2011.04.22.
Komárom támogatja kisvállalkozóit
Április
6-án a komáromi városházán dr. Molnár Attila polgármester
és dr. Sztruhár Gyula, a Komárom-Esztergom Megyei Regionális Vállalkozásfejlesztési
Alapítvány ügyvezető igazgatója írták alá a komáromi székhelyű
kis és középvállalkozások támogatására vonatkozó, 50
millió forintos támogatási szerződést. A helyi kis- és középvállalkozásokat
segítő programról dr. Molnár Attilát, Komárom polgármesterét
kérdeztem.
– Tisztelt polgármester úr! Milyen előzményei
vannak ennek a döntésnek? Milyen előkészítő munka alapozta
meg ezt a határozatot?
– A helyi kis- és középvállalkozásokat segítő
programunk kezdetei egészen 2007 márciusáig nyúlnak vissza.
Ebben az évben alakult ki a Komárom – Esztergom Megyei Regionális
Vállalkozásfejlesztési Alapítvánnyal az a munkakapcsolat,
melynek köszönhetően létrejött ez a példa nélkül álló vállalás.
Az előkészítő munkában többféle javaslat, elképzelés került
megtárgyalásra. Az általános vélemény az volt, hogy egy
mindenki számára elérhető, mindenkinek egyaránt pozitív
megoldást nyújtó formát megalkotni igen nehéz feladat.
Kiforrott elképzelést akkor még az e célból összehívott vállalkozói
fórum sem tudott megfogalmazni, ugyanakkor a célkitűzés világos
volt: segítenünk kell!
– Országos szinten már évek óta a kisvállalkozók
arról panaszkodnak, hogy a multik miatt ellehetetlenül tevékenységük,
s ha nem kapnak segítséget, tönkremennek. Ezt is figyelembe
vették a támogatásról szóló döntés meghozatala előtt?
– Természetesen. Polgármesterként az egyik legfontosabb
számomra, hogy a helyben működő kis-, és középvállalkozások
versenyképesek tudjanak maradni, illetve egyáltalán életben
tudjanak maradni a mai piaci körülmények között. Ez egyrészt
a munkaerő-megtartó-, illetve a munkahelyteremtő-képesség
miatt fontos, másrészt pedig azért, mert ne felejtsük el, hazánkban
a legtöbben kis-, és középvállalkozóknál dolgoznak.
– Gondolom, erre az 50 millió forintra pályázni
kell a vállalkozóknak. Csak komáromi székhelyű cégek pályázhatnak?
– Igen. Pályázati rendszerünket úgy alakítottuk, ki,
hogy abban kizárólag csak komáromi székhelyű vállalkozók
vehetnek részt. Célunk ezzel persze nem a környékbeli cégek
kizárása, hanem a komáromiak erősítése volt.
– Tavaly mennyi pénzt adott a város
ugyanerre a célra?
– Önkormányzatunk ebben az évben 50 millió forintot különített
el vállalkozói támogatási célra. Ez az összeg a tavalyi
keretnek tízszerese. Látható tehát, hogy elkötelezettek
vagyunk a városban működő cégek minél jelentősebb támogatására.
– Több pénzből tud jelenleg a város gazdálkodni,
hogy ezt megtehetik, vagy a metódus változott?
– A szemlélet változott. Hozzáteszem, Komárom
viszonylag kedvező anyagi helyzetben van. Nincs hiteltartozásunk,
nem kényszerülünk külső banki támogatások igénybevételére.
Az előző városvezetés azonban nem tulajdonított különösebb
jelentőséget a helyi vállalkozások támogatásának. Mi
azonban felismertük ennek fontosságát. A pazarló gazdálkodást
racionális pénzügyi döntésekkel megállítottuk. Elzártuk a
pénzcsapokat. Ennek köszönhető, hogy az ilyen jellegű támogatásokra
is többet tudunk fordítani, mint az elmúlt években bármikor.
Nem tartozik szorosan a tárgyhoz, de engedje meg, hogy itt
elmondjam. Ugyanennek a pénzügypolitikának köszönhető, hogy
városunkban idén egyetlen fillérrel sem emeltük meg a közüzemi
díjakat. Azt hiszem ez országos szinten is szinte egyedülálló.
– Igaz, hogy ebben a témában összesen négy
pályázatot hirdettek meg?
