2011.12.09.
Ének a búzamezőkről
Varga Patrícia Minerva kiállítása az Erdei Éva Galériában
A csepeli kisgaléria
kamara kiállítások számára igen csak alkalmas. Közkedveltségét
a nívós programok is jelzik. Ezúttal Varga Patrícia Minerva
bizonyította be, újabb műveit tárván a közönség elé, hogy
szükség van az ilyesféle mustrákra. Jó pár évvel ezelőtt,
ha jól emlékszem, a művésznek már volt egy „tematikus” kiállítása
a Régi Zeneakadémián, mikor is pasztellképeivel Sinka Istvánt,
a fekete bojtárt idézte meg. Az Alföld, a szegénység, a szegény-tisztaság
poétáját. Az e jegyben készült képeket később másutt is láthattuk.
Most
– tágítván a kört – azokat a festményeket szemlélhetjük,
amelyek (legalább is a tárlat címével, de még fokozottabban
az alkotó látomásával) Móra Ferenc híres regényéhez, és
óhatatlanul a belőle készült Szőts István-filmhez köthetők.
De az effajta közelség, bár a megidézés pontos, csak szellemi
kötődést jelent, hiszen a képek önmaguktól is elevenek, sőt
lélegeznek. A Földre az emberek, az emberekre Isten kése vágott
sebet. A dráma oly tiszta, és oly honi, mintha a magyar sors ábrázoltatnék
– életes derűvel és a szegénységet fölszentelő – számára
csupán a földabrosz az oltár – bizodalommal.
Varga
Patrícia tájszerelmét, jóllehet valódi élmények-barangolások
adják az ihletet (figyeljünk csak a talán belé legmélyebben
égett „megszentelt földre”, az erdélyi Torockóra), mítoszi
gyökerek kötik a valósághoz. Az éltető, a festmény szemlélője
által is jól tapasztalható erek mögött ott a magyar hiedelem-
és mondavilág, s nemkülönben az érzéstartománya szerint sem
kicsi egész magyar kultúra. Néprajzával, szokásvilágával, költészetével.
Ahol olyan címek (régebbi a példa) égetik a látogatóba a
komor tartás fenségét, mint a magyar líra klasszikusától
vett sor – „A sírt, hol nemzet süllyed el” –, ott a képköltemény
többszörös áttétellel adja vissza a láthatót és a láthatón
túlit, vagyis a festőecset igazságát.
Ennek
az összetett élménynek vagyunk tanúi most is. A pasztell bársonyába
éppúgy be van kódolva
a föld, a hegyoldal és a búza szeretete – ez utóbbi
„kaptatós” földje csaknem az ég grádicsaival érintkezik
(Testvértűz) –, mint a festmények égető sárgájába. Az
említett pasztellkép szerkezeti bravúrját – szenvedhet-e a búzaföld,
az élet? – nem kis mértékben az adja, hogy a horizont be van
szorítva a két hegyoldal közé. Az életnek áldozó arcnélküli
szentek, hitünk kőoszlopai mozdulatlanságukban is belakják a
mezőt. Akarva-akaratlan a mítosz sugallta táj részeivé válnak.
De a félig letarolt búzatáblák vagy a száradó flórától
kietlen domboldalak kanyargó ösvényei, a látható voltukban is
mély titkokat rejtő kazamaták (Fényben úszó földszalagok
– szintén pasztell-munka) ugyanannak a létélménynek a hordozói.
Az ember alakítója a természetnek, a természet pedig főképp
eme a „kísérlet” nyomán áldozat.
A
festményeken talán jobban is látni az „áldozati báránnyá”
való válást – emelkedést! –, mint a különben érdekes (a
Testvértüzet tekintve remek) pasztelleken. Miért? Mert a
kifejezőerő – a megnőtt méretarányoknak köszönhetően?
– megsokszorozódik. A figurális-félfigurális, vagyis a
nonfiguratívba hajló alakzaton lehetetlen nem észrevenni a
jelenetezés ama formáit, amelyek a tájat mint a múlt történelmét
hordozó színpadot az érzelmi és tudati vizsgálódás terepévé
teszik. Ahogyan kultikus gyökerei vannak az érthetően a búzához
kötődő teremtés-ünnepnek, úgy a motívumok tájba való beépítettsége
is jelzi – lásd a Cím nélkül téglalap alakú vörös földabroszát,
és a kontrasztjául szolgáló világosabb négyzetet –, hogy
az ilyesféle rendezettség szakrális vagy mítoszi köröket érint.
