2011.12.09.
Egy új fizetőeszköz
A kétharmados
kormány, Európa legstabilabb kormánya ellen, ezzel egyben az
ország ellen nyílt támadásba lendültek bizonyos pénzügyi körök.
Pontosan nem tudni, hogy kik, ezt a kormány utasítására az
Alkotmányvédelmi Hivatal vizsgálja. A magyar gazdaság
pillanatnyi állapota és kilátásai nem rosszak, sőt a többi
európai államhoz képest kimondottan jók. A támadás ennek
ellenére folytatódik. A New York–London központú pénzügyi
világ, illetve feltehetőleg néhány jelentős tőkét mozgató
spekuláns a forint elleni támadást a magyar állam finanszírozásának
ellehetetlenítésével próbálja kiteljesíteni. A Moody’s
indokolhatatlan leminősítése válasz arra, hogy a korábbi támadások
ellenére a magyar államkötvényeket megvásárolták.
Ebből azt a következtetést
vonhatjuk le, hogy egyrészt a támadásnak nem csak pénzügyi,
hanem erős politikai vetületei is vannak, másrészt, a hagyományos
gazdaságpolitikai és monetáris eszközökkel az ilyen támadások
nem védhetők ki. A magyar állam, Magyarország lényegében védtelen
az összevont pénzügyi támadás ellen, ennek jele, hogy a kormány
a támadást a titkosszolgálatok bevonásával – nagyon
helyesen – büntetőjogi eszközökkel kívánja elhárítani.
Ez szükséges lépés, de sikere kétséges, a jövőre nézvést
pedig semmilyen garanciát sem jelent.
A magyar pénzügyi
rendszer támadásoknak kitettségét a nyolcvanas években
alapoztuk meg, bár akkor erre senki sem gondolt. (Igaz, a forint
teljes konvertibilitása csak 2001-ben valósult meg) A nem
konvertibilis forintból mindenki konvertibilis fizetőeszközt
akart csinálni. Ez akkor észszerűnek tűnt, ráadásul
szimbolikus jelentősége is volt. A fél évszázados elzártság
után végre újra a Nyugathoz tartozhatunk, úgy is, hogy pénzünket
bármely nyugati államban elfogadják. Akkor csak nagyon kevesen
tudhatták, hogy a forint szabaddá tétele milyen veszélyeket
hordoz magában. Azt is csak kevesen sejtették, hogy a meglévő
államadósságot ugyanaz a politikai erő fogja néhány éven
belül a sokszorosára növelni, amely a Kádár-rendszerben
uralkodott.
Ma a magyar gazdaság,
a magyar állam és a pénzügyi rendszer leggyengébb pontja,
hogy a forint árfolyama spekulatív támadásoknak van kitéve,
illetve, hogy az államadósság túlnyomó része euróban van
jegyezve. Egy elszabaduló forint árfolyam esetén ez lényegében
azt jelenti, hogy ugyanannyi euró adósság törlesztéséért az
ország lényegesen többet kell teljesítsen.
Az árfolyamokat
csak a forint szabad kereskedésének beszüntetésével érhetnénk
el, melyre egyrészt lehetőségünk sincs, másrészt valószínű,
hogy a kialakult gazdasági struktúra hetek alatt összeomlana.
Így más irányba
kell elindulnunk.
Olyan megoldást
kell találni, ami egyrészt bizonyos védelmet nyújt a spekuláció
ellen, másrészt nem igényel hagyományos finanszírozást, azaz
külföldi tőkebevonást, harmadrészt párhuzamosan alkalmazható
a mostani rendszerrel. A megoldást évek óta keressük közgazdász
barátaimmal, és bár a gondolat már korábban megfogalmazódott
bennünk, csak a mostani helyzet tette világossá, hogy merre
kell elindulni.
A javaslat a következő:
a kormány akár az újonnan megalakuló állami bank segítségével
hozza létre az ún. duális pénzügyi rendszert. Azaz hozzon létre
egy nem konvertibilis fizetőeszközt a forint mellé. Törvényben
rögzítse, hogy az új komplementer fizetőeszközre kamatot
felszámolni nem lehet. Az új fizetőeszköz árfolyamát az euróhoz,
a dollárhoz vagy egyéb meghatározó devizához kösse. A szociális
juttatások, illetve a közalkalmazottak fizetésének nagyságrendileg
20 százaléka ebben lehet kifizetve. Az új fizetőeszköz a Széchenyi-kártyákhoz,
tehát lényegében egy bankkártyához vagy smart-kártyához
hasonlóan működne. Az elszámolási rendszert a kibocsátó
bank működteti. Az új fizetőeszköz elfogadását csak az állami,
önkormányzati egységek, illetve a kibocsátóval szerződéses
viszonyban álló vállalkozások és magánszemélyek végezhetik.
