2011.08.26.
Az komonista vót, nem hitte
Csáky Károly: „Ó, szép piros hajnal”
(tanulmányok,
dolgozatok a szakrális néprajz köréből)
Sokak szerint
felesleges azzal foglalkozni, hogy honnan jövünk, inkább arra
figyeljünk, hogy hová tartunk. Anélkül azonban, hogy ismernénk
személyes jelenünk előzményeit, elődeink kilétét, életüket
és cselekedeteiket, szokásaikat nehezebb felkészülni jövőre.
Múltunk megismerése erőt adhat a mában, és segítséget
jelenthet utódaink számára az elmúlt korok jobb megismeréséhez.
A gyökerektől való elszakadás eltiporja a bölcsesség
kialakulásának lehetőségei, az emberek nem nőnek fel igazán,
nem képesek felelősséget vállalni, gondolkodni, döntésképteleneké
válnak, mert nem önmaguk, hanem csak a divatokat majmoló
emberformák. Csupán a divat, a karrierépítés és a gazdagság
ábrándjának hajszolása hosszútávon teljesen életképtelen.
A különböző divatok követőinek elgondolásába
nem fér bele sem a hagyományőrzés, sem az önmegismerés, sem
a tisztességes család és baráti kör ápolása. Gondoljunk
csak bele abba, hogy mennyien lenézik azt ami magyar. Még az ún.
magukat jobboldalinak vallók is alig ismerik múltjukat áthatóan,
nem beszélve a határon túli magyarság hagyományairól. Mennek
nyaralni „horvátba”, „olaszba”, de az igen kevés
embernek jut eszébe, hogy feltérképezze az erdélyi, vagy a
felvidéki tájakat és megismerje az ott élők hagyományait.
Szerencsére azoknak, akiket érdekel a téma, egyre több és színvonalasabb
irodalom áll rendelkezésére. Ilyen a felvidéki Csáky Károly
etnográfus könyvsorozata, melyből most „csak” egyről, az
„Ó, szép piros hajnal”-ról lesz szó.
A szakrális néprajz művelése a Felvidék magyarlakta
területein is egyre erőteljesebben kezd kibontakozni. Csáky Károly,
felvidéki néprajzkutató ebben a könyvben a vallásos hagyományok
továbbélését vizsgálja; bemutatja a mai napig tevékenykedő
„szentembereket”, leírja az egyházi körmenetek régi és
mai formáit, szól a búcsújárásokról, foglalkozik a szakrális
tárgyakkal, az imaközösségekkel és az archaikus imádságokkal.
Vizsgálódását a népi vallásosság széles körére is
kiterjeszti, így a szakrális kisemlékekre, és terekre. A néprajzkutató
levéltári anyagokat is felhasznál, így ún. historia domusokat*,
anyakönyveket, figyeli a kultuszok és rítusok változásait, a
hagyományozódás formáit. Igaz, Csáky Károly kutatási területe
az Ipoly-Börzsöny-i kistáj, kutatási eredményeit szélesebb
összefüggésrendszerbe vizsgálja. A szerző ezt írja az előszóban,
ami ars poetikának is tekinthető: „a
szakrális néprajz kutatása sosem volt idegen számomra. Hisz
aki a jeles napok vagy az emberi élet fordulóinak szokásait,
hiedelmeit kutatja, az nem kerülheti el a néprajz vallásos
vonatkozásait sem. Intenzívebben azonban csak az 1990-es évek
elejétől foglalkozom a néprajz e területével. Kutatásaimat
azóta egyre jobban kiterjesztettem a szó szoros értelmében
vett népi vallásosságra, a vallásos hagyományok továbbélését,
mai értelmezését is vizsgálva”
A könyv első fejezete a vallás és a hiedelem kapcsolatát
vizsgálja. Szerzőnk úgy véli, hogy a népi vallásosság
tulajdonképpen a hivatalos vallás tudatformája; változatos
formáinak kialakulására különösen a katolikus vallás nyújtott
teret. A Középső-Ipoly mentén élő palócok népi vallásosságát
vizsgálja, mert ez a nép mindvégig megmaradt katolikusnak. A
palócok alatt a Mátra, a Bükktől északra fekvő medence
jellegű területek, illetve a Nógrádi-medence és az Ipoly-völgye
magyar parasztsága értendő, a 19–20. században. A „Palócföld”
(Felföld) lakóit leginkább a folklór közös sajátosságai, a
20. század első felében is fennmaradt nagycsaládrendszer és
az azt tükröző településszerkezet, a római katolikus vallás,
valamint a kétféle „a” hangot használó nyelvjárás köti
össze. A palócság létszámát egykor 600.000 főre becsülték,
de ezt az egykor egy tömbben élő etnikumot több olyan csapás
is érte aminek hatására ez a létszám mára feleződött,
harmadolódott. Eredetük a mai napig vita tárgya. Egyesek
szerint a kabarok, mások szerint a polovecek, a kunok rokonai, míg
vannak, akik a magyarok és a szlávok keverékeinek mondják őket.
