2011.04.22.
Hit, tudás, hazaszeretet
Nyolcvanadik születésnapját
ünnepli idén az esztergomi ferences gimnázium. 1928-ban a rendház
falai között középiskolás internátus létesült, s rá három
évre ez az intézmény nyilvános jogú gimnáziummal bővült. P.
Tokár Jánost, a Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium igazgatóját
arra kértem, hogy a múlt felidézése után beszéljen az iskola
nevelési koncepciójáról és a cigány fiatalok felzárkóztatásáról.
– A ferences nem egy tanító rend. Miért érezték anno fontosnak az
atyák, hogy gimnáziumot létesítsenek?
– Az egyik cél az volt, hogy minél magasabb – minimum
érettségizett –emberek jelentkezzenek a közösségbe. Azok számára,
akiket pappá szenteltek, az itteni gimnáziumi képzés szolgált
alapul. A másik fontos ok a hivatásgondozás volt. Úgy gondolták:
ha katolikus szellemű, jó családból származó hívő ember
gyermekeit tanítják, akkor nagy az esélye annak, hogy több diáknak
megtetszik az itt élő szerzetesek élete. Tehát többen
jelentkeznek a rendbe.
– Mennyire igazolta a jövő ezt a feltételezést?
– Az elképzelés helyes voltát igazolja, hogy – mai számadatokkal
igazolva – a magyar provincia tagjainak több mint a fele ebből
az iskolából került ki. A ’30-as években is sokan
jelentkeztek a rendbe. Volt olyan diák, aki már a gimnáziumi évek
közepén a ferences hivatást választotta, s ezután már mint
jelölt, szerzetesi ruhába beöltözve a szerzetesi kollégiumban
lakott.
– Az internátusban – gondolom– szegény családok gyermekeivel
foglalkoztak. 1931-ben, a gimnáziumban is főleg ebből a társadalmi
rétegből kerültek ki a növendékek?
– Nem csak onnan. Ezt az intézményt annak idején nyaraló-
és üdülőiskolaként hirdették meg. Az üdülés esetünkben
nem azt jelenti, hogy a diákoknak nem kellett tanulniuk, hanem az
egészséges életmódon volt a hangsúly. Ebben a jó levegőjű
városban a rend tulajdonában volt egy háromhektáros park, amit
a gyerekek rendszeresen használhattak. A Dunán csónakázni
lehetett, a Pilisben kirándulni és a Strázsa-hegyen telente síelni.
Tehát szellemi és testi felüdülést kínáltak a fővárosi szülők
gyermekeinek az esztergomi atyák. Ez ma sincs másként. A délutáni
szakkörök, a szabadidős tevékenységek, a sportkörök,
valamint a túrák, kirándulások lehetőséget adnak a közösségi
rekreációs programok számára. Rendszeresen járunk színházba,
kirándulunk a Pilisbe, a Börzsönybe, és a Gerecsébe.
– Miért pont a budapestiek felé nyitottak az iskola alapításakor?
– Az alapításkor Serédi Jusztinián hercegprímás csupán
annyit kötött ki, hogy ne Esztergomból kerüljenek ki a gimnázium
növendékei, erre a célra megfelelők és elegendők a bencések
és a nővérek akkori középiskolái. Budapesten és más vidéki
városban több templomot is működtettek a ferencesek, és ezekről
a helyekről toboroztak diákokat. Kezdetben tehát csak kollégisták
lehettek a gimnázium növendékei.
– A többi, nagymúltú tanítórend nem volt féltékeny az
esztergomi ferencesek gimnáziumára?
– Szerintem nem, mert minden egyházi iskola érdeke, hogy
minél több ilyen jellegű intézmény működjön. Nem az a cél,
hogy egymással versenyezve, egymástól csábítsuk el a
gyerekeket, hanem, hogy vonzóvá tegyük a katolikus nevelést.
Ma már a katolikus iskola is missziós terület, ezért fel kell
vállalni, hogy olyan gyerekek is bekerüljenek hozzánk, akiket
otthon nem, vagy kevésbé részesítettek vallásos nevelésben.
– Az 1948-as államosításkor mi lett az épület sorsa?
– 1946 és 48 között már működött a falak között a
dolgozók gimnáziuma, 1949-50-ben pedig testnevelési gimnáziumot
helyeztek el az épületben. Így államosították a hálótermeket,
tantermeket, szertárakat, tornatermet – kivéve a rendházat,
ahol a tanárok laktak. A mi diákjainkat egy másik kollégium
tanulóival „csapták össze”.
