2011.08.19.
Megmarad a József Attila Színház
Augusztus 1-jétől
öt évre Tarlós István főpolgármester Nemcsák Károly színészművészt
nevezte ki a József Attila Színház élére.
–Kedves Igazgató úr! Fogadja őszinte gratulációnkat!
Július 22-én olvashattunk a lapokban a kinevezéséről, de egészen
a mostani időszakig elhárította a sajtó érdeklődését.
–Történt, hogy felhívott a Népszava egyik fotósa,
azzal: szívesen készítenének a kinevezésemmel kapcsolatban
interjút. Azt válaszoltam: augusztusban itthon leszek, és akkor
beszéljünk meg egy találkozót. Két nap múlva megtudtam, hogy
megjelent rólam egy elég terjedelmes cikk abban a lapban, anélkül,
hogy bármit is mondtam volna.
Arra gondoltam,
hogy miután alaposabban megismerem a színház gazdasági helyzetét;
illetve a főváros komoly határidős feladatait elvégzem,
nyilatkozom a sajtónak. Bizonyára lesznek, akiknek már nem
kell, azoknak, akik még nálam is többet tudnak a József Attila
Színházról…
–A igazgatói pályázatot még május 17-én írta ki
a főpolgármester, az új direktor feladatául szabva klasszikus
és kortárs magyar és világirodalmi művek, igényes és
korszerű zenés darabok bemutatását, a színházművészet megújítását
célzó előadások létrehozását. Ezekre ön mind kitér a pályázatában?
–Igen, ezt a részt szokta a sajtó idézni. Azt veszem észre,
hogy sokan felületesen olvasták el a pályázatot, még a színház
dolgozói is. Természetesen fontos a művészi rész, de jelen
pillanatban a gazdasági lényegesebb. Hiszen nem művészi
szempontok miatt került rossz helyzetbe a színház. Arra törekedtem,
hogy arra a kérdésre keressem a választ, hogyan is őrizheti
meg ez a színház a funkcióját. A főváros az augusztus 1-jén
hivatalba lépő igazgató elé a következő feladatot állította:
egy 120 milliós adósságállományt kell öt éven belül
rendezni. Az is benne volt a pályázatban,
hogy augusztustól december végéig 85 millió forint áll a színház
rendelkezésére. Ebből 30 millió forintot bérleti díj, így
gyakorlatilag 55 millió forint áll tehát rendelkezésre
az előadásokra, a bérekre, a közüzemi díjakra. Mindez igen
nehéz vállalás. Természetesen a művészi résszel is
foglalkozni kell, sőt rendszeres játszási lehetőséget biztosítani a vidéki és a határon túli színházak részére.
–Lesz társulata a színháznak?
–Ma már nem attól társulati tag valaki, hogy a járulékot
melyik színház fizeti utána. Igen sok színháznál vállalkozói
szerződéssel, fellépésekként fizetik a színészeket. Sok színész
több helyen dolgozik, amellett, hogy létezik egy olyan anyaszínház,
ahol az ő idejével elsődlegesen gazdálkodnak.
–Másként kérdezek: befogadó színház lesz a „József
Attila”?
–Ez is kétélű dolog, hiszen a befogadó színháznak
is kell saját produkciót készíteni. Elképzeléseim szerint,
azok a színészek, akik nálunk játszanak nem havi fizetést
kapnak, hanem darabra szerződnek. Ez még nem jelenti azt, hogy
ők nem kötődnének erőteljesebben a József Attila Színházhoz.
–Augusztus második hetében beszélgetünk. Nincs sok
idő az évadkezdésig. Mikor lesznek az előadásokra a szerződtetések?
–Nem vagyok könnyű helyzetben azzal, hogy augusztus 1-jétől
neveztek ki. Amikor a pályázatot kiírta a főváros,
a pályázók kaptak
egy helyzetjelentést
arra vonatkozóan: mekkora személyi állományról kell gondoskodniuk.
Tavaly 105 alkalmazott állt a színház szolgálatában, s közülük
hét embernek volt augusztus
1. után is érvényes
szerződése. Nekem velük mindenképpen foglalkoznom
kellett volna. A többi kollegának június 30-án járt le a
szerződése. Így a
nyertes pályázónak lehetősége lett volna egy gazdaságilag, művészileg
átgondolt szerződéseket megkötve indítani az évadot. Ezt
változtatta meg Koltay Gábor
aki a pályázat
határidejének lejárta előtt,
leszerződtetett 89 alkalmazottat, és több vállalkozói
szerződést is kötött. Ezeket nekem kezelnem kell. Ebben a
feladatban a főváros komoly partner, és felvállalva a helyzet
nehézségét, garanciát adott arra, hogy a Koltay-féle szerződéseket
kezeli a jövőben. Így vállalja az anyagi és jogi felelősséget
is. Visszaállítják
azt az állapotot, ami az eredeti kiírásba foglaltatik. Előadásokra
visszaszerződtethetek színészeket, szerződtethetem a műszakot
is – természetesen a rendelkezésre álló anyagi keretek között.
–Öt hónapra 55 millióból gazdálkodhatnak, de mi
lesz 2012. január 1-jétől?
