2011.08.19.
Zrínyi beveszi Pécset
Csengeri
Attila musical- és operetténekes
1967-ben született Budapesten. 1984-ben barátaival együtt
megalapította a Géniusz együttest, aminek előbb gitáros-énekese,
majd szólóénekese lett. 1989-től a Színház- és Filmművészeti
Főiskola növendéke volt operett-musical szakon, énektanára
Bagó Gizella lett. Az első év végén felkérték a Rock Színházban
Várkonyi Mátyás Oscar Wilde Dorian Gray arcképe című regényéből
írt musicalje címszerepére, és még főiskolásként a Légy jó
mindhaláligban is szerepet kapott, melynek lemezfelvételén is részt
vett. 1993-ban diplomázott. 1995 őszéig a Rock Színház társulatának
tagja volt, majd másfél évig Stuttgartban vendégszerepelt.
1995. december 13. és 1997. július 31. között 264-szer játszotta
Christ a Miss Saigonból. Németországi vendégszereplése után
több szabadtéri produkcióban énekelt (István a király,
Atilla Isten kardja, János Vitéz). 1999-től Pécsett játszotta
a Jézus Krisztus Szupersztár címszerepét, 2000-től Istvánt
és alkalmanként Tordát játszotta a Magyar Színházban, azóta
számos bemutatón vett részt szerte az országban. 2008-ban A Vörös
Pimpernel magyarországi ősbemutatóján a címszerepet, 2009-ben
a Zrínyi 1566 ősbemutatóján Cserenko Ferenc szerepét játszhatta
el.
További
főbb szerepei: Jézus
Krisztus Szupersztár – címszerep, Légy jó mindhalálig – Török
János, Sztárcsinálók– Néro, Sakk – Anatolij és Fred,
Valahol Európában– Hosszú, A víg özvegy – Danilo, West
Side Story – Tony, My Fair Lady – Freddy, Godspell – Jézus,
Macskafogó – Mr.Teufel, A denevér – Eisenstein, Nyomorultak
– Enjolras, Az operaház fantomja – Fantom.
2003.
novemberében a Papp László Arénában tízezres közönség előtt
mutatták be Bizet Carmenjének átdolgozott változatát, Horgas
Eszter és Al Di Meola mellett Don José szerepét Csengeri Attila
énekelte.
2002-ben
megkapta a Pécsi Nemzeti Színház Nívódíját, valamint
2003-ban „Az év musicalénekese” eMeRTon-díjat.
–Pécsett szeptember 9-én és 10-én látható a Zrínyi
1566 rockmusical, amiben Cserenko Ferenc kamarás szerepét játszod.
Milyen típusú ez a figura?
–A darab szerint ő meséli el az ostrom és a kirohanás
történetét, hiszen túlélte a kirohanást. Rosszmájú feltételezés
szerint annyira berúgott a csata hevében, hogy ájultra itta magát.
A törökök pedig azt hitték, hogy halott, és így menekült
meg. Az viszont tény, hogy nagyrészt Cserenkó leírásai,
visszaemlékezései alapján rekonstruálták a kirohanást. A
darab íve ezért időben nem is folyamatos, hanem néha megszakítja
a visszaemlékezés. Úgy kezdődik, hogy már véget ért a csata
és Zrínyi feje bent van egy kosárban, amit Szokoli Mehmed, török
nagyvezér elküld egy levél kíséretében Salm gróf, osztrák
fővezérnek.
–A török hadvezér becsülte Zrínyit?
–Becsülték ők a törökök,
magyarok, horvátok egyaránt. A Nyugat, az európai hatalmak
viszont féltek tőle, rettegtek erejétől és attól, ha ő
hatalomra kerül, akkor felborul a kényes egyensúly.
–Tehát el akarták veszejteni?
–Minden jel és forrás arra utal, hogy Zrínyi egy cselszövés,
ármány áldozata lett. Úgy irányították Bécsből a hadi
cselekményeket, hogy mindenképpen elkerülhetetlen legyen
Szigetvár ostroma. Azt ígérték, hogy megérkezik a felmentő
sereg, de nem küldték oda a császári katonaságot, és jól
tudták Bécsben, hogy a harminchatszoros túlerőben lévő török
ármádia elpusztítja Szigetvárt, hiába védik azt hősiesen.