– 1950-ben történt a szerzetesrendek feloszlatása, viszont még az
évben visszakapták a ferencesek az esztergomi iskolájukat.
– A szerzetesek elhurcolása júniusban kezdődött, de már
szeptemberben aláírták a paktumot az egyház és a kormány képviselői,
ami által négy szerzetesrend működési engedélyt kapott. Változást
jelentett, hogy az addigi kettő helyett csak egy rendtartományunk
lehetett, s a provinciák tanárai az esztergomi és a szentendrei
ferences gimnáziumban taníthattak. Rajtuk kívül több olyan
szerzetestanárt is felvettek, akik, mivel rendjük nem működhetett
Magyarországon, máshol nem tudtak elhelyezkedni.
– Igaz az a legenda, hogy ezt Balogh páternek köszönheti? Egyes írások
szerint ő győzte meg Rákosit azzal, hogy a ferencesek szegények,
és szinte kommunisztikus elveket vallanak.
– Ez nem legenda, hanem a valóság.
– A páter hálás is volt a ferenceseknek?
– Igen, mert amikor politikai tevékenysége miatt Hamvas
Endre, csanádi püspök visszavonulásra szólította fel,
Budapesten csak a ferencesek fogadták be. Ő szólt Rákosinak a
rend érdekében: „Ott vannak a barátok, azoknak nem volt
vagyonuk, nem sírják vissza a múltat.” Rákosi maga is
megindokolta: „…a ferenceseknek, miután szegényszaguk volt
és népiesek voltak, az egyház és a kormányzat
szisztematikusan kiirtotta… Egy indok, hogyha őket a régi
arisztokrácia ennyire nyomta, akkor mi egy kicsit támogassuk.”
– Mekkora bátorság kellett ahhoz, hogy a Rákosi-rendszerben egy szülő
a ferencesekhez írassa a gyerekét. Nem volt ez rossz ajánlólevél
a továbbtanuláshoz?
– Ehhez semmilyen bátorságra nem volt szükség, mert rá
voltak kényszerülve az osztályidegennek tekintett szülők,
hogy a még működő egyházi gimnáziumokba küldjék
gyermekeiket. Hamar tudomást szereztek a hajdani nagybirtokosok,
tisztek és köztisztviselők, hogy mi felvesszük fiaikat. Ők,
az érettségi után természetesen rögtön nem kerülhettek be
egyetemekre, csak ha előtte fizikai munkát végeztek.
– A párt, a belügyi szervek figyeltették ezt az iskolát?
– Ugyanúgy, mint a többi egyházi iskolát; nem voltunk
kivételezett helyzetben. Ennek az időnek a történeti dokumentációjával
egyik rendtársunk foglalkozik. Ő tudja, hogy kik voltak akkor a
beépített emberek, kik jelentettek. De itt differenciálni kell,
mert nem mindenki volt annyira aktív együttműködő, hogy
olyanról is jelentsen, amiről nem is kérdezték.
– Ferences öregdiákként emlékszem, hogy 1990-ig nem lehetett
egyenesen telefonálni Esztergomból más településre, hanem meg
kellett rendelni a vo-nalat. A „keresztény” várost büntették
ezzel?
– Pontosan, tudni akarták ki kivel érintkezik. Esztergom
múltja most is kötelez bennünket, ennek megfelelően kell élni
hétköznapjainkat.
– Úgy tudom, hogy az 1970-es években nagyon kevesen jártak önökhöz,
majd a ’80-as évek végétől egyre többen jelentkeztek az
esztergomi ferences gimnáziumba. Ez azért történt, mert egyre
kevésbé féltek az emberek, vagy érezték: jön a rendszerváltás,
és tán jó pont lesz, ha katolikus iskolába jár a gyermekünk?
– Mindenki egy eufórikus állapotot élt át, és úgy
gondolták még az egyszerű párttagok is, hogy most szabadon élhetnek,
s ha lehet, gyakorolhatják hitüket. Valószínűleg arra is
gondolhattak egyesek, egy új rendszerben előny lehet, ha egyházi
iskolába jár a gyermekük.
– Aztán a ’90-es évek közepén ez a nagy lelkesedés alábbhagyott.
– Egy természetes visszarendeződés következett be. Újra
a család múltja, lelkisége, hite lett a motiváció. Azok a diákok
viszont, akik a vallásosságban csak a külsőségekig jutottak
el, csupán azt vitték tovább.
