vissza a főoldalra

 

 

 2011.04.03. 

Elhunyt Hollay Bertalan

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy Hollay Hercik Bertalan életműdíjas, Köztársasági Arany Érdemrendkereszttel kitüntetett előadóművész, magyarnóta-énekes 2011. március 11-én, életének 81 évében elhunyt.

Felejthetetlen hallottunktól 2011. április 4-én, 16 órakor a Szent Gellért –templomban (Bp. XI., Bartók Béla út 149.) veszünk végső búcsút a református egyház szertartása szerint. (A templomban lévő urnatemetőben csak egy szál virág elhelyezésére van lehetőség.)

 Hollay Bertalan 2008-ban nyilatkozott a Magyar Fórum hetilapnak. Ebből az interjúból közlünk most egy részletet a híres nótaénekesre emlékezve.

– Mikor határozta el, hogy színész lesz?

– Amikor Jávor Pált megláttam életemben először a mozivásznon. Tízéves lehettem ekkor. Az 1940-es évek elején hozták létre a községben a mozit, s én megnéztem az összes akkori magyar filmet. A mozigépész a sógorom volt, s ő megengedte, hogy a gépházból nézzem végig a filmeket. Így volt olyan film, amit már kívülről tudtam. Jávor volt a példaképem. Nem csak színészként, hanem magyarnóta-énekesként is.

– Egyik hanglemezén Magyari Imre dalai csendülnek fel. Jávor sokat nótázott a legendás prímással.

– A különbség az, hogy én az ifjú Magyari Imre dalait éneklem, míg a filmcsillag az apjáét. Idősebb Magyari több filmen is szerepel, ő kíséri Jávort mulatozásai közben. A prímás mindenütt jelen volt, ahol nagy cigányzenészmulatságot tartottak a Gellértben, az Astoriában, s még sorolhatnám. Fia kezdetben komolyzenét játszott, de beleszeretett édesapja műfajába.

– Hogyan került a Déryné Színházhoz?

– Igen, de ez egy különös történet volt. A próbaterem bejárati ajtajánál rengeteg színész várt meghallgatásra. Én nem, hanem elkísértem egyik barátomat, hogy beolvassam Haynau szerepét a Baradlay Jenőt elítélő jelenetben. A vége az lett, hogy barátomat nem vették fel akkor, de nekem azt mondta Ascher Oszkár: „Fiam, ott áll a titkárnőm, menj oda hozzá, s írd alá a szerződést”. Másnap már megkaptam a Móricz Zsigmond Pillangó c. kisregényéből írt csodálatos darab főszerepét, Darabos Jóskát. A Déryné Színház főleg vidéken tájolt, s elég széles repertoárt játszottunk. A Pillangó rendezője Gyökössy Zsolt volt, aki úgy szerette a darabot, hogy minden szavát, minden rezzenését a lelkembe véste. Olyan nagy sikerrel játszottuk, hogy a darab 114 előadást ért meg. Zalaszentgróton felvételt készített a Magyar Rádió. Közben észrevették, hogy géphiba miatt az első felvonás lemaradt a felvételről. Kérte a rendező, hogy mivel az előadás után megismételjük a lemaradt részt, maradjanak ott néhányan a közönség soraiból. Akkorra már az állóhelyek is megteltek emberekkel. Boldogság volt ott játszani. Majd két-három személyes darabok következtek és a nagy kihívás: Baradlay Jenő. Zenés vígjátékok, prózai darabok után megkaptam a Dankó Pista főszerepét. A rendező, Csongrádi Mária úgy engedett játszani, ahogy a lelkemnek tetszett. Kétszázötven előadást tartottunk ebből a darabból. A sok ének és tánc egyáltalán nem fárasztott engem, s alig vártam, hogy felmenjen a függöny. Ezért nem is bántam soha, hogy nagy fővárosi színházakban nem léphettem fel. Nagyon szerettem a falut, s küldetésként fogtam fel azt, hogy a vidék közönségének játsszak. Azért szeretett annyira a közönség, mert tudták, hogy falusi vagyok, s nem nézem le őket.

– A Dankó Pistában énekelt először?

– Nem, mert már a Pillangóban is két népdalt énekeltem. Eredetileg nem én kaptam volna a főszerepet. Azért is kedveltem ezt a darabot, mert példaképemnek ez volt a legcsodálatosabb szerepe. 1978 óta vagyok szabadfoglalkozású művész, akkor még nem hagytam el teljesen a teátrumot, hiszen rám bízták a műsorok szervezését. Ezzel együtt a magyarnótaesteket is megszerveztem. Bécsbe is meghívtak minket miután Ausztriában is bemutattuk a Dankó Pistát.

– Amikor elkezdett énekelni, akkor is főleg az idősebbeket és vidékieket érdekelte a magyar nóta?

– Akkoriban ez nem volt jellemző. Minden nótaműsorból helyenként két előadást kellett szervezni. Délután a fiataloknak, s este az idősebbeknek. Ez még a ’70-es években történt. Majd a rock- és a popzene bűvkörébe került az ifjúság, de úgy, hogy nem ismerik a magyar nótát. A magyar zenei kultúránk több évszázados múltra tekinthet vissza. A magyar nóta is a magyar nemzet egyik legtisztább kincse, mert a legőszintébb hangon szól a magyar ember öröméről és bánatáról, a szerelemről és az elmúlásról. A dalnak mindenkor közösségmegtartó ereje volt, és van ma is. Ha elhanyagoljuk, egész kultúránk, nemzeti sajátosságaink kerülnek veszélybe, ha felkaroljuk, akkor nem idegen, hanem magyar dallal, nótával, verssel formáljuk a magyar fiatalok ízlését.

 

M.A.