.
Fel kell térképeznünk a környék játszóhelyeit, s ezek színpadtechnikai
adottságai, és a nézői igény alapján döntünk arról, hová
milyen darabbal érkezünk. Eger városán belül is több helyen
szeretnénk megjelenni. Meg tudnánk azt oldani, hogy amíg a kőszínházban
egy klasszikus dráma megy, addig egy másik játszóhelyen,
mondjuk az Uránia Mozi erre kiválóan alkalmas, hangulatos
nagytermében pl. egy kabarét adunk elő. Így párhuzamosan is
ki tudnánk elégíteni a nézői igényeket.
– Azt veszem észre, hogy egyesek azért támadják az ön műsortervét,
mert attól tartanak: nem lesz helye az ún. kísérletező színháznak.
Egy kísérlet viszont sosem biztos, hogy sikeres. Szerintem
nagyszínpadon anyagilag kockázatos kísérletezni. De kisebb nézőszámú
helyen már nem annyira. Lesznek –e a jövőben kísérleti
darabok?
– Ahogy a tudományok területén, úgy a művészetekben
is sok minden múlik a kísérletek sikerén. Az alternatív színházak
eredményeit már beépítették az idők során a professzionális
kőszínházuk a maguk kínálatába, eszköztárába. Így nálunk
is lesznek kísérleti előadások a Stúdióban és olyan
alternatív játszóhelyeken, melyeknek ezt a speciális küldetést
szánjuk. Elképzelésünk szerint egy olyan stúdióprogramot is
meg kellene valósítani, amelynek az Iskola a színházban, színház
az iskolában munkacímet adtuk. A kultúrával, így a színjátszással
és a színházzal kapcsolatos ismeretek átadásának már
gyermekkorban meg kell kezdődnie. Sajnos a 21. századi tömegkultúra
nem kedvez a klasszikus színházi értékek bemutatásának. El
szeretnénk jutni a különböző fokozatú képzést nyújtó
iskolákba. Drámapedagógusok bevonásával, rendezők irányításával
szeretnénk úgy az alsó tagozatosokat, mint a főiskolásokat
megszólítani. Terveink szerint lesznek olyan színészkollegák,
akik kifejezetten a fiatalokkal foglalkoznak. Különböző szórakoztató
alkalmazásokon keresztül népszerűsíteni kell a gyerekek,
fiatalok körében a színházat. Miért mi megyünk az iskolákba?
Mert a gyerekek a saját miliőjükben jobban megszólíthatók. A
színházban az előadás élménye kell, hogy meghatározó
legyen. Az a mód, ahogyan a korábbi években a fiatal korosztállyal
való kapcsolattartás történt, gátolta a színház napi működését.
S nem tartom jó ötletnek, hogy a bemutatók előtt, a főpróbahétre
felfutva, szervezetten tömegnyi még felkészítetlen fiatalt
engedjünk rá a készülő produkcióra.
– Ön 1988 óta tagja a színháznak. Mikor is történt az elszakadás
a hagyományoktól?
– Mi, azon kívül, hogy erős kötődésünk van Egerhez,
azért szerződtünk ide, mert az itteni műsorpolitika a magyar
klasszikus drámairodalom alapjaira épült. A magyar színházi
ízlés hagyományait kívánták továbbéltetni azzal a rendezői
körrel, amit Gali László igazgató-főrendező foglalkoztatott.
Abban az időszakban rendezett nálunk Sík Ferenc, de Valló Péter
is. E nevekből következtethetünk arra, hogy a klasszikus és a
modern vonulat is képviseltetve volt. A következő korszak
1996-tól 2001-ig tartott, amit Beke Sándor neve fémjelez. Ő a
magyar nemzeti színjátszás hagyományát a határon túli értékekkel
egészítette ki. Akkor szerződtek hozzánk felvidéki, erdélyi,
vajdasági színészek és rendezők is. Tehát a szellemi irány
megmaradt. Beke Sándor idején jött a színházhoz Dér András,
aki a vallásos szemléletű irányvonalat képviselte, nevét pl.