Cserenko Ferenc hol a török, hol az osztrák fővezérrel beszélget
a keretjátékban, illetve a darab közben is, mikor fényváltásokkal
jelzik, hogy nem a vár ostroma, hanem az elbeszélés idején játszódik
a cselekmény. Maga a fő történet pedig egyszerre megható,
felemelő és hősiességet sugall. Ugyanakkor vannak humoros részek
is, melyek kissé enyhítik a tragikus légkört. A Nő c. szám
arról szól, hogy az asszonyok is a várban szeretnének maradni
a férfiakkal, és velük együtt akarják megvédeni Szigetvárt.
A nők kiharcolják maguknak, hogy maradjanak, s el is mondják:
mi is vagyunk olyan bátrak, mint az egri nők. Mindez pedig egy
funkys alapra íródott. Ennek a számnak van a legnagyobb sikere,
mert szinte „mozog” az egész színpad.
–Ezt a darabot szeptemberben Pécsett adjátok elő, de
játszottátok már Szigetvárott is.
–Az ősbemutatót Szigetvárott tartottuk, és tavaly nyáron
is ott játszottuk ezt a darabot. Nem titok, hogy anyagi oka van
annak, hogy idén Pécs a helyszín. A szigetvári önkormányzat
nincs olyan gazdasági helyzetben, hogy támogatni tudná a
rendezvényt. Moravetz Levente rendező, a darab szövegírója
pedig minden követ megmozgat, hogy mecénásokat szerezzen. Ez azért
is fontos, mert a magyar történelem egyik lényeges epizódjáról
van szó.
– Milyen érzés volt a történelmi helyszínen eljátszani
ezt a művet? Adott valami plusz energiát?
–Ezt nem lehet szavakkal kifejezni…Azt mondják, hogy
ahol a színpad állt, ott volt a végső csata, mely alatt Zrínyit
elfogták és lefejezték. Mindig nagy hatással van a színészre,
mikor nem egy zárt kőszínházban játszik, hanem a történelmileg
pontos helyszínen. Ez olyan esetben is felemelő érzés, mikor
igen hűvös az idő és szélvihar tombol az előadás ideje
alatt. Emlékszem: Sasvári Sándor éppen énekelte a fő
dallammotívumot „hogyha jő egy vad vihar”, s nem múlt el két
perc sem, s a vihar lesodorta a díszleteket. Ennél sokkal szebb
élmény, mikor feljött a színpad mögül a Hold, és a mindez látványban
hasonlított egy Zefirrelli-filmhez. Tudjuk a nagy olasz rendező
szerette a szép díszleteket, jelmezeket, képi megoldásokat.
–Holott néhányan fanyalogva giccsesnek mondják
Zefirrellit
–Ez igaz, de mint az olasz művészek többsége –
gondolhatunk Puccinire, Verdire – a szépségért rajongott.
–Pécsett már szinte visszatérő vendégnek számítasz.
–Nagyon szeretem a
baranyai megyeszékhelyet, ahol 10-11 éven keresztül 12 főszerepet
is játszhattam. Így azt mondhatom: hazamegyek. Pécsett most a Káptalan
utcai szabadtéri színpadon adjuk elő a Zrínyi-musicalt.
–Eddig milyen volt a darab fogadtatása?
–Akikkel beszélgettem, ismerősökkel, rokonokkal;
mindenkit magával ragadott ez a darab. A legtöbb embernek a Zrínyi
névről hol a költő, hol a szigeti hős jut eszébe. Még azt
is tudják, hogy mikor már minden elveszett, kirohantak a védők
a várkapun. Az előzmények viszont sokak előtt ismeretlenek. Így
az a tény is, hogy a bécsi udvar ármánykodása okozta Zrínyi
és Szigetvár vesztét. Eredetileg Egernek indult a török sereg
és az osztrák hadvezetés cselszövése miatt fordult Szigetvár
felé a had.
–Többen azt sem tudják, hogy maga a szultán is
Szigetvár alatt halt meg.
–A szultán halálát
sokszor janicsárlázadás követi, és új uralkodót választanak.
