2011.08.05.
Csurka István: Történelemhamisítás
Kultúránk – létkérdésünk
Hatvanéves
folyamat gyümölcse érett be 2004. december 5-én a magyar társadalomban,
a nemzethalál gyümölcse. Borzalmát, jelentését máig nem
volt képes a nemzet feldolgozni. Ekkor ugyanis annak következtében,
hogy a magyar kultúra 1945 óta idegen, nemzetellenes erők irányítása
alatt áll, már nem találtatott egy érvényes népszavazáshoz
szükséges mennyiségű magyar ember, aki testvérének, nemzettársának
tekintse az elszakított területeken élő magyar testvéreit. A
2010-ben kétharmados többséggel kormányra lépő pártszövetségnek
– nagyon helyesen – első dolga volt ezt a borzalmas nemzeti
fiaskót orvosolni, és ma már állampolgárságot kap minden
magyar, aki kéri és hozzá szavazati jogot is, de a kérdés még
sincs megoldva. Pontosabban csak politikailag van megválaszolva,
kulturális ellenlépés, terápia még nincs. Még addig a
felismerésig nem jutott el a politikai gondolkodás és a
nemzetstratégia, hogy a nemzeti közömbösség kifejlődése nem
elsősorban politikai, hanem kulturális okokra vezethető vissza,
pontosabban, hogy a saját kultúra megteremtése nélkül a
helyes politikai lépések elenyészhetnek. Az a népszavazás nem
azért maradt érvénytelen, mert a Gyurcsány-kormány aljas
propagandával, kihasználva a magyar tömegember mocskos módon
gerjesztett anyagiasságát, lebeszélő propagandát zúdított a
társadalomra, hanem azért, mert hatvan éve nemzetellenes kultúrában
él. Letagadott másodrendűségben, kisebbségben a saját hazájában.
Kiszámított, tervszerű züllesztés, a hamis történelem változatos
módon való sulykolása előzte meg ezt a népszavazást. Eddigre
fogyott el a tartásos magyar ember. Nem azért, mert megölték,
internálták, hanem azért, mert kultúrája, iskolája,
egyeteme, színháza és filmje, bölcselete és történettudománya
évente saját nemzete iránt közömbösebb, a lényeges dolgok
felől fel sem világosított, képzetlenebb és a hivatásról,
az emberi élet rendjéről egyre kevesebbet tudó évjáratokat
bocsátott ki. Rákosi alatt ez még nem így volt. Az iskolákban
még az elmúlt rendszerben tanult tanárok tanítottak, akiket
viszont még a Monarchia rendjében katedrához jutott elmék,
szellemek neveltek – kötelességtudásra, hivatásra. Az iskola
és az üzem, a munka az intézményekben még a terror és a
„b” listázások ellenére megőrzött valamit a történelmi
folyamatosságból és a kereszténység alázatából. Ezért
tudott kitörni a forradalom. Mert még élt a magyar kultúra, ha
elhallgattatva is, de élt a magyar összetartozás szelleme. Még
csak tizenegy éve volt bolsevik sötétség.
A Kádár–Aczél-rendszerben
aztán minden elromlott. Minden évben letört egy darab a magyar
kultúra úszó jéghegyéből és olvadt fel a nihilizmusban, az
egoizmusban és az anyagiasságban. A történelemhamisító iskolából
minden évben több tartás nélküli ember került ki, az érvényesüléshez
egyre kevésbé kellett szorgalom, tehetség, hivatásérzet, s a
lojális középszerűséget a rendszer többre tartotta a kutató
tekintetű tehetségnél. Ha az alkotó ember élete egy-egy
sikerpontján végigtekinti, hogy milyen mezőnyben érte el sikerét,
lehetetlen a fejét meg nem hajtania a már föld alatt porló,
vagy éppenséggel csak kiiktatott, tiltott és elhallgattatott óriások
előtt. A színvonal süllyedését a kulturális alkotás anyagi
kézbentartásával, aggályos ellenőrzésével érték el. A cél
a szerves nemzeti kultúra lehetetlenné tétele volt. Aki benne
élt, sokszor nem is értette a hatalom őrületeit. A kulturális
szervek fennakadtak egy-egy mondaton, jelzőn, országos ügyet
csináltak egy-egy dalból, versből. De folyamatosan őröltek.
