2011.08.05.
A jövő városa
A 35 ezer lakosú tolnai megyeszékhely városvezetése
„Szekszárd, a jövő városa” szlogennel még 2006-ban indított
programot, melyben a gazdaság élénkítésére helyezte a hangsúlyt.
A költségvetésről, a város egyéb beruházásairól, s
arról, milyen intézkedések meghozatala szükséges ahhoz, hogy
Szekszárd a jövő városa legyen, Horváth István polgármestert,
országgyűlési képviselőt kérdeztem.
– Tisztelt polgármester úr! 2006-ban, amikor egy nem éppen
önkormányzat-barát kormány regnált az országban, nem volt-e
merész ötlet a már említett projekt beindítása?
– Önkormányzati szempontotokat figyelembe véve még
eddig nem tudok önkormányzat-barát kormányról. Az elmúlt
nyolc évben viszont az önkormányzatok gyakorlatilag is
megtapasztalhatták az önkormányzat-ellenességet. Amikor
2006-ban a választók bizalmat szavaztak nekünk, nem a tétlenséget
ígértük, hanem, hogy a város gazdasági életén és a komfort
érzetén nagymértékben javítunk. 2006-ig a szolgáltatási
szektort nézve egyetlen egy nagy hipermarketen kívül semmi nem
volt a városban. Sem ipari park, sem megfelelő színvonalú
kereskedelmi- és szolgáltató központok. Nem volt elég kerékpárút,
a lakosok a szabadidő autentikus eltöltése érdekében vidéki
rendezvényekre jártak, hiszen fürdő, strand és sportolási
lehetőség sem volt a városban. Megígértük, hogy ezeket megpróbáljuk
a szekszárdiak és a környéken élők számára biztosítani.
Így meghirdettük a „Szekszárd a jövő városa” programot,
aminek eddig több elemét sikerült megvalósítani – pl. hazánk
egyik legszebb és legkorszerűbb sportcentrumát építettük föl
– és jelenleg is folynak azok a beruházások, amik a 2006-os
ígéreteket teljesítik be.
– Ön 2006 óta polgármester. Egy 2007-es, önnel készített
interjúból idézek: „az elmúlt négy évben csaknem kétezerrel
csökkent a lakosságszám, a fiatalok nem látták a jövőt, tízből
nyolcan – akik másutt tanulnak– nem jönnek vissza.” Sikerült
azóta pozitívan változtatni ezen a tendencián?
– Ezt a folyamatot nem lehet az egyik évről a másikra
megfordítani, de örömmel jelentem, hogy arányában csökkent
ez a tendencia. A tavalyi statisztikai adatok azt mutatják, hogy
az utolsó két évben már nem csökkent drasztikusan a város népességének
száma. Bízom benne, hogyha befejeződnek a fejlesztések, és a
gazdasági helyzet is konszolidálódik, akkor a stagnálás után
növekszik a népesség száma.
– Milyen fontos beruházásokról és projektekről
tud beszámolni lapunk olvasóinak? Jómagam az Agora-programról
és a Vármegyeháza felújításáról olvastam. Gondolom a
fejlesztések hatással vannak, lesznek a költségvetésre
is.
– Az egyik legfontosabb beruházásunk egy ipari park létrehozása
volt, hiszen, mint már említettem, míg szinte a legkisebb településen
is van ilyen létesítmény, addig a tolnai megyeszékhelyen
2006-ig nem létezett. Meg kell különböztetni a produktív és
az improduktív beruházásokat. Az előző adóbevétel-növelő
hatással bír, az utóbbinál pedig követelmény a komfort-érzet
javítása. Az pedig korán sem mindegy, hogy milyen környezetben
valósul meg a beruházás, az adott cégmenedzsment mennyire érzi
otthon magát a településen. Az a két projekt, amit ön említett,
főleg a komfort-érzetet növeli, igaz az Agora-program egy
konferenciaközpontot is magába foglaló 21. századi kultúrpalota
felépítését valósítja meg, s ez gazdaságélénkítő hatással
is bír. Szekszárdnak eddig nem voltak olyan terei, ahol megfelelő
színvonalú tanácskozásokat, konferenciákat lehetett volna
szervezni, tehát hiánypótlásról is beszélhetünk. A helyi és
környékbeli civil szervezetek és vállalkozások országos és
nemzetközi rendezvényeket szervezhetnek a kultúrpalotában, s
ennek gazdasági következményei lehetnek.
– Meglepő, hogy egy megyeszékhelyen 2006-ig
ennyire „szegényes” volt az élet.
– Hatalmas lemaradást kell bepótolnunk. A
2006-os kampány idején nekem szegezték a kérdést: tudnék-e
azon változtatni, hogy a már meglévő bevásárlóközponton kívül
más is legyen a városban? Ekkor fogalmaztuk meg a „Szekszárd
a jövő városa” program elemeit.
– Másfél milliárd forintos hiánnyal fogadták
el idei költségvetést és másfél milliárd forint hitelfelvételt
terveztek 2011-re. A költségvetés főösszege pedig 10 milliárd
294 millió forint. Minek tudható be ez a hiány?
