2011.08.26.
Morális csődben az ajkai önkormányzat
Kirúgták a fideszes tanárokat
Nemcsak az önkormányzattal fizettette ki
gyorshajtásait, de szolgálati autója után duplán vette fel a
költségtérítést is Schwartz Béla, Ajka szocialista polgármestere.
Az erről szóló dokumentumokat az elmúlt héten a Fidesz helyi
vezetői mutatták be. A „duplázásról”, feljelentésekről
és az iskolabezárásokról Ravasz Tibort, az ajkai önkormányzat
fideszes képviselőjét kérdeztem.
– Először beszéljünk a gyorshajtásokról. Mikor történt
ez és milyen alapon fizetheti ki az önkormányzat a kirótt büntetéseket?
Hiszen egy hivatal közúti szabálysértést nem követhet el.
– Ajka város jegyzőjének viszont más az álláspontja:
mindegy ki hajt gyorsan az autóval, azt az önkormányzat érdekében
teszi. Ezért nem büntethető az a sofőr, legyen az akár polgármester,
aki azért hajt gyorsan, hogy le ne késsen egy hivatalos rendezvényről.
Ezt a magyarázatot nevetségesnek tartom, hiszen ha valaki időben
indul el, akkor nem késik el. Álláspontunk szerint, még mielőtt
az önkormányzat állná a bírságot, meg kell találnia a gépkocsi
vezetőjét, és kifizettetni vele a büntetést. Ha erre nincs mód,
akkor visszaszáll a felelősség az önkormányzatra, de mindez
automatikusan nem működhet, hiszen az elmúlt másfél évben három
évben is történt olyan eset, ami összesen 90 ezer forintos büntetéssel
járt és számtalan büntetőponttal. Mindegyik esetben az önkormányzat
azon hivatali autóját kapták el, ami kizárólag a polgármester
úr használatában áll. Ha bárki másfél év alatt ily sok büntetőpontot
kap, annak még a jogosítványát is bevonják. Mi azt gondoljuk,
hogy egy politikusra nem vonatkozhatnak más szabályok, mint egy
magánemberre.
– Ugye itt három 30 ezer forintos bírságról van szó.
Egyesek azt is mondhatják, minek ilyen pitiáner összegekkel
foglalkozni, s nincs jobb dolga a Fidesznek, minthogy nyomozzon a
szocialisták után?
– Itt sokkal többről van szó, mint 90 ezer forintról,
hiszen az eset jól példázza azt, mekkora morális csődben van
az önkormányzat és annak cégei. Ismerjük a mondást: amilyen
a mosdó, olyan a törölköző. Tehát ha azt látja egy köztisztviselő,
hogy a polgármester büntetéseit kifizeti a hivatal, akkor ugyanúgy
jár el majd az összes osztályvezető és intézményvezető.
Ezen túlmenően ezekkel a pénzösszegekkel hűtlenül bánik az
adott város vezetése, és mindezt bizonyítja, hogy a Fejér
megyei és a Komárom-Esztergom megyei Rendőrfőkapitányságon két
olyan ügy is folyamatban van, ami különösen nagy vagyoni kárt
okozó hűtlen kezelés vádjával kerülhet a nagy nyilvánosság
elé szeptemberben.
– És arra mi módon kerülhetett sor, hogy vélhetően
a szolgálati autója után duplán vette föl a költségtérítést
a városvezető?
– A polgármester úr annak idején országgyűlési képviselő
is volt. 2006 áprilisától minden hónapban felvette – mert
akkor bizonylat nélkül megtehette – a képviselői költségtérítést
és a szállás költségének a térítését is. Közben a
tankoláskor vélhetően a város kártyáját használta. Az
egyik ominózus gyorshajtás hónapjában, tavaly áprilisban 372
ezer Ft választókerületi pótlékot és 115 ezer Ft lakhatási
támogatást kapott.
– Azt is olvastam, hogy egy budapesti utat soproni
tankoláshoz csatoltak, tehát a menlevelekkel sincs minden
rendben.
– A jegyző úr azt nyilatkozta, hogy ilyen jellegű problémák
nem fordultak elő az elmúlt két ciklusban. Ám az ÁSZ jelentése
a 2002 és 2006 közti időszakban összesen 200 alkalommal állapított
meg törvénysértéseket, s közte azt is, hogy a polgármester
úr által használt önkormányzati tulajdonban álló autóhoz készült
menetleveleken még olyan személyek neve is olvasható, akiknek
nincs is jogosítványuk, vagy éppen szabadságon voltak az adott
időpontban. Akkor még az ÁSZ-nak nem voltak olyan jogosítványai,
mint jelenleg, és csak fel tudták hívni a figyelmet erre a kérdéskörre.
– Polgármester úr elismerte a gyorshajtást?