Paul Claudel Angyali üdvözletének színrevitele fémjelezte. Nálunk
megrendezte többek között a Tizenkét dühös embert. 2001-től
tíz éven át Csizmadia Tibor állt a színház élén. Ő
alapvetően más beállítottságú színházi szakember, mint elődei.
A színház szándékai a divatos irányzatoknak megfelelően
egyre inkább eltolódtak a rétegigények kielégítése felé, s
természetesen a műsorpolitika is az ő általa fontosnak tartott
szakmai szempontokat szolgálta.
– Tehát inkább a kritikusoknak játszottak, az ún.
szakma képviselőinek, melyek a „kaposváriasságot” tekintik
mindenben alfának és omegának?
– Úgy gondolom, igen. Nem a közönségnek játszottak a
színészek, hanem egy „szűk elit”szakmai elvárásainak
kellett megfelelniük. Ez a tendencia leginkább az utóbbi három
évben erősödött fel. Persze természetesen ebben a tíz évben
is akadt a közönségnek tetsző előadás, s ennek a tíz évnek
is megvannak a maga eredményei és sikerei is. Ezeket nem akarom
csorbítani. Szakmán belül komoly eredmények születtek, így
pl. a POSZT-on, s a nyíregyházi Vidor-fesztiválon is. Több
kritikusi díjat is hazavittek kollegáim, és a szakmai lapok
menedzselték a színházat. Ennek viszont nagy ára volt: a
jelentős nézőszám-vesztés. Sokan elpártoltak a színháztól,
és a fővárosi, szolnoki, miskolci előadásokat tekintették
meg. S különösen a „pillér”-, a szakma által nagyra értékelt
előadások nézettségén volt ez tetten érhető.
– Az egyik mondatát kiragadták a megyei közgyűlés ellenzéki képviselői,
miszerint „felelős, demokratikusan előkészített diktatúrára
van szükség a cselekvésben”. Milyen is a demokratikusan előkészített
diktatúra?
– A színházi világban alapszlogen, s elfogadott tény:
a színház nem demokratikus intézmény. Ezért furcsállom azt:
rajtam éppen azt kérik számon, hogy demokratikusabbá akarom
tenni a működést a szakmai berkekben elfogadottaknál. A műsorstruktúra
kitalálásáig helye van a demokráciának. Ezért is szeretném
működtetni a Művészeti Tanácsot. Mire ez az interjú
megjelenik, már megtörtént ennek a grémiumnak az első ülése.
Tizenkét tagú testületről van jelenleg szó, amit a jövőben
fiatal kollegákkal szeretnénk bővíteni. Hogy kik lesznek ezek?
Több mint ötven színész jelentkezett hozzánk, s az előttünk
ismeretlenebbek számára egyfajta meghallgatást tartunk április
elején. Ezen részt vesz a Művészeti Tanács és a majdani
rendezői kar. Így közös döntések alapján bővítjük ki társulatunkat,
ahogy együtt pontosítjuk a műsortervet is. Ehhez igazgatóként
alapot kínálok számukra, de mindenképpen figyelembe veszem tanácsaikat.
A közösen meghatározott feladatokat viszont az egyszemélyi
felelős vezetőnek kell végrehajtani és végrehajtatni. Ezt értem
én a demokratikus kitalálás és a diktatórikus végrehajtás
alatt.
–Említette, hogy ötvenen jelentkeztek a színházhoz.
– Így van, vidéki és határon túli színházaktól
jelentkeztek hozzánk. Mindenkit szeretnénk megismerni, s megadjuk
a lehetőséget arra, hogy elmondják, miért is szeretnének velünk
együtt dolgozni.
– Öntől idézek: „a társulat tehetséges és sokra hivatott, ám
sokan perifériára szorultak, míg a fiatalok olyan mélyvízbe
kerültek, amit nehezen bírtak”. Most felkarolja azokat, akik a
perifériára szorultak?
