2011.04.15.
Barsi Balázs OFM a cölibátusról
Mivel manapság már
ott tartunk, hogy polgári napilapokban jelennek meg cikkek a cölibátus
eltörlése mellett, ezért most újra megjelentetjük P. Barsi
Balázs 2004-es beszédét ebben a témában.
Higgyétek el, hogy az Isten belső élete és a mi
mindennapi életünk összefüggésben van. A legmélyebben. Bocsánat
a ronda kifejezésért, de nem lehet másképp mondani, a
legnagyobb aktualitása a Szentháromságnak van. Mert ha Isten
egy buta világenergia lenne, aki nem tud magáról - ma ilyeneket
imádnak, - nem pedig három személynek a közössége, akkor nem
lenne barátság, meg szerelem a földön. Igen, az Úristen az ő
képére teremtve az embert, megadta neki a szentségnek a lehetőségét.
Miután az ember szakított az Istennel, Krisztus fölemelte az
embert, az isteni természet részesévé tett minket, és így újjáalkotta
a házasságot, szentséggé tette, és fölemelte a szüzességet
is, a cölibátust: mert azt mondta, hogy a mennyek országáért.
Ezt ne hagyjuk el! Mert amikor kispapok körül lebzselnek kis újságírócskák,
és csámcsogni akarnak, hogy hát mostan a nő nem hiányzik-e,
akkor azt mondom neki, állítsátok le, a mennyek országáért:
Ön hisz-e abban, hogy a Názáreti Jézus Isten? Hogy föltámadt
a halálból? Mert ez ebben a kontextusban van, ezen kívül nincs
sok értelme. Ugyanígy a fölbonthatatlan házasságnak is.
A házasság fölbonthatatlansága nem csak erkölcsi valóság.
A maga ősi, misztériumos mélységében, azt mondhatnám, hogy
dogmatikai valóság, a hit lényegéhez tartozó. Ugyanígy a szüzesség,
a cölibátus, az örökfogadalom. Hát éppen az Istenre utal ez
a szó, hogy örök. A mennyek országáért vállalt, Jézus így
mondja. És kiderül, hogy a mennyek országa az maga Jézus. Mert
mi a mennyek országa? Az Isten országa. Az Istennel való, létbeli,
örök kapcsolat, és benne egymással és a megújult kozmosszal.
És föltámadása után az apostolok rádöbbentek arra, hogy az
Isten országa az maga Krisztus. Ő az auto basilea. Hát ezért
van az, hogy Krisztus mindig a mennyek országáról beszélt, az
Egyház pedig sohasem, csak az eretnek testvéreink, mindig az
ország, az ország. Nem! Jézus! Nélküle az Istennel én
kapcsolatba nem juthatok. Hol van az Isten? Hogy képzelem én azt
be, hogy eljutok hozzá? Nincs létra, amely az égbe érne.
Hacsak Isten emberré nem lett. Hát ez a mennyek országa.
Testvéreim, odafigyelve kortársaink hozzáállására,
odafigyelve a nehézségekre, a cölibátus nehézségeire, mi mégis
azt keressük, hogy mi a Krisztus akarata. Persze nem a bulvárlapocskák
papgúnyolódásaira figyelünk oda, ami mindig olyan aktuális
csemege, amióta ez létezik. Úgyhogy valaki megírhatná a könyvet,
hogy antikatolikus közbeszéd Magyarországon 1950-től, vagy
antipap-beszéd, gyűlöletbeszéd. De ilyenekkel nem érdemes
foglalkozni. Tehát odafigyelve a nehézségekre, nem bagatellizáljuk
el azt, hogy az egynejű és hűséges házassághoz erő kell, de
testvérek, a szabadságot ünnepeljük a házasságban, a fölbonthatatlanságban.