Ez az ostrom ideje alatt megzavarta volna a török sereget. Ezért
a halott szultánt „ültették ki” a sátor elé, ami előtt
vonultak el a csatába a janicsárok. A darabban is van erre utalás,
Cserenko mondja Zrínyinek: lehet, hogy meghalt a szultán, csak
eltitkolják. Tehát a darabból tanul is a néző és nem csak szórakozik.
Szigetvár pedig a mai napig a törökök egyik zarándokhelye,
hiszen itt halt meg az egyik uralkodójuk. Terveink szerint Törökországba
is elvisszük a darabot.
–Főleg fiatalok tekintették meg az előadást, vagy
az idősebb korosztály tagjai is?
–Családok jöttek megtekinteni az előadást, így nagyszülők
és unokák is. Nem annyira durván rockos a zene, hogy elijessze
az idősebb generációt. Sőt a dalok többsége inkább lírai.
A rock rész főleg a csatajeleneteknél érhető tetten. De akkor
is, mikor Dandó és Radován hadnagy kiképzi az embereit, vagy
visszajönnek Zrínyi emberei egy győztes csatából. A szép lírai
részekből pedig kivehető a tragikus vég.
–Egy történelmi alapú darab esetén szoktad tanulmányozni
a szerepre való felkészüléskor az adott kort is?
–Természetesen, és ebben igen nagy segítségemre van az
internet, a különböző kereső programok. Ha már egy évtizedek
óta játszott műben kapok szerepet, amellett, hogy tanulmányozom
a kort, annak is utána nézek, kik és hol játszották előttem
az adott figurát, milyen sikerrel ment a darab, átírták-e az
eredetit, és milyen kritikákat kapott. Az ősbemutatóknál
pedig megpróbálok a figurára keresni, s így olvastam azt is,
hogy ez a horvát származású kamarás valószínűleg a bornak
köszönhetően maradt életben és egy hullakupac alján találták
meg. Mindezt fel tudta használni Mehmed hadvezér, mert lett egy
követe, aki kapcsolatot tart később az osztrákokkal. Cserenkó
Ferenc életkorára és küllemére nem találtam utalást, így
magamra vettem a figurát.
–Magyar és külföldi musicalekben egyaránt fellépsz.
Hogyan látja: mennyire lehet a zenén tetten érni egy musical
„származását”?
–Egy kis mértékben lehet. Aki zeneszerzést tanul, képes
több stílusban komponálni. Viszont ha a Sztárcsinálókra, a Mária
evangéliumára, az Anna Kareninára, a gondolunk, akkor felfedezzük
bennük a magyaros motívumokat is. A magyarok az élet sok területén
nagyon tehetségesek. A magyar rockoperák és musicalek is sokkal
színesebbek, több zenei értékkel, motívummal rendelkeznek,
mint az angolszász darabok. Azoknál – tisztelet a kivételnek
– a jól megírt fő motívum igen sokszor visszatér a
darabban, és azt hiheti a színész, néző, hogy talán nem volt
több ötlete a zeneszerzőnek. A magyar műveket hallgatva ki
kell jelenteni, legalább olyan tehetségesek vagyunk ebben a műfajban,
mint az angolszászok, csak éppen egy elzárt világban élünk,
attól függetlenül, hogy a szó szoros értelmében már nem választ
el minket a Nyugattól a vasfüggöny. Egyértelmű, hogy sokkal
sikeresebbek lennének ezek a művek, ha Nyugaton születnének,
és nem nálunk. Az angolszászok sokszor visszanyúlnak az
eredeti rock-gyökerekhez, míg a magyaroknál tetten érhető a
hazain kívül a déli, az olaszos melódiák világa.
–A Zrínyiben vannak törökös motívumok is?
–Természetesen,
ahogy a magyar verbunkos is felfedezhető. Maga a zene annyira
nagyszerű, hogyha ez külföldi szerzők műve lenne és egy
nyugati történelmi eseményt dolgoznának föl, akkor világhíres
lenne. Mi hiába vagyunk tehetségesebbek, sajnos elzárva élünk.
–Nagyon
sok helyen lépsz fel, rendezvényeken, bálokon is. Igény van még
az élő zenére?
