2011.08.12.
A „független” Tétényi
Éva jobbikos alpolgármestert akart
Július
26-án és 28-án rendkívüli testületi ülést tartottak az
esztergomi városházán. Szó volt – többek közt – a váltságköltségvetésről,
az alpolgármester-választásról és a helyi tömegközlekedésről.
Arról, hogy milyen eredménnyel zárult ez a két, elég hosszúra
sikerült ülés, Steindl Balázst, az esztergomi közgyűlés
Fidesz–KDNP frakciójának vezetőjét kérdeztem.
– Mielőtt az aktuális kérdéseket megtárgyalnánk,
engedje meg, hogy felvessem: ki volt az érdemi szerző annak idején,
hogy a volt polgármester, Meggyes Tamás ellenébe Tétényi Évát
indítsák? Sokan a KDNP egyik csoportját hiszik annak, azért
is, mert Mészáros János, a KDNP helyi elnöke azt mondja, semmi
közük a Fidesz–KDNP frakcióhoz.
– Információim szerint a KDNP-nek nem volt köze Tétényi
Éva felkereséséhez. Az egész kampányidőszakban nem is
hallottunk a KDNP helyi szervezetéről. Mi a két párt országos
elnöke, Orbán Viktor és Semjén Zsolt engedélyével indultunk
Fidesz–KDNP jelöltekként. Az MSZP, a Jobbik és az LMP pedig
együttesen támogatták Tétényi Évát, ahogy ezt most is
teszik. Ezekhez a támogatókhoz csatlakozott később a KDNP városi
szervezete, ami véleményem szerint nem azonos az országos
szervezettel. Tétényi Éva többször felhozza azt a testületi
üléseken, hogy mi nem viselhetjük a KDNP nevet, mert a helyi
szervezet minket nem támogat. Nem értem, hogy ez miért
foglalkoztatja a polgármesterasszonyt, mert ez egyrészt a két párt
belügye, másrészt, amint mondtam, az országos elnököktől
kaptunk meghatalmazást. Az más kérdés, hogy Mészáros János
miként számol el a lelkiismeretével, amiért egy olyan ember mögé
állt, aki Gyurcsány Ferenccel együtt szónokol az MSZP majálisán.
– Akkor most menjünk sorba: ki hívta össze a 26-ai gyűlést?
A polgármester asszony, az önök frakciója, vagy a megyei kormányhivatal?
– Amint az előző interjúban már megjelent: március
17. óta polgármester asszony nem tartott testületi ülést.
Polgári, polgármesteri engedetlenséget hirdetett, mert szerinte
nem működtünk vele együtt. Közben sorozatos jogsértéseket követett
el Tétényi Éva azzal, hogy sem a rendes, sem a rendkívüli
testületi üléseket nem hívta össze. Ezért nagyon meglepett
minket, mikor hallottuk, mégis összehívja a testületi ülést.
Bizonyára ennek oka volt, hogy például a segélyezés
augusztusban megszűnt volna, és sok olyan dologról nem tudtunk
volna dönteni, amit polgármesterasszony nem vállalhatott föl.
Az önkormányzati törvény módosításával arra is lehetőség
nyílna, hogyha egy városvezető nem hajlandó összehívni a
testületi ülést, akkor azt megteheti a kormányhivatal. Örülök
annak, hogy elkezdtünk dolgozni, de már most látszik, hogy
minden megy a régi kerékvágásban. Polgármester asszony csak
azt tudja szajkózni: nem akarunk vele együttműködni.
– Egy ideig a helyszínen, a kivetítő előtt
néztem a gyűlést, és Tétényi Éva polgármester asszony azt
mondta: ha úgy tartanak testületi ülést, hogy arra nem hívják
meg őt, azt jelenti, Esztergomban megszűnt a jogállamiság. Mi
erről a véleménye?