Pontosan nem a szabadság lerontását. Hogy erre képes az emberi
szabadság, hogy két személy így tud kapcsolódni, annyi változás
után, annyi szenvedés után. Mert személyek kapcsolódnak, nem
csak testek. Amikor a cölibátust keressük, akkor minket nem az
érdekel, hogy nekünk mi tetszik, meg, hogy a világnak mi
tetszik, mi a Krisztus akarata? Vajon ezt ő akarta-e?
Sajnos már a katolikusok nagy tömege régóta elszokott
attól, hogy az Isten akaratát keresse, bár naponta többször
imádkozzuk: Legyen meg a Te akaratod. Sőt az egész vallás,
mintegy a visszájára fordítva, kizárólag a saját akaratunkat
igyekszünk keresni. És hát persze, ha ez így van, akkor előfordulhat,
hogy egy szektában, egy New Age-s áramlatban jobban megtaláljuk
számításunkat, mint a katolikus, apostoli anyaszentegyházban.
Ezért ma már meg se döbbenti a katolikusok nagy tömegét az,
hogy a filozófiai liberalizmussal és erkölcsi szabadossággal
átitatott posztmodern világ azzal áll elő, hogy megteríti a
vallások svédasztalát, felkínálja az éppen vallás után érdeklődő
EU-polgároknak a teljes szabad választást. Nem szólva arról,
hogy ezzel is „ ezt nagyon jegyezzétek meg Testvérek „ ezzel
oda a svédasztalra rárakott vallásokat meggyalázza, mert nem
úgy tálalja. Pl. a buddhizmust beoltják, meg a sintoizmust
keresztény, missziós szérummal. És ettől megőrül, ettől már
nem az. Ezek szent, Istenkereső vallások, ott, ahol vannak. De
abból a kontextusból kivéve egy gyalázatos kotyvalék lesz. Ez
nem párbeszéd a vallások között, ez szellemi szemfényvesztés.
És már ott tartunk, hogy ezt észre sem vesszük. Ha Isten
akaratát fürkésszük és nem a saját akaratunkat - mint ahogy
ezeknek a nagy vallásoknak az alapítói az Isten akaratát
keresték, még a kinyilatkoztatás előtt. És találtak
kincseket. Viszont aki ezeket a nagy vallásokat keresi, nem az
Isten akaratát keresi, hanem a saját ízlését. Igen, ők még
nem ismerték a kinyilatkoztatás prófétáit, vagy még nem
ismerték el, és azt a végső kinyilatkoztatást, amelyet szent
Fiában, az Úr Jézus Krisztusban az Isten megadott a világban,
és így magukra hagyatva, az eredeti bűn által megromlott ember
kudarcairól kudarcra haladva, de mégis, ők az Isten akaratát
keresték. Mi azonban, akik ismerjük az Isten akaratát, hiszen
az Úr Jézus végleg kimondta az Isten akaratát, azt, hogy
szeret bennünket, hogy emberré lett, hogy meghalt, hogy föltámadt,
hogy az Isten szeretet. Na most ezért testvérek, nekünk ebben a
kérdésben is azt kell keresni, hogy mi az Isten akarata. Nem az,
hogy mi teszik a modern világnak. Meg, hogy mi esne nekünk jól,
a mi romlott természetünknek mi lenne a könnyebb. Nem arról
beszélt, hogy mi a könnyebb, hanem a szűk ösvényről, amely
az életre vezet. Ezer sebből vérzik ma a katolikus világ, a
katolikus lélek. Majd minden gondolatnál le kellene állni, és
ezeket a különböző nyilaktól kapott, mérgezett sebeket az
evangéliumokkal gyógyítani.
