2011.04.08.
Döbröcömbe nyomtatá Mihály Török
1563.
Károlyi Gáspár a gönci
prédikátor
Nagyon keveset
tudunk Károlyi Gáspárról, a gönci prédikátorról. Annyit
igen, hogy ő fordította le a teljes bibliát magyar nyelvre, ő
ültette át az ószövetség és az újszövetség iratait a nép
számára is érthető nyelvezetre. Ez sem egészen így volt,
mert a biblia könyveit öten vagy hatan – prédikátorok –
egymás között felosztották, majd ki-ki a maga fejezetét
lefordította, ezeket Károlyi Gáspár kézbe vette, átfésülte,
javította, az egyes fejezetek elé összefoglalót írt, majd aztán
Vizsolyban a teljes fordítást a nyomdába küldték.
Károlyi Gáspár
a kicsi, mérges öregúr, a nagytudású prédikátor nem is Károlyi
Gáspár volt, hanem Radics Gáspárnak nevezték. Nagykárolyiban
született mezővárosi polgár családból, valamikor 1530 táján,
majd később szülőhelyéről Caroliusnak írta magát. E név
korabeli kiejtése Károlyi volt, ezért használják a későbbi
utódok ezt a névalakot, nem pedig a bibliakiadások címlapján
rögződött „Károlit”.
Feltehetőleg
otthon, a város iskolájában kezdte tanulását, majd tehetsége
bizonyítékaként 1549-ben Brassóban tűnt fel, beiratkozván az
ottani híres iskola magasabb tagozatára. Ezután hét évvel,
1556. március 11-én már a wittenbergi egyetem anyakönyvébe írták
be a nevét. Luther s annak humanista műveltségű társa
Melanchton egyetemén ekkortájt ugrásszerűen megnövekedett a
magyar nemzetiségű hallgatók száma, annyira, hogy éppen az előző
évben, 1555-ben alapították meg társaságukat, a magyar Bursát,
vagy más néven Coetust. S noha ekkor még szervezetileg nem vált
el egymástól Magyarországon a lutheri és a helvét egyház, érdekes
módon a Bursa első öt évében éppen a svájci teológusok
nyomdokain haladó egyház később vezető személyiségei gyűltek
Wittenbergbe össze: Thury Farkas Pál, Ceglédi Ferenc, Hevesi
Mihály, Szegedi Gergely, Mélius Péter, Szikszai Fabricius Balázs
és Károlyi Gáspár. Ők lettek az első nemzedék, amely nem
kis küzdelmek árán megszervezte a rajta is túllépő Szentháromság-tagadók,
antitrinitáriusok térhódítása ellenében, és megvédte a későbbi
református egyházat a Tiszántúlon és a Tiszán innen az
1560-as években. Közülük hárman értek meg igen magas kort,
Ceglédi, Hevesi és Károlyi, de csak Károlyinak sikerült az,
hogy beteljesítve az egész magyarországi reformáció művét,
kiadhassa a teljes magyar bibliát.
Ez csak később következik
be, előtte a mi prédikátorunk, Károlyi Gáspár rengeteget írt,
például a Két könyvet. A most ismertetendő: Károlyi Gáspár,
A gönci prédikátor című könyvben ezt a Két könyvet ismerjük
meg. Prédikációk ezek és elmélkedések. Az egyik Izrael történetének
istenhitét és istentagadását elemzi, a másik a világ vége
ügyével foglalkozik.
A két könyv a
reformáció és ezen belül a magyar reformáció történelemszemléletének
első prózai összefoglalása, s mint ilyen, nem jelentéktelen
helyet foglal el a magyar irodalom és eszmetörténetben. Műfaja
mégsem értekezés (a második könyv hajlik csak arrafelé), inkább
a prédikációhoz hasonlít, s elsődleges célja, hogy az olvasót
megtérésre, bűnbánatra buzdítsa. Az első könyv végén az
imádságok még jobban aláhúzzák ezt a formai hasonlóságot,
mely egyébként a kor hazai tudati állapotára is rámutat: a történelem
és a történelemszemlélet a „teológia szolgálóleánya”.