A palócság hitének a kereszténység előtti hitvilág néhány
eleme és a keresztény vallás sajátos népi változata egyaránt
a része. Akkor most szemezgessünk ebből a hiedelemvilágból.
„Az eget az Isten
teremtette, azért rá mutatni nem szabad, mert megver az Isten. A
kést sem lehet hegyével felfelé állítani, nehogy hasítsa az
eget.” „A napnak a palóc vidéken élet és halál dolgában
is erőt tulajdonítottak. Jelét a katolikusok házaik oromzatára
faragják. Csábon a házak ajtói dél felé nyíltak, a sírokat
is a felkelő nap irányába tájolják. Ságújfalun a feszület
egyik oldalán holdsarló, átellenben a napkorong látható.
Jeles napokon pedig a buzgó katolikusok a napban vélték
felfedezni a szentjeikkel kapcsolatos fontos dolgokat.
Kisasszony-napkor több faluban is figyelték a felkelő napot.
Ilyenkor «tisztán beleláttak», s abból «kiszálló
csillagokat» is észrevették.” A természeti jelenségek közül
a szélhez, a mennydörgéshez, a viharhoz, a villámláshoz, a jégesőhöz
és a szivárványhoz fűződött néhány hiedelem. Ezekben
felbukkan a jelenség okának, eredetének kérdése, találunk
bennük előírásokat és tilalmakat, védekezéssel kapcsolatos
mágiát. A szél a hiedelmek szerint hordóból fúj, amely a világ
végén, egy lyukban van. A hideg böjti szelek előfordulásának
oka az, hogy „nagyhéten
keresték a zsidók az Úr Jézust, s az Isten szelet bocsátott,
hogy eltakarják őt a fák lombjai meg a por.” Veszélyhárító
szerepük volt a népi hitvilágban a szentelményeknek, mint pl.
a szentelt gyertyának, a szenteltvíznek, a Márk-napi szentelt búzának
vagy a templom harangjának. Nagyon érdekes, hogy az ideológiai
ellentét a hiedelmekbe is begyűrűzött. Történt, hogy Ipolyfödémesen
látni vélték a jégdarabokban Jézus szívét és Szűz Máriát.
Az egyik adatközlő, Almácky Mária elmondja: „ott
nézegettük a sáncba, amik nem óvadtak el, azokba vót. Beszéték
egymás között, hogy valami jelenés. Elhittük, de az a S…,
az komonista vót, nem hitte.” A kommunista a falu bírája
volt, akit nem a közösség választott.
A vízről pedig azt tartották, gyógyítani lehet vele,
elhárítja a rontást. Éppen ezért a lakosság által tisztelt
források szinte szent helynek számítottak. Ezek egy része az
Ipoly mentén az erdőben volt. Az ún. csodakutaknál pedig főleg
gyógyulások és jelenések történtek. Előfordult, hogy az
emberek a kutak közelében szentképeket helyeztek el, kis kápolnákat
építettek. Erre példa a Födémes, Kelenye, Szécsénke, Hidvég
és Tesmag határában megközelíthető Medvekút nevű forrás
és az ott épült kis kápolna. A víz után térjünk rá a tűzre,
hiszen ez az elem igen fontos szerepet kapott a néphitben. A tűzzel
kapcsolatos hiedelmek átszőtték az élet valamennyi területét.
Fűződtek hozzá jóslások, tilalmak, előírások és mágikus
cselekedetek. A tűz megtisztított, gyógyított, gonoszt és
betegséget távol tartott.
A tárgyak kultusza szinte egyidős az emberiséggel. S
ezen a ponton pedig szólni kell a szakrális tárgyak fontosságáról.