– Ötszáz millió forint hitelt veszünk fel a fejlesztésre,
és 1 milliárdot a működésre. A költségvetést természetesen
egyensúlyban fogadtuk el, tervezésénél figyelembe vettük,
hogy a működési bevételek meghaladják a működési kiadásokat,
de a pályázatok és beruházások előfinanszírozásai miatt mégis
működési hitelt kellett felvennünk. Ennek fő oka: a költségvetés
tervezésekor nem lehet tudni azt, hogy egy adott pályázat
sikeres lesz-e, s éppen ezért fedezetet kell rá biztosítani. A
pályázatok többsége az oktatáshoz, vagy a képzéshez kapcsolódik,
amit nagy intenzitással támogatnak, de csak utólag. Az utófinanszírozás
miatt előfordul, hogy beindul egy képzés, de arra csak egy év
múlva kapjuk meg a pénzt. Addig pedig nekünk kell a működést
finanszíroznunk. Az is elképzelhető, hogy egy adott beruházás
olyan előkészületi munkákat követel meg, melyek lebonyolításához
a forrást a működési hitelből finanszírozzuk, amely összegkésőbb
visszaérkezik. Tavaly nagyon sok vízkárt szenvedtek Szekszárdon,
és ezek orvoslásához is fedezetet kellett biztosítani. Tehát
maga a másfél milliárdos hiányt előre terveztük a pályázatok
és a beruházások miatt, és bízom benne, hogy a pályázatok
sikeres elszámolása után, év végére a költségvetés pénzügyileg
is egyensúlyban lesz.
– Az iparűzési adóból várják a legtöbb
bevételt?
– Amit bevételi oldalon alulterveztünk, az az iparűzési
adóbevétel, ebből 2-3 százmillió forint többletet várok év
végéig. Erre igen nagy az esély, mert a városban működő
hagyományos autóipari, élelmiszeripari cégeinknek nagyon jók
a mutatóik. Tehát a városnak stabil a működési háttere a
nagy- és középvállalatoknak köszönhetően. Két évvel ezelőtt
értékesítettünk a Pécsi Egyházmegyének egy ingatlant, s abból
még 285 millió forint nem érkezett meg. Ha sikeresek lesznek a
tárgyalások az új püspök úrral, akkor ez az összeg is növeli
a költségvetést. Néhány beruházást működésből előfinanszíroztunk
– ilyen például a műfüves pályaépítés az OLLÉ program
keretében–, s nem kaptuk még vissza a forrást. Ezek tehát
mind plusz bevételt hozhatnak.
– Említette a nagyvállalatokat. A kis- és középvállalkozásokat
tudja-e támogatni az önkormányzat?
– Arra törekszünk, hogy minden egyes városi beruházásnál
minél nagyobb szerepet kapjanak a helyi vállalkozások. A
nagyobb projektjeinkre kiírt közbeszerzési eljárások
nyerteseitől pedig elvárjuk, hogy tartsanak egy olyan prezentációt
a városban, amire meghívják a helyi kis- és középvállalkozókat.
Az ilyen rendezvényen bemutatják, hogy a helyi cégek mely
kapcsolódási ponton tudnak alvállalkozóként részt venni a
projektben. Amennyiben helyi vállalkozó nyeri meg a pályázatot,
tőle is azt várjuk el, hogy minél több helyi kis- és középvállalkozót
vonjon be az adott beruházásba.
– Szekszárdról nem ildomos úgy beszélni,
hogy nem említjük meg a bort. A szekszárdi bor marketingjébe,
vagy az úgynevezett borturizmusba bekapcsolódik-e az önkormányzat?
– Természetesen, hiszen mindez mindennapi munkánk részeként
jelenik meg. Nagyon jó a kapcsolatunk a helyi borászokkal, belföldi
és külföldi kapcsolatainkban szívesen prezentáljuk a bort. A
város ünnepein is felhívjuk a figyelmet helyi borászaink
szorgalmára, sikereire. Legnagyobb rendezvényünk egy igazi borünnep,
a Szekszárdi Szüreti Napok, melyre több tízezer látogató érkezik.
Ezen kívül a városházán állandó borkiállítást tartunk,
és évente megválasztjuk a város borát. Ennek az elismerésnek
nagyon komoly a becsülete a borászok közt. Ezen példákból is
kivehető: a város és a borászok kölcsönösen segítik egymást,
mi megteszünk mindent annak érdekében, hogy a szekszárdi borok
és borászok sikerei minél több emberhez eljussanak.
– Szekszárd nem csak a borok, de Babits városa
is. Mennyit tudnak költeni a kultúraközvetítő intézmények támogatására?
– Közgyűlésünk nem csak beszél a kultúra fontosságáról.
Jó példa erre, hogy a 2008-as Babits-évhez kapcsolódóan – régi
adósságunkat törlesztve – díszpolgárrá választottuk
Babits Mihályt. A már említett Agora-program pedig annak az épületinfrastruktúrának
a 21. századi korszerűsítése, amely éppen azt teszi lehetővé,
hogy a Babits Mihály Művelődési Házban és Művészetek Házában
minél több olyan színvonalas programot hozzunk létre, melyek
hangsúlyozzák az elődök munkásságát. Hollós László
szekszárdi születésű gombakutató és természettudósról is
megemlékeztünk: ő is díszpolgári címet kapott, 2009-ben Hollós
László-emlékévet tartottunk. Az éves kulturális tematika célja
egyrészt a városlakók minél szélesebb rétegének bevonása
– egészen az általános iskolás kortól – és a lokálpatriotizmus
erősítése.
– Egy város sikere a környező települések
sikerén is múlik. Milyen kapcsolat a térség polgármesterivel,
léteznek-e közös pályázatok?
– Természetesen, hiszen azt valljuk, hogy Szekszárd városa
csak akkor lehet sikeres, ha a környező települések is azok. S
mindez fordítva is igaz. Ez nem csak szlogen, hiszen szoros és
kimondottan jó a kapcsolatunk a környező települések polgármestereivel.
Társulási formában üzemeltetünk szociális, egészségügyi,
oktatási intézményeket, valamint több kulturális programot
szervezünk közösen. Az összefogást remekül szimbolizálja,
amikor a szüreti napokon együtt vonulnak fel a térség polgármesterei
tízezrek előtt.
Medveczky Attila
|