Visszatérve a témánkra. A cölibátus ellen tüntető
katolikus osztrák hívek tömege a cölibátust illetően nem azt
keresi, ami a Krisztus akarata, hanem, hogy mi az ő akaratuk és
elképzelésük. Ez rettenetesen nagy baj, ez a tüntetés olyan
groteszk dolog, mintha a katolikus papok tüntetnének a házasság
fölbonthatatlansága ellen. Íme a kereszténységet gyűlölő
filozófoknak már sikerült beoltani olyan szérummal egyes
katolikus lelkeket, amelyektől tökéletesen megőrülnek, vagyis
önellentmondásba jutnak. Mi tehát nem azt keressük mi a
kellemesebb, akár magunknak, papoknak, vagy azoknak a katolikus férfiaknak,
akik papságra jelentkeznek, hanem, vajon Krisztus akarata-e a cölibátus,
vagy pedig azért találtak ki a papok, - ez az a nagy blöff,
hogy a vagyon egybemaradjon. Milyen vagyon? Mi van most? Tessék
olvasni a Tomka atyának a dolgait az Új Emberben. Amikor a
kellemes dolgok keresése lesz a teológiában a vezérelv, akkor
odajutunk, mint ahová jutottunk a „kellemes karácsonnyal”.
Bejgli van és csillogás, és pár napra Szilveszter körül züllés,
de Krisztus nincs többé a Karácsonyban. Aztán ezt a
„kellemes karácsonyt” egyesek még egy l-lel is mondják, ez
valami őrület: „kelemes karácsony”. Ilyen „kelemes”
katolikus teológia helyett jobb egy kemény és következetes
materializmus, amely a szájára sem veszi Krisztus nevét. Tehát
mi nem azt kutatjuk mi a cölibátusra vonatkozóan a mi
akaratunk, hanem, hogy mi Krisztus akarata. Egyébként pontosan
az az életszentség, amikor azt keressük, hogy mit akarsz Uram,
hogy cselekedjek. Krisztus akaratát kutatni, megtalálni, teljesíteni.
Ő maga az út az Atyához a Szentlélekben. Azok az utak,
amelyeket mi találunk ki, akaratlanul, széles utak, „kelemes”
utak. Az az út viszont, amelyet ő mutat, keskeny út és szűk
kapuhoz vezet, de az a szűk kapu az az ajtó Ő maga, amely az életre
visz. Én vagyok az ajtó.
Nem a hármas, megromlott kívánság által uralt világ véleményére,
mint mérlegre tesszük rá ezt a kérdést, hanem az Isten igéjének
a mérlegén mérjük le. Hát van közöm Szent Máté evangéliumának
19. fejezetéhez, amelynek az első szakasza beszél az egynejű házasságról
és a cölibátusról, akkor jön egy kis jelenet, hogy odaviszik
a gyermekeket, és Jézus azt mondja, hogy ilyeneké a mennyek
országa, és utána következik az, a 16.-tól a 30.-ig versig,
amit három évig olvastam egyfolytában, éjjel-nappal, abból
doktoráltam. A gazdag ifjúnak a jelenete. És, ami megdöbbentő,
hogy ez a három rész összefügg. Test kívánsága, most
Krisztus ezt rendezi, a házassággal és a szüzességgel. A
szemek kívánsága, a bírvágy a gazdag ifjúnál rendeződik.
És középen van az élet kevélységének a gyógyítása.
Amikor az ókorban megvetett és lenézett gyermekeket, akik nem
termelnek és senkik, akiket leírtak, odaállít példának az
apostolok elé: hogyha nem lesztek ilyenek, nem mentek be a
mennyek országába. Mert testvéreim, minden, ami van ezen a világon
mondja Szent János első levelében az a test kívánsága, a
szemek kívánsága, az élet kevélysége, nem az Atyától származik.
Ez olyan kijelentés, amelyet félre lehet érteni.
Testvérek, amikor valaki konokul félreért bizonyos szentírási
részleteket, azt veszem észre, hogy félre is akarja érteni,
hogy mentegesse magát. Ezt Szent Pál is észrevehette, mert azt
mondta, igaz, hogy nehezek a leveleim, de csak azoknak, akik elkárhoznak.