Észre sem vettük, hogy egyre többen adják fel, illeszkednek
bele a realitásba és mire eljött a rendszerváltás ideje,
kiderült, hogy a népben nincs is elég rendszerváltó szándék,
akarat pedig még kevesebb. Az emberek féltek a változástól,
mert megszokták a „kis pénz –kis foci” állapotát, mert
meg voltak fogva, elvesztették a tartásukat, már féltek az önállóságtól.
Ehhez nemcsak politikailag kellett zsarnokoskodni fölöttük,
hanem elsősorban a kultúrájukat kellett elvonni tőlük. A
rendszerváltás aztán mégiscsak bekövetkezett politikai síkon,
felemásan és nyögve nyelősen, de a kulturális irányításban,
a kulturális intézményekben semmi nem változott. A kultúra irányítása,
termeltetése ugyanazoknak a kezében maradt, akiknek a kezében a
rendszerváltás előtt volt. A rendszerváltás rádiójának, tévéjének,
színházának, filmjének első tizennégy éve többet rontott a
magyarság lelkiállapotán, többet vett el önbizalmából, mint
az előző negyvenöt év. A kultúra liberális, SZDSZ-kézben
hagyása, a nemzeti öntudat állandó ócsárlása, a
nacionalizmus elleni küzdelemnek álcázott nemzetellenesség, az
egoizmus és hedonizmus szellemének terjesztése, a kábítószer-terjesztés
fesztiváljainak és diszkóőrületének támogatása eredményezte
a népszavazási eredményt.
A
magyarellenesség mint ipar, mint mindennapos hibáztatás és állandó
felelősségre vonás tulajdonképpen a rendszerváltás után, a
rendszerváltás során alakult ki. Kádár alatt a „dolgozó népünknek”
senki nem merte volna a szemébe vágni, hogy „bőgatyás”. De
a nacionalizmus elleni küzdelembe minden belefért. Az iskolából
olyan évfolyamok kerültek ki, amelyek nem is tudtak semmit Erdélyről,
Trianonról, mindenkit románnak néztek, aki onnan érkezett és
elfogadták, mert a kultúra elfogadtatta velük, hogy konformistának
kell lenniök: nem szabad kérdezniük. A kultúra ma is ellenséges,
nemzetellenes, liberális háttérerők kezében van. A szórakoztatóipart
a Heti Hetes szelleme uralja. A nyolcvan- százéves körúti szeméttel,
a már születése pillanatában is híg tehetségtelenséggel tömik
a közönséget, s hozzá az amerikai, hollywoodi sztárkultusszal,
amihez semmi közünk. Államilag támogatott és eltartott kulturális
termésünket, szórakoztatóiparunkat néha politikailag is
ellenséges, de szellemileg mindenképpen visszatartó, lehúzó
értéktelenség önti el –mert ez kell a tömegnek. Igen, már
ez kell neki, mert nem is sejti, hogy létezik más is. Egy
szellemétől idegen, léha, olcsó és silány és a poéngyártás
mechanikus, előre gyártott technikájával előállított
kotyvalékot nyomat egy szűk kör a közönségbe, nemcsak azért,
mert neki ez nagy üzlet, hanem azért is, mert ez felel meg a kitűzött
célnak, a magyar kultúra elsorvasztásának.
A
kulturális rombolást, amellett, hogy nagy jövedelmet biztosít
művelőinek, a jó irányba elindult politikai vezetés eltűri.
Talán demokratikus mivoltát, a maga liberális mivoltát akarja
ezzel bizonyítani és talán bizonyos uniós és amerikai elvárásnak
akar ezzel megfelelni? Mindegy, maga alatt fűrészeli a fát. Előbbutóbb
úgy fog járni, mint XVI. Lajos abszolút monarchiája, amely
addig komázott az egyház- és királyellenes erőkkel, a „republique
des lettres” materialistáival, (írók köztársasága, amelyet
ma inkább szürkeállományúak köztársaságának kellene
nevezni), amíg maga is elhitte magáról, hogy már nem legitim.