– Ő nem, mert nagyon vigyáz arra, hogy önmagáról
negatív dolgokat ne közöljön. Ez a szerep a jegyzőre hárult,
aki elismerte egy nyilatkozatában, hogy két ízben a polgármester
úr vezette az autót, mikor gyorshajtáson érték tetten. De a
jegyző szerint fel sem merül ebben polgármester úr befizetési
kötelezettsége, s az objektív felelősségvállalás alapján a
város helytáll ezekben az ügyekben. S azt mondták, hogy létezik
olyan gépkocsihasználati szabályzatmódosítás, amiben ez
megtalálható. Ez furcsa, mert én ezzel a módosítással még
nem találkoztam, pedig havonta friss információkat, szabályzat-
módosításokat töltenek fel a képviselők laptopjaira.
– Akkor most térjünk rá a feljelentésekre, aminek
ön is az egyik érintettje. Az Ajkai Városi Ügyészségnek címzett
levelében a polgármester azt nehezményezi, hogy Ékes József
fideszes országgyűlési képviselő egy megbeszélésen
titokban, a frakciók tagjainak előzetes hozzájárulása nélkül,
hangfelvételt készített, s azt „manipulatív céllal” másoknak
– így a sajtónak is – eljuttatta. Ezért becsületsértés
miatt feljelentést tett Ravasz Tibor és Stolár Mihály ajkai
fideszes önkormányzati képviselőkkel szemben. Schwartz Béla
szerint a két képviselő Reiter Istvánnak törvénybe ütköző
módon előnyöket ajánlott fel, ha a Fidesz-frakció és Ékes József
fideszes országgyűlési képviselő leállítja az Állami Számvevőszék
ajkai vizsgálatát. Tehát a polgármester azzal vádolja önöket,
amivel őt vádolták a Fidesz helyi vezetői.
– Ez egy jellegzetes csúsztatása egy szocialista
politikustól. Polgármester úr azzal kezdte a 2006-os ciklusát,
hogy mindenkit feljelentett a környezetében. Így tehát ez a
feljelentési ügy nem meglepő, annyiban viszont igen, hogy miután
az országos és a megyei MSZP-szervezetek elhatárolódtak az ügytől,
az MSZP ajkai szervezete kiadott egy közleményt a polgármester
úr lehallgatása kapcsán, mert sem a megyei, sem az országos
szervezet erre nem volt hajlandó. Ebben a közleményben az
olvasható, hogy a polgármester nem az ÁSZ-vizsgálat leállítását
kérte Ékes Józseftől, hanem azt, hogy ne tegyen további
feljelentéseket. Ha csak ennél a pontnál állunk meg, és
meghallgatjuk a hangfelvételt, abban azt halljuk, hogy a polgármester
az ÁSZ-viszgálat leállítását kéri. A polgármester szerint
ezt a hangfelvételt mi manipulatív módon juttattuk el több
helyre. Mi az ügyészségre juttattuk el, ami a hangfelvételt
eredetinek és vágatlannak nyilvánította, s májusban lezárta
a nyomozást. Megállapította, hogy a polgármester elkövette a
felbujtást és a befolyásolást, de mivel azok eredménytelenek
maradtak, ezért nem büntethetők.
– Beszéljünk a helyi oktatási intézmények helyzetéről.
Tavasszal több sajtóorgánum is beszámolt arról, hogy több
oktatási intézményt bezárnának, összevonnának Ajkán, és
arról is, hogy a fideszesek attól tartanak: új, szocialista-közeli
igazgatókat neveznek majd ki. Beigazolódtak a félelmek?
– Sajnos igen. Annak ellenére, hogy 15 évig a megyei önkormányzat
jó gazdaként bánt a középiskolákkal, azokat a város
visszavette.
– Megyétől vesznek vissza oktatási intézményeket
akkor, mikor a városok többsége éppen hogy fordítva szeretne
eljárni, hiszen egy középiskola fenntartása nem helyi önkormányzati
kötelező feladat. Ráadásul Ajka többmilliárdos lejárt kötelezettséggel
és évi több százmilliós hiánnyal küzd. Ez abszurd.
– Ráadásul az iskolák visszavétele, a város éves költségvetése
számára 290 millió kiadást jelent. Hogy lehet ezt elérni? A
pedagógusok elbocsátásával. Azzal indokolja polgármester úr
a pedagógusok elbocsátását, hogy visszakerültek a középiskolák.
Azt nem mondja, hogy ő akarta mindezt. És azok a közalkalmazottak
kerülnek utcára, akik a polgári körökhöz, a Fidesz ajkai
szervezetéhez tartoznak. Kezdte azzal polgármester úr, hogy a két
igazgatót elbocsátotta; az egyik a Fidesz devecseri
alapszervezetének a tagja, a másik az ajkai szervezet alelnöke.
Majd kirúgatja a helyi Fidesz-szervezet elnökét és leányát
is, akik pedagógusként sikeresen dolgoztak. Ezután az egyik
fideszes képviselő felesége, egy óvónő, aki néhány hónappal
ezelőtt pont a polgármestertől kapta meg a kiváló dolgozó
kitüntetést is, került az utcára. Tehát nem hiszem, hogy
mindez a véletlen, inkább a bosszú műve.
Medveczky Attila
|