Akik félre akarják érteni. Ugye, most azt mondanánk, hogy hát
akkor itt most mit jelent a világ, hogy ami a világon van? Nem
jelenti a teremtett világot, amelyet az Isten szeret. Jobban
szereti az a világot az Isten, mint te meg én. Mert ha nem
szeretne, akkor most nem lenne. És még az őt káromló embert
is szereti. Senki nem szerette úgy a világot, mint Krisztus, azért
lehetett kísérteni. Mert neki szép volt a világ. Senkit nem
vonzott úgy. Ez a világ, amiről beszél, ez a megromlott vágyak
világa. Még csak nem is a vágyak a rosszak, mert azokat Isten
teremtette belénk. Az, hogy kívánkozunk étel után, az, hogy a
férfi és a nő kívánkozzon egymás után, tisztán, ezt Ő
teremtette. Ezért őrült nagy erő. Azt Ő teremtette, hogy szép
legyen a világ számunkra, és bennünk legyen az, hogy őrizzük
és műveljük a kertünket, ahová Ádámot helyezte. És az önértékelést
is Ő teremtette belénk, hogy az Ő szeretetében nézve nagyra
tartsuk magunkat. Tehát még a kívánság is az Atyától van.
De az a három kívánság, ami megromlott, az nem az Atyától
van, ez a sátán kísértésére a bűnbe esett embertől van, és
testvérek, szinte egész nap ez működik. Testvérek, én nem
tudom, hogy hogy vagytok. Van olyan nap, hogy tudom számozni,
hogy egy, kettő, három. Ja, most az egy van itt. Mert a rántás
jutott eszembe a mise alatt. Most a harmadik van itt, mert most
valamit meg szeretnék venni. Most a középső van itt, a kevélység.
És csak ez van, nincs több kísértés. Ez volt az az őskísértés
is, hogy tetszett a gyümölcs és ízlelésre jó volt birtoklás,
ízlelés és csábított a tudás megszerzésére. És ez a három
kívánság megromlott bennünk. A test zabolátlan lett, vagyis
Isten nélküli kívánságokról van szó. Igen, a szemek kívánsága
is zabolátlan lett, nemcsak nézni szeretnék, hanem mindent
birtokolni, megvenni, hogy a miénk legyen. És az önértékelésünk
is megromlott, az önistenítésig tud menni az ember. Na most
ennek a három kívánságnak ellent mondottunk a keresztségben.
Testvérek, ez egy hatalmas felszabadítás. Nem a kívánságnak
mondtunk ellen, hanem annak a kiművelésére. Nem mi folytjuk el
a kívánságainkat, Freud tévedett. A szent nem fojtja el, az az
égig fellövelli. Minden kell a szentnek, az örök, minden.
Testvérek, a szent keresztségben, ahol az isteni természetből
részesedtünk, az átistenülés útjára hív minket a Szentlélek,
és megadja annak az ontológiai, létbeli alapját, amit életünkben
erkölcsi szinten kell megvalósítani, szentté válni, vagyis
egyre jobban, egyre teljesebben minden területen az Istené
lenni. A test területén, a szemek kívánságának területén,
és az önértékelésben is. Na most ezt az egységet látom Máté
19. fejezetében, ott úgyis szokták címezni persze ezek a címek
nem Szentírás maga - , hogy a mennyek országának a radikális
követelményei. Hát radix azt jelenti, hogy gyökér, hogy az már
bent volt a teremtéskor a tiszta emberben. Benne maradt valahogy
a bűnbeesett emberben. És Krisztus ezt hozza elő. Az egynejű házasság,
mely a mennyek országa belső természetét tárja föl, mert azt
mondja Szent Pál, hogy úgy szereti Krisztus az Egyházat, Isten
az embert, ahogyan a férj a feleségét, olyan kizárólagosan,
olyan személyesen. Szentség lett, meg lett gyógyítva, gyógyul
a test. A szemek kívánsága, az anyagiakhoz való viszony tökéletesen
megtisztítja Krisztus, mindjárt beszélek róla. És az életszentség
útjára állít. És a gyermekben elénk állítja azt az igazi
önértékelést. Ahol nagyon szeretik a kisgyereket, ott ő
tudja, hogy ő zseni, meg ő örökké él, nincs haláltudata. Miért?