– Amikor 2001-ben megtörtént az irányváltás a színházban,
akkor az a társulati mag, amire az alapító igazgató, majd Beke
Sándor épített, gyakorlatilag a „kispadra” került. Egy
fiatal generáció tört elő. Történt, hogy egy akkor frissen végzett
főiskolai Máté Gábor-osztályt szerződtettek le, s ezeknek a
színészeknek adtak minden nagy szerepet. Máté Gábor ezzel a társasággal
évente egy-két előadást rendezett. S mikor ez a generáció irányt
váltott, máshova szerződött, egy újabb Máté Gábor-osztály
jött le, amit kiegészítettek két, Budapestről elvágyódó, a
középgenerációhoz tartozó színésszel. A régi színészgarnitúra
egy része időközben megöregedett, tagjaik közt sok a
viszonylag fiatalon szakmai nyugdíjba kényszerített is. A régiek
derékhadára támaszkodva egy
egészséges társulati hierarchiát szeretnék felépíteni. Jól
tudjuk, hogy a Színművészeti Egyetemről természetesen nem
minden tekintetben kész színészek kerülnek ki. Beépülésük
egy társulatba, egy tehetség-érték és életkor szerint tagozódó
közösségbe évekig tart. Ennek a pályakezdőkre is üdvös hatását
én is megtapasztaltam, mikor friss diplomásként Cseke Péterrel
és O. Szabó Istvánnal együtt egy jól működő társulathoz
szerződtünk Debrecenbe. Az egri színház volt az egyedüli,
amely 2001-től lemondott egy ott játszó egész generációról.
Most pedig a Csizmadia-érában sokat foglalkoztatott, minden
tekintetben, így anyagiakban is túlszeretett csoport tagjai támadnak
engem.
– Tehát pozícióféltésről van szó?
– Minden bizonnyal ez az egyik fő motívum. Nyilvánvaló,
hogy az a fajta kiemelt foglalkoztatás, amihez hozzászoktak,
megszűnne. Évadonként nem öt-hat, hanem maximum három szerep
jutna. Az is lényeges, hogy nem olyan darabokban, s olyan rendezői
koncepciók alapján kellene játszaniuk, amikhez őket már a főiskolán
hozzászoktatták. Alkalmazkodniuk kellene másfajta stílushoz,
igényekhez. A szakma más oldalát kellene előtérbe helyezni.
Akik elmennek, azok bizonyára attól is tartanak, nehezen
felelnek meg ezeknek az elvárásoknak.
– Az egyik távozó színész, Ötvös András, aki az egyik balliberális
hetilapnak azt nyilatkozta: „amit a szakmával és a vidéki színházakkal
csinálnak, az bűn, és akik csinálják, szellemi bűnözők. Látjuk,
hogy hogyan kapnak emberek színházakat ebben az országban:
joggal félünk, hogy ami tíz év alatt felépült Egerben, azt fél
pillanat alatt, egy tollvonással el lehet intézni.” Nos, akkor
most egy szellemi bűnözővel beszélgetek?
–Hát, bizony ez a kitétel meglehetősen nevetséges…
– Nem csak önről van szó, hanem a soproni, a győri, a szolnoki, a
zalaegerszegi, a kecskeméti, a veszprémi színház vezetőiről.
– Több vidéki
városban olyan szellemiség felmutatására nyílt lehetőség,
amely eddig, a népszínházi küldetés direkte háttérbeszorítása
miatt hiányzott. Ezekben a városokban a nézők szolgálata
mellett tette le a voksát a színházi szakma. S ez örvendetes.
Nem szégyellnek teltházak előtt játszani, s a néző szereti a
színházát azért, amit általa kap. Ezért pártolja színházát.
A néző szolgálata az alapszempont.
– De közben nevelni is kéne a nézőt.
– Nem kiszolgálásról, hanem szolgálatról van szó.
Ha csak kiszolgálnánk, akkor azt tennénk, mint a legtöbb
kereskedelmi médium. Hamlet színházról szóló monológjának
„tükröt tartson mintegy a természetnek” sorát folytatni
kell azzal, „hogy felmutassa az erénynek önábrázatát.”
Olyan katartikus élményt szeretnénk nyújtani a nézőnek,
amely egyrészt esztétikum, másrészt erkölcs, mert a morális
iránymutatás is feladatunk.
– Tudjuk, hogy más színházat szeretne, mint eddig volt, s azt is,
milyent. Ehhez mekkora költségvetési támogatást biztosít a közgyűlés?