Igen, kérem, a Nagy Francia Forradalom úgy törhetett ki és úgy
győzhetett, hogy a király, XVI. Lajos és az udvar maga is
elhitte, hogy ő már nem legitim és a forradalmároké az igazság.
Mert kulturálisan lett aláásva. Vajon mennyi idő kell, hogy a
kétharmados többség, amely alkotmányozott és bankadót vetett
ki, elhiggye a körúti kabarénak, hogy tévedett? Diderot-ék
kulturálisan mosták alá a Monarchiát és a rendszer előbb
megdőlt belsőleg, mint ahogy a tömeg lerombolta volna a
Bastille-t. Bármennyire szilárdnak látszik most ez a kétharmados
többséggel rendelkező politikai rendszer, ha nem teremti meg a
saját kultúráját az óvodától az egyetemig, a történetírástól
a filozófiáig, az irodalomtól a színházig, a grafikától a
szobrászatig, vagyis nem teremt saját kulturális világképet
és öntudatot – aláásható.
Most a liberális,
vagy helyesebben mondva jakobinus rombolók arra hivatkoznak, hogy
azért árasztják el a saját pesti vagy amerikai selejtjükkel a
tömegkultúrát, mert ez kell a tömegnek. Nem így van: már ez
kell a tömegnek, mert már régen nem kap mást. Amikor a kulturális
kormányzásban ez ellen nem tesznek semmit, sőt nemcsak elnézik,
hanem még át is veszik, mint Alföldi Róbertet, az
nemzetbiztonsági kockázat. Nem tudjuk, milyen meggondolás
vezeti a minisztert vagy az államtitkárt, hogy Alföldi Róbertet,
a Heti Hetes egykori röhincselőjét a Nemzeti Színház igazgatói
székében tartja, nem tudjuk, de azt látjuk, hogy bénító hatással
van az egész nemzeti oldalra. A bizalmat olvasztja el. A jó és
kemény intézkedések hitelét veszi el. Miért van állami megbízásban
Andrew Vajna, s mit keres itt kies hazánkban? Nem tudjuk. Mikor
lesz előadó a Bálványosi Szabadegyetemen? Lenyeljük, hogy az
ellenséges tulajdonban lévő kereskedelmi televíziók
megrendszabályozása nehéz, ellenséges magatartásukat el kell
tűrni, de talán sújthatná keményebb büntetésekkel őket a médiahatóság.
Minden híradó után, minden hazugság után, minden betartás után.
Mikor veszi észre a kulturális kormányzás, egyáltalán a kormány,
hogy a nagyon helyesen, világraszólóan kiebrudalt IMF utóvédszervei
a kereskedelmi tévék? Ha egyszer a gazdától udvariasan elköszöntünk,
a béresétől miért nem válunk meg?
A
magyar kibontakozással szemben ellenséges háttérhatalom léte
ma már nem lehet kérdéses. Forint elleni támadások, bizonyos
bankok megszerzésére irányuló lépések, a média- és alkotmánykérdés
nemzetközi színtérre kivitele és ottani aljas kezelése minden
józan ember előtt nyilvánvalóvá kell hogy tegye: ellenséges
támadások kereszttüzében áll fenn kétharmados rendszerünk.
De a nyílt támadások sokszor fedőakciók, valójában nem a
politikai hatalom megdöntésére irányulnak, hanem a kulturális
háttérhatalom megtartására, a médiapozíciók megőrzésére,
ad abszurdum a körúti kabaré megőrzésére. Mert ez a
fontosabb. Mert ebben van a reményük. Mert mindenfélét mondtak
és hazudtak már, mindenféle kettős mércét alkalmaztak már.