– Még a testületi ülés előtt egyeztettünk a polgármesterasszonnyal,
amikor megtárgyaltuk a napirendi pontokat. Mi azt szerettük
volna, ha felveszi az aljegyző személyének kérdését, mire
azt felelte, addig nem hajlandó erről tárgyalni, amíg nem
tapasztalja meg, hogy együttműködünk vele. Többször
egyeztettünk már testületi ülések előtt, azonban az ezeken
való részvételnek nem látom sok értelmét, hiszen bármiről
is határozunk, a kommunikáció változatlan. Tétényi Éva nem
tudja, hogy létezik véleménykülönbség is, s mikor a mi véleményünk
eltér az övétől, akkor szerinte mi destruktívek vagyunk. A
legutóbbi testületi ülésre az összes napirendi pontot felvettük,
megtárgyaltuk. Sőt több mint tíz esetben egyhangúlag támogatta
a testület hol a polgármesterasszony, hol a frakciónk javaslatát.
Természetesen voltak olyan előterjesztések, mint a válságköltségvetés
és a szemétdíj, aminél más véleményen voltunk. Számos
olyan önkormányzat van, ahol a polgármester más „színben”
van, mint a testületi többség. Mégis csak Esztergomra jellemző
az, hogy ebben az esetben a polgármester önkormányzati diktatúrát
emleget. És azt mondja, a város ellen vagyunk, pl. a szemétdíj
esetén. Holott nem azért drágult a szemétdíj, mert mi a
lakosok ellen lépünk föl, hanem azért, mert a csődeljárás
megindításával megszűntek azok a kedvezmények, melyek
Megygyes Tamás polgármestersége idején az időseket és a
nagycsaládosokat illették.
– Tétényi közleménye szerint önök nem
szavazták meg a pénzt a kátyúzásra. Ezzel is a város ellen
vannak. Nem olyan rég több napot töltöttem a városban. Láttam:
van mit rendbe hozni. Néhány út állapota, pl. a Jókai Móré,
az Eszperantóé eléggé tragikus. Főleg esős időben érzékelhetők
a kátyúk.
– Ezt nem is vitatom. Azt viszont tudni kell, hogy a válságköltségvetésben
az adósságrendezési törvény értelmében el kell különíteni
azt a pénzmennyiséget, amivel elkezdjük kielégíteni a hitelezői
listán szereplőket. Amíg ezt a pénzt nem tudjuk elkülöníteni,
illetve az intézményeink számára nem biztosítjuk a szükséges
költségvetést, addig a kátyúzásról, fűnyírásról beszélhetünk,
de felesleges. Polgármesterasszony jelenleg egy percet sem
foglalkozott behatóan a válságköltségvetéssel, hanem arra kérte
a pénzügyi osztályt, hogy a januári állapotokat hozzák be a
testületi ülésre. Ez azért abszurd, mert akkor még nem
tudtuk, mennyi pénzt kell elkülöníteni a hitelezők részére.
Amikor polgármesterasszony novemberben elindította a csődeljárást,
megmondtuk neki, hogy mindez milyen következményekkel jár.
November 18-án ő sem szavazta meg a csődeljárást, majd néhány
nap múlva a sajtóból értesültünk arról, hogy mégis elindította
testületi felhatalmazás nélkül. Amikor jelentkeznek a negatív
következmények, azt kommunikálja Tétényi Éva, hogy a frakciónk
a város ellen van, mert nem szavazza meg a fűnyírásra, a kátyúzásra
a pénzt. Valószínűleg azért ezekre is jut pénz, de előbb el
kell végezni például azokat a számításokat, hogy az intézményeinknek
még mennyi pénzre van szüksége év végéig a biztonságos működéshez.
Ha mindent visszateszünk most a jóléti intézkedésekre, akkor
a hitelezőknek nem jut pénz, s akkor jön a vagyonfelosztás,
ami azt jelenti, a város vagyonát elviszik a bankok. Így
rosszabb helyzetbe kerülhetünk, mint most.
– A Fidesz–KDNP javaslata, hogy a Dobó
Katalin Gimnázium fenntartását vegye át a református egyház
dunántúli egyházkerülete. Mi alapján döntöttek így?
