2011.04.08.
Két
délután – Smocekiáda
(Főnix Színházi Műhely)
A
hatvanas éveket tartják a cseh színház aranykorának. Az
1932-ben, Prágában született rendező és drámaíró Ladislav
Smocek ennek az időszaknak legalább olyan jelentős személyisége,
mint Vaclav Havel, a későbbi köztársasági elnök. Smocek alapította
Prága belvárosában, 1965-ben a Cinoherny Klub nevű játszóhelyet,
amivel újfajta színházi megközelítésmódot honosított meg.
Itt nem a látványos színpadi képekre helyezik a hangsúlyt,
hanem a színészi játékra, így ezzel a színész és a rendező
közös alkotómunkáját erősítik, valamint eltérnek a kor
hagyományaitól és erkölcsi elvárásaitól. Smocek
nevezetesebb művei: A piknik, Útvesztő, A kozmikus tavasz,
Egyik reggel. Számtalan díjjal tüntették ki, 2004-ben kapta
meg a Karel Capek-díjat, amit a Nemzetközi PEN Klub Cseh Központja
adományozott neki. Smocek nem tartozik a divatos szerzők közé,
a Dr. Burke különös délutánját legutóbb a Katona József Színház
művészeiből összeállt társulat adta elő 2005 júliusában,
a Károlyi Palota kertjében, a Labirintust pedig most, 2011. március
18-án játszották a Főnix Színházi Műhelynek otthont nyújtó
R. S. 9. Színházban.
A
Dr. Burke különös délutánja című darabot Smocek rendezésében,
1965-ban játszották először a Cinoherny Klubban, és közel
negyven évet kellett várni, hogy a magyar közönség megismerje
ezt a fanyar humorú úgynevezett kendőzött komédiát. A
javakorabeli Outechova asszony majdnem kiugrik a bőréből,
ugyanis végre férjhez adja öregecske, rút, negyvenéves lányát,
Svatavát egy mészároshoz Ez a jóember azért nem veszi észre
a lány hiányosságait, mert olyan kancsal, hogy az orráig sem lát.
Az aranykezű, fimon buktákat sütő asszonyság eme örömteli
esemény miatt felmond albérlőjének, dr. Burkénak, akit nagyon
rosszul érint ez a hír. Emiatt mindenféle zavarba ejtő ötleteket
gyárt: rá akarja beszélni ifjú, ügybuzgó tanítványát,
Tichy kollégát, hogy ő vegye el az – amúgy percről-percre
fiatalabb, de mégiscsak igen randa – kisasszonyt, a bandzsa vőlegényt
meg éppenséggel le akarja beszélni a frigyről, az anyósjelöltnek
meg az arának az elsietett, rossz házasság negatív hatásairól
szónokol. Hogy, hogy nem, dr. Burke addig-addig mesterkedik, míg
a szörnyű lehetőségek hatására szép sorjában az összes áldozat
elalél, és hatalmas ruhásszekrényébe mindnyájukat begyömöszöli.
Azt hiszi, meghaltak, ezért menekülőre fogja a dolgot. Végül
„feltámadnak”, de addigra a fondorlatos, a kilakoltatás rémétől
beijedt doktor már hetedhét országon túl van. Dr. Burkét Pásztor
Zsolt alakítja. Egy diktátort, egy nagy manipulátort állít a
nézők elé, akit úgy ismernek, mint a tenyerünket. Olyan
embert mintáz meg, aki mindenkit csak kihasznál, átver, mert
csak a maga érdekeit nézi. A lakástulajdonos fehérnépet
Hartai Laura igencsak nagyszerűen, a szerephez illő alázatossággal
játssza. A csúf leányzót az igen mutatós színésznő, Zernovácz
Erzsébet formálja meg. Ilyenkor lepődünk meg, hogy maszkírozással
mi minden érhető el. A valamiféle hátsó szándékkal dr.
Burke körül sündörgő ifjoncot Baku György viszi színre, a
bumfordi vőlegényt, az ösbuta hentest Tarr György jeleníti
meg.
A
Labirintust is 1965-ben vitték színre először Prágában, a
Cinoherny Klubban, és ezt is Smocek rendezte. Igen beszédes alcíme
van: Interjúkísérlet a bejáratnál. A késő délutáni órákban
érkezik a szórakoztató parkbeli Labirintus bejáratához a
kalapos férfi. Nem akar bemenni, csak érdeklődik. Leginkább az
a gondolat foglalkoztatja: hol van a labirintus kijárata? Egyáltalában:
létezik kijárat? Csak be lehet menni, ki meg nem? Ha viszont
nincs kijárat, akkor a bejáraton is ki lehet és szabad jönni?
Zavarba ejtő kérdéseket tesz fel a dolgát serényen végző
jegyárusnak, aki először jóindulatúan, mint ahogyan az éretlen
gyerekeknek szokás válaszolgatni, úgy felelget. De a kalapos úr
nem tágít, a ’hol van a kijárat?’ kérdésétől a jegyszedő
egyre ingerültebbé válik. Az is kiderül, valami nincs rendben
a Labirintusban, a csontvázzá aszott emberek ott bolyonganak
bent, időnként ki akarnak sétálni, de a portás visszakergeti
őket. Végül a jegyárus elunja a hepciáskodó vendég kérdésözönét,
és belöki az útvesztőbe. A Labirintus mélyebb tartalmakat
hordoz magában, a széksorokban ülők elmerenghetnek ilyen
feltevéseken, hogy a saját labirintusába mindenkinek könnyebb
belépni, mint onnan kijönni; ha önként megy be, nem biztos,
hogy kiszabadulhat. A két főszerepet, a bejáróőrt Tarr György,
a kalapos férfiút Gránicz Lajos kifogástalanul alakítja, a többiek
– Hartai Laura, Baku György, Árpád Andrea, Bakos Panna –
csak egy-két mondat erejéig vesznek részt a játékban.
A
társulat tudásának legjavát nyújtja, ezért is ennyire magas
színvonalú ez a Sződy Szilárd rendezte produkció. Egyik mű
sem terheli meg súlyos társadalmi mondanivalóval, nehéz
politikai tartalmakkal a publikum lelkét, éppen csak annyival,
hogy elcsemegézhessenek egyiken-másikon. Igényes és nemes szórakozás
az, amit a Dr. Burke különös délutánja és a Labirintus című
vígjáték megtekintése okoz. Mindenki felszabadultan, harsányan
nevet, mert a Főnix Színházi Műhely önmagához és a „Tűzzel
játszunk!” hitvallásához illő, méltó darab megszületését
segítette elő.
Dr. Petővári
Ágnes
|