A rózsafüzér ott volt a megszületett gyermek pólyájában, a
keresztelésre vitt csecsemő karján, akárcsak a haldokló kezében,
vagy a halott koporsójában; tehát születéstől a halálig…Csábon
az esküvőkor a Mária-kongregáció tagjai a társulat zászlójával
mentek a mennyasszonyért. De voltak a körmeneteknek, a búcsújárásoknak
is zászlai. Búcsúra menet ezeket hajtották meg minden szentet
ábrázoló szobor és kereszt előtt. Az újabban felelevenített
Szent Család-járás szokásaiban nemcsak az imarész a fontos. A
képek és a szobrok ugyancsak lényeges tartozékai az áhítatnak.
A Szent Családot ábrázoló képeket, szobrokat még néhány éve
is megáldatták papjaikkal a hívek. A könyvből megtudjuk, hogy
különös tisztelet övezi a felszentelt harangot. Azon kívül,
hogy misére hív, jelzi az időt, hírül adja a halált és
figyelmeztet a bajra. A harang mint szent tárgy gyakran felbukkan
a helyi mondákban. Ezekben évszázadokkal korábban elrejtett
harangok szólalnak meg, kötődve így az idő távolából is az
utódokhoz. Közismert a szobrok tisztelete a nép körében.
Ezeket hálából, kiengesztelésképpen, védelmezőként állították.
Szőlőtermő vidéken sokfelé megtalálható Szent Orbán
szobra. Szent Vendel az állatok védőszentje, kultusza Felvidéken
a 18. századtól ismert. Szobrát általában a falvak végén állították
föl egy-egy álltavész után, pásztorként ábrázolva a
szentet. Szent Flórién a 15. századtól lett a tűz védőszentje.
Először a szászok közt terjedt el a kultusza, s később a
magyarok körében is megjelent. Már említettük a víz különleges
szerepét a hiedelemvilágban, így talán nem meglepő, hogy a
legnagyobb tisztelete az Ipolyságban Nepomoki Szent Jánosnak, a
folyók, hidak, vízimolnárok és halászok védőszentjének
alakult ki. Szobrát szinte minden Hont megyei faluban felleljük.
Könyvünk nem csak az ünnepi szokásokkal, hanem az ünneprontással
is foglalkozik. Ha irodalmi tanulmányainkra gondolunk, eszünkbe
juthat Arany János Ünneprontók c. balladája, melyben egy dáridózó
csoport nem tartják tiszteletbe pünkösd ünnepét. S mi lett a
sorsuk?
„Éjfélt hogy üt a toronyóra közel,
Kénkő fojtó szaga terjedez el:
S mint szél ha forogva ragad port:
Úgy táncol el, egy bősz harci-zenére,
(Mondják, a pokol tüzes fenekére)
Az egész őrjöngő csoport.”
A katolikus egyház
a középkortól szigorúan tiltotta az ünnepekhez, vasárnapokhoz
nem illő cselekedeteket, elsősorban a mulatást, táncolást és
hasonló szigorral lépett fel a munkát végzőkkel szemben is. A
felsőszemerédi plébános 1889-ben megtudta, hogy az uraság
cselédjei vasárnap vetettek. Erre beperelte őket a járásbíróságnál
és meg is lettek büntetve.
Mindezt
a plébánia historia domusából olvasta ki a szerző. Ez a
dokumentum érdekes történeteket ír le a népi erkölcsről és
viselkedésről. Csáky Károly megállapítja, hogy bizony régen
sem volt makulátlan egy település élete, nem beszélve a
kiegyezés utáni évekről. Akkor bizony megsokszorozódtak a lopások
és egyéb bűncselekmények. Elindult a demoralizálódási
folyamat. A lopás volt a leggyakoribb bűn, erre utal az, hogy az
egyik pap mintegy harminc ilyen esetről tesz említést alig tíz
év alatt. Tehát ezekről tudott, vagy ezeket tartotta fontosnak.