Mert nem önmagára néz, mint Ádám a bűn után, mert akkor elbújhat.
Hanem a férfi és a nő, az apja és az anyja együttes, múlhatatlan
szeretetében fürdik. Ha engem ennyire szeretnek, akkor én
nagyon értékes vagyok. Ez sebződött meg bennünk. Na most, a
gazdag ifjú története a mennyek országáért vállalt cölibátus,
a gyermekekkel való kapcsolat után következik. De ez a két
nagy jelenet, ez mintegy diptichon, egymásra fordítható. Tehát
közben van a gyermekekről szóló jelenet, itt az egynejű házasságról,
hogy fölbonthatatlan, sőt a cölibátusról, a mennyek országáért,
itt pedig jön a gazdag ifjú, Krisztust akarja követni: tartsd
meg a parancsokat, ha tökéletes akarsz lenni, add el mindenedet.
Ez a két nagy jelenet egybefordítható.
Nagyon segített nekem Jacques Dupont, az ő csodálatos műveivel,
a Le Beatitude, három ilyen kötet, a Nyolc Boldogság, ahol
elemezte ezt a részletet, a házasság és a cölibátus. Én
pedig a gazdag ifjút. A kettő tökéletesen megegyezik, a
szerkezete ugyanaz. Odajön a gazdag ifjú Jézushoz és azt
mondja, Jó mester mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet.
Tartsd meg a parancsokat, te is zsidó vagy én is. Tudod, hogy a
Tóra üdvözít, bejuthatsz az életre. De valami még hiányzik
neked. Ha tökéletes akarsz lenni, add el mindenedet, és oszd szét
szegényeknek, és kövess engem. Nagyon sokszor olvastuk sokszor
kétezer éven keresztül. Azt gondoltuk, hogy a Tízparancsolat
az szól az egyszerű híveknek, tartsd meg a parancsot és üdvözülsz.
Van egy második emelet a kereszténységben, ez a szerzetesség,
ez az elit, ezeknek azt mondja Krisztus, hogy add el mindenedet,
akkor tökéletes leszel, ez a tökéletes életforma. Szegény Máté
evangélista, hát miért rágalmazzuk. Ő tette bele ezt, hogy tökéletes,
ha tökéletes akarsz lenni. Lukácsnál és Márknál nincs
benne. És még egy helyen van, az hogy tökéletes. Legyetek tökéletesek,
mint mennyei Atyátok, aki még az ellenségeit is szereti, tehát
akkor nem azzal lesz tökéletes a gazdag ifjú, hogy mindenét
elhagyja, mert akkor Diogenész, aki meztelenül egy hordóban
lakott, ez a filozófus, nagyobb tökéletességre jutott volna,
mint a Boldogságos Szűz, aki megőrizte a názáreti házát.
Miről van itt szó? Nincs két emelet. Valami akadályozta ezt az
ifjút, mert a Tóra, a törvény az csak Krisztus erőterében ad
örök életet, egyébként csak ígéret. És látta benne, hogy
ez a lendület megtörik: neked mindent el kell hagyni. Vigyázz,
mikor elment a gazdag ifjú, nem arról beszél Krisztus az
apostolokkal, hogy hát nem lett pap, meg szerzetes, de még jó
világi lehet, hanem miről beszél: nem üdvözül.