Irodalmi szempontból ugyancsak figyelemre méltó a Két könyv,
elsősorban azért, mert szövegének többségét bibliai idézetek
alkotják. A legszebb helyeken ezek az idézetek, amelyek sokkal
magyarosabbak és kötetlenebbek, mint majd a vizsolyi biblia szövege
lesz, egybeolvadnak a Károlyi által fogalmazott mondatokkal,
mintegy megemelve azok stílusát. Valóságos bibliafordítási
előgyakorlat az egész könyv, előrevetíti a majd 25 év múlva
elkészülő nagy munkát.
Szabó András nevű
úr méltatja így Károlyi Gáspár tevékenységét, munkáját
és személyiségét. Gönc és Vizsoly. Manapság e két kicsiny
falu valamikor a török hódoltság idején a protestáns magyar
szellemi élet központja volt.
Akadékoskodással
is természetesen szembe kellett néznie Károlyi Gáspárnak,
akiről manapság jószerivel csak annyit tudunk, hogy róla
nevezték el Budapesten a református teológiát és az első
magyar nyelvű fordítású bibliát.
Mondom, kis mérges
öregúr volt Károlyi Gáspár. E könyvben olvasunk egy
feljelentő szöveget. Azt hiszem Tállyán valakik egy kertből
almát loptak. Károlyi Gáspár követelte az almatolvajok megbüntetését.
Erre az illetékesek nem voltak hajlandók. Nem maradt rest a gönci
prédikátor, és a faluban egy álló hónapon keresztül nem
szolgáltatták ki a szentségeket, nem kereszteltek, de nem is prédikáltak
a prédikátorok. Na emiatt született a feljelentés. De ez csak
egy köznapi história Károlyi Gáspár, a gönci prédikátor életéből.
Nézzük a lényeget, a Két könyvet.
A jó Isten adta a
kezembe ezt az olvasmányt pontosan most, a nagyböjt idején,
mert a Két könyv elmélyülésre készteti az embert. Elmélyülésre
bűnbánat ügyében és a hit ügyében. Alapos, különösen szép
munka ez a Két könyv. Hadd idézzek rögtön a könyv első
lapjairól.
„Írtam mostan
az több szorgalmatosságim között két kis könyvecskét.
Egyiket arrul, micsoda legyen országoknak és királyoknak jószerencséjeknek,
vagy gonosz szerencséjeknek oka, amelyből az ember eszébe
veheti az Magyarországnak is szerencsétlenségének okát. Másikat
írtam arrul, micsoda jegyekből esmeri meg ember, hogy az
Istennek ítéleti felette igen közel vagyon. Mindaz kettőt azért
írtam, hogy az népet inteném penitenciára, azaz életének
jobbítására, mert mind ez mi országunknak romlása, mind penig
az Istennek ítéletinek közel való volta int minket vigyázatra.”
És elmerülünk
akkor mindezek után Izrael történetében. De miközben a 6000
éves nép történetét megismerjük, rájövünk ara, hogy a
szerző, Károlyi Gáspár folyton-folyvást Magyarországra
gondol. Magyarországra, melyet három részre szaggatott a történelem,
illetve nem is a történelem, hanem a magyarság bűne. Büntetésül
jutott nekünk osztályrészül mindenfajta szörnyűség és
pusztulás. És ha olvassuk a könyvet, rögtön az elmúlt magyar
száz évre gondolunk, Trianonra, a második világháborúra, az
azt követő korszakra, az Isten-tagadásra, templomok rombolására,
papok gyilkolására, és a nép kifosztására. Igen, gondolunk
az elmúlt 20 évre, amikor is istenfélelem helyett az
istentelenség uralkodott el az ország vezetésében, a szolgálat
helyett a tolvajlás és a hazudozás ülte torát. Mert erre kell
gondolnunk, miként Izrael történetére, ahol sok furcsaság történt
abban az időben, mert Mózes kihozta népet Egyiptomból, de a nép
bálványimádóvá vált, bűnben élt és megtagadta Istenét,
meg a vele kötött szövetséget.
