2011.08.12.
A szépség varázsa és a Markó-hagyaték
Az esztergomi Keresztény Múzeum két
időszaki kiállításáról
Június 30-án nyílt
meg és október 31-éig tekinthető meg a Keresztény Múzeum földszinti
termeiben a Szépség varázsa c. kiállítás, ami egy
keresztmetszetet próbál nyújtani abból az elképesztő termékpalettából
– 16.000 forma és 4.000 minta, illetve ezek szabad variációi
-,mely a Herendi Porcelánmanufaktúrát jellemzi. Magyarország
leggazdagabb egyházi gyűjteményének múzeumában természetesen
kiegészítve egy kis bemutatóval Herend szakrális vonatkozású
műremekeivel is. A tárlat nemcsak Herend legismertebb mintáira
fókuszál, hanem néhány kevésbé ismert, ám annál különlegesebb
dekorációt is bemutat. Tudni kell, hogy a Herendi Porcelánmanufaktúra
185 éve hagyományaihoz hűen készíti kézműves remekműveit.
1826-ban Stingl Vince, az alapító, aki korábban Tatán már tevékenykedett
a kerámiaiparban, Herenden telket vásárolt. Itt alapította meg
kőedénygyártó műhelyét, de hamarosan megkezdte a porcelán
előállítására irányuló kísérleteit is. Stingl 1826–30 között,
mintegy három és félezer forintot fordított a herendi gyár
fejlesztésére. Ezért is egy kissé hiányérzetem volt, mikor
ezen a kiállítson nem „találkoztam” az alapító nevével.
A nyers porcelánmassza
megmunkálása a korongozó, öntő szakembereken át a kemence értéket
teremtő tüzén keresztül a mókusszőrből készült festőecset
utolsó simításáig kézi úton történik mind a mai napig
Herenden. Tiszteletben tartva a nagy elődök értékteremtő munkáját,
megőrizve szellemiségüket, a kijelölt utat soha el nem hagyva,
születnek így azok az értékek, melyeket a világ minden lakott
földrészén ismernek és elismernek. A folyóson látható
fekete-fehér és színes fotók a kézi, tehát manufakturális
munkafolyamat egy-egy fázisát mutatják be. A kiállítótermekben
pedig meggyőződhetünk arról, hogy a herendi minták mindegyike
a szépség szinonimája. A Bonboniere
-kollekció remekül példázza a Herendi Porcelánmanufaktúra
széles formaválasztékát. A kiállításon mellette található
az ún. Humboldt-készlet.
1857-ben a manufaktúra vezetője Alexander von Humboldt német
természettudóst 88. születésnapja alkalmából egy csodaszép
készlettel köszöntötte. Viszonzásul Humboldt egy dedikált
fotót küldött magáról, ami alapján a manufaktúra elkészítette
első porcelánképét. Az Empire-készlet
darabjai már a szocializmus ideje alatt születtek, színviláguk
kevéssé hivalkodó, inkább az egyszerű, klasszikus eleganciát
képviselik. A tervezők: Szittya Horváth Éva és Brand Ágoston.
A székelykeresztúri származású Szittya Horváth Éva 1952
szeptemberében került a Herendi Porcelángyárba, iparművészként.
Munkái kezdetben jellemzően különféle dísztárgyak. Későbbi
férjével - Brand Ágostonnal - az akkori vezetőség kérésére
„Still étkészleteket" terveztek, Herend hagyományait
figyelembe véve.
Nyugalmat és
kiegyensúlyozottságot sugároz a Herenden már klasszikusnak számító
petrezselyem-minta. A zöld levelű petrezselyem ihlette mintával
díszített porcelánok pereme esetünkben gazdagon aranyozott. A
„petrezselyem” után egy „urasabb” minta következik, a
Viktória. A klasszikus, időtlen, kínai hatású minta az
1851-es londoni világkiállításra készült el, és Viktória
királynő tetszését elnyerve, az ő rendelésére emlékezve,
160 éve őrzi a nevét. A távol-keleti stílusú mintát csaknem
százféle élén színekkel megfestett lepke és virágzó ágacskák
szegélyezik.
A
szakrális vonatkozású tárgyak közé tartozik a Toporci
Madonna, a Szent István
lovas szobra, a szenteltvíz tartók, keresztek és különböző
egyházi jellegű domborművek. A kiállítás
egyik remeke a Szent Korona másolata porcelánból, amely az államalapítás
1000. évfordulójára készült és Prestits Attila tervezése.
Mellette egy dísztál, amin Raffaello Sanzio Sixtusi Madonnája mása
látható. A szakrális után a legendák világába visz az utunk
a Perzsa-figurák láttán
az Ezeregyéjszaka elevenedik meg. Az aprólékos, precíz formázás
ékes példái a szinte életre kelő figurák. A magyaros figurák
tarka csoportjának tagjai pedig porcelánban örökítik meg a
mindennapi élet érdekes mozzanatait.
