2011.04.22.
Egy végvári kultúrlovag
Fehér László Gábor klarinétművész, régizenész, zenetanár,
egyetemi docens 1955-ben született a partiumi Végvár községben.
Tanulmányait a végvári általános iskolában kezdte. Középiskolai
tanulmányait a Temesvári Zeneművészeti Líceumban végezte,
klarinét szakon. Az 1974/75-ös tanévtől a Bukaresti Zeneakadémia
hallgatója. Harmadévesen az Országos Modernzenei Verseny első
helyezettje lett. 1978-ban államvizsgázott jeles eredménnyel;
klarinétművészi és szakközépiskolai tanári diplomát
szerzett. Ezt követően 1980-ig a bukaresti George Enescu Zeneművészeti
Szakközépiskolában tanított. 1980-tól négy évig a Temesvári
Állami Operaház klarinétosa, szólamvezetője. Házassága révén
1984 májusában Magyarországra települt át. A Debreceni MÁV
Szimfonikus Zenekar és a Csokonai Színház klarinétosa volt,
majd később a dorogi Erkel Ferenc Állami Zeneiskola tanára
lett. 1987-től az esztergomi Állami Zeneiskolához került, majd
1989 őszétől a PPKE Vitéz János Pedagógia Karán, az ének-zene
tanszékén dolgozik adjunktusi, majd 1997-től docensi beosztásban.
1997-ben megszerezte a felső fokú fúvószenekari karnagy minősítést.
1998 júniusában a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán
megszerezte második diplomáját régizene és blockflöte
szakon. Húsz éve tagja az Esztergomi Monteverdi Kamarakórusnak
és a Strigonium Consort régizene együttesnek is, amely egy
igazi Ister-Granum régiós csoportosulás, mivel tagjai
Esztergom, Párkány, Nyergesújfalu, Dunabogdány zeneiskolák
zenetanárai alkotják. Alapító tagja a nyergesújfalui
Szabolcsi Bence Zeneiskolának, ahol huszonhat éve folyamatosan
oktat a fafúvós tanszakon, valamint tizenhárom évig vezette a
zeneiskola ifjúsági fúvószenekarát.
–2004. június 4-étől a trianoni békediktátum aláírásának időpontjának
emlékezetére, minden nap délután fél ötkor megszólal az
esztergomi Szent Tamás hegy kápolnájából a város szignálja.
A négy égtáj irányába fordított hangszórókból a „Szép
vagy, gyönyörű vagy, Magyarország” című dal hangzik fel,
mely emlékeztet az első világháborút követő, a magyarság
szempontjából sorsdöntő eseményre. A hét utolsó két napján
a szignál hosszabban hallható, az említett dallamon kívül négy
másik dal is elhangzik. Ezek a „Boldogasszony Anyánk”, „Krasznahorka
büszke vára”, „Ott, ahol zúg az a négy folyó” és az
„Erdő mellett estvéledtem…”. A dalokat ön játszotta föl
tárogatón. Kisgyermekként a Partiumban, de akár később a
temesvári opera tagjaként, gondolt-e arra, hogy erre bármikor
sor kerülhet az életében? Ezeket a sokak által irredentának
minősített dalokat eljátszhatja?
–Dehogyis! Azt sem tudtam, hogy mi az „irredenta” szó.
Az elszakított országrészből, Partiumnak a Temesvártól délre
eső vidékéről, Végvárról származom. Ez egy kis magyar,
református falu, igazi végvár a déli Kárpátok lábánál,
ahol még egy kis tömbben él a magyarság. Nagyszüleim, szüleim
ismerték és hallottak ezekről a dalokról, de még otthon sem
beszéltünk a békediktátumról. Több régi hasonló hazafias nótát
ismertünk, de az említetteket nem. Mint mindenhol az elszakított
ország-részekben félelemben élt a magyar közösség.
–Lehet, hogy a Részeken még jobban, mint Székelyföldön?
–Nem hiszem. Mindenki meg volt félemlítve, nem csak a
magyarság, hanem a románság is. Tabu volt, hogy Erdély egykor
Magyarországhoz tartozott. Ráadásul akkor jártam iskolába,
amikor a diktátor a „legszebb éveit” élte.
–Ez a falurombolások időszaka. Ez Végvárt érintette?
–Hála Istennek, nem. Tizenegy évesen elkerültem szülőfalumból,
amikor édesapámék és tanáraim a zenei pályára irányítottak.