–Szerencsére még sokakat megfog az élő zene varázsa.
Egy több éve felvett lemezre rátátogni nem nagy művészet.
Azt mondom: inkább kicsit hibázzunk, de ne play-backezzünk.
Természetesen előfordul, hogy néhány tévéműsorban – ahol
nincs lehetőség élő zenére – , azt kérik, hozzunk
magunkkal cd-ét. Ezektől az alkalmaktól eltekintve élőben éneklek,
még a téli hidegben és az influenzás időszakokban is. Ilyen
esetekben nem kellemes énekelni, de a közönség iránti
tiszteletből meg kell tennem. Tudom, hogy ezzel a mentalitással
nem követem a módit, de nem csaphatom be a nézőket. A különböző
tehetségkutató versenyeken feltűnt fiatalok, akik egy-két éve
énekelnek csupán, azért lépnek föl play-backkel, mert nem
rendelkeznek megfelelő énektechnikával és napi öt-hat fellépést
is szerveznek nekik. Ilyenkor kilép a felkapott fiatal „sztár”
a színpadra, mond néhány üdvözlő szöveget és elindul a
lemez. Ez hamis dolog, mert ha egy színész felmegy a színpadra,
akkor saját magát adja, még akkor is, ha úgy érzi,
„belehal”. A közönség ezt a mentalitást szereti és meg is
jutalmazza. Sajnos a mai világ egyre inkább a „konzerv-zene”
irányába halad. Kollegáimmal többször fellépünk együtt
olyan rendezvényeken, melyeken népszerű musicalekből és
rockoperákból adunk elő részleteket. Ilyenkor, mivel a kíséret
igen drága, a zenei alapot visszük magunkkal.
–Ma a színházak egyik feladata, hogy az iskolát „közel
hozzák” a színművészethez. Vannak igen sikeres próbálkozások,
főleg vidéken. Emlékszem, diákkoromban Bubik István tartott
nekünk előadást a gimnázium tornatermében. Előfordul, hogy
lehívnak egy ilyen típusú beszélgetésre?
–Volt már erre példa. 2008-ban jelent meg az orosházi
Czank Szilvia Színházra hangolva című, fiatal musicalénekesekről
szóló, fotókkal illusztrált interjúkötete. A könyv
bemutatja a művészek eddigi életútját, munkásságát,
mintegy követendő példát állítva így mindenki - de leginkább
a fiatalok - elé. Az ifjú generáció kialakulóban lévő értékrendjét,
gondolkodásmódját mindenképpen pozitív irányba befolyásolhatja
az általuk kedvelt emberek példája. Ebben a könyvben én is
„szerepelek”. Orosházán egy olyan könyvbemutatót
szervezetek, melynek első részében a színészek beszélgettek
a moderátorral, a második részben pedig zenés műsort adtunk.
Idén nyáron egy szép élményben volt részem, amikor a
tokaj-hegyaljai Mádon egy olyan iskolásoknak szóló műsort
szerveztek, aminek én voltam a vendége. Erre a rendezvényre elhívták
a helyi általános iskolásokat, tanárokat, sőt még a szomszéd
faluból is érkeztek külön busszal diákok. Természetesen ez
nem egy csak gyerekeknek szóló rendezvény volt, akit érdekelt,
megtekinthette. Nekem úgy kellett magamról, a színházról, a
darabokról beszélnem, hogy mind a kisdiákok, mind a kamaszok,
mind a tanárok figyelmét lekössem. Ez egyrészt a stand up világa,
de zenei ismeretterjesztés is. Erre egy példa: amikor a Fantomból
énekeltem, elmondtam, hogy azért találunk benne Puccinira
jellemző motívumokat, mert Webber szülei zenetörténészek
voltak, és az apa kifejezetten az olasz komponista életét
kutatta. Természetesen az ismeretterjesztést néha humorral
kellett fűszerezni, hogy ne legyen annyira töményen tudományos
a műsor. S ekkor mindenki megkaphatja azt, amire vágyik. Az
ilyen műsorokat azért szeretem, mert bebizonyíthatom, milyen
sok műfajban mozgok otthonosan. Tanár, énekes, komikus voltam
egy személyben.