– Igen, a támogatási rendszerünkben rendelkezésre álló
pénzösszeg felhasználható pályázati önrész kiegészítéséhez,
képzési támogatásokhoz, így a vállalkozási ismeretek
megszerzésére, innovációs képességek erősítésére irányuló
– szakképesítés, minősítő oklevél, tanúsítvány
megszerzésével záruló – képzéseken való részvételhez is
csakúgy, mint a pályázati tanácsadással, illetve pályázat
előkészítésével, készítésével összefüggő kiadásokhoz,
valamint rendezvényekkel kapcsolatos kiadásokhoz.
– Fontosnak tartják, hogy a vállalkozók képzését
is támogassák?
– Kérdésben ott a válasz: mindenképpen. Hiszen képzés
nélkül nincs innováció. Innováció nélkül nincs fejlődés.
Fejlődés nélkül pedig nem tudunk kimászni abból a lehetetlen
gazdasági helyzetből, melybe az elmúlt években sodortak bele
minket.
– Ez a támogatási rendszer mennyiben segíti
elő a munkahelyteremtést?
– Mint minden a gazdasági szférába irányuló támogatás,
ez is segíti a munkahelyteremtést, hiszen a vállalkozónak nem
saját erőből kell finanszíroznia a kiadások jó részét, ezért
munkahelyteremtésre is több marad. A mi pályázati rendszerünk
azonban nem irányozza elő közvetlen módon a munkahelyteremtést,
tehát nem teszi azt kötelezővé, nem szabja feltételül a pénzösszeg
lehívásához. Ezeket az elemeket az Új Széchenyi Terv
tartalmazza. A miénk egy kisvárosi léptékű rendszer, és mint
ilyentől nem is várható el, hogy közvetlenül kötelezzük vállalkozóinkat
munkahelyteremtésre.
– Ha már itt tartunk, van arról adat, hogy
menynyi a regisztrált munkanélküli a városban?
– Hazánkban az állástalanok aránya jelenleg 11,5 százalékra
tehető. Szerencsére az országos átlagnál nálunk valamivel
jobb a helyzet. Bár a gazdasági válság első éve megduplázta
az állástalanok számát Komárom térségében is, a
legfrissebb adatok szerint a munkanélküliség
ma 9 % körül alakul nálunk.
– A sajtóanyagban kamatmentes kölcsönről
olvastam. Tehát ez most támogatás, vagy kölcsön, vagy
mindkettő?
– Mindkettő. A pályázati önrészhez nyújtott támogatás
egy kamatmentes kölcsön, melyet a vállalkozó 36 hónap után
kezd törleszteni felénk. Szemléletünk, filozófiánk szerint
fejlesztési célú gazdasági támogatás azon cégeknek adható,
amely társaság azt megfelelően tudja felhasználni, így vissza
is tudja téríteni. Ráadásul a visszatérítéssel megoldható,
hogy a rendelkezésre álló összeg ne fogyjon el, így újabb és
újabb vállalkozókon tudjunk segíteni. Ugyanakkor támogatási
rendszerünk többi elemét, így például az innovációs képzésekre
fordítható, vagy épp a rendezvényekre felhasználható összegeket
vissza nem térítendő támogatásként nyújtjuk.
– Hazánk híres volt, remélem már csak múlt
időben kell beszélnem, a túlzott bürokráciáról, arról,
hogy egy igénylő okirat kitöltése bizony nem egyszerű
feladat. Önök törekednek most a közérthető megfogalmazásra
és arra, hogy ez a pályázati rendszer minél kisebb adminisztrációs
teherrel járjon?
– A mi rendszerünk rendkívül egyszerű, átlátható. Ráadásul
önkormányzatunknál felállítottunk egy pályázatíró
csoportot, mely pont az ilyen esetekben segíti a helyi vállalkozókat,
civil szervezeteket a pályázati dokumentációkban való
eligazodásban. A kis-, és középvállalkozói 50 milliós támogatási
rendszerhez kapcsolódó dokumentumok letölthetők Komárom megújult
honlapjáról a www. komarom.hu –ról is. Egy pályázati
rendszer akkor tud hatékonyan működni, ha az egyszerű, gyors,
világos stratégiai elvek mentén működik. A komáromi
rendszert is igyekszünk úgy kialakítani, hogy a vállalkozók
admi-nisztrációs terhe minél kisebb mértékű legyen. Gondolja
csak meg, főként a kisvállalkozók között akadnak jórészt
olyanok, akik korábban nem vettek, vagy alig vettek részt pályázatokban.