Hetente, havonta jöttem csak haza. Azt is kiemelném, hogy a román
emberekkel nagyon jó barátságban voltam. Egy sorson volt a Bánságban
élő összes nemzet: román, magyar, sváb, szerb, tót, bolgár,
zsidó, cigány. Mindannyian a diktatúra áldozatai voltunk. A
temesvári konzervatóriumban tanultam, ahol voltak sváb, román,
szerb és zsidó barátaim, kollégáim. Bukarestbe felkerülve
egy pillanatra sem éreztem azt, hogy hátrányosan megkülönböztettek
volna származásom miatt. Nem tudom, hogy ezzel büszkélkedhetem-e,
de annak idején be is választottak a „román KISZ KB” népzenei
együttesébe. Ennek a zenekarnak én voltam a klarinétosa, mert
igen jól ismertem a román dalokat és játék stílust. Sőt ki
is küldtek a moszkvai olimpiára, ahol a népzenei játékunkkal
képviseltük Romániát.
–Már kisgyermek korában közel került a zenéhez. A népzenéhez,
vagy a klasszikushoz?
–Inkább a nótához, az ún. műzenéhez. A falvakban inkább
a nóták és népdalok voltak a „slágerek”. Azok az idősebb
zenészek, akik megjárták a frontot, többnyire ezeket a műfajokat
játszották -kiegészítve néhány divatos operett dallal- a bálokon
esküvőkön, különböző összejöveteleken. Ők voltak az első
zeneoktatói a végvári kisgyermekeknek. Valamikor a cigánybanda
mellett még rezesbanda is működött a faluban. Abban az időben,
a faluban az „értelmiségi” a pap, a tanító és a jegyző
volt. Református hittanra jártam, és a lelkészünk képzett
zenész volt, ő figyelt föl rám és tanácsolta apámnak, hogy
a zene útjára tereljen. Édesapám felvitt Temesvárra, ahol
meghallgattak a zeneművészeti szakközépiskolában, az ún.
zenelíceumban.
–Miért pont a klarinétot választották?
–Falvakban a harmonika, a trombita, a szaxofon és a hegedű
cimbalom volt ismert. Ezeknek a hangszereknek egy részét a helyi
TSZ vásárolta. Az első hangszerem a harmonika volt. Mivel túl
sok harmonikás volt a barátaim között, ezért én a szaxofont
választottam, majd ezzel felvételiztem. A szakemberek látták
meg tudom fújni szép hangon a hangszert, ezért úgy gondolták,
akár klarinétos is lehetek. Magas termetem miatt, viszont azt is
felvettették, hogy nagybőgősnek is megfelelnék, de erre a
szakra nem szerettem járni.
–Kottaolvasást nem is kértek a felvételin?
–Alapszinten megkövetelték. Már kilenc éves koromban
kezdtem el zenélni, s így valamelyest megtanultam a kottaolvasást.
Ezután a középiskolában már a klasszikus zene vonulatát követtem.
Egyetemi végzettségű, művész tanáraim voltak, akik
szorgalmat és gyakorlást követeltek tőlem. Délelőtt voltak a
közismereti órák, és délután a zenei szaktárgyak. Távol a
szülői háztól kollégiumba helyeztek el, ahol szinte katonai
fegyelem volt. Szombaton is volt tanítás, amikor csak művészeti
tárgyakat oktattak és zenekari próbák voltak.
–Tagja is volt a Temesvári Ifjúsági Szimfonikus Zenekarnak.
–A líceum magas színvonalát mutatja, hogy két
szimfonikus zenekara is volt. Az egyik ifikből, a másik a 16-18
évesekből tevődött össze.
–Gyerekként, kamaszként sosem irigyelte azokat, akiknek délutánonként
nem kell gyakorolniuk, hanem játszhatnak, szórakozhatnak?
–Dehogyisnem! Gyerekfejjel kerültem távol a szülőfalumtól.
A játékokat sokszor mellőzni kellett, mert a délutáni
foglalkozások elvették a szabadidőmet. Ráadásul a tanórák
nem 45, hanem 60 percesek voltak.
–Mi volt a vágya: szólóban játszani, vagy együttesben?
–Sosem volt olyan elgondolásom, hogy csak szólista
legyek. Nagyon tetszett nekem a klarinét, mert sok műfajban
lehet használni: népzenében, könnyű, komoly és modern zenében
egyaránt. Irigykedtek is rám ezért diáktársaim. Egyik
fagottos barátom, ahhoz hogy könnyűzenei műfajban játszhasson
kénytelen volt megtanulni szaxofonon játszani. Én ezzel a
hangszeres tudásommal még kocsmai, lakodalmi zenéket is játszhattam,
a klasszikusok mellett, természetesen némi kis gázsiért.