Helyeselték a földosztást Dél-Amerikában, de nem helyeslik
itt, lelkesedtek a demokráciáért Ukrajnában, de itt nem
lelkesednek érte, ha kétharmados, csodálták az önrendelkezést
Algériában, de itt nem kérnek belőle. Mindent és mindennek az
ellenkezőjét. Idézzünk egy bekezdést Molnár Tamástól. A média
szempontjából ez folyamatos elővételi jogot jelent minden esemény
vonatkozásában. Így azok, akikből a médiumok a maguk állandó
hőseit gyártják, különösen széles látókörű emberek hírében
fognak állni, noha a valóságban talán csak nem gondolták végig
azt a zűrzavart, amely a fejükben uralkodik. Egy új reneszánsz
homo univerzaléivé, egyetemes embereivé válnak, akik örökösen
őrlődnek a cselekvés és a gondolkodás, a filozófiai spekuláció
és a forradalmi barikádok, a szkeptikus rezignáció és a
kozmikus méretű küzdelem vállalása, az esztéta káosz iránti
megvetése és a fáradhatatlan gerillaszellem dicsősége között.
Mindegyik fogalom és ellentétpár mellé odabiggyeszthetnénk
egy-egy nevet és kacaghatnánk. De ha belegondolunk, hogy ez a
sztár- és hősgyártás milyen akadálytalanul folyik ma és
milyen szenvtelenséggel téveszt meg milliókat, arcunkra kell
fagynia a mosolynak. Mi lesz a vége ennek? A kereskedelmi tévék
ügye nemzetközi. Ám vannak csak hatáskörünkbe tartozó oktatási,
nevelési kérdések, amelyekben nem történik semmi. Holott ezek
a nemzeti megmaradás alapkérdései. Milyen értékrenddel a fejében
jön ki az egyetemről a hallgató. Hamis történelemmel, hamis
irodalmi értékrenddel, hamis neoliberális közgazdaságtannal
öntik tele, vagy kap új értékrendet, filozófiai eligazodást.
Hoffmann
Rózsa minden megbecsülést érdemlő erőfeszítése ellenére,
attól kell tartanunk, hogy ma még enyhített, mintegy selypegve
előadott liberális értékrendet kérnek számon a vizsgákon,
amelyben a népi-urbánus ellentétben, hogy csak egy példát
mondjunk, az urbánusoknak volt igazuk, mert a népiek közül többeket
elkapott a szélsőjobb. De ez önmagában kevés az igazsághoz.
Mert a népiek földosztásért, igazságos birtokrendezésért, a
magyar kultúra helyfoglalásáért küzdöttek. Balatonszárszón
1943- ban a legégetőbb sorskérdéseket vetették fel és a háború
után ezért ítélték el őket, – a hatalomra került urbánusok.
Ezt az összefüggést melyik egyetemen láttatják a hallgatóval?
Még meg se vitatják. Az urbánusoknak csak a háború után lett
igazuk, amikor a megszállt országban hatalomra kerültek. Nem
hiszem, hogy van egyetem, akár egyházi működtetésű is,
amelyben ezt az ifjúság előtt legalább feltárnák. Ez ma
mindenütt nácizmusnak minősülne és az ártatlan, magyarként
meghalt áldozatok – Radnóti Miklós, Szerb Antal – meggyalázásának.
Pedig ez nem igaz. Radnóti Miklós magyarként és keresztényként
halt meg és a sérelme éppen az volt, hogy az az aljas és tébolyult
rendszer, mint amilyen a nyilasvilág volt, nem fogadta el
magyarnak. A történelemhamisítás pedig az a dologban, hogy nem
lehet egy borzalmasan kegyetlen háború végén uralomra került
törpe kisebbség rendszeréért, gonoszságáért, tébolyáért
egy egész nemzetet elítélni és másodrendűségben tartani.
