2011.08.12.
Kabaré a színházi pályáztatási
rendszer
Straub Dezső
színművész 1952-ben született Budapesten. A Színház- és
Filmművészeti Főiskolán 1977-ben végezte el operett-musical
szakot. 1975–1982 között a József Attila Színház művésze,
1981-től a Vidám Színpad, majd a Budaörsi Játékszín tagja
lett. Rendszeresen fellépett a Karinthy Színházban, a Mikroszkóp
Színpadon, mint konferanszié. Jelenleg a Békés Megyei Jókai
Színházban játssza a Csárdáskirálynő Miska főpincérét. Jó
humorú, jól éneklő és táncoló tehetséges komikus, aki
gyakorta kirándul az operett területére és több színmű
rendezése kötődik a nevéhez.
Színpadi
szerepei (a teljesség igénye nélkül): Goldoni: A hazug –
Flondrio; Szerb Antal: Éjféli lovas – Osborne; Paso: Ön is
lehet gyilkos –Enrique; Coleman-Steward: Szeretem a feleségem–Alvin;
Vaszary Gábor–Fényes Szabolcs–Szenes Iván: Az ördög nem
alszik –Ronald, Ludwig: Vegyespáros –Max, titkár; Noel
Coward: Akt hegedűvel – Sebastian Lacreolle, komornyik; Heltai
Jenő: Bernát (...aki szalma) –Tunkó Béla; Ilja Katajev:
Bolond vasárnap – Zürcsev Oszkár, anyagbeszerző; Conney:
Család ellen nincs orvosság – Dr. Hubert Bonney; Eisemann Mihály–Egri-Halász
Imre: Egy csók és más semmi – Dr. Sáfrány; Heltai Jenő: Az
édes teher – Hathársy Miksa; Georges Feydeau: Fel is út, le
is út – Bouzin költő és közjegyző; Lope de Vega: A
furfangos menyasszony – Hernando, szolga; Bencsik Imre: Kölcsönlakás
– Csatai, képviselő; M. Parker: A szerelmes nagykövet –
Harry Douglas, az USA angliai nagykövete; Georges Feydeau: Az úr
vadászni jár – Moricet; Kálmán Imre: A csárdáskirálynő
– Miska.
Tévéfilmek:
Bajuszverseny (1973), Nyúlkenyér (1977), Családi kör
(1980-1981), Szeszélyes évszakok (1981), A filozófus (1981), Fürkész
történetei (1983), Jégapó (1984), Charley nénje (1986), A
fantasztikus nagynéni 1-2. (1986), Hölgyek és urak (1991),
Francia négyes (1998), Kabarémúzeum (2006).
1986-ban Jászai
Mari-díjat kapott.
–Próbáltam utánajárni, mikor és hol lépsz föl, s
meglepett, mikor olvastam: június végén a Szarvasi Vízi Színházban
kedvenc verseidet szavaltad el. Ez két okból meglepő: egyik,
hogy nem versmondó színészként ismernek, a másik, hogy van még
igény arra valahol ebben az országban, hogy nyáron, szabadtéren
verseket hallgassanak.
–Egy fantasztikus vízi színpadot építettek Szarvason.
Maga a színpad a vízre épült és előtte a parton pedig amfiteátrum
–alakú a nézőtér. Ezen a csodás helyen augusztus 6-án és
7-én adjuk elő a békéscsabai színház produkcióját, a Csárdáskirálynőt.
Eleinte csak egy estéről volt szó, de a nagy érdeklődésre
való tekintettel másnap is ezt a sikerdarabot játsszuk. A vízi
színpad nyitó gáláján pedig a színház zenés darabjaiból,
így ebből az operettből is adtunk elő részleteket. A színházban
ősszel mutattuk be nagy sikerrel a Csárdáskirálynőt, Fodor Zsókával
a főszerepben; ő játssza Cecíliát és pedig Miskát.