–Akkor alkalmazták kint a Kodály-módszert?
–Ismeretes volt, tudtunk róla, de nem mélyültünk bele,
inkább a német-poroszos irányzat alapján tanítottak minket
zenére. Számomra is új volt a Kodály-módszer, mikor átjöttem
Magyarországra. A gyermekdal, a népdal megtanulásához ezt a
metódust nagyon jól lehet alkalmazni. A román zeneoktatás
sajnos nem ének centrikus, mint Magyarországon.
–Temesvárról Bukarestbe kerül, ahol harmad éves zeneakadémistaként
megnyerte az Országos Modernzenei Versenyt. Kortárs szerző művét
adta elő?
–A Bukaresti Zeneakadémiára maximális pontszámmal
vettek föl. Itt rövid időn belül bekerültem a főváros zenei
életébe, kisegítőként játszottam a Rádió Zenekarban, az Állami
Hangverseny Zenekarban. Harmad éves koromban az Országos
Modernzenei Verseny győztese lettem, amely új távlatokat
nyitott meg számomra. Ezt a versenyt kétévente szervezték meg,
hiszen bennünk azt tudatosították: a 20. század zenészeinek főleg
a kor muzsikáját kell játszania. Így aztán kortárs komponisták
műveit is elő kellett adnunk; a repertoárunk nagy része az
akadémián modern volt. Ez nagyon nehéz volt, hiszen sok atonális
zenét kellett játszanunk, és a hangjegyek sem
„klasszikusok” voltak.
–Ez az első díj hozzájárult ahhoz, hogy a szakmában
felfigyeljenek önre?
–Nem lettem ettől kivételezett. Kaptam egy kis pénzjutalmat,
és nagyon boldog voltam, mert megelőztem a kollegáimat én, a
falusi magyar gyerek. Állandó tagja lettem az akkori Központi
Ifjúsági Fesztiválzenekarnak, amellyel rendszeresen szerepeltem
bel- és külföldi rendezvényeken. Kisegítőként alkalmaztak a
Fővárosi Filharmonikus zenekarban ahol kaptam mindig egy kevés
ösztöndíj kiegészítést. Akadémista éveim alatt tagja
voltam a Penta-Aerophonia nevű fúvósötösnek, melyet az
egykori évfolyamtársaimmal alakítottunk meg. Közben egy
big-band zenekarban, majd egy német nemzetiségi és egy magyar népi
zenekarban is játszottam. Ezekben az együttesekben sikerült
megismerkednem a zeneirodalom valamennyi stílusával.
Rendszeresen felléptünk fővárosi és vidéki kulturális eseményeken.
–Miként került német nemzetiségi zenekarba?
–A román fővárosban működtek magyar klubok, táncházak.
Ezekre meghívtak népi zenészeket is. A német kultúrházban
pedig akkor szervezték a zenekart, és éppen klarinétost
kerestek. Ezzel a zenekarral később bejártuk az ország sváb
és szász lakta területeit. Igényes, színvonalas muzsikát játszottunk.
–Mikor kapta első saját hangszerét?
–Édesapám, még kézalól vásárolt nekem egy klarinétot,
mikor középiskolás voltam. Új hangszert abban az időben igen
nehéz volt beszerezni. A jó hangszer valutába került, viszont
nem lehetett nyugati pénzhez jutni főleg birtokolni. Kaptam tehát
egy használt, német gyártmányú klarinétot.
–Elvégezte a zeneakadémiát, majd Bukarestben tanított.
–Az akkori jogszabály szerint: ha már az állami valakit
kitanított, akkor a diploma után az illető köteles volt három
évig ott dolgozni, ahová kihelyezik. Rádiókapcsolatot hoztak létre
a három zeneakadémia – a kolozsvári, a bukaresti és a jászvárosi
(iasii) – között, és akinek a legmagasabb volt a pontszáma,
az választhatott elsőként az államilag leadott állás listából.
Az akkor végzett klarinétosok közül nekem volt a legtöbb
pontszámom, így választhattam Bukarestet. Taktikából, mert
tudtam, akármikor elengednek, mert tízen is vártak, hogy
helyemre Bukarestbe kerülhessenek. Közben a katonai szolgálatot
is le kellett töltenem.
–A zenészeknek az nem volt könnyített?
