2011.08.26.
Csurka István: Történelemhamisítás
Szembenézni a szegénységgel
A devizákban való
eladósodást elsősorban az kényszerítette ki, hogy az állam,
amelyet akkor a szocialisták és a szabaddemokraták vezettek, összezsugorította
azokat a támogatásokat, hitelezéseket, amelyek révén a családok
lakásokhoz és más javakhoz juthattak. A bérből és fizetésből
élők javarészének, a munkásoknak és alkalmazottaknak pedig
olyanok voltak a jövedelmi viszonyai a Kádár–Aczél- rendszer
egész korszakában és a rendszerváltás utáni időkben is, sőt
akkor még inkább, hogy önerőből, takarékoskodással senki
nem tudott igényeinek megfelelő otthont építeni, vásárolni.
Mindenki annak az államnak a támogatására szorult, amely nem
fizette meg tisztességesen. Ez az állam nemcsak azért nem
fizette meg, mert rosszindulatú volt, noha kétségtelen, ez is közrejátszott,
hanem azért sem, mert őt is kizsákmányolták. Előbb a Kelet,
majd később a Nyugat. Mindez közismert.
A hitelre
szoktatott, s emiatt önmaga lehetőségei fölött élő, pazarlóan
fogyasztó embert tömegesen Észak-Amerikában állították elő.
Az erős rászoktatás már majdnem kényszerítés. Az amerikai
konformizmus, az életforma kényszerítése gyilkos verseny-kényszerítés.
A konformista ember belebetegszik, ha lemarad, ha neki nincs meg,
ami a szomszédnak, vagy körbelinek már megvan.
A fogyasztói társadalom
fénykorában Amerika megengedhette magának ezt a megalapozatlan
nagy lábon élést, mert a túlzott fogyasztás valóban felpörgette
a gazdaságot és a termelés is otthon történt, a túlzott
fogyasztáshoz sok munka társult. Csak miután a nagytőke és a
bankok kihelyeztek fontos termeléseket az olcsó munkaerő
harmadik világába és elkezdték a virtuális pénzszaporítást,
a minden fedezet nélküli pénzcsinálást a derivatív-játékokkal,
fogadásokkal és az értéktelen értékpapírok csomagkénti
csereberéjével, vagyis amikor a pénz már önmagáért
szaporodott és semmi köze sem lett a valódi gazdasághoz és a
termeléshez, akkor rendült meg a túlzott fogyasztás rendszere.
Ma pedig összedőléssel fenyegeti a világot.
A magyarság életében
is eljött a szembenézés ideje. Tudomásul kell vennünk, hogy már
a gulyáskommunizmus idején is, amikor nyomorult szegények és
kizsákmányoltak voltunk, bizonyos mértékig önmagunk lehetőségei
fölött éltünk. Szinte mindegy, hogy még ez is ránk volt kényszerítve,
mert elfogadtuk az állam juttatásait, a fusit, az elnézett lopást
és mindenért a paraszolvenciát. A rendszerváltás után pedig
a régi hatalom átbábozódását, amely kiárusította az országot
és még nagyobb léptékben folytatta a hitelből élést. Egészen
a tragikus mértékig: a népességfogyás halálos helyzetéig.
A családokat, a háztartásokat
és az önkormányzatokat az állam rákényszerítette a hitelből
élésre, az államot pedig a hitelezők kényszerítették rá a
hitel felvételére és a kamatfizetésre. A kamatot a népnek
kellett megfizetnie, de hogy meg tudja fizetni és ne lázadjon
fel, ellátták hitelekkel és lehetővé tették számára, hogy
többet költsön, mint amennyit megengedhet magának. Ne
viselkedjék úgy, mint egy öntudatos és takarékos szegény
ember, hanem mint egy fél-gazdag. Ehhez a tragikus körfolyamathoz
a halálos dokumentáció a népességfogyás. Elérkeztünk az
iskolabezárások korába. Felelőse azonban nincs az üres osztálytermek
előtti tanításnak, mert mindannyian felelősek vagyunk, de
senki sem vállalja a felelősséget. Beleilleszkedtünk a felkínált
életformába, nem ráztuk le, meg sem kíséreltük lerázni,
elfogadtuk idegenségét, kul-turálatlanságát, vacak
internacionalizmusát, még vacakabb kozmopolitizmusát, zenéjét,
egészen a Trabant kipufogó pöfögéséig. Majd ugyancsak nem lázadtunk
és elnéztük a paktumokat és a csalásokat, a privatizáció másféle,
de nem kevésbé kegyetlen megszállását. És elfogadtattuk
magunkkal, hogy mi tulajdonképpen egy gazdag, esetleg fél-gazdag
ország vagyunk, amelyet ideiglenesen megszállt a szegénység. A
szegénységet pedig elutasítottuk.
