2011.04.22.
Mikor veri újra az ördög a
feleségét?
Beszélgetés András Ferenc
filmrendezővel
Veri
az ördög a feleségét, Dögkeselyű, A nagy generáció, a
Vadon – hogy csak a legnépszerűbbnek és örökérvényűnek
tekinthető filmeket említsük a 68 éves András Fe-renc életművéből.
A filmrendező amolyan „utolsó mohikánná” válva, felszámolta
budapesti otthonát és elköltözött a Balaton-felvidékre. Ez a
táj legalább békével tölti el, ez a szűkebb pátriája. Több
filmjének volt a helyszíne, napjainkban azonban legfeljebb a
tervezgetésé és az álmodozásé. Hiába szeretne, évek óta
nem forgat filmet. Asztalán egyre csak gyűlnek a megvalósulatlan
forgatókönyvek.
– Hogyan érzi magát napjainkban a bőrében
„a nagy generáció”, az a korosztály, amelynek boldogult úrfikora
a hatvanas évek második felében zajlott, a magyar beat-korszak
idején, a francia és a csehszlovák politikai megmozdulások korában?
– Elkeseredett nagypapákká váltunk, akikre még nyugdíjas
éveik előtt rázúdult a kapitalizmus összes ártalma, így
sokkal kellemetlenebb, kegyetlenebb, rosszabb az életünk, mint a
80-as évek derekán, mikor A nagy generáció forgatókönyve készült.
A filmben elhangzik, hogy Magyarországot hamarosan ki fogják
fosztani mindenféle alakok. Sokan kérdezték később, hogy
honnan tudtuk ezt huszonöt évvel ezelőtt. Egyrészt megéreztük,
másrészt sajnos már akkor voltak arra utaló jegyek, hogy az ügyeskedők,
a seftelők, a mutyizók – akik mindig tudják, mi az a három
dolog, ami hiányzik ebből az országból, mint azt Nyikita
megjegyzi a filmben –, kiárusítanak mindent, még azt is eladják,
ami nem is az övék.
– A különböző filmfesztiválok révén
sokat utazhatott. Milyen benyomásokat szerzett az alkotók
megbecsüléséről nyugaton, illetve az Egyesült Államokban járva?
– A filmesek megéltek a hivatásuk gyakorlásából meg a
különböző jogdíjakból. Ez nálunk a mai napig nem valósult
meg, ráadásul folyamatosan be is csaptak bennünket. Nekünk járt
az úgynevezett gyártási pótlék, a kis összegű fizetésünket
úgy egészítettük ki, hogy valamelyik produkcióban
asszisztensként vagy másképpen vettünk részt, a pótlékot
azonban nem adták hozzá a nyugdíjalapunkhoz. Vannak kollégáim,
akik egészen minimális nyugdíjakat, negyven-ötvenezer forintot
kapnak, és nagyon sokan éheznek. A legtöbbjüket az őrölte
fel, hogy háttérbe szorultak és nem kaptak pénzt a filmjeikre.
Nemrégiben a filmgyárban volt valami elintéznivalóm, mikor be
akartam menni a főépületbe, ahol egykor a stúdiók voltak, a
portás elkapta a karomat és azt mondta: „Eszébe ne jusson
bemenni!” „Miért?” – kérdeztem. „Nem tudja, hogy maga
az egyetlen, aki életben van a társaságból?” A korábbi
meghatározó filmes műhelyek vezetői közül a Dialóg Stúdió
egykori vezetőjeként már csak én élek. A többiek, akik a
Hunniát, a Hétfői Mű-helyt vagy a Budapest Filmstúdiót
vezették, de még a helyetteseik is a nyugdíjkorhatár elérése
előtt kihaltak. Az idegrendszerük, a gyomruk vagy a szívük tönkrement,
nem az íróasztaluk elvesztésébe rokkantak bele, hanem abba,
hogy a szemük láttára megy végbe a magyar filmgyártás felszámolása.