Azt mondja Károlyi
Gáspár:
„A jótanácsosok
igen használnak az országnak, kiváltképpen, ha az tanácsosok
istenfélők. Mint Egyiptomban az fáraó tanácsosa az József,
Saul királyé az Sámuel, Dávidé az Nátán, Joás királyé az
jámbor Jojádá pap, Nabukodonozoré és Cirusé az Dániel, ki
ifjúságában vitette vala Babilóniába. Azért erre is gondja
legyen az királynak, kiváltképpen ha az király ifjú, hogy
istenfélő tanácsosokat tartson. A tanácsosok pedig ne legyenek
ifjak, hanem vénemberek, kik sokat láttak, hallottak, olvastak,
sok dolgokban forgottak, és sok dolgokban kísértést vöttek.
Mert az királ gyakorta szinte olyan kárt vall az ifjú tanácsával,
mint az Roboám, ki mikor a vénemberek tanácsát nem fogadta
volna, kik azt hagyják vala tanácsul, hogy az községhez
kegyelmes legyen, hanem az ifjak tanácsát vötte volna be, kik
azt mondják vala, hogy semmit ne kedvezzen, hanem ha Salamon
ostorral ostorozza őket, ő skorpióval marassa. Az község
meghasonlék, kettészakada az ország, csak két nemzetség
marada Roboámmal, az több sokaság választva más királyt az
Jeroboámot.”
Érdekes, hogy
ezeknél a soroknál Károlyi Gáspár Ézsaiásra, Máté evangélistára,
Plutarkhoszra és Szent Pálra hivatkozva. A prédikátor az összes
hiteles forrást összegyűjti, mondandójának alátámasztására.
Azt mondja írásában Károlyi:
„Hitekkel is nem
kell játszaniok, mert az Istennek második és nyolcadik
parancsolatja ellen vétkeznek, amelyekben azt mondja az Isten:
Istennek nevét hiába ne vegyed, hamis tanú ne légy, és az
ilyeneknek magzatjok szerencsés ez világon nem leszen. Miképpen
Pausanias mondja, hogy az macedóniai Fülöp király fia azért
estek sok nyomorúságba és szerencsétlenségbe, mert az atyjok
állhatatlan volt fogadásában, ígéretiben és esküvésében.”
És vétettek másféleképpen
is a zsidók Istene ellen. Megírja Károlyi Gáspár:
„Az zsidóknak
penig birodalmok vagy fejedelemségek három rendben volt Mózestől
fogva az Babilónia beli fogságig.
Az első volt Mózestől
fogva az Saul királnak birodalmáig. Az másik volt Saultól
fogva Citkijjáig. Az harmadik volt Jeroboámtul fogva Hóséa királig.
Az két első rendbéli fejedelmek szerencséjekről és szerencsétlenségekről,
mind penig ő idejekben az ország békességben vagy háborúságban
volt, szóltunk. Mostan immár szólunk az harmadik rendről, azaz
Izrael birodalmának királirul, amelyből jobban megtetszik, hogy
nem mint az felső példákból, hogy az Isten az országot és az
királokat az bálványimádásért megrontja és elveszti.
Jeroboám volt az
első királ Izraelben. Ez ada okot nagy bálványimádásra, mert
öntete két barom képet, hogy Izrael azt imádná. Az egyiket
felemelteté Bétel nevű városban, az másikat Dán nevű városban.
Megátkozá az próféta az bálvány oltárát, de semmit azzal
nem gondolá az királ.”
Bizony bizony, Bétel
és Dán, a bűnös városok. A katolikusoknál – ezt nem Károlyi
Gáspár mondja, hanem a könyv ismertető szerzője – a
nagyheti liturgia egyik legszívbemarkolóbb része a Jeremiás próféta
siralmai. Nagyhét csütörtökén, pénteken és szombaton a kora
reggeli órákban a pap és a kántor meg a hívek felváltva éneklik
Jeremiás próféta siralmait, zokogását és figyelmeztetéseit.
