2011.04.15.
Pozsgai Zsolt: Szeretlek, Faust
(Pinceszínház)
Mindszenty József születésének
évfordulójára
Pozsgai Zsoltnak
ezt a darabját a Tatabányai Jászai Mari Színházban 1996 októberében
mutatták be. Azóta is országszerte látható-hallható,
2010-ben még játékfilmet is forgattak belőle. Most, 2011. március
29-én, Mindszenty József 119. születésnapján a pukkadásig
megtelt budapesti Pinceszínházban játszották újra. Pozsgai
Zsolt ennek a darabjának a középpontjába Mindszenty József bíborost,
esztergomi érseket, a mártírsorsú igaz magyar főpásztort és
filmgyártásunk egyik legismertebb színészét, a hódító és
elbűvölő mosolyú Jávor Pált állítja.
Pozsgai drámája nem dokumentumjáték, nem az az elsődleges
célja, hogy percről percre pontosan nyomon kövesse a hercegprímás
életét, hanem olyan színmű, ami nekünk, rólunk és hozzánk
szól, tükröt tart elénk, amiben közelmúltunkon keresztül
megláthatjuk magunkat, mai életünket. Szembesülünk a népünket
ötven évig sanyargató, pusztító erőkkel, hatalmakkal. Láthatjuk
a minden korban megtalálható jellemhibákat, gyarlóságokat: a
meghunyászkodást, a félelemből vagy szolgalelkűségből,
esetleg primitív meggyőződésből eredő megalázkodást. Szemlélhetjük
azokat a bármilyen aljasságra kapható pribékeket, akik különböző,
de mégis egy tőről fakadó világboldogító eszméknek – a
fasizmusnak és a kommunizmusnak – torz képviselői. Tanúi
lehetünk a nyilasok túlkapásainak, a szovjet „felszabadítók”
kíméletlenségének, asszonyaink, lányaink tömeges
megbecstelenítésének, a papok üldözésének, a Rákosi Mátyás-féle
terror brutalitásának, a Krisztusba vetett hit magánüggyé süllyesztésének.
Borzongva nézhetjük az ÁVÓ középkori kínzásokat fölülmúló
vallatási módszereit, az ördögi tervek balekmagyarok általi végrehajtását.
A
dráma több idősíkon keresztül ábrázolja Mindszenty életének
fontosabb állomásait. Az első és az utolsó jelenetben a
sopronkőhidai fegyházban találkozik egymással az akkor még
veszprémi püspök
és a szintén fogoly Jávor Pál. Kettejük sajátságos
kapcsolatára épül a mű, a színész víziókra előrevetítve
mutatja be a papnak eljövendő életét. A Szeretlek Faust annak,
aki az 1944-től 1975-ig tartó éveket ismeri, minden mondatával
az igazat nyújtja. Fájón köszönnek vissza bizonyos események,
mint például a letartóztatások, a hamis vádak fölsorolásai,
a koncepciós perek, az állami iskolák államosítása, a
tsz-szervezések, a padláslesöprések. Kiemelt szerepet kap
Mindszenty letartóztatásának mikéntje is: 1948 karácsonyának
másnapján az ÁVÓ édesanyja szemeláttára az érseki palotában
fogta el őt. Rákosi Mátyás és Péter Gábor ezzel azt üzente
a magyaroknak: ha a római katolikus anyaszentegyház bíborosával,
a főpásztorukkal ilyen könnyen elbánhatnak, és úgy
kezelhetik, mint valami közönséges bűnözőt, akkor az egyszerű
emberekkel bármit megtehetnek. A kor jeles személyei is feltűnnek
a darabban, köztük Szekfű Gyula, Kodály Zoltán, Tildy Zoltán,
Hóman Bálint, Zakar András, Szőke János. Aki viszont nem jártas
ebben a zsarnoki időszakban, annak minden momentuma korhű képet
ad, ugyanis felidézi a rettegés atmoszféráját, a csengőfrász
korhangulatát.
Ez
a dráma nem habkönnyű, kellemes kikapacsolódást jelentő mű.
Elejétől a végéig oda kell figyelni! Mert a félmúlt homályából
kibukó történetek, előjövő emberek bizony igénybe veszik és
megjáratják a széksorokban ülők agysejtjeit. Olcsó, napi
politikai utalások sincsenek benne, arról igazán nem tehet,
hogy egynémely hatvan évvel ezelőtti esemény annyira hasonlít
napjaink számos fejleményéhez. Ezt a hosszú, több, mint kétórás
darabot mindössze hat színész adja elő. Játékukat az őszinteség,
a dinamizmus, a dráma igazságába, mondanivalójába, üzenetébe
vetett feltétel nélküli hit és belülről fakadó meggyőződés
hatja át. Lux Ádám alakítja Mindszentyt. A kemény, a népéért
aggódó főpap mellett a szenvedésektől gyötört, de meg nem tört
embert állítja elénk. Nyelvünket legszebben beszélő színészeink
egyike, Kautzky Armand nem csupán Jávor Pált személyesíti
meg, hanem több szerepet is megformál. Mindegyikben más és más
tud lenni, különböző színt, jellemet kölcsönöz a figuráknak.
Ifj. Jászai László viszi színre a negatív hősöket, a főgonoszokat,
azaz Szálasit, Rákosit és Péter Gábort. Kevés külsőséggel,
de szuggesztív erővel adja vissza ezeknek a szörnyetegeknek az
esetlenségét, bűnös cinizmusát. Tóth Tamás is sok-sok
alakot kelt életre. Igen változatosan tárja a publikum tagjai
elé a megalkuvó tudóst, a piperkőc világfit, vagy az ostoba
partizánt. Fazekas Zsuzsa ás Fazekas Andrea a női szerepek különféle
megjelenítésével nagymértékben emeli a produkció színvonalát.
Ez a Kiss József rendezte előadás méltó Mindszenty József
emlékéhez, ahhoz a főpásztoréhoz, akiről II. János Pál pápa
a következőket írta: „Esztergom
rendíthetetlen bíboros érseke magasztos példáját adta a
katolikus világnak. Egy nagy lelkipásztor méltóságával
hordozta a fejére helyezett töviskoronát: olyan magasztos egyházi
személy emlékét hagyta ránk, aki hosszú éveken át tudott imádkozni
és szenvedni népéért.” (Felső képen: Kautzky Armand és
Lux Ádám; alsó képen: Lux Ádám)
Dr. Petővári
Ágnes
|