Megengedhetetlen, hogy ők bonyolult pályázati rendszereken
keresztül juthassanak hozzá olyan támogatásokhoz, amelyek sok
esetben a létükhöz, a puszta fennmaradásukhoz szükségesek.
Kisebb adminisztrációt, gyors döntéshozatalt és gyors, pontos
kifizetést ígérhetünk a pályázó vállalkozók részére.
– A magyar kormány által meghirdetett Új
Széchenyi Terv mennyiben rokona a mostani komáromi támogatási
rendszernek?
– Az alap az Új Széchenyi Terv volt. Programunkat az
országos irányvonalhoz igazítottuk. Akárcsak az Új Széchenyi
Terv esetében, úgy a komáromi támogatási rendszerrel is új pénzforrások
áramlanak a gazdaságba, ezzel elősegítve a munkahelyteremtést,
illetve hazánk gazdasági talpra állását. Programunk abban
mindenképpen az Új Széchenyi Terv kistestvére, hogy a mi
programunknak a nyertesei ugyanúgy a hazai tulajdonú kis- és középvállalkozások
lesznek, mint az országos szintű projektnek. Munkahelyteremtést,
azonban mint már említettem, nem ír elő. Ezt önkormányzati
szinten nem tehetjük meg. Roppant mód leszűkítené a pályázók
körét. Ez az Új Széchenyi Terv prioritása. Ott a pályázni
szándékozó vállalatoknak kötelezettséget kell majd vállalniuk
bázislétszámuk fenntartására, illetve bővítésére. Mi
ilyet nem várunk el. Az Új Széchenyi Terv kiírása szerint
bizonyos társaságok vissza nem térítendő támogatást is
kaphatnak munkahelyteremtésre, valamint a speciálisan hátrányos
helyzetű célcsoportok számára munkahelyet teremtő vállalkozások
is jelentős támogatást élvezhetnek.
– Tisztelt polgármester úr! Az ön választási
mottója a „párbeszéd” volt. Ez elkezdődött-e, s érezhető,
hogy a komáromiak fontosnak tartják azt, hogy beleszóljanak saját
városuk ügyeinek alakulásába? Igaz, hogy még a költségvetési
vitába is beszállhattak a város lakói?
– A párbeszéd a tavalyi választások után azonnal
elkezdődött, és azóta is tart. A korábbi gyakorlattal ellentétben
évente több lakossági fórumot, közmeghallgatást rendezünk,
ahol folyamatosan tájékoztatjuk a komáromiakat az épp futó
projektekről. Bevonjuk őket a döntésekbe, meghallgatjuk észrevételeiket,
véleményüket. Ennek szellemében meghirdettük a nyitott kapuk
programot, ami azt jelenti, hogy a városházán eltöröltük a
fogadóórát. A komáromiak egy előzetes időpont-egyeztetés után
mind engem, mind pedig az alpolgármestereket bármikor elérhetik.
A város büdzséjének összeállításában nem politikai
bizottságok vesznek részt, hanem szakmai kollégiumok javaslatai
alapján történik a költségvetésben meghatározott alapok,
sarokszámok feltöltése. A szakmai tanácsadó testületekben városunk
olyan szakemberei vesznek részt, akik korábban már bizonyítottak
az adott szakterületen, tehát javaslataikat kizárólag szakmai
alapon teszik meg. Ez is merőben új gyakorlat, és ez is azt
szolgálja, hogy településünk lakói mindinkább részt
vegyenek a város életében, a költségvetés összeállításában.
Természetesen a büdzsé összeállítása előtt felmértük az
igényeket, megkérdeztük a város intézményvezetőit, az érintetteket,
hogy ők milyen fejlesztéseket, beruházásokat tudnának elképzelni
az általuk vezetett intézményben, megkérdeztük a lakosokat
is, mondják el, szerintük mire van szükség, legyen az egy
utca, vagy épp egy játszótér felújítása, karbantartása.
– Remélem nem veszi zokon, ha egy másik témát
felvetek. Azt olvastam, hogy átgondolatlan, koncepció nélküli
és ad hoc jellegű volt a korábbi vezetés szerződéskötési
gyakorlata. Folynak az átvilágítások?
– Az átvilágításokat tavaly októbertől folyamatosan
végeztük. Átvizsgáltuk az önkormányzat és cégei teljes
szerződéses állományát, és mondhatom, több problémás
esetre derítettünk fényt. Ezekben az ügyekben a napokban fog
feljelentés születni. Az esetek kivizsgálása innentől kezdve
a hatóságok dolga.
Medveczky Attila
|