2011.12.16.
Népfilmek kellenek
Márta István a Kossuth téri nagygyűlés másnapján Medgyessy
Péter jobbján ült a Gerbeaud-ban
A
Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa
filmes pályázati felhívásokat bocsátott ki a nem egész estés
televíziós műfajok támogatására. A dokumentum-,
ismeretterjesztő és animációs filmek alkotói még az idén összesen
340 millió forintos támogatási keretre pályázhatnak. A Médiatanács
megválasztotta a három, pályázatokat elbíráló bizottság
munkatársait. Az elnöki tisztet mindhárom testületnél Vitézy
László producer, forgatókönyvíró, filmrendező tölti
be.
Beszéljünk először is a rút anyagiakról! Bár
ez a jelző nem biztos, hogy helyénvaló.
– Nem is az! Esetünkben az anyagiak jelzője nem lehet a
rút, hiszen másfél éve nem írtak ki ilyen jellegű pályázatot.
A keretösszeg nagysága is tükrözi a kormányzat hozzáállását
a magyar filmhez: jövőre már 700 millió forint áll majd
rendelkezésre a nem egész estés dokumentum-, természet-, tudományos
és animációs filmekre.
Most a harmadik kategória az „ismeretterjesztő”.
– Igen, de ebbe a kategóriába én belesorolom a természetfilmeket
és a társadalom-lélektannal foglalkozó alkotásokat is. A többlépcsős
pályázati eljárásban most az első beadási határidő
november 29-e volt. Hozzávetőleg 800 pályamű érkezett be, s
összesen 6 milliárd forintot igényeltek. Ez képtelen összeg
– a rendelkezésre álló 340 millióhoz viszonyítva. A sok pályázat
azt mutatja, hogy rengeteg ötlet halmozódott fel – fontos
felfedezni- és tudnivalók, érdekességek –, s azt, hogy
szinte nyomorognak az alkotók és – ami a legnagyobb baj –
nincs módjuk megfelelő keretek között dolgozni. Eddig rossz
volt a rendszer. Az elmúlt nyolc évben kb. 2500 dokumentumfilm készült
sok százmillió forintért úgy, hogy a bírálóbizottságok odaítélték
a pénzt az elkészítéshez, de ezek a filmek kevés kivételtől
eltekintve, nem kerültek közönség elé. Üdítő kivétel a régi
Duna Tv és az elmúlt időszakban a Hír Tv. Ennél a mostani pályázatnál
az NMHH kikötötte, hogy televíziós bemutatásra készüljenek
ezek a filmek, továbbá, hogy a támogatott filmeket át is kell
venni és műsorra kell tűzni. Ez az egyik oka annak, hogy a köztelevíziók
vezérigazgatói is helyet foglalnak a zsűrikben. Tudják, hogy a
saját műsorstruktúrájukba hová helyezzék be az adott filmet.
Olyan nagy a túljelentkezés, hogy ebből a szempontból is válogatni
kell. Ezenkívül törekszünk a minőségi munka díjazására.
Fontosnak tartjuk a dokumentumfilmeknél és a népszerű tudományos
filmeknél – melyekbe beletartozik a történelem is –, hogy
olyan problémákról szóljanak, olyan katartikus pillanatokat
tartalmazzanak, melyek megérintik a magyar lelket. Szándékosan
nem mondom azt, hogy a magyar valóságból kiindulva; a lényeg,
hogy olyan téma legyen, ami érdekli és érzelmileg is megérinti
a magyar nézőt. Ha ilyen filmek rendszeresen és megfelelően előkészítve
jelennek meg a tévé képernyőjén, akkor nagy érdeklődésre
számíthatnak.
Elég jelentős részvételi díjakról olvastam.
Ezeket már mind befizették az első fordulóban?
– Nem. Az első körben a maximum egyoldalas dramaturgiai
leírást tartalmazó szinopszis benyújtását kértük. Azok
elolvasása után jelöljük ki azokat, akik a teljes pályázatban
részt vesznek. Nem kell azoknak sem elkeseredniük, akik most nem
nyertesek, mert jövőre minden negyedévben meghirdetünk egy
ilyen pályázatot. Mi tehát nem igazságot osztunk, hanem pénzt
és lehetőséget nyújtunk, ráadásul folyamatosan. Azt mérjük
föl, hogy másfél év alatt mi „halmozódott föl” az alkotókban.
Egy filmrendező akár mind a három műfajban pályázhat?
– Elvileg pályázhat. Személyemben azért is van közös
tagja ennek a rendszernek, hogy az ügyeskedők másokat ne szorítsanak
háttérbe. A zsűri tagjainak a minőséget, a személyt és
egyes esetekben az ügyeskedést is meg kell ítélniük.
Tehát az eddig elmondottak is megerősítik azt,
amit a híradásokban hallottam: az alkotók a korábbiakhoz képest
egyszerűbb, ésszerűbb és kiszámíthatóbb rendszer szerint pályázhatnak.
– Így van, s mindezt ki kell még egészítenem azzal,
hogy a harmadik szakaszban a bíráló bizottság a kérelmek benyújtóit
személyes konzultációra hívja be. Ez nem azt jelenti, hogy mi
át szeretnénk írni vagy cenzúrázni akarnánk az anyagot,
hanem átbeszéljük a jelentkezővel a televíziós szempontokat.
Felhívjuk rá a figyelmét, hogy azzal kell neki versenyeznie,
hogy több tucat csatorna között választhatnak a nézők, és
ha a film unalmas, akkor már nyomják is a távkapcsoló gombját.
