2011.04.15.
Mindszenty József és Stefan
Wyszynski
Példaképekre
pedig szükségünk van: ínséges és békés időkben egyaránt.
Hiszen a szellem és a lélek megnyomorításának, az agyak kilúgozásának
veszélye nem kizárólag egy-egy zsarnokság idején fenyeget, de
legalább annyira a gondtalan jólét, a fegyverszünet békének
nevezett éveiben is. Mi több, alighanem kijelenthetjük: a
fenyegetettség békeidőben még nagyobb, mint a terror alatt. Az
elbutulás, a lelketlenné válás veszélye megnő, mivel a
folyamat csendben, észrevétlen folyik, nincs ki vagy mi ellen küzdeni;
s mire feleszmélnénk, már túl késő. Mire észbe kapnánk,
addigra a homo sapiens ígéretes pályafutásának vége. A
napjainkban zajló amerikanizáció, a fogyasztói társadalom
mindent bekebelező terjeszkedése e veszélyt hordozza magában.
Szerencsére
nem maradtunk egészen magunkra. Az isteni gondviselés különös
titka, hogy a vészterhes időkben mindig kerít egy-egy olyan
egyházi vezetőt, aki bátor kiállásával utat mutat és sokak
számára lelkierőt kölcsönöz. A XX. század második felében
a száz sebből vérző Magyarországon és Lengyelországban is
adatott ilyen vezéregyéniség a hívek számára: Mindszenty József
és Stefan Wyszynski bíboros. A lengyel és a magyar nép immár
ezer esztendeje tartó barátsága, közös szálakon szövődő történelme
számos szép párhuzamot szült. Számos olyan, szellemi értelemben
vett ikerpárt, akikről nyugodt szívvel állíthatjuk: akár
egyenlőségjelet is tehetnénk a neveik közé. Az irodalmi nagyságok
közül Petőfi Sándor és Adam Mickiewicz alakja forrt ekként
egybe – hiszen mindketten a romantika korának lángelméi
voltak, s egyaránt a hazafiság, a nemzeti függetlenség hirdetői,
a forradalom lángjának táplálói. A magyar tanórákról
ismert hasonlat szerint „Mickiewicz a lengyel Petőfi”, ám ez
megfordítva is igaz: lengyel barátaink úgy tudják, hogy „Petőfi
a magyar Mickiewicz”. Ez az oda-vissza rokonítás Mindszenty és
Wyszynski esetében is érvényes: alakjuk, életútjuk és bátor
következetességgel vállalt társadalmi szerepük megannyi
vonatkozásban hasonló.
Köbli
Tamás domonkos szerzetes arra vállalkozott, hogy egy karcsú könyvben
tömör összefoglalást nyújt e két főpásztor sorsának egyezéseiről.
A Magyar Domonkos Rendtartomány gondozásában 2010-ben napvilágot
látott, kétnyelvű (magyar és lengyel) művében világosan és
tömören, ötven oldalba sűrítve tárja elénk a két életút
tanulságait. Hűség az egyházhoz, hirdeti a borítóról a főcím,
s csakugyan: mindkét főpap cselekedeteiben, tanításában a hűség
volt az egyik leglényegesebb momentum. A három fejezetből álló
tanulmány elsőként a magyar egyház történelmi és politikai
beágyazottságát, szerepét boncolgatja: mindenekelőtt tisztázza
a hercegprímási rang és az esztergomi bíborosok jelentőségét
hazánk múltjában, az Osztrák–Magyar Monarchia kezdetéig
visszatekintve. A második fejezet a katolikus egyház lengyelországi
helyzetét vázolja fel, óriási társadalmi súlyának magyarázatát
keresve. Külön alpontban foglalkozik a lengyel egyház helytállásával
a kommunista diktatúra évtizedeiben. A harmadik fejezet (a tézis
és az antitézis után létrehozva a szintézist) a két főpap,
Mindszenty és Wyszynski szerepét taglalja a sztalini hatalommal
szembeni ellenállásban. Felidézi mindkettejük fogságát és
kiszolgáltatottságát, és részletesen kitér az 1956-os események
– vérbe fojtott októberi forradalom Magyarországon és
eltiport június végi munkásfelkelés Poznanban – folyamán
tanúsított magatartásukra.
A
szerző egyik legfőbb érdeme az egyenes beszéd. Ennek köszönhetően
kertelés nélkül, vonzó őszinteséggel értékeli a magyar békepapi
mozgalmat. Szókimondóan leszögezi, hogy „míg más kommunista
országokban jelentéktelennek tűnt a békepapi szerveződés –
Lengyelországban például semmilyen befolyásra nem tett szert,
Csehszlovákiában feloszlatták, Romániában megalapítani sem
sikerült –, addig Magyarországon sokáig, egészen a
kommunista rezsim bukásáig működött”. Kötete záró
fejezetében a szerző kifejti: „A Lengyelországba látogatók
rögtön észreveszik, hogy ott zsúfoltak a templomok. A volt
szocialista blokk országai között ez kétségtelenül egyedülálló.
A vallásgyakorlók száma messze felülmúlja az európai országokéit.
Pedig Lengyelországot ugyanúgy megviselte a diktatúra, mint a
blokk többi tagját. Ám a Stefan Wyszynski vezette egyház – a
szó nemes értelmében – megtanult élni, működni a
drasztikusan megváltozott körülmények között. Tudott
engedni, amiből engedhetett, és fel tudta emelni a szavát, ha a
jogairól volt szó. Nem engedte szétzilálni a nyáját, annak
egysége érdekében kész volt mindenre. (…) Ezáltal a lengyel
prímás óriási tekintélyt vívott ki magának még a nem hívők
körében is, hiszen egyházán keresztül hazáját, szülőföldjét
is képviselte.”
A
magyar klérus magatartásának, döntéseinek ellentmondásosságát
mutatja, hogy hiába ment bele jelentős része a békepapi játszmákba;
a megfélemlített Püspöki Kar 1950. augusztus 30-án hiába írta
alá a kommunisták által kikényszerített megállapodást (a
cselekvőképességétől megfosztott Mindszenty távollétében
Grősz József kalocsai érsek látta el kézjegyével az okmányt),
mindez összességében semmi jót sem eredményezett. Másképpen
fogalmazva: vajmi kevés áldás fakadt belőle. Hiszen a
kommunistákkal kötött alku káros következményeit, erkölcsi
terhét a magyar katolikus egyház a későbbiekben számtalanszor
megérezte, sőt megállapíthatjuk, hogy a mai napig érzi. Az
alku hiábavalóságát pedig többek között az is mutatja, hogy
egy héttel annak aláírása után az ÁVH-s banda ötvenhárom
szerzetesrend működését függesztette fel, a szerzeteseket
pedig embertelen módon, éjjel teherkocsikra kényszerítve
elhurcolta. A harmadik fejezetben Köbli Tamás úgy összegez:
„Amíg Lengyelországban – nem minden áldozat nélkül – az
egyház viszonylagos békében működött tovább, addig a magyar
püspökök tudomásul vették a szerzetesrendek feloszlatását,
főkegyúri jogokat hangoztattak, egy részük pedig még a rezsim
támogatására is hajlandó volt.” Ez az őszinte alaphang végigkíséri
a művet, azt a reményt keltve az olvasóban, hogy az erkölcsi
megtisztulás folyamata immár feltartóztathatatlan.
Zsille Gábor
|