– Önök régóta kérnek plébánosi ajánlást a jelentkezőktől. A
mi időnkben külön felvételi is volt. Ez megszűnt.
– Mi a felvételi
ügyében betartjuk a minisztérium rendelkezéseit. Ott kell külön
helyi felvételt bonyolítani, ahol magas a jelentkezők száma a
meghirdetett helyekhez képest. Mi jelenleg nem ebbe a kategóriába
tartozunk. A gyermek általános iskolai tanulmányi eredményei
és a személyes elbeszélgetés – melynek során megtudjuk pl.
a jelentkező tanulási stílusát, kedvenc tantárgyát, érdeklődési
körét– során látjuk, ki az, akiknél nem jelent gondot az
iskolai, a kollégiumi beilleszkedés.
– Mi a fontosabb, az hogy valaki jeles tanuló, vagy, hogy hitét
gyakorló család sarja?
– Nem szoktunk ilyen sorrendet állítani, és olyan diákot
is befogadunk, aki nem hitét gyakorló családból származik.
Magyarország missziós területté vált, így azoknak a szülőknek
a fiait is szívesen látjuk, akiket érdekel a vallásos nevelés.
Nekünk most fontos nyitni minden olyan ember felé, akit érdekelnek
az iskola pedagógiai programjában lefektetett értékek.
– Még arra is volt példa, hogy itt a templomban keresztelték meg diákjukat?
– Keresztelésre és elsőáldozásra is volt példa. Azt
kérjük a szülőktől, hogy ezután a keresztény, katolikus
normák szerint éljenek.
– Az esztergomi ferences gimnáziumnak jó a híre a középiskolák között.
A diákok tanulmányi versenyeket nyernek, de mégsem beszélhetünk
egy ún. zseniképző intézményről, inkább tehetséggondozóról.
– Azt szeretnénk, ha a diák stressz, lelki feszültség
nélkül hozza a napvilágra a benne rejlő tudást. Olyan
kiegyensúlyozott személyiség legyen, aki elfogadja a Jóistentől
kapott szellemi, lelki talentumokat, s mindezt bontakoztassa is
ki. Ne legyen lusta, de tudja, hol vannak teljesítőképességének
határai. A személyiség harmonikus kinevelése jóval fontosabb
számunkra, mint az, hogy géniuszokat oktassunk. Az utóbbi sosem
volt az iskola célja.
– Több helyen olvasni, hogy hazaszeretetre is nevelik a diákokat.
Ezt lehet direkt módon művelni?
– Igen, azzal, hogy tiszteletben tartjuk a nemzet, az ország
jelképeit. A magyar történelmet úgy tanítjuk, hogy a diák
szeresse meg és tudjon benne a későbbiekben tájékozódni. Úgy
tanítjuk, hogy nemzetünk hőseit – társadalmi rangtól függetlenül
– tanulónk ismerje és becsülje meg, s ha más ország diákjaival
találkozik, fel tudja sorolni értékeinket, a hungarikumokat. Az
a célunk, hogy tanítványaink vegyenek részt azokon az ünnepségeken,
melyek fontos történelmi eseményeket elevenítenek föl. Minél
több olyan magyar költeményt ismerjenek, melyek a hazaszeretet
érzését erősítik bennük. Ismerkedjenek meg olyan mai magyar
államférfiakkal, politikusokkal – ebből a célból több
rendezvényt tartunk –, akik a nemzet érdekeit képesek
megfogalmazni és annak mentén politizálnak. Az is a hazafias
nevelés része, hogy diákjainkat osztálykirándulások keretében
elvisszük az elcsatolt területekre. Megismerik egy-egy elszakított
országrész táji, építészeti, művészeti emlékeit, és találkoznak
ottani magyar gyerekekkel, barátságok is születnek.
– Nem románozzák le az erdélyi magyarokat.
– Tőlünk megkapja azt a nevelést, miután nem mond
ilyet.
– Megtanítják-e arra a diákokat, hogy miként válaszoljanak a kor
nagy kihívásaira? Arra, hogy mit feleljenek a szekták, az újsütetű
keresztény gyülekezetek vád, vagy az erősödő antiklerikális
megnyilvánulásokra?
– Tanítjuk őket erre, de nem csak rajtunk múlik az
eredmény. Azt teljes mértékben nem tudhatjuk, hogy ki miként válaszol
érettségizett felnőttként vallási kérdésekre. Szeretnénk,
ha diákjainkból őszinte, becsületes hitvallók lennének.