–Mi volt az előzménye ennek a mádi meghívásnak?
–A gyerekek egyik lelkes tanárnője külön a színházlátogatásra
szerzett pályázati pénzeket. Így eljutottak a mádi iskolások
a Madách Színházba is. Ekkor felvetődött a tanárnőben az ötlet,
milyen jó lenne, ha a gyerekek közelebbről is megismernének.
Felkerestek az interneten és én természetesen elfogadtam a meghívást.
Eredetileg 50 percre terveztük a műsort, de több mint másfél
órás lett, annyira jó volt a fogadtatása. Nem csak az iskolák,
hanem szinte az egész település vendége is voltam, mert végigvezettek
Mád nevezetességein. Olyan szeretettel fogadtak mint egy családtagot.
Az a gond, hogy több kilométert kell utazni ahhoz, hogy ilyet
tapasztaljak, hiszen a fővárosban nagyon felgyorsult minden és
celebvilágot élünk. Az bíztat, hogy már 20 éve színpadon
vagyok, és remélem, hogy még ennyit eltölthetek a deszkákon.
A kis sztárocskák közül pedig sokan belebetegednek a hirtelen
sikerbe, majd a mellőzöttségbe. Én viszont megdolgoztam a
tapsokért. Főiskolásként az Operettszínházban voltam szakmai
gyakorlaton, ott álltam a Denevér díszletei közt a harmadik
sorban egy pezsgőspohárral a kezemben és énekeltem a kórusban.
Eltelt tíz év és ugyanennek az operettnek az egyik főszerepét,
Eisensteint énekelhettem el a Pécsi Nemzeti Színház színpadán.
–Nehezebb volt a mádi estre felkészülni, mintha be kéne
ugrani egy már ismert előadásba?
–Igen, mert improvizálnom is kellett, és fel kellett készülnöm
egy interaktív játékra is. Többször elhívnak falunapokra is
énekelni. Ilyenkor előfordul, hogy a legkapatosabb emberke
odabotorkál a színpad elé, és felkiabál: „magyar nótát is
kérünk”. Erre viccesen azt mondom: „hogyne az is lesz, de külön
neked, a műsor után, mert neked olyan szép a hangod, hogy feltétlenül
indulj el a következő tévés tehetségkutatóban.” Mindez
rutin kérdése, mert ha rendészt hívnák, akkor az nem lenne
olyan elegáns, mint kis élcelődéssel megelőzni a konfliktust.
A színészt a pillanat varázsa fogja meg, és ha más történik,
mint a megszokott, akkor arra azonnal reagálnia kell. Ez
gyakorlat kérdése, mint az is, hogyha nem jut eszembe egy sor,
akkor gyorsan fejben írok magamnak egy másikat, ami oda illő és
rímel is.
–Hogyan látod: a vidéki közönség hálásabb, mint
a pesti?
–Igen, és jobban
magukénak éreztek. Egy vidéki nagyváros vonzáskörzetében lévő
kis faluból színházba menni sokkal nagyobb esemény, mint felszállni
a villamosra, és leszállni a Madách előtt. A falusiak nem azért
járnak ritkán színházba, mert nem érdekli őket, hanem mert
nem megoldott a közlekedés. Bizony sokszor nézik az órájukat
előadás alatt, elérik-e az utolsó buszt, vagy vonatot. Éppen
ezért, ha egyszer színházba jutnak, akkor az számukra nagy élményt,
szinte ünnepet jelent. Hálásak az élő, igaz szóért, és
hangért. Pesten is megkapjuk a sikert, felállva tapsolnak az előadás
végén, de hazamennek, és megy tovább az élet. Vidéken
viszont hónapok múltán is felemlegetik a színházi élményt.
Amikor Jézust alakítottam Pécsett, láttam, amikor a megfeszítés
után előkerülnek a nézőtéren a fehér zsebkendők. Ilyenkor
örülök, hogy egy katartikus élményhez én is hozzájárultam.
Ezért és a tapsért érdemes csinálni a pályát.
–Kamaszként te tudtál annyira közel kerülni egy-egy
művészhez, mint hozzád a mádi gyerekek?