– Esztergom Város Önkormányzata tartja fenn a Dobó
Katalin Gimnáziumot. A közoktatásról szóló törvény szerint
a megyei önkormányzat köteles gondoskodni a középiskolai,
gimnáziumi feladat ellátásáról abban az esetben, ha a városi
önkormányzat a feladat ellátását nem vállalja, illetve a
feladat ellátása a megye területén nem megoldott. Sajnos jelen
helyzetben nem tudjuk vállalni ezt a feladatot, ezért a Komárom-Esztergom
Megyei Önkormányzatnak lenne kötelező feladata fenntartani az
intézményt. Azonban úgy tudjuk, hogy a megye is intézményfinanszírozási
gondokkal küszködik, ezért a megye részére történő intézményátadással
a gimnázium jövőjét nem látjuk biztosítottnak.
A
Magyarországi Református Egyház Dunántúli Esztergom város közigazgatási
területén a 2012/2013. tanévtől szeretne közoktatási intézményt
működtetni. A gimnáziumi
feladat ellátását hosszú távon tudják vállalni. Úgy
gondoljuk, hogy a gimnázium színvonalának megőrzése érdekében
a Református Egyháznak történő átadása lenne a legelőnyösebb.
– Július 28-án aztán előjött Tétényi
Éva azzal, hogy a Jobbik képviselője legyen az alpolgármester.
Mit lehet arról tudni, ki hogyan szavazott?
– Mivel a szavazás titkos volt, így csak tippelni tudnék,
egy biztos: a mi frakciónk nem támogatta a jobbikos alpolgármester-jelöltet,
ezért mi nemmel szavaztunk. Két igent kapott és volt még két
tartózkodás.
– Aznap értesültek önök a jelölésről?
– Az ominózus testületi ülés előtti megbeszélésen
polgármesterasszony jelezte, hogy alpolgármestert is jelöl Stámusz
Andrea személyében. Érve az volt, hogy benne megbízik és hogy
nő. Ez azért érdekes, és az egyeztetésen el is mondtuk neki,
mert Tétényi Éva hónapokig azt szajkózta, hogy mi, a
Fidesz– KDNP frakcióból nem vagyunk hajlandóak alpolgármester
adni neki. Erre azt a választ kaptuk, hogy majd meglátja, hogy
hogy viselkedünk, mennyire leszünk vele együttműködőek. Ha
ez megtörténik, és ha kap kabinetirodát és a bizottságokba
civileket is beválasztunk, no akkor esetleg közülünk is jelöl
alpolgármestert. Mi a jelöléssel kapcsolatban elmondtuk: Stámusz
Andreát már egyszer jelölte, és nem szavaztuk meg. A másik:
ha a polgármesterasszony az együttműködésben bízik, akkor miért
negligál bennünket. Ezen kívül Stámusz Andreát nem tartjuk
alkalmasnak arra, hogy a várost képviselje, mert többször tett
olyan kijelentéseket, amelyek nem méltóak egy városvezetőhöz.
A szemétdíjjal kapcsolatban az egyik testületi ülésen azt
mondta, hogy ha nem lesz jogi akadálya, „akkor fel fogjuk hívni
a lakosság figyelmét, hogy a szemetüket helyezzék el a képviselők
háza előtt, természetesen a törvényes keretek között, az
erre előírt zsákokban, addig, amíg nem fognak változtatni
ezen a rendeleten”. És bizony kaptunk is szemetet. Azt hiszem,
aki így, ilyen módon uszít, az nem alkalmas alpolgármesternek.
Ráadásul a Jobbik Esztergomban elkezdte a feljelentéseket a
volt városvezetés és a kórház ellen. Erre Stámusz Andrea azt
mondta, elszámoltatásról van szó. Csak éppen ez politikai
jellegű és nem gazdasági tényeken alapszik.
– A vendéglátósok, a panziósok pedig
panaszkodnak, hogy a csőd miatt elmaradtak a Széchenyi téri
rendezvények, így több bevételtől estek el. Hol, és kinél a
megoldás kulcsa?
– Nagyon sajnálatos, hogy idén már nincsenek ezek a nyári
rendezvények. Ezek nagy költséggel járnak, jelenleg még a színpad
őrzését sem tudjuk biztosítani. Sajnálom a vendéglátósokat,
de meg kell érteni mindenkinek, hogy a polgármester asszony által
bejelentett és elindított csődeljárás miatt nagy, ingyenes
rendezvényeket nem tudunk támogatni, nem támogathatunk az adósságrendezési
törvény miatt, hiszen ez nem kötelező feladat.
Medveczky Attila
|