Most kezdünk ráébredni
a valóságra. Csak most kezdünk berzenkedni, amikor egy majdnem
forradalmi választással tiszta lap nyitásával hatalmaztunk fel
egy kormányt, és egyszerre kiderül, hogy a „tabula rasa”
egyben szegénységet is jelent. Ennek a kormánynak nincs semmi pénze,
sokszor egy vasa sincs, mert az előzők mindent elherdáltak és
kénytelen a szegénység viszonyai között berendezkedni. Igaz,
még nem vallja be, mert fél, hogy megkövezik. Mert a társadalom
annyira félrevezetett, hogy aki a szemébe mondja, hogy te bizony
szegény vagy, arra vértanúsors vár.
Igen,
a szegénységet, olyat, amilyen nekünk saját történelmi körülményeink
szerint éppen adva van, egyelőre még roppant süllyedésnek érzi
a társadalom, holott az öntudatosult, vállalt szegénység
emelkedés lehetne. Erköl-csi emelkedés, ami nélkül nincs
semmilyen gazdasági emelkedés. Nem a megszorításokat jelenti,
mert az egy pontatlan fogalom, amely mindig egy kormányra
mutogat, amely elrendeli a nadrágszíj összehúzását. És egyúttal
felmenti a tömeget, az embereket, akik beletörődésükkel,
gyermektelenségükkel, konformizmusukkal és a hitelek elfogadásával
megteremtik ezeknek a megszorításoknak a szükségességét. A
megszorítás azért torzít, mert leveszi a felelősséget a
megszorítottról és áthárítja a megszorítóra, holott a
megszorított, amennyiben eltűri a megszorítottságot és nem lázad
fel és nem kergeti el a megszorítót, maga is felelős.
A szegénységről
most csak hamis fogalmaink vannak, a tisztes szegénység erkölcsét,
kultúráját, összetartó erejét nem ismerjük. A mai fiatal
nemzedékeknek már semmilyen fogalmuk nincs róla. Egy huncut vas
nélkül is benne vannak az egoizmus és hedonizmus kulturálatlanságában,
hallani sem akarnak arról a fegyelemről és takarékosságról,
öntudatról, amely a ránk mért történelmi csapások közepett
is megtartotta népünket.
A csángók nagyon
szegény emberek. Talán kevesebből élnek meg, mint egyes hazai
mélyszegénységben élő telepek gyülevész tömegei. És mégis
őrzik kultúrájukat, nem boldogtalanok, senkit nem hagynak magára,
senki nem züllik el. (Ezt néhány napja a Máltai Szeretetszolgálat
alelnöke beszélte el mint vizsgálatai eredményét, megható és
nagyon tanulságos módon egy tévéműsorban.) Vagyis a felismert
szegénység, az elvállalt, amellyel a közösség szembenézett
– erőforrás. Kultúra. Mindenkit közös erőfeszítésre késztet
a megmaradás érdekében. A hitelből élés, a korrupciós egyéni
kiemelkedés ezzel szemben egymás ellenségévé teszi az
embereket és megindul a bűnözés. A tisztes szegénységnek van
hite, eszménye, Istene, a hitelből élésnek csak anyagiassága.
A tisztes szegénység
elfogadása más: nyílt, becsületes, keresztényi. Ennyit
termeltem, ennyit harcoltam ki magamnak, ennyiből kell megélnem.
Helyzetem javításához mindent megteszek, hogy több
munkaalkalom legyen és a magyar munka jobban meg legyen fizetve.
Csak tisztességes feltételek között fogadok el hitelt és a
hitelnyújtótól semmilyen politikai feltétel támasztására
nem adok lehetőséget. Mindenkitől elvárom, hogy dolgozzék.