Igyekezzenek a saját hitükben úgy elmélyülni, hogy ezt rajtuk
számon kérik. Ennek érdekében mi mindent megteszünk, de
„hozott anyagból dolgozunk”, tehát fontos milyen értékeket
valló család sarja a gyerek. Természetesen a nálunk eltöltött
évek élményaga kitörölhetetlen. Él az öregdiákokban a közösségi
élmény, s az, hogy az életben csak szorgalommal érhetjük el céljainkat.
A vallásos nevelés kérdésében viszont a gyerek személyiségét
tolakodó módon nem változtathatjuk meg, nekünk példát kell
mutatni az életünkkel.
– Emlékszem, a mi osztályunkban az ország összes megyéjéből
voltak diákok, hiszen csak nyolc egyházi iskola működött. Ma
a szülők inkább azt nézik, hogy közelebb legyen az iskola
hozzájuk? Ha van egy katolikus gimnázium Kaposváron, akkor egy
mosdósi gyereket inkább oda küldenének el, mint Esztergomba?
– Ez az egyik oka annak, hogy kevesebb tanuló jelentkezik
hozzánk, míg a másik demográfiai. Egyre kevesebb gyerek születik,
így többfelé és valóságos tartalommal kell „reklámoznunk”
az iskolánkat, értékeinket.
– Emlékszem, hogy mikor az 1990-es évek elején egy akkori öregdiák
megnézte a házirendünket, és látta a szünidők hosszát, azt
mondta: bezzeg a mi időnkben ilyen nem volt. Ha most megtekintem
csupán az éves hazamenetelek idejét, ugyanezt mondhatom. Miért
volt szükség a változásokra?
– Minden kornak megvan a maga nevelési stílusa, ezeket
nem szabad összehasonlítani egymással. Most azt vesszük
figyelembe, hogy a szülők érezni szeretnék, gyermekük nem távolodott
el tőlük. A tanulók is szeretnek családtagjaikkal, otthoni barátaikkal
találkozni, így nyugodtabbak, kiegyensúlyozottabbak lesznek. Ez
az oka annak, hogy havonta egyszer egy hétvégére hazaengedjük
őket.
– Hatosztályos gimnázium az önöké. Nehéz beszoktatni a 12 éves
gyerekeket?
– Őket a legkönnyebb. Egy 12 éves gyerek érzelmileg jóval
stabilabb, mint egy 14 éves kamasz, így könnyebben
beilleszkedik. Egy kamaszfiú egyrészt érzelmileg független
szeretne lenni szüleitől, ugyanakkor hiányzik is neki az
otthona, ilyenkor elsírja magát, de szégyelli a könnyeket. Tehát
sok belső vívódással küszködik.
– Mit gondol, miért van az, hogy még a hajdan gyengébb tanulók is
szívesen emlékeznek vissza a „Frankában” töltött évekre?
– Nem csak arról van szó, hogy egy fiúközösségben jól
lehet „bandázni” – hiszen nálunk nincsenek koedukált osztályok
–, hanem arról is: a fiúk nálunk egymás iránt sokkal szolidárisabbak,
mint egy heterogén osztályban. Az utóbbira a lányok iránti érdeklődésen,
vonzalmakon alapuló rivalizálások tapasztalhatók. Nálunk egy
erős fiú/férfi közösség tagjai nem csak egymással szolidárisak,
hanem az iskolájukhoz is ragaszkodnak.
– Beszélgetésünk végén ejtsünk szót arról, hogy egy roma felzárkóztatási
program keretén belül Bajnán esti, gimnáziumi képzést
tartanak cigányok számára. Ki kereste fel önöket?
– A cigány önkormányzat vezetője, a polgármester és
a plébános kérésére indítottuk el ezt a képzést, amit
nagyon szívesen végzünk. A munka során mi is sokat tanultunk,
hivatásunkban megerősödtünk. Megtanultuk, hogyan lehet a szegény,
egyszerű embereket megszólítani. Felnőttképzésről van szó,
ami során tegeződünk a diákokkal. Ez nem jelenti azt, hogy nem
kérnénk számon a tananyagot, de látják, nem felettük állunk,
hanem segíteni szeretnénk nekik. A bennük lévő jót akarjuk
továbbfejleszteni. Nem a hibáikra hívjuk fel a figyelmüket,
mert az mindenkinek fáj. A ferences és világi tanárok törekvéseikért
szeretetet, figyelmességet, teljes elfogadást, őszinteséget
kapnak viszonzásul a diákoktól.
Medveczky Attila
|