Hihetetlen jókat röhögtünk drága Zsókával a próbák során,
és ezt átmentettük az előadásra is. Mivel Miskának a
darabban csak egy dala van, a gálán én inkább elbeszélgettem,
elmókáztam a közönséggel. Kollegáim erre azt mondták: de jó
volt ez a stand up! Hát megtudtam, hogy én is stand up-os
vagyok…De nem feledtem el a kérdésedet. Beindult Szarvason egy
sorozat, Versek a víz fölött címmel, és én voltam az első
vendég. Nagyon kellemes volt ez az est.
–Eléggé csodabogárnak nézik azt, ha valaki a tömött
metrón verseket olvas….Sőt már az is egy „idegen bolygóról”
jött, aki valami komolyabb napilapot vesz elő a táskájából.
–Valóban, azt hihetik, hogy beteg az illető, no de mégis
250 embert érdekelt ez a produkció. Ez egy sorozat. Szarvas nagy
város, és nagyon drukkolok nekik, ha ennyi versszerető embert
meg tudnak szólítani, az nagy dolog, hiszen ez még Budapesten
is merész vállalkozás lenne.
–Említetted a stand up-ot. Úgy tudom, hogy nem
kedveled ezt a műfajt, és a Mikroszkóp színpad igazgatói székére
is csak azért nyújtottad be a pályázatodat, mert úgy
hallottad, hogy stand-up-os különítmények pályáznak a színházra.
–Azt nem mondtam soha, hogy nem szeretem a stand up-ot,
hiszen ez szinte minden komikus műfaj alapja. Mi ennek a lényege?
Álljon ki valaki és tartsa szóval a közönséget. Ha ez sikerül,
akkor az illető valóban színpadra alkalmas a humor kategóriájában.
–Tehát egy konferanszié is stand up-os?
– Természetesen! Kellér Dezső, Kabos László, Bodrogi
Gyula, Forgács Gábor, Hofi Géza - és még sorolhatnám
hajnalig - is ebben az értelemben remek stand up-os voltak. Ma
sokan zászlójukra tűzik azt, hogy térjünk vissza az
eredetekhez, vegyük le a sallangot. Azt viszont kevesen veszik észre,
hogy azokat a “sallangokat”, melyeket évszázadok
tapasztalata épített a dolgokra, úgy hívják: kultúra. Étkezési
kultúra, szexuális kultúra, színpadi kultúra. Attól, hogy
mindent kanállal eszünk, még nem lettünk nagyon eredetiek.
Amikor egy műfajt sallangmentesítünk, akkor az ott marad
csupaszon, de egyben árulkodóan is. Mert mi is történik egy
stand up-ossal? Hozzávetőlegesen 10- 15 percen keresztül mondja
a magáét. Többet a műfaj nem bír el. Aztán egy
szellemes:„köszönöm a figyelmet” fordulattal távozik. Ha
színpadi ember, és kicsit gondolkodik, rájön, hogy akkor
maradhat tovább a színen, ha műfajt vált. Például énekel
egyet. Aztán folytathatja a stand up-ot egy másik sztorival újabb
tíz percig. És ha a fellépőnek még az is eszébe jut, hogy
ezután lehetne bővíteni a színpadi jelenlétet mondjuk egy páros
jelenettel, akkor hipp - hopp mit csinált? „Feltalálta” a
kabarét! A régi rendőr viccátdolgozásával: mindenki stand
up-osnak születik, csak van, aki tovább tanul. Nem rossz dolog a
stand up, mert kibukkan belőle a tehetség, vannak közöttük
odafigyelésre érdemes figurák is, ők azok, akik gondolati egységekkel
bírnak. Aki csak vicceket mond, az nulla. Kevés előadónak
vannak eredeti gondolatai a világról. Amennyiben a világról
kialakult véleményt valaki viccekbe és történetekbe tudja
burkolni, akkor stand up-osként is elérheti a Kellér Dezső-i
szintet.