Nem egyenlőséget akarok, mert az emberek nem egyenlők, hanem
igazságosságot. Nem tűröm el egyetlen régi vagy új politikai
szereplőtől vagy más módon magát kiváltságosnak tételező
kaszttól, hogy igazságtalanul magas, a teljesítményével nem
arányos jövedelmet sajátítson ki. Elismerem, hogy egy szegény
nemzet tagja vagyok és szegénységünkből csak együtt tudunk
kiemelkedni. Azért vetem el a hitelből élést, mert tudom, hogy
a kamat öl és az adománynak látszó idegen segítséget mindig
többszörösen hajtják be.
Lehet, hogy papíron
megfelelünk a fejlett országok kritériumrendszerének, de ezt a
valóságunk megcáfolja. Szegények vagyunk. Szembe kell néznünk
szegénységünkkel és minden kísérlettel, pótcselekvéssel,
önámítással, amely szegénységből kilábolásunkat idegen
segítséggel képzeli el. Legyen elég az 1945 óta eltelt hosszú
idő ennek a tévhitnek az elfújására.
A felismert szegénység
nem Végzet és nem halálos állapot. Akár ösztönző is lehet.
Egy gazdaságilag szegény nemzet lehet kulturálisan gazdag és
ennek következtében szabad. A felismert szegénység nem foszt
meg kultúránk élvezetétől és létrehozásától, legfeljebb
bizonyos drága eszközök használatától és több fáradsággal
jár. A szegénység lehet termő szegénység, míg a hitelből
élés és a másokra várás mindig terméketlen. Kölcsönből
élni, meg nem dolgozott pénzt költeni, új hitelek reményében
pazarlóan élni, halálos veszedelem. Mindent mindig bevasalnak.
Mindent mindig behajtanak, egyszer mindenért fizetni kell.
Ezek a prédikációba
illő kifejezések, tudom, visszatetszést is kiválthatnak. Mérlegelni
kell azonban a feladat – a kilábolás – roppant méreteit,
nehézségeit. Az idegen segítségre várás hosszú ideje, a
minden pórusunkba behatoló hamis történelem, elrontotta a
magyarságot. Társadalmunk nagy része konformista és fogyasztói
világképű ember lett, anélkül, hogy a tömeg számára a
fogyasztói lét, a bőség és a jövedelem rendelkezésre állt
volna. A tömeg megszerette az álmegoldásokat. Elvárta, hogy az
állam hitelből, kamatra fogyasztói pótlékokat nyújtson számára.
Csak a pillanatban élő ember lett milliókból. Már nem a kultúra
kellett neki, hanem a szórakozás és a semmittevő, csápoló
szabadidő.
Már ragaszkodik a
rosszul megélt múlthoz, amikor gazdagnak kiáltották ki.
Az elromlás
nagyobb, mint ami látszik belőle. Az elmúlt korszakok terméke
a magyarságában, kereszténységében, idegenfelismerő képességében,
kultúrájában elrontott emberek tömege.
Elvállalt szegénységünknek
magyar kultúrával telítettnek kell lenni. Az elvállalt szegénység
nem vezethet oda, hogy gyermek taníttatás nélkül maradjon és
alultáplált legyen. Ha ehhez meg kell kopasztani a luxusvillás
felső tízezret, akkor a felső tízezret meg kell kopasztani.
Szelídebben és szakszerűbben. Az elvállalt szegénység azt is
jelenti, hogy minden igazságtalanul, mértéktelenül
meggazdagodottat éppen az elvállalt szegénység jogán és
igazságérzetén kell megköszörülni. A hitelből önmaga lehetőségei
fölött élőnek ehhez nincs erkölcsi joga, mert maga is benne
van a buliban.
Csak az elvállalt, méltósággal viselt szegénység öntudata, kultúrája,
takarékossága, szolidaritása menthet meg bennünket a
kamatrabszolgaságtól és vele a leigázástól. Most csak a saját
szegénységével szembenéző, elszánt, teremtő nép remélheti,
hogy nyájával idővel dúsabb legelőre érkezik és úr és
gazda marad hazájában.
|