2011.12.02.
Hidak, melyek összekötnek
Alantas érdekből beskatulyázták az MKP-t
Két híd is épülhet
az Ipoly alsó folyásán. A jövő év elején a társberuházók,
Nyitra Megye Önkormányzata és a magyarországi Nemzeti
Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. meghirdetik a kivitelezés közbeszerzését,
optimális forgatókönyv szerint az építkezések elkezdődhetnek
akár már jövő tavaszszal, de legkésőbb nyáron. Minderről
Farkas Ivánt, a Magyar Koalíció Pártja (MKP) gazdasági és régiófejlesztési
alelnökét kérdezem.
Tisztelt alelnök
úr! Mely településeket kötnék össze a hidak?
– Az Ipoly felső folyásánál már két híd épült föl,
melyek közül az egyiket már átadták. Jelenleg az alsó folyásnál
a Helemba és Ipolydamásd, valamint az Ipolypásztó és Vámosmikola
közötti hidak felépítésére kerülne sor. A harmadik nagy
beruházás is egy hídhoz kapcsolódik: ez az ipolyviski híd és
Tésa közötti közút újjáépítése. Esetünkben a határ nem
a folyó, és kb. egy kilométer hosszúságban az út több évtizede
használhatatlan. Mindhárom kivitelezés költségeit megpályáztuk
az Európai Unió alapjainál, 2009-ben a társberuházók pályázatát
siker koronázta.
Mindezt tehát EU-s támogatásból tudják megvalósítani?
– A Magyarország–Szlovákia Határon Átnyúló Együttműködés
Operatív Programnak második meghirdetése történt 2008-ban, és
2009-ben a sikeres pályázatoknak köszönhetően elértük, hogy
meglegyen a fedezet a három beruházás végrehajtásához.
Amennyiben megépül a két híd és a bekötő út,
mennyiben befolyásolhatják a régió gazdasági életét?
– Mindkét oldalon hátrányos helyzetű, leszakadó régiókról
beszélhetünk. Sajnos ide az ipar- és az erőteljes területfejlesztés
már nem ért el az utóbbi 20 évben. Ezért komoly méretet ölt
a munkanélküliség. A polgárok egy része arra kényszerül,
hogy a határ túlsó oldalán dolgozzon, így számukra jelentős
segítség a hidak felépülése. Könnyebben, gyorsabban átérnek
a munkába járók a határon. Évtizedekig baráti és rokoni
kapcsolatokat szakított szét a határ. Most ezek a kapcsolatok
újra élhetnek.
Általánosságban honnan hová járnak dolgozni az
emberek?
– A gazdasági válság kitöréséig nemcsak a Duna mentéről,
hanem az Ipoly mellől is sokan jártak Magyarországra dolgozni.
A válság ezt a folyamatot megtörte, de még mindig számottevően
járnak át dolgozni. Most már nem csak a Szalka és Letkés,
illetve az Ipolyság és Parassapuszta közötti híd, hanem a Párkány
és az Ipolyság közötti területen, az Ipoly mentén két új híd
és a harmadiknak a bekötő útja könnyebbíti meg majd az átkelést.
Azt is meg kell jegyezni, hogy a Szalka és Letkés közötti híd
felújításra szorul, tehát kiemelten fontos, hogy annak közelébe
újabb Ipoly-hidak épüljenek.
Alelnök úr! Tudom, hogy még az MKP nyitott a választási
együttműködésre a Híddal, ha korrekt ajánlatot kapnak, de
beszéljünk arról, hogy a gazdasági program mennyire lesz fajsúlyos.
Az, hogy a déli országrész infrastruktúráját fejleszteni
kell? Az infrastruktúra fejlesztése vonzza a vállalkozókat az
ipari parkokba, és a délen élő szlovák anyanyelvűek is megérthetik,
mennyire fontos, hogy az MKP is benne legyen a parlamentben.
– Az MKP számára eddig is lényegi elem volt a szakmai
politizálás. Sajnos a szlovákiai média és a politikai közeg
megalapozatlanul, alantas érdekből beskatulyázta ezt a pártot
olyannak, amelyet csak a kisebbségi kérdés érdekel. Ez nem így
van és volt; mindezt bizonyítják parlamenti tevékenységeink
és nyolc éves kormányzati szerepünk. A gazdaság, a terület-és
régiófejlesztés területén sokat kívánunk tenni a jövőben
is. Mindenképpen a dél-szlovákiai régió érdekképviseletét
szeretnénk felvállalni annak tudatában, hogy a félmilliónyi
magyar mellett szlovákok is laknak ezen a területen. És mi
nagyon sajnáljuk azt, hogy a szlovák pártok nem tudják,
illetve nem akarják ellátni a délen lakó szlovákok érdekképviseletét.
Ezért is nagyon hangsúlyos része lesz programunknak a déli régió
fejlesztése. Célunk, hogy a nyolc évnyi kedvező időszak kivételével
az immár 22 éve tartó leszakadást és a gazdasági leépülést
megállítsuk és egy előremutató, növekedési pályát mutató
programot vázoljunk föl.
Meg kell fékezni
Dél-Szlovákia hanyatlását, elszegényedését, az eddigi leépülés
helyett mihamarabb fejlődési pályára kell állítani térségünket.
Amennyiben a közteherviselés, az adó- és járulékterhek általánosan
érvényesek, akkor az állami javak újraelosztásából és az
Európai Uniós forrásokból építkező beruházások legyenek
regionálisan kiegyensúlyozottak. Meg kell szüntetni Dél-Szlovákia
hátrányos megkülönböztetését. Ami jár az északi térségnek
vagy a Vágmentének, az járjon Dél-Szlovákiának is! A kormány
még a bukását megelőzően megszakította a vasútfejlesztés
infrastruktúrájának 2011–2014 közötti fejlesztéséről szóló
véleményezési eljárást, majd sebtében elfogadta az erre
vonatkozó programot. Ebben még inkább szembetűnőek a regionális
különbségek. A Vág mentén és Észak-Szlovákiában keresztülhaladó
európai vasúti folyosót eurómilliárdokkal korszerűsítik, míg
a másik, ún. 4-es számú páneurópai folyosóra, a főváros,
Galánta, Érsekújvár, Párkány vonalra eddig egyetlen eurócentet
sem költöttek.
Medveczky
Attila
|