–Július 25-én a Kanizsai Nyári Színházban adtátok
elő Bencsik Imre – Straub Dezső vígjátékát, a Nejcserés támadást.
Szereplők: Gregor Bernadett, Sáfár Anikó, Harsányi Gábor,
Cseke Katinka, Némedi-Varga Tímea, Gergely Róbert. S te vagy az
előadás rendezője. Bencsik Imre ötletéből írtad ezt a vígjátékot?
–Bencsik Imre bácsi remek író volt, s a ’60-as,
’70-es években a Vidám Színpad több darabját is játszotta.
Nagyon jó az alap ötlete ennek a darabjának is, csakhogy itt
speciel ő is bedőlt a „korszellemnek”. Az 1970-es évek elején
vetődött föl Magyarországon is a szabad szerelem és a nyitott
házasság problematikája. Miskolczi Miklós írt is erről egy
slágerkönyvet. A darab szerint a férj megcsalja a feleségét,
egy csinos asszonykát, aki erre bosszúállásra készül. A férjnek
viszont annyira fontos a felesége, hogy mindent megtesz azért,
ez ne sikerüljön neki. S ebből hatalmas vígjátéki helyzetek
kerekednek ki. Az eredeti darab szerint a feleség félrelép, és
az élet megy tovább. Csak éppen a néző kedvetlenedik el. Valószínű,
hogy az életben így történne mindez, csakhogy a színpadon ettől
elszáll a vígjáték. Ha a röhögés mellett egy kis katarzist
is szeretnénk a vígjátékokbanelérni, akkor a főhősnek meg
kell szenvednie, majd fel kell szabadulnia a darab végére. Az ötletet
viszont annyira jónak tartottam, hogy engedélyt kértem az örökösöktől
Imre bácsi darabjának átírására. Megtehettem volna, hogy:
idegen ötletből írta Straub Dezső, de ez nem lett volna
tisztességes. Bencsik Imre remek dolgokat talált ki, és ha az
örökösök is úgy gondolnák, akkor szívesen átdolgoznám a néhány
más darabját is. Kiváló volt a dramaturgiai érzéke is, de
nem játsszák a műveit, mert azok a szocializmusban játszódnak.
Így ma ezek átírás nélkül eladhatatlanok a darab miliője
miatt. Miközben kortalan, és rendszerfüggetlen humora átsüt a
műveken.
–Tehát a mostani egy igazi, klasszikus, magyar
helyzetkomikumokban bővelkedő vígjáték?
–Ahogy mondod. Annak idején, a Vidám Színpadon több
darabnak, kabarénak én adtam címet. Imre bácsi művének
eredeti címe: „Az első férfi” volt. Tehát a feleség elhatározza,
hogy az első férfival, aki az útjába kerül, megcsalja a férjét.
Az átírt történethez viszont nagyon jól passzol ez a straubi
szófordulat, a „Nejcserés támadás”.
–A darab rendezője is vagy. Itt könnyű a dolgod,
mert nem veszhetsz össze a szerzővel. Komolyra fordítva a szót:
mennyire szereted a „mindent csak azért is mondernizálni”
rendezői felfogást?
–Ki nem állhatom az öncélú modernizálást,
tiszteletlenségnek is tartom, mert ilyen esetben a rendező
akaratlanul is abból indul ki, hogy teljesen hülye a közönség.
Amit pl. Shakespeare megírt, az ma is tökéletesen aktuális. Az
áthallásokat, utalásokat a mai korra akkor is megérti a közönség,
ha Hamlet nem metróval érkezik a randira. A Csárdáskirálynőt
is játszották már háborús miliőben, de nem hiszem, hogy az
ötlet sokat adott a mű értékeihez... Bár, fene tudja...
Lehet, hogy nekik van igazuk...
–Milyen alapon?
– Amióta állampolgárból választópolgárrá lettünk
visszaminősítve sok ilyen dolog történik velünk. A sikeres népbutítás
évtizedek óta zajlik. Ma már szinte mindent el lehet adni a
„ne bántsd a hülyét, mert belőle élsz” elv alapján.