A
tényeket fel kell tárni, de nem csak politikailag, hanem kulturálisan
is. Az egyetemet teljes egészében vissza kell szerezni. Az urbánus
had a kulturális és belügyi irányítás élvonalába került
és hatalmi erővel irtotta a népieket – a magyarságot. Vagy a
sajtóban kevesellte a népirtást, mint Zsolt Béla. Ezt minél
előbb egyetemi katedrán, tankönyvekben, regényekben, színházban
és filmben kell elemezni. Ezzel szemben mi a helyzet? Hódmezővásárhelyen
működik egy Németh László társaság, a városi könyvtár is
róla van elnevezve, de Németh Lászlónak nincs kultusza, országos
intézménye, kutatóműhelye. Jászi Oszkárnak ugyanakkor több
is, nagy költségvetési támogatást és nyilván Soros-támogatást
is élvező kutatóállomása is van, amelyek nemcsak tisztára
mossák a Károlyi-kormány kisebbségügyi miniszterét, hanem
demokratikus példaképként röpítik fel a szellemi égboltra
– a hazaárulót. Ötéves bécsi emigrációs korszakában Jászi
Jakubovics Oszkár a Horthy-rendszer megdöntése érdekében végigjárta
a kisantant fővárosokat, elsősorban Prágát, Belgrádot és
Bukarestet és intervenciós hadseregek támogatását kérte, no
és persze pénzeket vett fel lapjai számára a Magyarországot
megcsonkító hatalmaktól. Ha ezt a szánalmas vergődést és
koldulást végignézi az ember lehetetlen nem gondolnia a
mai MSZP
szánalmas hazaárulására, szövetségkötésére Daniel
Cohn-Bendittal és másokkal. Csakhogy ez el van tagadva. Jászit
elemzik, mossák, gondolkodói pózokba emelik, a lényeget pedig
elhallgatják. Itt a szemünk láttára. Németh László pedig be
kell érje egy-egy magánszínház, például a Dózsa László
vezette Újpesti Teátrum egyébként dicséretes előadásával.
Pedig mire volna nagyobb szüksége a megújulás útján
politikailag elindult társadalmunknak, mint a Minőség Forradalmára?
Nincs még igazi, teljes, érvényes irodalmi, történelmi,
gazdaságtudományi értékrend kifeszítve. Amit ma felmutatnak,
az csak egy kompromisszumos, megengedő, tessék-lássék, egyrészt-másrészt
értékrend, amelyben a Horthy-rendszer már nem annyira fasiszta,
mint előbb volt, de még bűnös, mert elfogadta a bécsi döntéseket
és bevonult Kolozsvárra, és Németh László még elfogult
nacionalista, antiszemita, mert feltárta, hogy a magyarság
kisebbségben van a saját hazájában, de már nem annyira. Ez még
nem új értékrend. És nem magyar értékrend, amely megfelel a
politikai döntésnek. Ez a kulturális liberalizmus még messze
elmarad a határokon kívülre szorult magyar testvérünk állampolgárrá
fogadásának politikai gesztusától, magyar útlevelének megadásától.
A politika már jó irányba halad, a kultúra még habozik és
tekereg. Semmilyen értékrend nem örökérvényű. Különösen
nem tekintheti a saját értékrendjét örökérvényűnek egy
nemzeti, keresztény és polgári rend, amely nem az ember
mindenek fölötti hatalmát, természet- és társadalomalakító
képességét, nem az örök haladást és a növekedést és a
piac mindenhatóságát hirdeti, hanem a Gondviselés alá helyezi
magát. Ez is Molnár Tamás gondolatmenete. Ez a keresztényi
Gondviselés alá helyeződés azonban nem szabad, hogy megakadályozza
egy aktuális, érvényes kulturális értékrend kifeszítését,
elsősorban azért, hogy legközvetlenebb politikai céljait
megvalósíthassa és ne merüljön el idő előtt az ellenséges
kultúra történelemhamisításában. Minél mélyebben élte át
és sajátította el egy nemzedék a saját értékrendet, annál
hamarabb fog érvényes újat, de a régi elemeit is tartalmazót
alkotni. Ebből lesz a nemzeti folyamatosság. Ha azonban a kultúra
magas műhelyeiben nem folyik értékrendteremtés, ha ez át van
engedve idegeneknek és idegen szelleműeknek, netán egy
meghaladott korszak maradványainak, akkor nem alakul ki nemzeti
folyamatosság, nem jön létre a régi talaján a teremtő
nemzeti kultúra.