–A pályázat tartalmazza, hogy január 1-jétől
projekt-jelleggel kívánja támogatni a színházat a főváros.
Tehát a színház pályázik különböző pénzforrásokra.
Ezenkívül normatív támogatást kapunk az állam részéről,
és az is kérdés, hogy az új színházi törvény alapján
milyen pénzekhez jutunk hozzá.
–Mikor indul el a színházi évad?
–Terveink szerint októberben,
de nincs új bemutatóra pénz.
Ki kell
találni a bérletezést. Ez sem könnyű, mert Koltay úr elindított
egy bérletsorozatot, és több mint 1000 bérlet kelt el. Ezeket
vissza kell fizetni, s ez is növeli az adósságállományt.
–Beszélgetésünk
elején említette a vidéki színházakat. Tehát az ő produkcióik
kerülnek fel a József Attila Színházba?
–Vidéken általában 20-25
előadást ér meg jó esetben egy darab,
ami gazdaságtalan a bekerülési költségekhez
viszonyítva. A soproni színháztól kaptam most segítséget;
Nyerges Ferenc ügyvezető igazgató úr egy olyan konstrukciót
ajánlott föl,
melyben a sikeres darabokat tovább játszhatjuk, s melynek
során csak az előadás
napi költségeit kell fedeznünk.
–Csak a soproni színház darabjait lehet majd önöknél
látni?
–Terveim szerint
nem, de el kell indítani az évadot és a bérletezést
is. A József
Attila Színház tavalyi előadásait bérletekben már nem lehet
eladni, de piaci alapon tovább
játszhatók amennyiben a színészekkel ezekre az előadásokra
meg tudok állapodni.
–Tehát jelenleg a marketingbe sokkal több energiát
kell belefektetni, mint a művészetbe?
-Ma már nem érvényes az a mondás, hogy „ jó bornak
nem kell cégér“. Az előadás sikerét elsősorban a benne
szereplő színészek biztosítják.
Ezekben az előadásokban olyan színészeket láthat újra a
pesti közönség mint
– pl. Huszti Pétert, Piros Ildikót, Mikó Istvánt, Bencze
Ilonát, Viczián Ottót – akik évek óta vidéken játszanak. A
vidéki színházak komolyan odafigyelnek arra, hogy tehetséges
és ismert színészeket foglalkoztassanak, de távol áll tőlem,
hogy celebek lépjenek fel nálunk. Az is kérdés: mivel szeretné
megmutatni magát egy vidéki színház Budapesten. Amikor
elkezdtem a pályámat, az adott direktorra bízták azt, hogy
melyik darabbal szerepeljen a társulat egy színházi fesztiválon,
s nem pedig egy zsűri válogatott.
–Beszélgetésünk elején említette, hogy egy befogadó
színháznak is kell önálló produkcióval rendelkeznie. Ez mi
lesz a József Attilában?
–Erre azért nem tudok konkrét választ adni, mert még
fel kell mérnem, hogy egy saját bemutató során kivel tudok együtt
dolgozni. Azoknak a színészeknek szeretnék elsősorban
munkalehetőséget biztosítani, akik ennek a színháznak
jelenleg a tagjai, de kérdés, hogy ők hajlandóak-e velem
dolgozni.
–Amíg nem önt hozták ki győztesnek, bizonyára többen
kedvelték, most megnőtt az ellenségei száma. Kellett ez önnek?
S az, hogy a sajtó egyes része megtámadja, és például azt írják,
hogy a feleségével együtt pályázott?
–Jó lenne, ha ez a lap is tudatosítaná olvasóiban,
hogy feleségem, Darvasi Ilona a Pro Kultúra Sopron Nonprofit
Kft. alkalmazottja. Egy olyan intézményről van szó, melynek
egyik része a Soproni
Színház.
A
mindenkori ügyvezető igazgató joga az önkormányzattal egyetértésben
kinevezni a színház igazgatóját. Az ön által említett bulvárhír
pedig igen kellemetlen helyzetbe hozta Nyerges urat és feleségemet
is.
Sopronban is felvetődött: miért pályázik valaki érvényes
szerződéssel a zsebében
soproni színház igazgatójaként Pestre?
Ez persze valótlan
állítás. Ilona ott jól érzi magát, szereti Sopront és nem
is szeretne eljönni onnan.
Hogyan is bírom elviselni a támadásokat? A színésznek
is vannak ellenségei, irigyei, tehát nem könnyű ez a pálya.
Ezt az idők során már megszoktam. A színészet egy szakma,
amire készülni kell, s az évek során önbizalmat nyerünk.
Felkészültem tehát a színházi világ nehézségeire. Erős a
hitem és képes vagyok feldolgozni a problémákat. Bizonyára támadnak
még egy ideig, de én nem ezzel szeretnék foglalkozni, hanem
azzal, hogy öt év múlva is színház legyen a József Attila.
Ha végigmegyünk Budapest utcáin,szomorú szívvel látjuk:
milyen sok mozi szűnt meg, olyanok, melyekhez egy-egy szép
fiatalkori emlék fűz minket. Én pedig nem akarom, hogy a József
Attila Színház csak az emlékeinkben éljen.
Medveczky Attila
|