Szívbemarkoló az egész liturgia. S mindig visszatér a
gondolat, „Jeruzsálem, Jeruzsálem, te megölöd a prófétákat”.
Mint ahogyan meg is ölték.
Azt írja az öreg
prédikátor, a gönci lelkész:
„Az Istennek
nagy kegyelmessége volt ez az zsidó nemzetséghez, hogy minden
időben adott nékijek prófétákat, mint az Sámuelt, Nátánt,
Ézsaiást, Jeremiást, Illést, Elizeust, kik által szintelen hívta
őket penitenciára és az szövetség mellé, melyet Isten velök
tött vala, de az népnek viszontag nagy hálaadatlansága volt
ez, hogy nem hallgatták az prófétáknak szavokat, nem böcsöllötték
őket, hanem inkább csúfolták, meg is ölték.
…Bocsát vala az
Isten minden nap prófétákat, kik által inti vala
szorgalmatosan. De ők megcsúfolták az Istennek beszédét, és
az ő prófétáik azért az Istennek haragja felgerjedt rájok.”
A nagy reformata
prédikátor sokat szólt a bálványimádásról.
„De az Szentírás
emlékezik több nagy vétekről is, melyek között igen
nevezetes az kegyetlenség és az telhetetlenség. Az írás az
Manesséról azt mondja, hogy ártatlan vért felette sokat
ontott, mígnem megtelnék Jeruzsálem mindig torkig.”
De a bűn és a büntetés
együtt jár. A zsoltárok könyvéből tudjuk:
„Az Isten megőrzi
az jövevényeket az árvát és az özvegyet hozzáfogadja az
hitetlenekét utokat elveszti. Továbbá az próféták az zsidóknak
veszedelmeknek okai között nevezik a kevélységet is. Azért
mondja Ézsaiás: az kevélyeknek szemek megaláztatnak, s az férfiaknak
magasságok meggyaláztatik, az Istennek bosszúálló napja
vagyon minden kevélyeken és felfuvalkodott embereken és
megrontatnak. Így szól az próféta az jeruzsálemi asszonyállatoknak
az kevélységekről. Mivelhogy az Sionnak lányai felfuvalkodtak,
és felemelt nyakkal és szemmel járnak, és nagy kevélyen lépnek,
annak okáért az Isten megkopasztja az Sion leányainak fejeiket,
elveszi az Isten az ő ékességeket, szép szárnyokat,
kapcsokat, aranyláncokat, kösöntyűket, aranypereceket, szép
gyűrőket, főkötőket, fátyolokat, drágaköveket, inneplő
ruhákat, pézsmájokat, és leszen az jó illat helyébe büdösség,
és az szép ragyogó hajáért kopaszság, és az szép ingért
fekete cilicium, és az szép ifjak szablya miá vesznek.”
Hát így az ószövetség
maga írta meg ezt mind, és ennek nyomait ma is látjuk a zsidó
hitvilágban, az ortodoxiában, meg szerte széjjel a szétszóratásban.
Károlyi Gáspár
másik könyve a nagy kérdést tárgyalja. Az ószövetség idején
a feltámadás felől különbözőféleképpen vélekedtek.
„De az testnek
feltámadása felől eleitől fogva csuda vélekedések voltanak.
Mert voltak olyak, kik azt mondták, hogy semmi feltámadás
nincsen, hanem az emberek mint az oktalan állatok elvesznek, mind
testestől lelkestől. Ilyenek voltak az epikureusok, az szaddúceusok,
és sztoikusok, kikről Szent Lukács emlékezik. Némelyek azt
mondták, hogy vagyon feltámadás, de lelki, mely immár megölött,
akkor tudniillik, amikor az bűnből feltámadtunk. Ilyenek voltak
az Hümenaiosz és Filétosz, akikről az Szent Pál emlékezik. Némelyek
azt mondták, hogy az lélek megmarad, ez halálnak utána, de az
test soha fel nem támad. Voltak olyanok, akik azt mondták, hogy
az lélek az testtel együtt meghal, de az testtel együtt esmét
feltámada. Ezek közül az kik azt mondották, hogy nincsen feltámadás,
az Istennek ítéleteit is tagadták, mert az ki tagadja az feltámadást,
tagadja az ítéletit is.”