Akármilyen
helyes politikai céljai vannak is egy nemzeti, keresztény
politikának, új, saját kulturális értékrend nélkül napjai
meg vannak számlálva. A történelmi és irodalmi értékrend
elsőrendűen fontos a nemzeti kultúra szempontjából. Ha egy
kulturális kormányzat nem tud minden akadályt elhárítani az
irodalmi, történelmi és filozófiai értékrend kialakulásának
az útjából, ha a közgazdaságtant meghagyja a régi sokkterápiások
és privatizátorok kezében, akkor soha nem lesz éltető,
megtartó nemzeti kultúra. Önmagától adódik a kérdés:
hogyan? Tiltson, cenzúrázzon vagy csak bíráljon és teremtsen
újat. A cenzúrát jobb, ha azonnal elvetjük. A magyar
kibontakozás ellenségei cenzúra után sóvárognak. Az egész médiatörvény
körüli nemzetközi hercehurcát azért rendezték, hogy az új törvényre
valahogyan rásüssék cenzúratörvény mivoltát, és az egész
médiahatóságot mint cenzúrahatóságot bénítsák meg. A saját
bukásukat, impotenciájukat, lejárt lemez mivoltukat a cenzúrázottságra
szerették volna fogni. Nekik kell a cenzúra, hogy kijátsszák.
Diderot óta sok módszert fejlesztettek ki. Ők már régen tudják,
hogy a cenzúra meghaladott módszer, sokkal többet ér az
elhallgatás és a hamis történelem. Ezért az új kultúra
megteremtőinek a történelemhamisítást kell leleplezniök és
új műhelyeket, új intézményeket, iskolákat és egyetemeket,
új tankönyveket és új irodalmat kell teremteniük. Fentebb említtetett
Denis Diderot neve és teljesítménye, aki Rousseau után, mint
az Enciklopédia szerkesztője és nagy részének szerzője a
legtöbbel járult hozzá a jakobinus forradalomhoz, XVI. Lajos
fejének guillotin általi lemetszéséhez. A Magyar Nagylexikon
hatodik kötete –1998 – Diderot szócikke lényegében nem
tartalmaz elmarasztaló megállapítást sem a szerzőről, sem az
Enciklopédiáról. Felsorolja a műveket, megírja, kik hatottak
a szerzőre, kikre hatott ő maga, megállapítja materializmusát
és egyházellenességét. Felsorol minden művet, beleértve a drámákat
és a színháztörténeti munkákat, de nem tud pornográf műről,
amelyet pénzkereseti célból írt a szerző. A saját munkán
alapuló tulajdon elvének elfogadásával az egyén szuverenitását
hirdette. Az uralkodói hatalom korlátozásának elméletével az
egyén felszabadítását, az emberi jogok állampolgári szabadságfeltétellé
tételével pedig az „általános akarat” normatív elfogadását
szorgalmazta. Ez idáig utolsó magyar nagylexikonunknak, amelyet
az egyetemista levehet a könyvtár polcáról, hogy rögzítse,
amit az órán hallott, a fővédnöke Göncz Árpád, fő támogatója
a Soros Alapítvány és a Népszabadság Részvénytársaság.
Ezzel szemben Benedek Marcell 1926-os Irodalmi Lexikonja tud egy
pornográf műről is, amelyet a szerző pénzkereseti okokból írt
és megemlíti az Enciklopédia egyenetlenségeit és elfogultságait
is. Egyáltalán nem elfogult Diderot iránt és nem is takargat
semmit, pedig ez is baloldali kiadó és baloldali szerző műve.