Milyen nehéz bemennie a gazdagnak az Isten országába. A
tevének könnyebb átmenni a tű fokán. S megértik az apostolok
és azt mondják: hát akkor ki üdvözülhet? És azt mondja Jézus:
embernek ez lehetetlen, Istennek lehetséges. Tehát az üdvösségét
eljátszotta. Most azt ne kérdezd meg, hogy mi lett a gazdag ifjúval,
mert lelépett a színpadról, hogy utána megtért-e? A jelenet
itt van megvilágítva. Miről van szó? Ha családos emberként
az üdvösségedet fenyegeti az, hogy az anyagiakhoz ragaszkodsz,
akkor neked le kell mondani az üdvösséged érdekében. És aki
így hallja, annak le kell mondania. A Szűzanya nem így
hallotta. Ő szabad volt, birtokolt. A szerzetes így hallja, tehát
neki ez az üdvösség útja, Ha aposztatál egy szerzetes, akkor
eljátszotta az üdvösségét. Az más, hogy az Isten majd nyit
neki egy utat, de most, nem a második emeletről ment le a földszintre,
vagy az elsőről. Nekem ez az üdvösség útja. Titőletek ezt
nem követeli meg, mert erősebbek vagytok. Ti tudtok birtokolni,
és mégsem birtokolni lélekben. De ha bárkinek a világban az
üdvössége veszélybe kerülne, akkor igenis hallani fogja
Krisztustól, hogy el kell hagynod. Tehát nem törik meg Jézus
logikája, tetszik érteni? Tehát ugyanarról beszél végig.
Egyébként nem fokozásról van szó, hanem párhuzamról,
mert a biblikus értelemben, Jézus-korabeli értelemben, hogy
kincsed lesz a mennyekben, az nem valami plusz, hanem maga az örök
élet. És azt se mondhatod, hogy ha tökéletes akarsz lenni, tehát
fakultatív. A keresztény tökéletesség nem fakultatív. Ő
mindent eldobva magától Krisztus útján járva tanulta volna
meg a tökéletes szeretetet. És ez megtört benne. Mert ha azt
mondod, hogy fakultatív az, hogy tökéletes akarsz lenni, ha
szerzetes akarsz lenni, nem. Aki úgy hallja, annak azzá kell
lenni. És nem tökéletesebb, csak ha a tökételes szeretetre ez
által eljut. Mert, ha ez fakultatív, akkor az első mondat is
fakultatív: Ha be akarsz jutni az életre. Vagyis, ha nem akarsz
elkárhozni. Ez egy mélységesen zsidó gondolkodás, ez egy
paralellizmus. Még egyszer ugyanazt mondja el Krisztus neki, de
kifejezettebben, kicsit magyarázva, és rá alkalmazva.
Most jutunk el oda, és a jövő vasárnap, ha nem vagy itt,
akkor nem tudtad miről beszélek, mert akkor tudom befejezni.
Ugyanígy van a házasságra vonatkozóan. Az Úr Jézus azt
mondja, hogy kezdetben nem így volt, ahogy most van. Hát nem így
volt. És akkor azt mondják az apostolok: De hát nem bocsáthatja
el az ember a feleségét? Nem, azt Mózes a keményszívűségetekért
engedte meg. Kezdetben nem így volt. Hát akkor talán nem is érdemes
megnősülni. Ez titeket megbotránkoztat, mondja az Úr. Most a házasságon
belül mondja, hogy valaki lemond, önként a házaséletről a házasságban,
mert berobbant az Isten országa. Tehát Jézus nem azzal kezdte,
hogy egy fiatalember eleve nem nősül meg. Itt most nem arról
van szó. Az más, hogy a mennyek országáért eleve vállalja.
Itt a felnőtt apostoloknak mondja, és az nem igaz, csak az
eretnek iratok mondják, hogy Péter cipelte magával Rómába a
feleségét, meg a családját. És ebből származik az, hogy az
Egyházban, amikor nős embert fölszenteltek püspöknek, vagy
papnak, abbahagyta a házaséletet. Egyre több tudományos
dokumentum van. A felesége özvegyi fátyolt öltött, persze
engedéllyel és szabadon, tehát, csak akkor, hogyha megegyeztek.
És Flüi Szent Miklós, több gyermek apja, gyönyörű házasság?
És tőle az Isten ezt követeli, berobbant. Ez nem hűtlenség,
mert egyszer Isten lesz minden a mindenben. És a katolikus Egyház
ezekből a férfiakból szedte a papjait, akik eleve lemondanak,
mert azért sok nehézség volt vele. Hát azon ne csodálkozzunk,
hogy ez lassan tör át, míg jogi formát ölt. Hát Krisztus
nekimegy a bűnbeesett természet logikájának. Mint ahogy akkor
is nekimegy, hogy szeresd a te ellenségedet.