Hallottam egy felmérésről, miszerint a magyar választópolgárok
16%-a abban a hitben él, hogy 8 éven keresztül, tehát 2010 előtt
is Fidesz –kormány volt. No comment! A ’70-es években érkezett
egy csapat Magyarországra. Pankrációt adnak elő. Erre meg is
telt a sportcsarnok, de az értelmes, sportmeccsekhez szokott
pesti közönség a második kamuverekedés után Kispestig
pofozta a szereplőket. Ma már ilyen felháborodás nincs,
tapsolnak a semminek. Nem őket, a nézőket kell ezért kárhoztatni,
hanem azokat, akik lebutították őket, hogy könnyebben manipulálhatók
legyenek. Hiszen egy önálló gondolattal és jövőképpel
rendelkező embert nehezen lehet az orránál fogva vezetni. Most
olyan “szakemberek” irányítják a sikeres kulturális intézmények
egy részét, aki értik ezt a korszellemet. Mivel a kritérium a
látogatottság – a TV-ben a nézettség–
és nem a minőség, ezekre az ezrekre építenek. Színházak,
múzeumok látogatottsági eredményei, statisztikái az egeket
verdesik, de ha megkérdezed a nézőket, egy részük nemhogy a
darab (kiállítás) címét, de még a város nevét sem tudja,
ahol járt.
–Említetted, hogy Békéscsabán játszod a Csárdáskirálynő
Miska főpincérét. Ha a rendező azt mondta volna neked, hogy ez
egy olyan kaposvári-féle előadás lesz, vállaltad volna?
–Nem! A szerep megformálását mindig a maga klasszikus
formájában indítom el. Amikor különböző társulatokkal járjuk
az országot, hatalmas a sikere a vidám, könnyed darabjainknak.
Viszont azokban a városokban, ahol alternatív színház működik,
ott nem sikerünk van, hanem szinte tüntetnek az előadások után.
Ezzel próbálja kifejezni a közönség azt, hogy miért is nem
lehet egy darabot úgy előadni, ahogyan az meg van írva? Azt nem
mondom, hogy nincs létjogosultsága az alternatív színháznak.
Hiszen a színház jövőjét mindig a kísérletek határozzák
meg. De nem mindegy, hogy hol, mennyi néző előtt kísérletezünk.
Eredetileg gyógyszergyártó szakmát végeztem, és tudom,
hogyan is néz ki egy gyógyszer kipróbálása. Először papírra
vetjük az ötletünket, majd laboratóriumi körülmények között
kísérletezünk, mikor ez sikeres, akkor jönnek az állatkísérletek.
Ha ez is sikerül, akkor kellő óvatossággal, önkéntesek bevonásával
emberen is kísérleteznek. Csak ezután kerül a gyógyszer a
piacra. Ma, ha egy színházban van valakinek egy ötlete, azt rögtön
színpadra teszik, és vagy „túléli” a közönség, vagy
„belehal”. Óriási szellemi és kulturális mellékhatása
van egy ilyen színházi gyógyszernek. Ezért lenne jó az ötletet
előbb egy kis színpadon - laboratóriumi körülmények között
- kipróbálni. Elmesélek egy történetet a kísérletezésről.
A József Attila Színházban egy királydrámát adtunk elő. A
rendező azt mondta, hogy jöjjünk be kosárlabdával, görkorcsolyával,
stb. A premier előtt aztán meggyőztük arról, hogy mindez csak
gátol minket a játszásban, és így egy nagyon jó hagyományos
előadás lett belőle. Kiderült, hogy a rendező megnézett egy
előadást külföldön, ahol nagy sikere volt ennek a feldolgozásnak.
De azt már nem vette észre, hogy ez a modernizálás, nem egy
rendezői ötlet, hanem egy hosszú próba folyamat eredménye
volt. Ezért is mondom, hogy mindig a klasszikusból kell
kiindulni. Aztán a darab elkezd önálló életet élni. És bármi
korszak alkotó megoldás is lehet belőle.