Tíz évig, míg stúdióvezető voltam, minden héten értekezletre
jártam, ahol elmondták, hogyan kell privatizálni, ami tulajdonképpen
a mai napig nem történt meg, a filmgyártásra fordítható pénz
azonban rohamosan csökkent, akadt olyan, aki ki tudott ebből ügyeskedni
magának valamennyit, mások viszont semmit. Vannak kiváló kollégáim,
mint például Gazdag Gyula vagy Sára Sándor, akik hosszú ideje
nem csináltak filmet, holott nem szenvednek alkotói válságban.
Sajnos arról sohasem beszél senki, hogy milyen ígéretesnek látszó
filmek maradtak az asztalfiókban és ebbe hányan pusztultak bele
az alkotók közül. Gaál István úgy huszonöt évig nem
rendezhetett, aztán szépen, csendben belehalt.
– A Szent Lőrinc folyó lazacai című
filmjét 2002-ben forgatta. Azóta miért nem készült újabb
András Ferenc- játékfilm?
– Körülbelül négy-öt olyan forgatókönyvvel próbálkoztam,
amelyet indoklás nélkül utasítottak el a filmes szakma részére
kiírt pályázatokon. Érdekes módon sokáig ugyanaz az ember
volt a játékfilm-kollégiumnak az elnöke, aki az „átkosban”
a filmfőigazgató volt, őt még a pártközpontból tették oda.
Felhívott és gratulált a jó forgatókönyvünkhöz, majd sajnálattal
hozzátette, hogy sajnos a többiek leszavazták. Úgy érzem,
hogy a Dobai Péter azonos című regénye alapján készült
Vadon bemutatásával vette kezdetét a „kirekesztésem”.
Ennek a történelmi filmnek az a lényege, hogy aki a magyar
szabadságot tűzi a zászlajára, annak az írmagját is el kell
taposni. Erre a témára az illetékesek közül jó páran húzogatták
a szájukat, ez nem tetszett nekik, a filmszemle előtt egyenesen
megbuktatták. De a mozibemutatón
1989. március 15-én este, tehát azon a napon, amikor az ellenzéki
tüntetésen Csengey Dénes jelképesen lefoglalta számunkra a
televíziót, hatalmas közönségsikert aratott. Ezután a
Csengey Dénessel közösen írott Az utolsó nyáron című film
egyértelművé tette, hogy teljesen másképpen gondolkozom a
nemzeti ügyekről, mint az a liberális érdekcsoport, melynek több
tagja alapembernek számított az SZDSZ-ben és meghatározó
befolyásuk volt a kulturális élet történéseiben. Később még
elkészítettem a Törvénytelen című filmet, mely arról szólt,
hogyan válnak a volt munkásőrök és pártfunkcionáriusok másokat
kifosztva kapitalista milliárdosokká és bűnözőkké, de ez már
valószínűleg az utolsó csepp lehetett a pohárban. Olasz
kezdeményezésre olasz pénzből ugyan még megrendeztem A Szent
Lőrinc folyó lazacait, de Magyarországon néhány tévéfilmet
leszámítva, mint amilyen például a Csáth Gézáról szóló
Morfium volt, azóta sem rúghatok labdába.
– Korábban is volt rá példa, hogy négy-öt
évig nem forgathatott, amikor első nagy sikere a Veri az ördög
a feleségét című film bemutatása utána aláírta a Csehszlovákia
1968-as megszállását követő lelki és fizikai megtorlások
ellen tiltakozó Charta 77-et.
–Igen,
de én csak később tudtam meg, hogy az aláírás miatt kerültem
átmenetileg lapátra. Makk Károly beszélt rá, hogy írjam alá,
azt mondta, annyi neves ember aláírta már, hogy az elvtársakra
fog visszaütni, ha elkezdenek piszkálódni. A kormány Pozsgay
Imre kultuszminisztert bízta meg az ügy kivizsgálásával.