– A mi színházunkat önkormányzati szinten fele-fele arányban
támogatja a városi és a fenntartó, a megyei önkormányzat. Ez
a korábbi években 130 millió forint volt összesen, s a 2011-es
gazdasági évben sajnos 103 millióra csökken, amit esetleg a város
kiegészít egy egyszeri 7 millió forintos többlettámogatással,
amelyet a tánctagozati működés biztosítására szán.
–Tehát megmarad a tánctagozat? Az egyik távozó rendező éppen azt rója
föl önnek, hogy megszünteti azt, s tánckarrá minősíti.
–Persze, hogy megmarad. Annak pedig semmilyen valóságtartalma
nincs, hogy tánckarrá degradálnám. Egy ilyen kijelentés csupán
a zavartkeltést szolgálja. Színházunknak az alapító
okiratban meghatározott kötelezettségei között szerepel a tánctagozat
működtetése, amely az Előadó-művészeti törvény alapján többletforrásra
jogosult. Jelenleg tizenegy közalkalmazotti státuszt fed le a tánctagozatunk
és alapvetően táncművészekből áll. Eszemben sincs pusztán
tánckarként szerepeltetni őket, hiszen önálló produkcióik
is voltak és lesznek. Az viszont igaz, hogy a tánctagozat vezetésén
változtatni szeretnék. A közeljövőben bemutatom a művészeknek
azt az elismert személyt, akit a tagozat élére szánok. Annyit
már most elárulok, hogy egy nemzetközi hírű táncművészről,
koreográfusról van szó. Ez után eldönthetik a táncművészeink,
hogy vállalják-e a vele való együttműködést, s az is kiderül,
kik azok, akiket pótolni kell.
–Számított ekkora támadásra?
–Támadásra igen, eddigi kollégáim egy részének övön
aluli, csúsztatásokkal, valótlansággal teli nyilatkozataira
nem. S arra sem, hogy számomra nem lesz egy nyugodt, átmeneti időszak,
amely alatt felépíthetem a következő évadot. Ahogy megválasztottak,
azonnal munkába kellett állnom, s átvennem a színház egyszemélyi
felelős vezetését. Sokan
úgy hiszik, én akartam azt, hogy azonmód eltávolítsák
Csizmadia Tibort. Ez őrültség, hiszen ez a jelenlegi helyzet
nekem a legrosszabb. Optimális esetben Csizmadia Tibornak végig
kellett volna vinnie ezt az évadot, melyet ő tervezett úgy művészi,
mint gazdasági szempontból, én pedig február 1-jétől
koncentráltan tudtam volna a következő szezont szervezni és a
szerződtetéseket lebonyolítani.
–Azt hallani, hogy kinevezése politikai döntés volt. De ha az volt,
akkor tudnia kellett volna, megsúgták volna önnek, hogy
Csizmadia urat azonnal felállítják az igazgatói székből.
–Minden korszakban minden igazgató megválasztása
politikai döntés, hiszen a végső szót az önkormányzat –
kivéve az állami színházaknál –, tehát politikai testület
mondja ki. Jó esetben azonban - mint hál’Istennek esetemben is
történt – ez a szakmai grémiumok egyetértésével történik.
Azt tudtam, hogy komoly vizsgálat zajlott színházunkban 2010.
szeptembere és novembere között. Többek közt éppen a tánctagozat
és a színház vezetése közti gazdasági kapcsolatot vizsgálták.
Színházon belül úgy hírlett, sok a szabálytalanság, s a
belső vizsgálat felvetette a korábbi direktor felelősségét,
tehát várható volt a fenntartó irányából valamilyen lépés,
de konkrétumokkal a megválasztásom után szembesültem. Az igen
súlyos likviditási gondokkal is. Jelenleg a színháznak 50
millió forint számlatartozása van. Ez természetesen felveti az
előző vezetés felelősségét.
–Egy színház nem tud csak jegybevételből megélni. Szükséges a
fenntartó támogatása és a szponzoroké is. Nem tart attól,
hogy néhány szponzor veszi a kalapját?
–Nem, sőt azt hiszem, hogyha látják a nézőszám
emelkedését, akkor még többen támogatják majd színházunkat.