–Gyerekkoromban még
nem. Később, mikor már a Géniusz együttesben énekeltem, előfordult,
hogy nagyobb bulikon közismert, sztár zenekarok előtt léptünk
föl. Az Eddának is az előzenekara voltunk. Akkor Pataki Attilával
beszélgettem. Ő mondta nekem: „fantasztikus a hanganyagod, próbálj
meg a saját hangodon énekelni”. Addig ugyanis utánoztam az énekeseket.
Hol Takács Tomisan, hol Varga Mikisen, hol Deák-Billesen énekeltem,
a feldolgozott szám függvényében. Ezután kezdtem el keresni a
saját hangomat. A másik meghatározó élményem volt, mikor a
szakközépiskolába eljött hozzánk Varga Miki egy szál gitárral.
Akkor már bemutatták az István a királyt, így Miki látogatása
igazi ünnep volt. Az első sorban ültem és azon vettem észre
magamat, hogy vele együtt énekeltem a dalokat. Milyen érdekes:
később több rockoperában, musicalben énekeltünk együtt, és
nagyon jó barátok lettük. Már főiskolásként a klasszikus
zene világából is példaképekre találtam Pavarotti és Mario
Lanza személyében. Hatalmas művészek, szinte „ezer szín”
van a hangjukban. Bagó Gizella lett az énekmesterem, akivel a
mai napig együtt dolgozom. Ő mondta nekem, hogy elég nagy a
hangterjedelmem, de a hangszín és a technika is igen fontos.
–A Géniusz énekeseként nem hallgattál klasszikus
zenét? Néhány Wagner-énekes bevallotta nekem, mennyire szereti
a rockot.
–Nem véletlen, mert erőben ez a két stílus igen közel
áll egymáshoz. Komolyzenét diák koromban nem hallgattam, csak
rockot. Amit kerti munkák közben a rádióból hallottam az a
magyar nóta volt, de ez idegen volt a fülemnek. Amikor pedig a
KFT-vel megjelent az új hullám, akkor jöttem rá, hogy a zenének
nagyon sok ága van, és fontos, hogy mindegyiket kissé
megismerjem. A mai napig zenei „mindent hallgató” vagyok. Előfordul,
hogy egy musical-koncertről hazafele menet az autóban komolyzenét
hallgatok, mert az jobban kikapcsol.
–Úgy
tudom, hogy operaáriákat is tanultál énekmestereddel, így a
Varázsfuvola képáriáját is.
–Vagy az Ory grófjából részleteket. Mindez egy
hangtechnikai képzés. Érdekes, hogy a Sztárcsinálókra –
ami egy kemény rockzene, és Róma égésénél igen magas
hangokat kell énekelnem – a skálázás után valamilyen komoly
áriával készültünk föl. Az általad említett képária
nagyon jól helyre tette a hangom, és nem engedte, hogy súlyosabb
legyen. Ott szólt, ahol a Néró-szerep megkívánta. Az igaz,
hogy az éneklés csúcsa az opera, ott nincs mikrofon, nem lehet
manipulálni a hangot. Egy ideig kacérkodtam is az operaénekléssel,
de rájöttem, hogy két külön világról van szó. Szinetár
tanár úr mondta nekem a főiskolán: annyira otthon van a
musicalirodalomban és a rockzenében, hogy hiba lenne, ha egy középszerű
operaénekes lenne magából. Tehát azt tanácsolta, maradjanak
meg a könnyebb műfajnál. Jól tettem, hogy megfogadtam a tanácsát,
mert 1993 óta, miután elvégeztem a főiskolát, főszerepeket
énekelek.
–Régebben sportoltál is. Űzöd még ezt kikapcsolódásképpen?
–Valóban kézilabdáztam, de ma már nem sportolok
rendszeresen. Több lábon állok a földön, van egy alkusz-cégem
is, biztosításokat kezelek. A kedvenc sportom a tenisz, de erre
is ritkán nyílik alkalom. Azt veszem észre, hogyha egy színházban
éneklek, az legalább akkora erőkifejtés, mint egy sporttevékenység.