Mindenkinek el kellett mondania az indítékát, hogy miért írta
alá. Én szakmai és érzelmi indokokra egyaránt hivatkoztam.
Amikor a Veri az ördöggel Karlovy Varyba utaztam, odajött hozzám
gratulálni a cseh filmművészet krémje, Jirí Menzel és mások
is, akikre addig bálványként néztem fel. Szerettem volna
filmet készíteni a cseh kommunisták által feketelistára tett
Vladimir Páral A százszázalékos nő című regényéből, és
nagyon megrázott a szerzővel való személyes találkozás,
amikor szembesülnöm kellett azzal, mennyire megkeseredett,
depressziós embert csinált az egyik legkiválóbb kortárs íróból
a diktatórikus hatalom. A koprodukciót egyébként hivatalosan a
prágai televízió elnöke tiltotta le. Ezeket mind elmondtam
Pozsgaynak, aki végig nagyon korrekten viselkedett velünk, miután
mindenkit meghallgatott, részéről lezártnak tekintette az ügyet.
A filmgyárban azonban más volt a helyzet, bármilyen forgatókönyvet
adtam be, mindenre azt mondták, hogy most nem aktuális. A
rendszerváltás után felhívott egy hölgy a Történelmi Igazságtétel
Bizottságtól és megkérdezte, hogy milyen kárpótlást szeretnék,
amiért nem rendezhettem évekig. A 34 és 39 éves korom közötti
évekről volt szó, amikor a legfrissebb voltam, tele energiával
és ambícióval, úgy-hogy megmondtam, hogy engem azokért az évekért
nem lehet kárpótolni. Egy pillanatig sem gondoltam, hogy bármilyen
kárpótlás megillet az aláírás miatt, utólag sem tartom hősies
vagy forradalmi tettnek. Ennyiben maradtunk.
– Tegyük fel, hogy holnap szabad kezet kap.
Hogyan állítaná talpra a magyar filmgyártást?
– A stúdiórendszert kellene visszaállítani. Ha az
Egyesült Államokban ez a struktúra a mozgófilm elterjedése óta
működőképes, akkor nálunk sem mondana csődöt. A Jávor Pál-filmek
ugyanúgy stúdiórendszerben készültek, mint a második világháború
utáni forgatott klasszikusok. Ebben a szerkezetben mindenkinek
megvolt a helye a forgatókönyvíróktól kezdve a műszakig, számos
rendezőt, színészt, operatőrt, hangmérnököt foglalkoztatott
és folyamatosan gondoskodott az utánpótlásról is minden műfajban.
Nemeskürty Istvánnak a Budapest Film élén az volt az elgondolása,
hogy minden évben kell csinálni két-három olyan filmet, ami
nagy közönségsiker, az eltart két-három közepes nézettségű
filmet, valamint egy művészfilmet. A magyar játékfilmek állandóan
jelen voltak a nemzetközi fesztiválokon és sikerrel
szerepeltek. Rangot jelentett filmrendezőnek lenni, három
sikeres film kellett ahhoz, hogy valaki valóban azzá is váljon.
Nagyon ritka volt az, ha valaki már az első filmjével kiérdemelte
ezt a címet, mint például Huszárik Zoltán vagy én. 80
filmrendezőből, 20-25 forgatott rendszeresen. Ma ennek a többszöröse
tartja magát filmrendezőnek meg producernek. Most az a
filmrendező, aki össze tudja gründolni magának a pénzt, a többi
nem számít, lehet az illető egy lelkes dilettáns vagy akárki.