–Mindennek anyagi vonzata is van. A mi pénzünkből kísérleteznek,
s ha nem sikerül, akkor minket szidnak, hogy nem értjük a
mondanivalót. A másik: te is ott voltál a nézők közt az Újpest
Színház Nagyvizitének főpróbáján. Hatalmas volt a siker, és
látható, hogy az értékek szorulnak ki olyan helyekre, ahol éppen
kísérletezni kéne.
–Megfordult a világ. És ha a színház „fejlődése”
nyugati irányba halad, ez azt jelenti majd, hogy a színészet
nem egy szakma lesz, hanem egy állapot. Egy nyugati színész
megkérdezte tőlem, hogy miből élek, merthogy nekik van civil
foglalkozásuk, vállalkozásuk, és mellette, esténként fellépnek.
Ha tényleg ez lesz a jövő, akkor viszont a magyar színházi élet
innen nézve már elképesztően pazarló. Az állam láthatóan
szeretne kivonulni a színházak támogatásából. Viszont a színházi
szakma érdeke, hogy elhitesse: nem lehet! Ez még eddig sikerült
neki. Ha valaki kíváncsi lenne rá, hogyan is lehetne jóval
kevesebb állami pénzből színházakat működtetni, akkor azt
el tudnám mondani, de ez szerintem senkit sem érdekel. Illetve
ez nem érdeke se a szakmánknak, se a politikának. A gyakran
hiteltelen politika ugyanis minden korban igyekszik hiteles színészeket
maga mellé állítani. A hiteles színész háttér bólogatása
hitelesíti a politikusi blöfföket. Ezek a színészek pedig hálából
pozíciót kapnak. Ez így volt minden egyes kormány idején. Na
már most, ha valamelyik politikus tényleg meghallgatná, hogyan
lehet a magyar színházi gépezetet gazdaságosan, sokkal
kevesebb állami támogatással működtetni, ezen művészek egy
részének nem lenne állása. Ez pedig kinek jó?
–S te nem vagy ilyen hitelesítő személy?
–Nem, mert én egy igen rossz káder vagyok. Saját
gondolataim vannak. Csak azokra tudok bólogatni. Emiatt a
baloldalnak sosem voltam baloldali, és természetesen a
jobboldaliak nem fogadnak el teljesen jobboldalinak. Kazal Laci bácsi
mondta egyszer, s én is sokat gondolok erre: „már csak abban
reménykedhetek, hogy a legközelebbi amnesztiát az ártatlanokra
is kiterjesztik”. Magyarul, hogy egyszer már szakmai alapon is
lesz munkám, egyszerűen csak azért mert értek hozzá.
–Ha már itt tartunk: kétszer pályáztál színházigazgatói
posztra. Egyszer sem lettél befutó. S tán sejtetted is a végeredményt.
Akkor mi értelme az egésznek?
– Pontosan tudom, hogy
amikor leírok egy színházigazgatói pályázatot, akkor az
gyakorlatilag senkit nem érdekel.
–Ennyi felesleges időd van?
–Nem titok, hiszen már évek óta pont a nyertesek mondják
ki nyíltan, hogy megvan a győztes, és aztán kiírják neki a pályázatot.
Tehát jobb lenne a nyílt kinevezéses módszer.
–Pont Rátóti
Zoltán mondta azt, hogy nem korrekt a pályáztatási rendszer.
Egy államtitkár,vagy miniszter viselje csak a kinevezés felelősségének
a súlyát.
–Szinte mindenki tudja, hogy az egész egy álca. És téved
az, aki azt hiszi, hogy mindez politikai alapon megy. Nem így
van, a lényeg: ki van velem egy brancsban.
–Tehát egy szekértáborban?