***
A
Vázlattól a képig címmel október 2-áig látható a Keresztény
Múzeum emeleti kiállítótermében az idősebb Markó Károly
rajzait bemutató kiállítás. A Keresztény Múzeum kiállítása
a budapesti Magyar Nemzeti Galériában 2011. május 5-én nyíló
nagy szabású Markó Károly tárlat kísérőrendezvénye. A két
kiállítás kiegészíti egymást, hiszen amíg a Magyar Nemzeti
Galéria Markó Károly festészetére és a festményein ismétlődő
motívumokra fókuszál, addig a Keresztény Múzeum Markó
grafikai lapjaiból nyújt egy válogatást.
Az esztergomi Keresztény Múzeum id. Markó Károly kétszázhuszonhét
grafikai lapját őrzi. Ez az adat azonban nem tükrözi a rajzok
tényleges számát, hiszen egy lapon több tanulmány és vázlat
is látható. Az összességében majdnem háromszáz rajz
nagyobbik része egy-egy mitológiai, bibliai témájú festményhez
készült drapéria-vagy alaktanulmány, illetve vázlat. A rajzok
sokszor kompozíciós vagy színvázlatként szolgáltak: erre
enged következtetni a vonalháló, a festékfoltok, illetve a színekre
utaló feliratok jelenléte. A vázlatok, tanulmányok mellett külön
csoportot alkotnak azok a tusrajzok, amelyek itáliai tájakat ábrázolnak.
Az első ilyen tusrajzokat még az 1840-es évek közepén készítette
Markó. A rajzokat Simor János esztergomi prímás vásárolta
meg Markó fiától, ifjabb Markó Károlytól. Markó fia egy
1877. szeptemberi levélben kínálta fel megvételre apja
rajzait, eredetileg még az Országos Magyar Képzőművészeti Társulatnak,
a társulat érdeklődését azonban nem keltették fel a rajzok,
Simor Jánosét viszont igen, aki 1878. március 30-án 1000
forintot fizetett értük. Éppen ez az oka annak, hogy a Magyar
Nemzeti Galéria Grafikai Osztályán őrzött rajzoknak nincs az
esztergomiakhoz hasonló, egységes „gyűjteménytörténeti"
hátterük: vásároltak grafikákat például a művészetkritikus
Szana Tamástól, a Markó unoka Giulia Markó Contitól, illetve
ajándékba is kaptak műveket Kubinyi Ágoston múzeumigazgatótól.
Esztergomban most azokat a vázlatokat, tanulmányokat állították
ki, melyeket id. Markó a Galériában bemutatott festményekhez készített,
de az összehasonlítás kedvéért a grafikák mellett láthatók
a budapesti tárlat képeinek reprodukciói is. Így számszerűen
a kiállítás 44 darab Simor János hercegprímás gyűjteményében
található grafikát és 10 darab Budapesten őrzött vázlatlapot
tartalmaz.
Id. Markó Károly festményei között kiemelkedő helyet
foglalnak el bibliai témájú tájképei. Markó még pályájának
kezdetén, az 1820-as évek közepén festette meg az első ó- és
újszövetségi jeleneteket ábrázoló képeit, egy időben a
legkorábbi mitológiai műveivel. A legtöbb ekkor készült
festménye már tematikájában és kompozíciós megoldásaiban
is megelőlegezi az érettebb Markó-stílust, elegendő a Menekülés
Egyiptomba, a Krisztus és a szamáriai asszony című képsorozatokra
gondolni. A Keresztény Múzeumban látható ilyen vonatkozású
rajzok: vázlat a Krisztus és a szamáriai asszony c. festményhez
(1852), vázlat az Angyali üdvözlethez (1847), vázlat a Megszállott
meggyógyításához (1856), vázlat Szent Péter elhívásához
(1854), Tájkép Szent Péterrel (1848), és a legmonumentálisabb
képhez is látható a vázlat: Krisztus lecsendesíti a vihart
(1854). A képsorozatok vagy az egész életművön átívelő témák
mellett vannak olyanok is, amelyek nem folytatódtak: ilyen például
a megfeszített Krisztus képe, az etióp megkeresztelése vagy
Szent Pál hajótörése. A legtöbb bibliai téma követőkre talált
a Markó-tanítványok körében is: Markó Ferenctől ismerjük a
Krisztus megkeresztelkedése a Jordánban című képet, Markó
András pedig befejezte apjának a Jézus Pétert az Anyaszentegyház
fejévé teszi című művét.
A Keresztény Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből
származó rajzok jól dokumentálják a festő munkamódszerét,
Markó Károly ugyanis, mielőtt a festményeket elkészítette, vázlatokon
és tanulmányokon előre rögzítette az alakokat vagy a tájképi
elemeket. Ezeket a rajzokat Markó többször is felhasználta, így
a motívumok gyakran ismétlődnek. A két tárlat összekapcsolását
segíti a kiállításrendezés is. Amíg a Magyar Nemzeti Galéria
kiállításán a (Keresztény Múzeumban is bemutatott) rajzok
egy részét digitális technikának köszönhetően tekinthetjük
meg a festmények mellett, addig a Keresztény Múzeumban a grafikák
mellett lévő fotóreprodukciók hívják elő emlékeinkből a
Budapesten látott festményeket.
M.A.
|