Azt mondják, ez azért jó így, mert nyugaton is így van. Na ez
hazugság. Oda sem kerülhet a stáb közelébe az, akinek hiányzik
a minimális szakmai előképzettsége, évekig kell bizonyítani
és letenni az asztalra különféle munkákat ahhoz, hogy
megfeleljen valaki. A stúdiórendszer idején összeült egy művészeti
tanács és megvitatta a forgatókönyvet, melynek színvonala döntő
fontosságú szempont volt az első körben. Ha elfogadták, akkor
pénz is jutott rá. Ma mindenféle kuratóriumokhoz kell pályázni
forgatókönyvírásra, majd gyártása, ha sikerül is támogatást
nyerni, az csak töredéke egy játékfilmnek. A stúdiórendszer
létrehozását a magyar államnak kellene kezdeményeznie, magánbefektetőkkel
együttműködve. Nem igaz, hogy az állam rossz tulajdonosa a
magyar filmgyártásnak. A film nagyon költséges, de bevételt
is termel. A hazai közönség rajongva szereti a magyar színészt
és azt a filmet is, amiben játszik.
–Arra nem gondolt, hogy színházban
rendezzen?
–Elsősorban a mozgókép vonzott mindig is, mikor a
MAFILM színtársulatát vezettem, rendeztem darabot. A közelmúltban
újra felmerült, mi lenne, ha rendeznék színházban. Veszprémből
kerestek meg az ötlettel, én ezen fellelkesülve Páskándi Géza,
illetve Csurka István művei közül szerettem volna választani.
Csurkától régi kedvencem a Deficit, de nagyon tetszik az új történelmi
darabja, A hatodik koporsó is. Na-gyon tisztelem őt a bátorságáért,
amiért elsőként keményen és nyersen kezdett beszélni olyan
összefüggésekről, melyekről mások nemhogy hallgattak, hanem
gondolni sem mertek rá, ha egyáltalán átlátták mi történt
velünk az elmúlt évtizedekben a kulisszák mögött. Aztán
semmi nem lett az egészből, mert közölték velem, hogy tizenöt
százalékkal csökkentették a színház költségvetését.
– A sok elutasítás dacára nem tűnik se
keserű, se csalódott embernek. Honnan ered ez a kivételes természete?
– Áldatlan időkben úgy viselkedem, mint a nagyapám. Tőle
örököltem a tartásomat, fantasztikus alkat volt. Tengerészként
szolgált az első világháború alatt, a Monarchia összes nyelvét
beszélte. Mikor felszámolták a hadiflottát is, mozdonyvezető
lett az Orient-expresszen, Horthy Miklós jóvoltából, akinek szívügye
volt, hogy minden szélnek eresztett tengerészről gondoskodjon.
Ötvenéves korában nyugdíjba ment, majd visszatért a nagyanyámmal
együtt a szülőföldjére Sümegre, ahol volt egy kis öröksége,
5-
6 hold
föld, néhány sor szőlő, zöldségeket termeltek, állatokat
tenyésztettek. Sok időt töltöttem vele gyermekkoromban,
rengeteget mesélt, imádtam hallgatni a kalandos történeteit.
Vidám, derűs alkat volt, nem úgy, mint édesapám, akinek
katonatisztként, a második világháború után, harmincöt éves
korában tönkretették az életét.
– Mikor veri újra az ördög a feleségét?
– Nem rajtunk múlik. Munkácsi Miklóssal megírtuk a
folytatást, de azt a pályázatunkat is elutasították. Több
visszadobott szinopszis, filmnovella és forgatókönyv után most
arra látok esélyt, hogy talán Kincses Elemér Soha című regényének
a közeljövőben elkészíthetem a filmváltozatát. A forgatókönyv
kész, néhány millió forint állami támogatás is rendelkezésre
áll már, de azt az összeget előkészítésre nem használhatjuk
fel, úgyhogy folyamatosan kilincselek és arra várok, hogy
valaki teljes mellszélességgel áldását adja erre a koprodukcióra.
Kincses Elemér könyve elsősorban önéletrajzi jellegű: az író
első szerelmének történetét ismerhetjük meg belőle,
emellett az 50-es 60-as évek színmagyar Marosvásárhelyének hétköznapjait
a Ceausescu-diktatúrában.
Borbély László
|