Nagy viták
folytak ebben az időben – nem az ószövetség, hanem az újszövetség
idején – a feltámadás lényegéről. Itt van mindjárt a jobb
lator példája. Néki a keresztfán azt mondta Jézus: bizony
mondom nekem, még ma velem leszel a paradicsomban. Ez nem egészen
így lehetett, elmélkednek korabeli őseink, hisz Jézust is, meg
a latrokat is eltemették, tehát a test a földben nyugodott, a lélek
meg vagy a mennyországba szállt, vagy a pokolba, mint ahogy oda
kerülhetett a bal lator lelke is.
Harcos hitvalló
volt Károlyi Gáspár. Ismét Magyarországról beszél.
„Ugyanis amikor
már csaknem az egész királyságban hosszú küzdelmek árán
megerősödött a legszebb egyetértés a keresztény vallás
minden hittételéről, a sátán megirigyelvén Krisztustól és
egyházától ezt a boldogságot, újra élesztette a pokolból az
állatok igen jól ismert istentelen és gonosz Blandrata által
Arius, Sabellius, Photinus, és mások vélekedéseit, mert ez az
ember már ezer formára változtatta magát. Csatlakozott hozzá
néhány hagymázas és szédelgő lélek, elsősorban pedig Dávid
Ferenc, a kolozsvári egyház első papja, királyi prédikátor,
aki nem annyira tanult, mint inkább merészecske. Néhányszor
ugyan már megcáfoltattak és teljesen megszégyenültek, mégsem
hagyják abba a káromlást, mert a fejedelem inkább akarja tűrni
az egyház, mint saját testi egészségen kárvallását.
Krisztusnak és a Szentléleknek istenségét tagadják és cáfolják;
csak azért tartják Krisztust istennek, mert a Szentlélektől
fogantatott, nem mérték szerint kapta az adományokat, s mert az
isteni ígéretek benne és általa teljesedtek be. Ezen kívül
azt tanítják, hogy Krisztusnak az feltámadáskor meg kell aláznia
magát, hogy olyan legyen, mint egy a kiválasztottak közül. S
ezek bizony Magyarország belsőbb részei tudniillik Erdélyben tárgyalják.”
Igen, az
antitrinitárusok, az unitáriusok Erdélyben terjeszkedtek. Dávid
Ferenc egyházat alapított, s időközben Magyarországon is a két
egyház, a helvét hitű, tehát Kálvin hitű egyház külön
ment a Luther hitűtől. És tovább terjengett a reformáció Közép-
és Kelet-Európában, Dávid Ferenc sem úszta meg. Erdélyben
ellene tört egy Mathiász Vehe Grilius nevű hitújító. Ő Dávid
Ferenc hittételével sem elégedett meg. Ment tovább az útján,
és a források szerint egészen Ukrajnáig terjesztette az ő
hittételeit, majd Mathiász Vehe Grilius eltűnt a történelemben.
Ő már nem alapított új protestáns egyházat.
Károlyi Gáspár
gönci prédikátor emlékei ott Gönc és Vizsoly tájékán
fellelhetők, szobra is van. Bibliájából 50 vagy 60 darab
maradt meg a világon, ebből több mint 10 Magyarországon lelhető
fel. Legutoljára éppen a vizsolyi templomban kiállított Károlyi
bibliát lopták el, mert nagy az értéke. Szerencsére a szent
irat megkerült.
Ha tehetik,
lapozzanak bele Károlyi Gáspár, a gönci prédikátor elmélkedéseibe.
(Károlyi Gáspár a gönci prédikátor, kiadta a Magvető
Kiadó 1984-ben.)
Győri Béla
|