Azt is figyelembe kell venni, hogy a szponzoroktól befogadható támogatás
az Előadó-művészeti törvény értelmében a jegybevétel
80%-ig engedélyezett.
–Több művész panaszkodik, hogy számlaadó kisiparossá vált, mert
megszűntek a társulatok. Egerben is ez a helyzet?
–Nálunk most 124 közalkalmazott dolgozik. Egynegyedük
a művész, a többiek háttérmunkások, irodai dolgozók.
–Olvasom a sajtóban: kétséges, hogy az egri színház részt vesz a
POSZT-on.
–A Máté Gábor által rendezett Prolik c. előadást –
eredetileg Ingyenélők a címe Csiky Gergely művének – hívták
meg a pécsi színházi találkozóra. Ennek, színházigazgatóként
egyfelől örülök, mert fontos a nyilvánosság előtti megjelenés
minden formája. Másrészt viszont tudni kell, hogy ez az előadás
nálunk már lefutott. Ráadásul az egyik főszerepet játszó Mészáros
Sára anyai örömök elé néz, így ha a POSZT-on meg szeretnénk
jelenni a produkcióval, akkor helyébe keresni kell valakit, s az
új szereplőt beillesztve újrapróbálni a darabot. Ez színházunk
jelenlegi anyagi helyzetében megoldhatatlan feladatnak látszik.
Súlyosbító körülmény az is, hogy a darabban szereplők többsége
számlaadó. Rövidesen készítünk az ügyben egy költségvetést,
s felvesszük a kapcsolatot az országos találkozó szervezőivel,
bízva segítségükben. Szó sincs arról, hogy én ezt a darabot
bojkottálni akarom.
– Azt nyilatkozta egyszer, hogy együttműködne a kelet-magyarországi
teátrumokkal. Vendégjátékokról van szó?
– Nem feltétlenül művészeti együttműködésre
gondolok, hanem gazdaságira. Tudjuk, hogy a díszletek bekerülési
költségei igen drágák. Ha meg tudnánk oldani, hogy egy
bizonyos darabot egy évadon, de különböző időintervallumon
belül játszanának az együttműködő színházak, akkor
osztozni lehetne a költségekben. Nem csak a díszletekről van
szó, hanem a jogdíjakról is, hiszen azok pl. musicalek, vagy Molnár
Ferenc-darabok esetén igen magasak. Önerőből egy vidéki színház
nagyon nehezen mutatna be mondjuk egy Broadway-musicalt, de ha összefognánk,
akkor lenne rá mód.
–Milyen darabokat láthatnak a színházkedvelők a következő évadban
Egerben?
–Nem titok: magyar évadot tervezek. A magyar színházi
és drámairodalmi értékekből táplálkozunk, ezért kötelességünk
ápolni azt. A Gárdonyi Géza Színházban ősszel kerül színpadra
Sütő András Káin és Ábel - e, amit én rendezek. Ezt
követően Móricz Zsigmond Rokonokját Csiszár Imre, míg Magyar
Elemér. Keresd a nagypapát! munkacímű darabját Radoslav
Milenkovic tárja közönség elé.. Operettként a tervek
szerint Huszka Mária főhadnagyát állítja színpadra Moravetz
Levente, Beke Sándor pedig a Stúdióban egy Márai-, vagy egy Németh
László-darabot rendez. 2012-ben, a nagypéntek előtti pénteken
lenne a bemutatója a Dér András által rendezett Csíksomlyói
passiónak. Egy Bartók-estet is tervezünk. Bartók Béla: A kékszakállú
herceg vára c. operája mellett egy balettet, a Csodálatos
mandarint, vagy a Fából faragott királyfit szeretnénk
bemutatni. Ami azt illeti, szándékomban áll, hogy a jövőben műsorra
tűzzük Csurka István egyik darabját is. Még a ’80-as évek
elején Veszprémben játszottam a Pethes György által rendezett
Házmestersiratóban, s hatalmas élményt jelentett számomra. Remélem,
hogy már a következő évad végére közös erőből elérjük
azt, hogy a színház visszaadja a szavak eredeti jelentését, a
tettek valódi jelentőségét és a kimondott gondolatok erejét.
Medveczky
Attila
|