–Hat hónapig kellett a lippai kaszárnyában szolgálnom,
de komolytalan volt az egész kiképzés. Olyan ezredbe soroztak
be, ahol mérnökök, orvosok, jogászok, művészek voltak a
katonatársaim. Azonnal bekerültem a katonazenekarba, és
tiszteknek szórakoztató muzsikát játszottunk, így a zenészek
kivételes elbánásban részesültek. Szép emlékezetes hónapok
voltak, jó társaság volt, nagyon jól éreztem itt magam.
–1980-tól négy évig volt a Temesvári Állami Operaház klarinétosa,
szólamvezetője. Közben tanított is?
–Mint mindig az aktív zenélés mellett, tanítottam is.
Visszahívtak az alma materemhez, és nagyon örültem, hogy óra
adó tanár lehettem. Az operaházban pedig megüresedett a klarinétos
állás, meghirdették, versenyjátékra mentem, majd felvettek. Több
hajdani diáktársammal és tanárommal játszhattam együtt. A
szorgalmamnak köszönhetően egy félév után szólamvezető
lettem. Ez nagy felelősséget és kihívást jelentett.
–A temesvári operaház viszont nem annyira ismert, mint a kolozsvári.
– Magyarországon biztosan. A kolozsvári operajátéknak
jobb a magyarországi sajtója. A temesvári színházegyüttes
egy hatalmas épület, amiben az állami operaház, a német, a
szerb és a magyar színház működik. Temesváron alkalmam nyílt
végigjátszani a társulattal az opera és balett irodalom
kiemelkedő darabjait. Állandó repertoáron voltak Mozart,
Donizetti, Rossini, Verdi, Puccini, Meyerbeeer, Gounod, Bizet,
Offenbach, Csajkovszkij, Wagner, Bartók, remekművei. Minden évadban
bemutatók és ősbemutatók is szerepeltek műsorunkon. Vendégszerepeltem
több alkalommal az ottani Filharmonikus Zenekarral, és ahogy már
említettem párhuzamosan tanítottam a Temesvári Zeneművészeti
Szakközépiskolában is.
–Mennyire volt elismert Romániában Bartók Béla?
–Tisztelték őt. A nevét hordozza a temesvári magyar
gimnázium és az egyik helyi kamarakórus. A városban Filharmónia
társulat, opera társulat valamint számos kamarazene együttesek
és Zeneművészeti Főiskola is működik, tehát minden évadban
valahol felcsendül Bartók muzsikája.
–1984-ben települt át Magyarországra, Debrecenbe. Mielőtt átjött
volna, tudta, hogy biztos
– Semmiben sem voltam biztos csak a szerzett tudásomba és
kitartásomban. Először Hajdúböszörményben laktam, s az ország
több zenekarához is jelentkeztem. Győrbe, Pécsett és
Debrecenbe is felvettek, így a közelség miatt döntöttem a cívis
város mellett.
–Debrecenből miért Dorogra vitte az útja?
–Nem Dorog volt a célom, hanem az, hogy közelebb kerüljek
a főváros vérkeringéséhez. Budapesten éltek a rokonaim, ezért
jelentkeztem Dorogra, mikor klarinétos állást hirdettek meg.
Odaérkezésem pillanatától tagja voltam az Erkel Fúvóötösnek,
amellyel rendszeresen szerepeltünk különböző rendezvényeken,
társadalmi ünnepségeken, a város határain belül és túl
egyaránt. 1987-ben kerültem az esztergomi Állami Zeneiskolához,
ahol a dorogi főállás mellet már három éve mellékállásban
tanítottam.
–Nem csak a város, nem csak a megye, de az egész régió zenei vérkeringésébe
is bekapcsolódott. Ez a régió pedig átível az országhatárokon.
Ahogy életrajzát olvastam: bárhol megfordult, alapított egy
zenekart. Ezt presztízsmotivációból tette, vagy valami más
hajtotta erre?
–Nem szeretem az „állóvizet”. Úgy hiszem, ha új
barátokra találok a zenei világból, akkor a barátságot
jobban összekovácsolja a közös muzsikálás. Először magunk
örömére muzsikáltunk, majd később másoknak is bemutattuk
tudásunkat, művészetünket.
–De ez még mindig nem minden: mellékállásban tanít a nyergesújfalui
Szabolcsi Bence Zeneiskolában, s ott szintén létrehozott egy
zenekart. Egy olyan együttest, ami egy belgiumi nemzetközi
versenyem első díjat is kapott.
