2011.04.15.
„Az utolsó nyáron”
András Ferenc filmrendező
emlékezik Csengey Dénesre
András
Ferenc rendezőt munkakapcsolat és barátság is fűzte Csengey Déneshez,
akivel közösen írták Az utolsó nyáron című film forgatókönyvét.
A cselekmény 1989-ben játszódik és olyan értelmiségiekről
szól, akik tanácstalanok a küszöbön
álló magyarországi változásokkal szemben. Mindannyian
a nyolcvanas években kialakított és biztosnak hitt egzisztenciájuk
tudatában élnek. Egyik társuk, Horváth Imre tűnik a
legzavarodottabbnak, legjobb barátja lánya iránti szerelme és
leendő politikai szerepvállalása miatt. A balatonvidéki nyaralójában
rendezett születésnapi ünnepség drámai módon készteti
szembenézésre tetteik következményeivel a „nagy generáció”
jelenlévő tagjait, mindenekelőtt a főhőst, aki a hajnali
percekben tudja meg, hogy a barátja lánya gyereket vár tőle.
– Hogyan került kapcsolatba Csengey Dénessel?
–
Bereményi Géza mutatta be egy reggel a lakásukon, ahol A nagy
generáció című film forgatókönyvét írtuk – válaszolta
András Ferenc. – Csengey Dénes egy könyvet tartott a
kezében, melynek az volt a címe: „..és mi most itt
vagyunk”. Ebben Bereményiről és Cseh Tamásról írt. Akkor még
nem volt időm elolvasni az egészet, csak néhány részletet, de
az is nagyon megfogott. Dénes egész délelőtt velünk maradt,
hosszasan beszélgettünk, rendkívül rokonszenvesnek tűnt a
gondolkozása. Tudta, hogy ki vagyok, látta a filmjeimet. Azt
tervezte, hogy kisregény ír egy páncélos fiúról, akinek kötelező
volt részt vennie 1968 augusztusában Csehszlovákia lerohanásában.
Akkor már volt egy darabja, A cella, ami ment a színházban.
Innentől kezdve rendszeresen találkoztunk, amikor Dénes a fővárosba
jött.
– Miként született ebből az ismeretségből
Az utolsó nyáron című film?
–
Barátok lettünk. Sok nyarat töltöttünk el együtt Kővágóörsön,
néha közösen ünnepeltük a húsvétot vagy a karácsonyt. Dénesről
hamar kiderült, hogy sokkal aktívabban politizál, mint mi,
nemcsak művei révén kíván véleményt alkotni, hanem hajlandó
aktív szerepet vállalni a közéletben. Szoros kapcsolatot
tartott fenn politikusokkal, akikre meghatározó szerep várt
1990-től. Mikor a Vadon című filmemet forgattam, ebben
elhangzott egy dal, melynek ő írta a szövegét és Cseh Tamás
a zenéjét. Ennek a dalnak olyan hatása volt, mint egy új
Kossuth-nótának, arról szólt, hogy elkerülhetetlenek a változások,
olyasmire van szükség, ami gyökeresen új és merőben más,
mint a régi. Mind a ketten szerepeltek is a filmben. Ezután következett
Monor, majd Lakitelek, és megalakult az MDF. Az új párt létrejötte
után Dénes sokkal erősebben kezdett kötődni a politikához,
mint az irodalomhoz. Több kísérlet után végre sikerült közösen
filmet készítenünk. Úgy gondolom, hogy Az utolsó nyáron az
egyetlen olyan film, amely a rendszerváltás pillanatában játszódik
és politizál is. A „nagy generáció” egy másik vetülete
azokról mesél, akik anyagilag vitték valamire a hatvanas évek
végétől kezdve. A főszereplő, Horváth Imre abszolút alakmása
Csengey Dénesnek, lényegében önmagát írta meg ebben a
szerepben, amelyet Cserhalmi György remekül játszott el. Nem
egy az egyben, de sok mindent bevallott önmagáról és arról
ellentmondásos helyzetről, melybe a politikai szerepvállalása,
illetve a magánéleti helyzete miatt került.
– Mikor értesült a haláláról?
–
Azt szerettem volna, ha együtt nézzük meg a filmet vágás után,
de hiába próbáltam őt utolérni három napig, pedig mindenütt
kerestem a lakásától kezdve a „fehér házig”. Amikor
elkezdtem nézni kazettán a film legvégső változatát, éppen
annál a résznél, mikor kiírták Csengey Dénes nevét, megszólalt
odahaza a telefonom. Soproni Ági színésznő hívott fel, tőle
tudtam meg, hogy a Magyar Rádióban bemondták: Csengey Dénes
halott. Nagyon megrendített a hír. Elkezdtem telefonálni, de
senki sem tudta vagy nem akarta megmondani, hogy valójában mi történt
vele. Számomra Dénes halálának volt egy eléggé furcsa előzménye.
A taxisblokád után egy téli este Kővágóőrsről készültem
elmenni valahová, de olyan irgalmatlan köd volt, hogy vissza
kellett fordulnom. Ahogy visszafordultam, úgy láttam, mintha egy
imbolygó, szentjánosbogárszerű dolog volna előttem az úton.
Megálltam, kiszálltam, akkor láttam, hogy Dénes állt ott, a
szokásos módon, panyókára vetett farmerkabátjában, cigarettával
a kezében. Rám várt. Leültünk a konyhánkban és beszélgetni
kezdtünk. Hihetetlenül szomorúnak és rosszkedvűnek tűnt,
hajnalig vigasztaltam. Közben egyfolytában az az érzésem volt,
hogy valami nagy baj van készülőfélben. A parlamenti munka
rengeteg terhet rótt rá, emellett voltak magánéleti gondjai
is: szerelmes lett, elvált a feleségétől, de a két kisfiától
sehogy sem tudott elszakadni.
– Milyennek látja a költőt, ha
visszagondol rá?
–
Ugyanolyannak, mint régen. Egy farmerruhás garabonciásnak,
akinek hihetetlen tűz lobogott a szemében, főként kezdetben,
amikor még úgy tűnt, hogy tényleg lesz rendszerváltás. A
kislányom tudta, hogy Dénes költő és meg is kérdezte tőle,
amikor találkoztak, „biztos, hogy nem te vagy Petőfi?”
Hasonló természetű emberek lehettek, mind a ketten korán és
tragikus módon hagytak itt bennünket, mérhetetlen fájdalmat
okozva azoknak, akik közel álltak hozzájuk.
B. L.
|