2011.04.01.
Gaetano Donizetti: Don Pasquale
(Magyar Állami Operaház)
Az igen szegény
családba, 5. gyermekként született Domenico Gaetano Maria
Donizetti számára csupán 50 évet mért ki a Teremtő: Bergamóban
látta meg a napvilágot 1797-ben és súlyos elmebetegség következtében
ugyanott halt meg 1848-ban. E röpke idő alatt is teljes életművet
hagyott hátra: 71 operája mellett oratóriumokat, kantátákat,
himnuszokat, egyházzenei műveket, szimfóniákat, vonósnégyeseket
is írt. Vígoperákat is szerzett, azaz „opera buffát”,
ilyen például a Don Pasquale és tragikus tartalmúakat, azaz
„opera seriát”, mint a Lammermoori Lucia. A zenetörténet úgy
tartja őt számon, mint aki a nápolyi „bel canto”, vagyis a
virtuóz énektudást igénylő, dallamgazdag muzsikába új életet
lehelt, de ezt ötvözte nem csak a párizsi nagyoperák, a
„grand opéra” drámaiságával, pátoszával, hanem még a német
énekesjáték, az áriákat prózai szövegekkel összekötő, könnyed
„Singspiellel” is. A Don Pasquale alkotói korszakának kései
szakaszában keletkezett, ősbemutatóját Párizsban, a Théátre
Italienben tartották 1843. január 3-án. Magyarországra már 3
év múlva megérkezett, először 1846 márciusában Kolozsvárott,
majd fél év múlva Pesten, a Nemzeti Színházban játszották.
Operaházunkban 1885-ben volt a premierje. Azóta kétszer újították
fel, az először 1931-ben, a másodszor 1949-ben. Ez utóbbit Nádasdy
Kálmán rendezte, pazar díszleteit Fülöp Zoltán, szemet gyönyörködtető
jelmezeit pedig a legendás Márk Tivadar tervezte. Ez a produkció
egészen 2008-ig ment, azóta nem, és most ebben az évben, február
19-től 3 szereposztásban, 8 előadás erejéig dalszínházunk
újra műsorára tűzte. A címszerepet a spanyol világsztár,
Juan Pons meg a híres-neves olasz basszbariton, Luciano di
Pasquale, valamint Szüle Tamás énekelte.
Don
Pasquale a javakorabeli uraság hallani sem akar arról, hogy
unokaöccse, Ernesto elvegye szerelmét, a gyönyörű Norinát. A
7. X-ét jóval túllépő, vagyonos öregúr ellenben úgy véli,
neki kéne asszonyt hozni a házhoz. Bizalmasa, Malatesta doktor
egyből talál neki megfelelő jelöltet, méghozzá saját húgát,
aki nem más, mint Norina, de ezt a felajzott kérő nem tudja. A
testvérek elhatározzák, megleckéztetik a lelki szemei előtt
maga körül már több bambinót látó idős férfiút. A tervük
szerint Norina eljátssza a két szót mondani alig tudó, zárdában
nevelkedett leányzót, miután megkötik a házasságot, akkor rögtön
kimutatja majd a foga fehérjét, olyan teljesíthetetlen kívánságokkal
áll elő, hogy a boldogtalan férj könyörögni fog a megváltásért.
Így is történik minden, a pilláit szűziesen lesütő ártatlanság
szempillantás alatt követelődző fúriává válik, két kézzel
szórja a pénzt, ráadásul megcsalja hites urát. Don Pasquale
szörnyen érzi magát, még Ernestónak Norinával kötendő házasságába
is beleegyezik, csak elviselhetetlen nejétől valahogy
szabaduljon meg. A fiatalok bevallják, hogy kelepcébe csalták,
térden állva kérik bocsánatát, amit nagylelkűen meg is ad
nekik, és ezzel szent lesz a béke.
A
március 13-ai előadásban a vérmes reményeket tápláló, majd
ezekből fokozatosan kiábránduló Don Pasqualét Luciano di
Pasquale énekelte. Mintha Donizetti neki írta volna ezt a
szerepet, és az Isten is őt teremtette volna erre! Hangjának
telten zengő, ugyanakkor lágy tónusával, olaszos temperamentumú,
érzékletes, széles gesztusú színészi játékával elkápráztatta
a közönséget. Nem csoda, hogy a tomboló taps hatására a 3.
felvonás duettjét megismételték a Malatesta doktort megszemélyesítő,
a szintén baritonista Molnár Leventével, aki teljesen egyenrangú
partnere volt az Itáliából érkezett baritonnak. A nevekkel való
szójátékuk pedig igencsak magával ragadta és újabb viharos
tetszésnyilvánításra késztette a publikumot. Váradi Zita az
okos és ügyes, eleinte szende, majd kibírhatatlan Norinának kölcsönözte
szépen csengő, a mind a magas és mind a mélyebb regisztereket
tisztán vivő szopránját. Karcsú alakjával, színészi
kifejezőerejével operaszínpadunk elbűvölő jelensége. Horváth
István a szerelmes Ernestót alakította. Finom árnyalatokat
sejtető tenorjával és míves játékával belesimult az együttesbe.
Az Operaház zenekarát Török Géza precízen vezényelte, az
elejétől a végéig kézben tartotta a zenekart, az énekeseket
és a kórust. Az operarajongók csak sajnálni tudják, hogy
dalszínházunk csupán 8 alkalommal adta ezt a kedves vígoperát.
A rohanó, a napi robotból ki sem látszó embereknek óriási
felüdülést jelentett, hogy ilyen, kifogástalan teljesítményt
nyújtó énekesi-színészi játékban láthatták-hallhatták
Donizetti édes, a lelkük ráncait kisimító, megnyugtató zenéjét.
Dr. Petővári
Ágnes
|