–Nincs két tábor, csak egy. Ha két tábor lenne, akkor
sokkal tisztább lenne a kép. Ha az előző kormány idején
mondjuk valaki megkapott egy színházat, mert köztudottan nagy
talpnyalója volt a befolyásos elvtársnak, és most ő
megmaradhat a posztján, akkor a mögött nincs se politikai, se
szakmai indok, csupán egy: a klikkrendszeri. Amikor egy közismerten
baloldalinak ember jobboldali politikusok támogatásával jut pozícióhoz,
az arra enged következtetni, hogy vannak fontosabb dolgok is az
elveknél. Tehát ha nem vagyok benne a klikkben, akkor oly
mindegy mit teszek.
–Tehát ha ezzel mind tisztában vagy, s ez a véleményed,
akkor miért pályáztál?
–Elmesélem a Mikroszkópos esetet. Már előre mindenki
tudta, hogy Verebes István lesz a Mikroszkóp igazgatója. Azért
pályáztam, mert Pista – akivel nem vagyok rossz viszonyban –
valahol azt nyilatkozta, hogy visszalép. Erre gyorsan megírtam
egy pályázatot. Ezután elmentem egy olyan kulturális bizottsági
ülésre, ahol egyedül voltam jelen a pályázók közül.
Pontosan tudtam, hogy már meg van a győztes, de kíváncsi
voltam a dolgok menetére. Akkor még Bajnaiék voltak hatalmon.
De mint mondtam ez szinte mellékes. Tudtam, mi történik majd.
Azok az emberek, akik már eldöntöttek mindent, Verebesre
voksoltak, elég kínos helyzetben voltak, de kénytelenek voltak
kérdéseket feltenni, magyarázkodni. Az egyik bírálóbizottsági
tag kikérte magának, hogy vicces
a pályázatom. Erre a másik: azért egy ilyen színháznál nem
árt, ha humorérzéke is van a pályázónak. A harmadik: Verebes
pályázata azért jó, mert benne van színház portáljának átépítése.
(Jót röhögtem magamban, na mondom portál átépítési
programmal eddig még kevesen nyertek színházigazgatói pályázatot.)
Nagyon élveztem a zsűri kínlódását. Amikor megszületett a
határozat, azt mondtam, hogy „Nagyon jól éreztem magam, köszönöm,
hogy itt lehettem. Tudomásul vettem a döntésüket, és egy
valamit ígérhetek:
hogyha a történtek ellenére mégis rám gondolnának, mint
igazgatóra, az első kabaréban azért ezt a közgyűlést eljátsszuk!”.
Körben ültek az újságírók, akik ledőltek székükről a röhögéstől
Ők is tudták, hogy mindez egy bohózat. Én viszont már több
ilyen bohózatnak nem akarok a részese lenni, mint élő díszletelem,
így az életemet más utakon járom.
–Egy teljesen más út volt az, mikor az Újpesti
futball-csapat kommunikációs igazgatója voltál egy éven
keresztül. Azt tudom, hogy az Újpest Ifiben játszottál Cseke Péterrel
és Lippai Lászlóval, későbbi kollegáiddal és labdarúgó
–családból származol. Sokan nem tudják rólad, hogy ezzel is
foglalkoztál.
–Nem csak ezt nem tudják, hanem azt sem, hogy sok cég
nevét én adtam ,és szlogeneket gyártottam. Az sem ismert, hogy
több városnak írtam meg a himnuszát. Céges rendezvények
indulóit írtam, és bizony működik a Straub Művek Szlogengyár.
Kommunikációs előadóként pedig bejártam Európa több országát.
Sokan nem tudják, hogy mennyire szeretek egy termék elindításával
foglalkozni. Sőt a települések imázsának kialakítása is az
egyik szakterületem. A kis települések jelenleg keresik a
hagyományaikat és azokat napvilágra hozva szép eredményeket
tudtam elérni. Az Újpestnél pedig kiderült számomra, hogy nem
a játékosokkal van a baj, hanem az edzőkkel. A magyar edzői
csapat hihetetlenül felkészületlen. Ha Isten igéje nem tölti
be elmédet, akkor nem vagy vallásos, úgy, ha gondolataid nem állandóan
a futball körül mozognak, akkor nem vagy futballista. Ha egy játékos
a szabad idejében focizik, akkor baj van. Neki éppen a szabad
idejében kéne mást csinálnia. Amíg egy edző nem tudja a
futballista idejét átszervezni, addig ne várjunk hatalmas eredményt.