A Révai Lexikon, körülbelül ugyanebben az időben roppant mélységekről
és roppant felületességekről ír az Enciklopédiával
kapcsolatban. „Komoly, emelkedett erkölcsi érzék és aljas
pornográfia váltakoznak írásaiban”. A Révai Lexikon és az
egykötetes reprint kis lexikon, amelyből idéztünk, nemkülönben
a Benedek Marcellé ma már inkább antikváriumi áru. A történelemhamisítás
nyomásával a Nagylexikon nehezedik a tanuló ifjúságra. Ez a
hivatalos. Az igazságot viszont egy csak igen kevesek által
ismert filozófiai munka, a katolikus Molnár Tamás franciául írt,
de már magyarra is lefordított műve „Az ellenforradalom”
tartalmazza. Molnár Tamás egyéb műveinek tanúsága szerint is
maga tanulmányozta Diderot írásait és a kort.„Nemcsak azt
nem tudták az olvasók, hogy az Enciklopédia eltorzította a
legtöbb általa érintett témát, hanem arról is meg voltak győződve,
hogy a cenzorok keze súlyosan nehezedett a kiadók vállára.”
De nem így volt. Malesherbes, a főcenzor baloldali érzelmű
volt, összejátszott Diderot-val. Maga az udvar is élvezettel
olvasta írásait és hamisításait egészen addig, amíg össze
nem omlott a saját legitimitásában való hite. Diderot agresszív
ember volt, hamisítástól sem riadt vissza a cél érdekében,
zseniális és felületes teljesítménye csak így vehető tudomásul,
de ezt csak egy képzett kutató és egy a konformizmus – „általános
akarat” – által nem befolyásolt ember veheti észre.
De
a mai egyetemtől és a legújabb lexikontól még egy ilyen távoli
történelmi kérdésben sem jut történelmi tényhez, valós
eligazításhoz a fiatalember. A történelemhamisítás az egész
múltra kiterjed. Figyeljük meg a módszert. A lexikonkiadáshoz
pénz kell. Az államnak, a lexikonkiadónak nincs pénze. Rászorul
a Soros Alapítvány támogatására, amely ennek folytán meghatározó
befolyással bír egyes szócikkekre. Előtte azonban volt
bizonyos része annak elérésében, hogy az államnak, a
lexikonkiadónak ne legyen elég pénze és rászoruljon. Ugyanígy
a Népszabadságnak is, Göncz Árpádnak is. Most azonban Soros,
mint jótékonykodó jelenik meg és Diderot hamisításai, felületességei
kimaradnak a szócikkből – és a diák fejéből. A történelemhamisítást
tehát csak új tankönyvekkel, jegyzetekkel, új, valóban
felszabadult és korszerű történelemmel lehet felszámolni. Ez
hosszú folyamat, s a baj az vele, hogy még el sincs kezdve. Az
egyetem, különösen a közgazdaságtudományi, még a történelemhamisítók
kezén van. De a bölcsészet és a jogtudomány is távol áll még
attól, hogy kimondja az ítéletet – Diderot-ról. A könyvkiadás
és egyes könyvek sikeressé masszírozásának képessége és
intézményei még a szürkeállomány Soros tőkéjével működnek.
A felső rétegük számára gondtalan életet nyújtanak, a
szorgos alkotás lehetőségét, bő történelemhamisítást, ha
nem itthon, hát Berlinben. Vagy itthon is, Berlinben is. A nem
oda tartozó író pedig boldog, ha gyér honoráriumért
dolgozhat, saját kiadásban kénytelen kiadni művét, amelyet a
nagy terjesztők, ha bevesznek is terjesztésre – eldugják.
Mert azon van a haszon… Mint hírlik, ma még olyan egyetemi
tankönyvek is forgalomban vannak, amelyek, ha felolvasószínpadra
kerülnének, közröhejt váltanának ki – marxizmusukkal. Az
utolsó választás politikai rendszerváltást, új alkotmányt
teremtett. A kulturális hegemóniát azonban még nem szerezte
vissza a magyarságnak. Új kultúra megteremtéséhez ez az idő,
tudjuk, kevés. De mint már mondtuk, itt a Teremtés Hétfője hiányzik.