–1990-ben létrehoztam egy gyermek fúvószenekart Nyergesúfalun,
melynek én voltam a karnagya. 1994-ben az országos minősítőn
az Ifjúsági Fesztivál Fúvószenekari címet vívtuk ki két
arany diplomával. A Siklósi Nemzetközi Versenyen kétszer is második
helyezést értünk el. 1997. májusban az Európa Ifjúsági
Zenekari Fesztiválon és Versenyen Belgiumban, Neerpeltben, Európa
I. Díját vívtuk ki magunknak. Ez nem volt könnyű megmérettetés,
hiszen 196 zenekar részvételével zajlott. Ide csak meghívással
lehet kikerülni, ezért is lényeges a kiemelt első díj. Erre
mindnyájan büszkék vagyunk. A zenekar akkori tagjai ma
mindannyian felnőttek, családos emberek. Mindenki megmaradt az
aktív muzsikálás mellett, és a környék különböző együtteseiben
játszanak. A következő generációt pedig a jelenlegi
zeneiskola igazgatója irányítja.
–Az esztergomi zeneiskola tanáraként is szervezett több zenekart.
–Esztergomba jövetelemkor megalakítottam a zeneiskola
tanáraiból álló Esztergomi Fúvósötöst, mellyel többször
szerepeltünk városi rendezvényeken. 1988 áprilisában pedig részt
vettünk a III. Országos Jeney Zoltán Fúvósötös Fesztiválon.
Ugyan akkor tagja voltam az Esztergomi Szimfonikus Zenekarnak,
mellyel szólistakén is többször együttműködtem. 1988 –ban
részt vettem a Kaposvári Kamarazene Fesztiválon, úgy is mint
szólista, és úgy is mint kamaraegyüttes tagja. Még
Esztergomba jövetelemkor megalakítottam zeneiskolás gyerekekből
a Városi Ifjúsági Fúvószenekart, amelynek vezetőjeként a környék
kulturális rendezvényein szerepeltünk. Jelenleg a zeneiskolát,
sajnos komoly anyagi gondok szorongatják.
– Akkor jelenleg Esztergomban „csak” a Pázmány Péter Katolikus
Egyetem Vitéz János Karán tanít?
–1989-ben megpályáztam a Vitéz János Római Katolikus
Tanítóképző Főiskola – akkor még így hívták – által
meghirdetett adjunktusi állást az ének-zene tanszéken, majd pályázat
útján 1997-ben a bíboros és a Főiskolai Tanács docensé
nevezett ki. Az ének-zene és tantárgy- pedagógia, valamint a társas
zene oktatása mellett aktívan bekapcsolódom az egyetem kulturális
életébe. Szervezője és résztvevője vagyok a zenés irodalmi
esteknek, kórus és kamarazenei hangversenyeknek, valamint szólóesteknek
egyaránt.
–Tudását is gyarapította, mert másoddiplomát szerzett a Zeneakadémián.
–Nem akartam, hogy „szunnyadjon” a tudásom. Ahogy
lehetőség volt rá, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem
Szegedi Tagozatára felvételiztem régizene szakra. Ennek oka,
hogy klarinétra főleg a klasszicizmustól kezdve írtak műveket,
én pedig meg akartam ismerni a barokk és a reneszánsz kor
muzsikáját is.
–Kamatoztatta az ott megszerzett tudását?
–1994-ben esztergomi zenetanár barátaimmal megalakítottuk
a Strigonium Consort régizene együttest. Számos esztergomi és
a környék kulturális eseményein veszünk részt, országos és
külföldi fesztiválokon képviseljük Esztergom régizenei kultúráját.
Kisgyerekeknek is tanítok reneszánsz és barokk muzsikát furulyán,
vagyis blockflőtén.
–Tárogatón mikor kezdett el játszani?
–Amikor már elég sok műfajt kipróbáltam és sejteni
lehetett, hogy megváltozik a politikai rendszer, a Hazafias Népfront
esztergomi bizottsága felkért, hogy játsszak tárogatón egyik
Szent István-napon. Abban az időben még nem volt tárogatóm,
hanem szopránszaxofonnal játszottam népi lejtéssel és előadási
móddal a szívhez szóló magyar nótákat, népdalokat. 2001-ben
pedig az akkori képviselőtestület egyhangúlag döntött úgy,
hogy minden nap a békediktátum aláírásnak időpontjában, tehát
16.30-kor, szólaljon meg a tárogató Esztergomban. Ez a Szent
Tamás hegy kápolnának tornyából történik, ahonnan a
legjobban terjed a szívhez szóló tárogató bársonyos mélabús
hangja.
Medveczky Attila
|