Az új fizetőeszköz
hangsúlyozottan kiegészítő eszköz, tehát semmiképpen sem cél
a forint megszüntetése. Az új fizetőeszköz nem konvertibilis,
tehát nem váltható vissza forintra vagy más valutára. Kifizetéseket
ugyanakkor a vállalatok és a magánszemélyek is teljesíthetnek
a fizetőeszközzel, vegyesen forinttal, illetve természetesen
kizárólagosan forinttal is. Így akár jelzáloghitel kiegészítő
eszköze is lehet az új pénz. Kamatmentes hitel is igényelhető
az új fizetőeszközben bizonyos feltételek megléte esetén, és
a jogszabályban meghatározott mértékben a szerződéses vállalkozások
a bérek bizonyos százalékát is teljesíthetik a fizetőeszközzel.
A legfőbb kérdés
természetesen, hogy mi a haszna az egésznek?
Elsődlegesen, a költségvetés
bérterhei 20 százalékkal csökkennek. Ezt a 20 százalékot
tulajdonképpen az új fizetőeszközt elfogadó vállalkozások
és magánszemélyek finanszírozzák, úgy, hogy szolgáltatásaik,
a fizetőeszközre cserélt dolgaik avagy a munkájuk a fedezet.
Természetesen ez is, mint minden pénz, lényegében adósságlevél.
Ebben egyezik a forinttal, csakhogy míg a forint kibocsátás
inflációt von maga után, addig a kiegészítő pénz, mivel nem
szabad forgalmú, nem veszít értékéből, ha a kibocsátó állami
bank a tevékenységét megfelelően végzi.
Amennyiben az állam
az így felszabadult költségvetési tartalékot az államadósság
csökkentésére fordítja, akkor lényegében nem történik más,
mint hogy a külső államadósság belső államadóssággá válik.
Azaz a magyar állam nem egy külföldi pénzintézet, hanem a
rendszer részesei felé adósodik el. (Japán, annak ellenére,
hogy a GDP 200 százalékát meghaladó államadósságot tudhat
magáénak, mégis kiváló minősítést kap a hitelminősítőktől
és keresett befektetési cél. Kizárólagosan azért, mert saját
polgárainak van eladósodva.)
Másodlagosan, az
importőröknek nem feltétlenül éri meg a nem konvertibilis pénz
elfogadása. Ugyanis külföldön a nem átváltható pénzért
semmit sem tudnak beszerezni. Ezért a fizetőeszköz elsősorban
a hazai terméket hasznosító vállalkozásokhoz áramlik, ráadásul
olyan új gazdálkodási formákat ösztönöz, melyekben a lehető
legnagyobb mértékű a hazai munka és a hazai alapanyag. A
komplementer fizetőeszköz segítségével olyan vállalkozások
válhatnak életképessé, melyeket a hagyományos forint finanszírozás
lehetetlenné tesz, ráadásul ezek a hatalmas méretű
importorientált elosztórendszerek, hipermarketek, bolthálózatok
szorításából is kikerülhetnek.
Harmadsorban, a központi
elszámolás miatt az új fizetőeszköz fehéríti a gazdaságot,
ugyanis az adóelkerülés a központilag nyilvántartott pénzzel
lényegében lehetetlen. Éppen ez teszi indokolttá bizonyos adókedvezmények
biztosítását is, melyeket az adószabályok egyszerűsítésével
együtt célszerű kialakítani.
Negyedrészt, a
rendszer szabályozható, és az állam bármikor visszavásárolhat
annyit az új fizetőeszközből, amennyire az esetlegesen megbomló
gazdasági egyensúly helyreállításához szükség van.
Természetesen az
új fizetőeszköz kidolgozása komoly előkészítést és kutatást
igényel. Svájcban a WIR frank valami hasonló eszköz,
ugyanakkor sok a különbség is. Mégis a WIR-rendszer tanulmányozása
bizonyosan sok buktatótól kímélheti meg kormányzatot,
amennyiben rászánja magát a fentiek megvalósítására.
A kafetéria-rendszer
újraszabályozása, a SZÉP-kártya bevezetése jó iránynak tűnik,
de a kormány által meghirdetett nem konzervatív gazdaságpolitika
egyik csúcspontja az új pénz bevezetése lehetne. A pénzhelyettesítők,
komplementer fizetőeszközök most amúgy is nagy érdeklődésre
tartanak számot, így az új fizetőeszköz bevezetése jó
visszhangra találhat a társadalomban.
Természetesen az
új rendszernek lehetnek buktatói. Minél többen gondolkodunk
együtt a lehetőségeken, annál valószínűbb, hogy elkerüljük
a buktatókat, ezért kérem, hogy írja meg véleményét – akár
egy sorban is – a szerkesztőség postacímére vagy az ujpenz@magyarforum.hu
címre.
Csorja Gergely
|