Tehát olyan filmet kell csinálni, ami érdekes, katartikus, különös
és – nem győzöm eleget hangsúlyozni – általában véve a
nép lelkéhez szól. A nép lelke egy nagyon jó rezonátor. Arra
az értelmiségre rezonál, amelyik aszerint szólal meg, ahogy ő
– tehát a nép – érez vagy gondolkodik. Tudatosítani kell
mindenkiben, hogy a televíziózás tömegkultúra. Nem vagyok a művészfilmek
ellensége, de ahogy régebben népszínházról, népszínművekről
beszéltek, ma népfilmek kellenek.
Ezek a népfilmek nevelnék is a nézőt?
– A nevelés külön, mint célkitűzés nem szerepelhet.
A művészet áttételes eszközeivel kell a nézőre hatni. És
ha a néző olyasmit lát a tévében, amit mindennap
megtapasztal, csak éppen nem érti a miértjét, akkor arra rezonál
majd és beszél róla. A pályázati rendszer új eleme, hogy mi
vesszük át a filmet. Megtekintjük és utoljára még tanácsot
adunk a rendezőnek. Ez nem az utolsó vágás, hanem az utolsó
tanácsadás joga.
Nemrég azt nyilatkozta, az a baj a televízióval,
hogy felhagytak a magyar valóság vizsgálatával. Ez egy magyar
„betegség”? A szomszédos országokban más a metódus?
– A játékfilm kategóriában a románok nagyon előrehaladtak,
éppen a román valóságból vett, művészi megközelítésű
filmekkel. Ők nem a fesztiválokra gyártják a filmeket, hanem
saját nézőiknek. Ennek következtében érdekesek lesznek a
fesztiválokon is. Ha valaki viszont csak a fesztiválokra gyárt
filmet, már alig érdekli, hogy mennyien nézik meg idehaza a
filmjét. Nem mondom, hogy nincs szükség az ilyen alkotásokra,
hiszen sok bennük az újítási szándék. Az lenne a jó, ha
olyan dolgokra irányítanák rá a filmesek a figyelmet, melyek létezők,
de a háttérmagyarázatait nem tudja mindenki – se a lelkit, se
a gazdaságit, se a történelmit.
Csak magyarországi rendezők pályázhattak?
– Nem, határon túliak is pályázhatnak, s ezt meg is
tették.
Az egyértelmű, hogy az alkotók örülnek a pályázati
lehetőségeknek, a televíziók vezetői is osztoznak az örömben?
– Természetesen. Számukra ez szellemi és anyagi forrást
is jelent.
Beszélgetésünk elején kb. 2500 kallódó
filmet említett. Nincs felelőse annak, hogy ezeket nem mutatták
be?
– Felelőse? A rendszer teljesen átalakult. A filmszakmában
kiderült, hogy 10 milliárd forintot előre elköltöttek, s
ennek nem is tudjuk az okát. Egy szabályzat szerint csak az elkészült
filmekkel kell elszámolni. Húsz felett van az el nem készült
filmek száma. Mondjam tovább? Ezért örülök annak, hogy az állam
ma konkrétan és intenzíven támogatja a magyar játékfilmek gyártását,
évente kb. 4 milliárd forinttal.
És minden bizonnyal a magyar drámák játszását
is. Ez viszont, amit remekül példáz az Új Színház ügye, nem
tetszik egy bizonyos rétegnek.
– Ezen nem kell meglepődni. Tudtommal 40 milliárd
forintot költ az állam az önkormányzatokon keresztül a színházakra.
Ha a filmesek közt kisebb harc dúl a 4 milliárdért, akkor el
lehet képzelni, hogy nem mindegy, kinek jut a 40-ből. Tehát nem
csak világnézeti ügyről van szó, hanem arról is, hogy már
nem csak egy klikk rendelkezik a színházi pénzek felett. Dörner
György a barátom, akitől csak jót várok és aktivitást.
Csurka Istvánt nagyon tisztelem, mindegyik forgatókönyvemet
megmutatom neki – hiszen az egyik legjobb magyar drámaírónak
és dramaturgnak tartom –, és nagyon hasznos tanácsokat ad.
Csurka István nem olyan, akit más meghurcoltatásáért felelősségre
kéne vonni. Műveiben elsősorban nem a politikai, hanem a lelki
véleménye fogalmazódik meg, és ez a művészet. Nem csak őket
támadják, hanem Móricz Zsigmondot, Németh Lászlót, Szabó
Dezsőt, Tamási Áront és Sinka Istvánt is. A legvisszataszítóbb
Márta István szerepe, aki tüntetéseket szervez és aláírásokat
gyűjt maga mellett, s nem jut eszébe, hogy 2002-ben a nagy
Kossuth téri nagygyűlés másnapján Medgyessy Péter jobbján
ült a Gerbeaud-ban, igazolván értelmiségi hovatartozását.
Nagyon csodálkozom rajta.
Ahogy
már említettem, a kormányzat és az egész társadalom jelentős
anyagi forrást áldoz a művészetekre. Ha ezek a pénzek elkótyavetyélődnek,
ha nem nézhető, átélhető művek születését segítik elő,
akkor azt mondhatják egy nehéz gazdasági helyzetben lévő ország
felelősei, hogy minek támogassák azt a művészetet, amikor az
alkotók egymásnak vagy saját maguknak alkotnak. Mi azon munkálkodunk,
hogy a közszolgálati televízióban tartalmas, hatásos és
szerethető dokumentum-, természet-, történelmi és animációs
filmeket sugározzanak, s hogy készítőik érezzék a lehetőséget
és a felelősséget.
Medveczky Attila
|