Vagy legalább is a „búcsúsok”, „zarándokok” méltó
fogadására utal.
Ám
a föntről lefelé ereszkedő kanyargó kőoszlopsor – az ír
mondákban van ilyen könyörtelen végletesség – áll.
Mozdulatlan. Ha van szerepe ennek az őrző-védő némaságnak,
az az, hogy az ember arcát sosem, de az alakját hordozó menhir
rendben körülfogja azokat az értékterrénumokat (a tűzgyújtásra
alkalmas tisztást, a földre terített vagy a képzelet sarlójával
a búzatengerből kivágott áldozati lepedőt), amelyek a földrajzi
(hegy- és vízrajzi) koordinátákon túl mítoszi tartalmakkal
is föl vannak ruházva. Ha a Jelképtár vonatkozó címszavát
olvassuk, mindennél jobban megbizonyosodunk a szimbólumok általi
kiterjesztés magyarázatnak sem csekély fontosságáról: „A
Bibliában a meghaló és feltámadó, halála révén életet adó
Megváltó szimbóluma a búzaszem (Jn 12,24)”. De „egyúttal
az ő földi testének előképe is, hisz búzából készül a
kenyér”, ami nem más, mint Jézus teste.
Varga
Patrícia Minerva a festményein természetesen nem bibliamagyarázatot
tart – még akkor sem, ha a föntieknek érzékletesen látszik
a festői tükörképe –, hanem próbálja belénk szuggerálni
a fönt és a lent, a való és az álom egymást hívó, egyik a
másikat kiteljesítő összetartozását. Kell olyan sarka lennie
a világnak, amelyből az, pontosabban a benne lévő jó szépséggel
– artisztikummal, „a világban otthon vagyok” hangulati
kellemével – kifordítható. Két vászon is tanúsítja eme bölcseleti
igazságot. A Jó hely (2007) a suttogó fatörzsek, az ég felé
nyitott kopár mező embert és az árnyékát is befogadó, az
Isten által megjelölt áldozati helyet – találkozási pontot
– a szakrálisba emelő igazságával. A Jó hely 2011/1 című
festmény pedig azzal, hogy ritmikusan rendeződő falakat (kék
kontúr, összetorlódott alakokból-oszlopokból álló vörös bástya,
menhir-ember köralakzat) von a féltett földrész, az emlékezésre,
imára és meditációra kiváltképp alkalmas földoltár köré.
A
kiállításon Ének a búzamezőkről címmel öt festmény
szerepel. Bennük az életmű sava-borsa. A diptichon (Ének a búzamezőkről
2010 / III. 1., 2) megnyújtott szalagja irdatlan messzeséget fog
át; az ember és ember, az ember és a hegycsúcs közötti távolságot
revelálja. Az Ének a búzamezőkről 2011/ 2 pedig egyetlen csúcs
köré tömöríti, zarándokútnak láttatva a létvalót. A
szerteszóródást, mert a vörös sáv megfekszi a domboldalt, a
drámaira hangolt Ének a búzamezőkről (2011) jeleníti meg, míg
a szigetkereső, a csoport megigazulásában hívő méltóságos,
bandukoló vonulást – itt a kőoszlop az ember és társának
összefogó kapcsa lesz – az Ének a búzamezőkről 2011/II. című
festmény.
Minden
művön ott Van Gogh lánglobogású sárgája. Nincs mítoszi kitárulkozás
eme szín nélkül. Vagy ha mégis van, arra a Váli Dezsővel
jegyzett, szürkébe borult festmény a példa (Ének a búzamezőkről
AX / 10 / 33). Az alkotótárs műtermi zártsága nyilván Varga
Patrícia Minervát is megérintette, de nem annyira, hogy kiszívta
volna belőle az erőt. Ő továbbra is megmaradt a tájat benső
lélektartománnyá hódító, látványszépségben élő (sőt,
égő) látnoknak.
Szakolczay Lajos
|