–Nem a pénzkereset a motivációs tényező?
–El tudod képzelni, hogy egy Ronaldino a pénzért
focizik? Az Újpest kupadöntője előtt felkértek, készítsem
fel a csapatot. Az edzőtáborban leírattam a fiúkkal azt, ki miért
futballozik. Tehát beszéljünk a motivációkról. Rengeteg cél,
ok került a táblára. Pénz, nő, lakás stb. Egy valami viszont
kimaradt: a foci. Holott a foci egy önmotiváló játék. Akkor
is kimegyünk játszani, ha nincs közönség. Az Aranycsapat
tagjait a meccsek előtt el kellett tiltani a labdarúgástól,
mert az edzések után még kimentek a térre a barátokkal
focizni, mert nem bírták ki e nélkül. Ma ez szinte elképzelhetetlen.
Focistaként csak úgy tudtam elaludni, hogy fejben támadásokat
vezettem le. Úgy aludtam és úgy ébredtem, és másnap meg
tudtam csinálni a pályán. Amikor pedig színész lettem,
szerepekkel aludtam el és láttam magam előtt a közönséget.
–Gyógyszergyártás, foci, majd a színpad előtt
hivatásos táncdalénekes is voltál.
–Sőt még cselgáncsoztam is. 1972-ben kaptam az ORI-tól
hivatásos táncdalénekesi oklevelet. Akkor ez még engedélyhez
volt kötve, s ezt évente egy-két személy kapta meg. A Színművészetin
pedig operett-musical szakon végeztem. Amire a legbüszkébb
vagyok, hogy mindent a tehetségemnek, a szorgalmamnak, felkészültségemnek,
kreativitásomnak köszönhetek, s nem adtam el magam senkinek
ahhoz, hogy életemben több mint ezerszer szerepelhettem tévéjátékokban,
filmekben, jelenetekben és több százszor színházakban.
Akkoriban szégyen volt lobbizni egy-egy szerepért. Most változtak
az idők, és csak azok boldogulhatnak, akik benne vannak a
klikkben. Így kissé nehéz a boldogulásom, de remélem, egyszer
megváltozik ez a tendencia. Sokan összenevetnek a hátam mögött,
mert mindig a tisztességes játék mellett voltam, elveim vannak,
de a mai élet nem erről szól.
–Akikkel együtt járod az országot, azoknak más-más
a politikai habitusuk, viszont a színházban az értéket képviselik.
–De nem ez lenne a normális? A művészet és a politikai
érdekellentétes. Hiszen a politika, jellegénél fogva megoszt,
a színművészetnek pedig a célja, hogy a nézőket pártállástól
függetlenül egységgé kovácsolja. Mióta a politika is belépett
a szórakoztató iparba, már a tolvajoknak is drukkolunk. Ha a
tolvaj a mi színeinket viseli, akkor már jó ember. Volt egy
vicc még a ’80-as években. A párttitkár és a felesége
elmegy az operába. A párttitkár mutogat az énekesnőkre, s
elmondja, ki kinek a szeretője. Majd rámutat egy nőre: ő meg
az én szeretőm. A feleség kicsit sírdogál, majd megszólal:
de azért ugye, a miénk a legszebb? Szóval eltűnt két milliárd,
de legalább a mieink lopták el, és nem az ellenfélnek jutott.
Hurrá! Az már, hogy tőlem lopták el, nem is olyan fontos.
Vicces mi? Hát én azért inkább egy jó kabaréban nevetnék!
Medveczky
Attila
|