Az elkezdés. Ennek még jele is alig van. Ennek az írásnak az a
célja, hogy ezzel a halogatással valahogy leszámoljon és felhívja
a figyelmet mérhetetlen veszélyességére. Kulturális elégtelenség
miatt a legerősebb politikai rendszerek is elenyészhetnek. Az
utolsó huszonöt évben mindegyik keresztény egyház hanyatlott.
Termett sok szép és értékes alkotás, de a magyar irodalom, történettudomány,
a költészet és a művészet nem tudott időben megálló nagy
alkotásokat teremni, mert sem igazán kemény diktatúra nem
volt, amely kiprovokálja az alkotókból az alkotást, sem Medici
pártfogásban nem részesült.
Igaz,
a nagy művek a sors, az Isten akaratából teremnek, befolyásolni
nem lehet őket. Nem is a zsenik hiányoznak. A kormányzat csak a
feltételeket teremtheti meg. De azokat meg kell teremtenie, különben
minden erőfeszítése kárba vész. Európa-szerte folyik a leszámolás
a jakobinus értelmiség terrorizmusával. Kitűnő szerzők
mutatják Sartre és körének, a kommunizmussal kacérkodó Maót,
Pol-Potot, a Viet- Kongot támogató baloldali értelmiségiek végtelen
szélhámosságát, ellentétes pólusokhoz való csapódását,
keserves utópiájuk rombadőlését. Idehaza nyoma sincs
ilyesminek. Az SZDSZ és az MSZP filozófusai oktatnak és csak a
pénzekkel való el-nem-számolás miatt kergetik őket. Több színházat
a helyi Fidesz-önkormányzat Fidesz-közeli igazgatókra bízott
és ezekben a megújulás halvány jelei is feltűnnek. De a légkör
és a műsor egy része még liberális, vagy megteszi az engedményeket
a magyar színházat uraló százéves körúti szellemnek. Egyes
nagy fővárosi színházak a liberális műsorpolitika és játszási
stílus védőbástyái. Ők a hangadók. Mindenütt ezek vannak.
Az SZDSZ írói mögött hatalmas könyváruházak állnak. Számukra
van lekötve a külföldi megjelenés, mert őket állítólag
falja a nyugati közönség, a hazai meg azt sem tudja, eszik-e,
isszák- e őket. Megérett az idő a gyökeres változásra. Ezért
akarok egy műhelyt, egy színházat a magyar dráma, a magyar megújulás
számára. A színház, mióta létrejött a görög arénákban,
mindig a legfontosabb létkérdések feltevője és a válaszok
keresője volt. Nem a „macskák” nyávogását szólaltatta
meg, hanem a sors, a halhatatlan istenek és a halandó ember
viszonyát boncolta. A színház mindig beleszólt és ítélt és
elítélt. Politika is volt és több is a politikánál. Egy műhely
kell, amely új drámákkal és vígjátékokkal keres választ a
magyar sorskérdésekre. Egy műhely kell, amely megkeresi és
feldolgozza az élet dokumentumait, amelyik az élet valódi
konfliktusait állítja színpadra, amelyik nem hazudik, de perel
és helytáll minden szaváért. A puszta szórakoztatás egyébként
manipulációs, végeredményben lealacsonyító színházfelfogását
el kell vetni. Legalább egy helyen. Írókat és színészeket
kell nevelni és közönséget. Ezek együtt indíthatják el azt
a változást, amely megtermi az új magyar kultúrát. Természetesen
egyetlen színház, egyetlen műhely nem oldja meg az egész változás,
az egész kulturális újrateremtődés ügyét, de a legérzékenyebb
ponton elkezdi a munkát , és áttörést hajt végre. Az áttörés
önmagában véve is érték. Üzenet az új egyetemért, az új
magyar történelemfelfogásért, az új értékrendért küzdő
csoportoknak, szegénylegényeknek, hogy lám, lehet! Azt is tudomásul
kell venni azonban, hogy egy ilyen kezdeményezésnek az elbukása
szintén messze hangzó üzenet. Nem mondom hogy milyen, mert
tudja mindenki.
|