Tudósok mutatták ki, hogy egy operaénekes, egy előadás alatt
annyi energiát fogyaszt el, mint egy favágó. Évente kb. 150
alkalommal lépek színpadra, és ebben még nincsenek is benne a
próbák. A rekeszizom működtetése tehát nem egyszerű
feladat. Amikor sorban éneklem a Fantomot, az három kiló súlycsökkenéssel
jár.
–Kinek a tanácsára felvételiztél a Színművészetire?
Énekeltél a Géniuszban, s közben úgy gondoltad, színész is
lehetsz?
–Az akkori barátnőm rendező szakra próbált felvételizni.
Én éppen katona voltam, s ő közölte velem, hogy most végez a
musical osztály, s jó lenne, ha megpróbálnám a felvételit,
hiszen a rocknak és a musicalnek közös a gyökere. Biztos
vagyok benne, ha akkor nem vesznek föl, akkor nem vagyok a pályán,
mert nem próbálkoztam volna újra, hiszen ez a szak csak négyévente
indult.
–A Színművészetin a zenei alapokat is el kellett sajátítani?
–Természetesen tanultunk szolfézst, zeneelméletet. Így
előnyben voltak azok, akik zenei előtanulmányokat folytattak.
Megtanultam alapfokon kottát olvasni, de szükségem van korrepetítorra.
Egy jó korrepetítor egyben énektanár, zenetanár, és több
tapasztalatot tud átadni. Egyértelmű, hogy egy musicalnél
nincsenek olyan hangi követelmények, mint egy operánál, a
zenei anyag így jobban alkalmazható a saját adottságainkra.
–Az
első év végén felkértek a Rock Színházban Várkonyi Mátyás
Oscar Wilde Dorian Gray arcképe című regényéből írt
musicalje címszerepére. Ki szemelt ki erre a feladatra?
–A főiskolán megtudtuk, hogy meghallgatást írtak ki a
szerepre. Úgy döntöttem a meghallgatás mellett, hogy alig
rendelkeztem színpadi gyakorlattal és csak fél éve énekeltem
Bagó Gizellánál. Az első lépéseim igen csak suták voltak,
így Ács János rendező fokozatosan bevezetett a színészmesterség
rejtelmeibe. Amit most tudok, annak jelentős részét tőle
tanultam. Ezután sorozatban jöttek a szerepek a Rock Színháztól;
csodálatos egy időszaka volt az életemnek.
–Bezárta a kapuit a Rock Színház, s ezután
Stuttgartban énekeltél másfél éven keresztül. Ráadásul
ugyanazt a főszerepet a Miss Saigonból 264 alkalommal. Volt
annyi érdeklődő erre a darabra?
–A helyi „musical hall”-ban adta elő egy nemzetközi
gárda ezt a darabot. Természetesen nem a stuttgartiak nézték
meg ily sokszor az előadást, hanem egy kulturális turizmust
szerveztek. Még Hollandiából, Japánból is jöttek repülővel
megtekinteni az előadást. A szervezést dicséri, hogy az 1800 férőhelyes
nézőteret heti nyolc alkalommal is megtöltötték.
–Ide is meghallgatás útján kerültél?
–Természetesen. Pont a születésnapomon volt a
meghallgatás. A szállodában annyira figyelmesek voltak, hogy még
erre az alkalomra egy üdvözlőkártyát is kaptam. Nem volt könnyű
a meghallgatás, többször elénekeltették velem a legnehezebb
dalt. Végül is meghívtak először a második szereposztásra,
de 1995. december 13-án –ami nekem szerencsés napnak számított
– az első szereposztás premierjét énekeltem el.
–Milyen tapasztalatokkal távoztál?
–Akkor lettem igazán
professzionális énekes. Azt viszont kijelenthetem, hogy a kinti
énekesek semmivel sem különbek, jobbak, mint a hazaiak. A
magyar lélek, és szív nagyon hiányzik a kinti musical-játszásból.
Nekem mindig azt mondták, hogy „túl sok vagyok” a színpadon.
Míg itthon pont azt kérik. Az angolszász színjátszással pont
az ölik ki, ami a mi értékünk, a hatalmas lobogó tüzet, a
szenvedélyt és az egyéniséget.
Medveczky Attila
|