Még olyan esetre is volt példa, mikor a harangozó lopta el a plébános
búzáját. A vandalizmus sem volt ismeretlen. 1892-ben a farsangi
tivornyázók feltörték egy grófi család sírboltját, még a
koporsókat is felnyitották. Úgy látszik, a mestertanítók közt
sem volt mindenki szent ember, mert az egyik 443 forintot
sikkasztott. A plébános szerint „az
ivás és kocsma vitte ennyire, különben ügyes tanító
volt.” Felsőszemeréden annyira rossz lehetett a közbiztonság,
hogy még a plébánosnak is volt fegyvere. Ezzel űzte el azokat
a tolvajokat, akik be akartak törni a pincéjébe. Sokan az egyházi
szent tárgyakat sem kímélték. De akkor már 1922-ben vagyunk,
a vörös tobzódás és Trianon után. Ekkor nem csoda, hogy az
elhülyített emberek feltörték és kirabolták az alsószemerédi
templomot. 1932-ben Miletics Antal plébános szerint a helyiek
iszákosok, egykéznek és álhatatlanok. Megrontották őket, no
de nem a szellemek…De mit is tehetett egy pap még a 19. században,
ha hívei bűnösök voltak? Megtagadta például a szentségek
kiszolgáltatását, vagy bizonyos esetekben lecsukatta a vétkeseket.
De
azért nem mindenki volt megátalkodott, hiszen Isten házának újjáépítéséről,
felszereléseinek bővítéséről gyakran írnak a papok. Alsószemeréden
nemcsak templom volt, hanem zárda is, mert gróf Stainlein
Leontina elhatározta, hogy apácazárdát épít. A pap ezt
kihirdette, és nem csak a helyiek, hanem a környékbeli települések
lakói is szép számmal segítettek az építkezésnél. A buzgó
családok Szűz Mária-szobrot állítattak az országút mellett,
vagy a harangok öntésének költségét állták. A vallásos
ember jó cselekedetei közé tartozott a szegények támogatása.
Ebben főleg a zárdák és a főnemesi családok mutattak jó példát.
De a kivándorolt szegények sem voltak mindig hálátlanok. A
feljegyzések szerint 1909-ben az Amerikába kivándorolt szemerédiek
még a templom részére is tudtak küldeni 120 koronát.
A
historia domusban olyan eseményeket is megörökítettek, melyek
túlnőttek a falun, sőt az ország határán. 1920-ban tartották
a képviselőválasztást, amelyen a faluban a szociáldemokratákra
szavaztak a legtöbben. A plébános nem érti, hogy miért.
Holott, ő maga közli: „sajnos
nagy a teher a közösségre, hogy folytonosan cseh katonaság van
beszállásolva a községbe, mert vagy külön kellett nekik szobát
fűteni a katonák számára, vagy velük közösen voltak egy
szobában.” Az 1938-as esztendő sorsfordító volt a
helyiek számára. „Nov.9-én
reggel ünnepélyes szentmise, és hymnusz. A katonák még itt
voltak a faluban, gépfegyverek voltak felállítva. Végre 10 órakor
délelőtt, amikor az egész falu csoportokban állt már, hogy a
tompai hídhoz menjenek a mieink első fogadtatására,
megindultak a cseh katonák és fináncok is, hogy itt hagyják
azt a földet, amely nekik paradicsom volt, s megszűnjön az az
uralom, amely 20 éven át basáskodott árva magyar népünkön.
Valami felejthetetlen volt és álomszerű volt a mieink bevonulása.
Tompán több falu lakossága fogadta őket óriási lelkesedéssel.
A faluba vitéz Török Zoltán alezredes vezetésével kb. d.u.
2-kor jöttek be a magyar csapatok. Nov. 11-én Felsőszemeréden
országzászló megáldás volt, melyet a bevonuló csapatok
hoztak magukkal. Valami csodálatos szép napok jöttek ezután,
nem tudtunk betelni az örömmel s lelkesedéssel.” Csáky Károly
könyve a nagyvilág és a Felvidék kicsi tájainak kapcsolatáról,
emberekről, szokásokról, hagyományokról, szellemi értékekről
szól. Ezért kulturális kincse mind a határon túli, mind a határon
inneni magyaroknak.
*A latin kifejezés értelme:
a ház története. Ebben az esetben, az egyházközség, a plébánia,
egy kolostor életét, jelentős eseményeit, történetét írásban,
(ma már képekben is ) bemutató, és nyomon követő munka.
(Csáky Károly:
„Ó, szép piros hajnal”, Madách-Posonium, 2005.)
Medveczky Attila
|