Egy gyönyörű rádióműsor volt most a Kossuth rádióban.
Egy megkínzott ember, akit a kommunisták összevertek. Nem gyűlöl,
nem. Mit gyűlöljön rajtuk, hát nem az a szerencsétlen, aki
ilyet tett? Hát ugyanígy Krisztus nekimegy a bűnbeesett, elferdült
természetünknek. És lassan tör utat. És ahogyan a szent és
egynejű házasságban is mennyi kudarc, mennyi bűn, mennyi elválás
van, hát ne csodálkozz ezen se. Egyébként a keleti egyház a
trullói zsinatban tévedett, az nem volt egyetemes zsinat, tehát
megvolt a joga, hogy tévedjen. Ott azt mondták az atyák, hogy
mi régi hagyomány szerint nős embereket pappá szentelünk.
Igen ám, csak azt nem mondták hozzá, hogy akkor hagyta abba a
nemi életét, nem pedig akkor kezdte el, mint Nuolai Szent
Paulinus, aki, amikor le tudott mondani erről, a város püspökévé
nevezték, a nép kérte, hogy legyen püspök. Egyébként a görögök
sosem tudnák megmagyarázni, hogy a püspökeik miért nem nősülhetnek.
Ennek a maradványa.
Kérem, ez tudományos
kutatás. Minden arra mutat, hogy a mennyek országáért vállalt
cölibátus, akik közül szedte az Egyház az ő papjait és püspökeit,
az krisztusi alapítású. Nem pszichológia. A cölibátusnak nem
pszichológiája van, hanem teológiája. Részletesebben, csodálatos
történelmi adatokkal megterhelve, olvasd el ehhez jövő hétre
Jáki Szaniszló atyának a Cölibátus teológiáját. Nagyon örültem
a könyvnek, mert én ezt a dolgozatommal kapcsolatban ezt előbb
sejtettem, mint ahogy elolvastam volna a könyvét. De ő írja
meg ezt tudományosan. És a házasságodat is megmenti. Hogy egy
tövön fakad a kettő. Hogy valami olyan az Isten országa, és
ez a világ elmúlik, és ez előkészület, és berobbanhat az
emberek életébe. De mind a kettő a szentségre rendelt életforma,
harmadik nincs. Olyan van, hogy valaki a világban marad -
a szüzek szentelése ma már van, sajnos Magyarországon püspökeink
még nem nagyon gyakorolják, hogy nyilvánosan egy hatalmas
templomban egy kipróbált, tiszta életet élt lány consecratio
virginumot kér, szűzzé avatását az Egyház színe előtt, és
a világban marad. És ugyanígy élheti egy férfi is a maga életét,
nem kell berontani egy kolostorba. Azt hiszem, hogy a gyöngeségünk
az, hogy nem a szentségre törekszünk. Nem azt keressük, hogy
mi az Isten akarata, és ha az Isten akaratát keressük, akkor
sohase felejtsük el, amit az Olofson Placid atya annyiszor
elmondott, idézve az ő bencés tanárát, Szúnyogh Xavér atyát
- akit még én is ismertem, én is tudtam őt szeretni,
hallgatni, ezt a csodálatos magyar liturgikust - amikor ő
gyerekeknek magyarázta: vigyázz, amikor ez mondjátok, legyen
meg a te akaratod, akkor gondoljátok hozzá: üdvözítő
akaratod.
Az Isten csak jót akar nekünk. Mi meg úgy éljük meg,
hogy az valami olyan, amibe én beleütközök, ami valami nehéz.
Amikor megtesszük az Isten akaratát, az ám az igazi csoda, nem
az, amikor az Isten teszi meg a mi akaratunkat. Ámen.
(Forrás:
karizmatikus.hu)
|